Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Maana Mannila
Voimia. Tämä on sillä tavalla hankalaa hommaa, ettei se helpotu yhtään kierto kierrolta, vaan käy ihan päinvastoin.

Tilastollisesti et kuitenkaan ole vielä mitenkään menetetty tapaus tai poikkeama, eikä vielä kannata todellakaan luovuttaa. Mutta ehkä tuolla sun taustalla oikeasti vilauttelisin sitä testikorttia ja -kuppia myös miehelle, se joko ehkä toisi tsemppiä yritykseen tai sitten auttaisi muuten jatkon kanssa. Lainaa sitä mun palopuhetta jos tarvitsee.

Itsekin muistelen aika tonnin seteli-ilmeellä niitä yrityksen alkuaikoja, joissa ehkä mietti vielä sitä, että onkohan joku ajankohta parempi raskaudelle kun toinen, onko hankalampaa olla raskaana kesällä vai talvella. Nyt on jo ihan selvää, että beggars can't be choosers, ajoituksella ei ole mulle mitään väliä, kunhan vaan tärppäisi.
Juuri näin! Ja yrityksen alkuajoilta muistuu mieleen omalla kohdalla sekin ajatus että "meillä kun on tosi terveelliset elämäntavat, ollaan terveitä, kohtuu nuoria ja normaalipainoisia ja on säännöllinen kierto niin kyllähän se raskaus tästä nopeasti alkaa" joo jep niinpä näyttää alkaneen 🙃 sittemmin muutama suolainen ajatus on käynyt mielessä kun joku nopeasti raskaaksi tullut on laskenut sen omien terveellisten elämäntapojensa ansioksi. Ei, ei kyllä liity siihen mitenkään vaan ihan pelkkää tuuria on ollut.

Tsempit sairasvuoteeseen, toivottavasti voit jo paremmin!
Nooh, tämän aamun lämmöt oli 3h yöunien jälkeen 38,5 ja kun menin seiniä pitkin vessaan, niin mies kysyi, että saiskos rouvalle olla buranaa ja mehua 😆 Onhan tässä ollut tää alkuvuosi melkoista härdelliä, niin yritän vain ajatella, että tää ärhäkkä lenssu (mahdollisesti influenssa?) on tavallaan kehon tapa pysäyttää hetkeksi.

Kaikesta huolimatta alan huomenna testaamaan ovulaatiota, saas nähdä tuleeko tässä kierrossa ajoissa vai myöhässä.

Siis mikä todennäköisyys voi olla sille, et viimeiseen 4 vuoteen mun kierto on ollut max 29 päivää pitkä eikä yhtään yli. Mut sit kun olis mahdollista olla raskaana niin kierto venyykin vaikka testit on niin negatiivisia kun olla voi 😶 nyt menossa kp30/28-29 eikä yhtään ees tiputtele... mulla ei kyllä oo ollu muita ku noita rfsu liuskatestejä mut kyllähän niidenkin pitäs jo näillä päivillä näyttää jotain jos ois mitään näytettävää 🙄 yleensä mulla on ollu vaan sit lyhyempiä kiertoja mut ei ikinä pidempiä.... ja edelleen ihmettelen koska ne perus alaselkäjomotuksetkin jäi kokonaan pois tässä kierrossa mitä yleensä on aina ennen kuukautisia

Nyt on ilmeisesti paljon influenssaa liikkeellä, Tsemppiä kaikille sairastupalaisille! Itsellä oli nyt ekaa kertaa viikkoon ihan ok yö, toki yks kovempi yskän puuska, mut muuten tuli nukuttua ihan ok. Näin villejä unia, mut aamulla kellon mukaan hrv todella korkea! Meni siis pienimmätkin toivon rippeet raskauteen. Myös leposyke palannut lähelle normaalia aikaa ennen sairastumista. Odottelen tiputtelun alkamista tänään dpo 12.

Nooh, tämän aamun lämmöt oli 3h yöunien jälkeen 38,5 ja kun menin seiniä pitkin vessaan, niin mies kysyi, että saiskos rouvalle olla buranaa ja mehua 😆 Onhan tässä ollut tää alkuvuosi melkoista härdelliä, niin yritän vain ajatella, että tää ärhäkkä lenssu (mahdollisesti influenssa?) on tavallaan kehon tapa pysäyttää hetkeksi.

Kaikesta huolimatta alan huomenna testaamaan ovulaatiota, saas nähdä tuleeko tässä kierrossa ajoissa vai myöhässä.
Auts! Onksulla lihassärkyä? Otitko buranaa vai vastasitko, että ”ei buranaa, se voi estää ovulaation ja mahdollisen alkion kiinnittymisen!!!!” Voi kun sun tauti nyt hellittäis ihan jo sun itses takia. Mul ei oo koskaan ollut influenssaa, joten voin onneksi vain kuvitella.

@Pumperoinen voi hitsit, onpas nyt ärsyttävä kierto! Jospa tänään alkais vuoto. 🙏 Ite kans eilen mietin tota, että vaikka olis myöhässä, niin kyllä ne menkat aina lopulta tulee. 🙄

@Pikkuviikuna sinäpä sen sanoit! Kai se on yleisinhimillinen piirre, että laksee omaksi ansiokseen asioita, jotka on sillkaa tuuripeliä. Tuuri ei käy tärpistä eikä kumpikaan niistä jakaudu tasaisesti. :(

@*Ninni* joo eipä oo vanhat konstit täälläkään jeesannu, ei greippimehu sen paremmin kuin lantion kohoasento.

@Tähtii tuijottelija apua siis tää, 100 prossaa tää!!! Ihan hävettää, kun muistelen, miten suunnittelin, että yritys alkaa X, niin vauva syntyy ihan viimeistään Y, vaikka ei heti tärppäisikään. Ja just laskin jotain, että milloin haluan olla raskaana ja milloin synnyttää ja milloin alkais perhevapaat… … … No aina sitä haluta saa.

@Viheiöi mäkin laskin jotain opintojen aikataulua, että miten menis gradun kanssa ja milloin alkais opintolainan takaisinmaksu. Nyt toivon vaan, että syntyisi. Gradun valmistumiseen voin vaikuttaa, vavvan valmistumiseen en. 🙄

Että jos sitä luuli voivansa vaikuttaa elämäänsä yhtään millään tasolla, niin nyt sanon itselleni, että ”oh my sweet summer child”.

Omanapa: Tiputtelu näytti vähentyneen iltaa kohti. Laitoin kuitenkin kuukupin yöksi. Siinä oli aamul vähän sellast rusehtavanpunertavaa limaa yläreunassa. Sormiin ei jäänyt kummemmin mitään, kun kokeilin. Ouran lämpökäyrä palannut koholle normaalista. Menkkaennustus nyt maanantailla. Seuraillaan tilannetta.

Täällä ois viides haaveissa. 🥰 Kummempia suunnitellematta eilen annettiin mahdollisuus raskaudelle, vaikka tähän asti keskeytetty aina hedelmällisinä pävinä etenkin. Eli aika sponttaania, mutta juuri ovisplussa tuli eilen aamulla joten voihan se olla että tää yks kerta riitti. Nyt jännittävät pari vk edessä 😄

Imetän vielä ja vasta muutama kierto ollut synnytyksen jälkeen ja ne on olleet hullun pitkiä!! Eli ei oo odotukset kovin korkeella kun tuntuu että keho vielä hakee tasapainoa tän kuukautiskierron suhteen. 🤔 Nytkin ovulaatio vadta kp 26🤯 mutta kai sitä voi pitkästäkin kierrosta onnistaa, saas nähdä... 👀

Kyllä sitä monella matkan varrella turhat luulot karisee.. Toisilla käy hyvä tuuri ja tärppää heti, mut se on varmaan vähemmistö. Itse en ole laskenut vuodenaikoja, mutta liian pitkään tuli odotettua toisen yrityksen aloitusta. Pelkäsi, että ei olisi voimavaroja kahden liian pienen kanssa. Noh, nyt alkaa tulla se toinen ääripää, että ikäero kasvaa väkisin niin suureksi, että onko lapsista enää seuraa toisilleen, jos nyt siis enää toista saamme. 🙈 Voimavaroja tietty ehkä helpottaa ja olisihan silti tulevaisuudessa turvaa toisistaan. Eilen mies sanoi, että tämä vuosi aikaa yritykselle, muuten menee liian myöhäiselle. Ja niin se varmaan meidän kohdalla on. Toivottavasti maailmankaikkeus on puolellamme, kaikkien tällä palstalla. 🙏💖

Että jos sitä luuli voivansa vaikuttaa elämäänsä yhtään millään tasolla, niin nyt sanon itselleni, että ”oh my sweet summer child”.
Oon itse yrittänyt ajatella, että tää on sitä ihmisenä kasvua - ja toiveikkaasti ajatellen myös vanhemmaksi kasvua. Että kaikkeen ei pysty itse vaikuttamaan, vaikka tekisi mitä. Varsinkin tällaiselle kontrollifriikille kuin itsekin olen on toisaalta ehkä myös tarpeellinen muistutus omasta rajallisuudesta olla jonkin itseä suuremman edessä. Kun ainoa mitä voi tehdä, on odottaa ja katsoa, miten käy. Onhan se samalla myös todella turhauttavaa ja surulllista ja suututtavaa, mitä milloinkin. En väitä, että olisin tässä saavuttanut mitään täydellistä valaistumista. Mutta yritän nähdä tämän myös kasvattavana kokemuksena, että meillä tämä nyt vain menee näin ja että täältä noustaan entistä vahvempina ja viisaampina.

Oon itse yrittänyt ajatella, että tää on sitä ihmisenä kasvua - ja toiveikkaasti ajatellen myös vanhemmaksi kasvua. Että kaikkeen ei pysty itse vaikuttamaan, vaikka tekisi mitä. Varsinkin tällaiselle kontrollifriikille kuin itsekin olen on toisaalta ehkä myös tarpeellinen muistutus omasta rajallisuudesta olla jonkin itseä suuremman edessä. Kun ainoa mitä voi tehdä, on odottaa ja katsoa, miten käy. Onhan se samalla myös todella turhauttavaa ja surulllista ja suututtavaa, mitä milloinkin. En väitä, että olisin tässä saavuttanut mitään täydellistä valaistumista. Mutta yritän nähdä tämän myös kasvattavana kokemuksena, että meillä tämä nyt vain menee näin ja että täältä noustaan entistä vahvempina ja viisaampina.
Tää reaktio olisi ollut sopivampi kuin tuo, jonka valitsin: 😭 Tosi kauniisti sanoitettu ja hyvin samoja keloja itselläkin. Just tuo, että tekee mitä voi ja antaa ajan hoitaa loput. Teilläkin pitkä yritys takana jo tähän mennessä. Ootteko hoidois tai jonos?

Matkahan tämä on, kuten elämäkin, ja yrittää pärjätä parhaansa mukaan niillä eväillä, mitä on saanut.

Mitä tohon kontrollifriikkiyteen tulee, niin kai näitä elämän rajallisuuden oppitunteja vois käydä vähän kevyemmilläkin aiheilla kuin omalla lapsitoiveella.

Kyllä sitä monella matkan varrella turhat luulot karisee.. Toisilla käy hyvä tuuri ja tärppää heti, mut se on varmaan vähemmistö. Itse en ole laskenut vuodenaikoja, mutta liian pitkään tuli odotettua toisen yrityksen aloitusta. Pelkäsi, että ei olisi voimavaroja kahden liian pienen kanssa. Noh, nyt alkaa tulla se toinen ääripää, että ikäero kasvaa väkisin niin suureksi, että onko lapsista enää seuraa toisilleen, jos nyt siis enää toista saamme. 🙈 Voimavaroja tietty ehkä helpottaa ja olisihan silti tulevaisuudessa turvaa toisistaan. Eilen mies sanoi, että tämä vuosi aikaa yritykselle, muuten menee liian myöhäiselle. Ja niin se varmaan meidän kohdalla on. Toivottavasti maailmankaikkeus on puolellamme, kaikkien tällä palstalla. 🙏💖
Mä ajattelin niin — ja ajattelen edelleen — omalla kohdalla, että loppuvuoden lapsi olisi ihana, kun tosiaan itsekin loppuvuonna oon syntynyt. Mutta tietysti niin, että ihan sama vaikka syntyisi karkauspäivänä, kunhan nyt alkaisi ensin edes raskaus. Mut tulevasta ei kukaan tiedä ja eletään elämäämme aina kullakin hetkellä hallussamme olevan tiedon tai taitojen varassa. Jälkiviisaana itekin ajattelen, että olisi pitänyt aloittaa aiemmin yrittäminen, mut toisaalt elämän perusta oli työtilanteen takia niin heiveröinen, että hyvä kun itse pärjäsi.

Tietenkään elämästä ei koskaan tiedä, ja kaikkea voi aina tapahtua, mutta lähtökohtaisesti olis kiva, että olis esim. työpaikka. Nyt tosiaan vakityöt molemmilla sekä yhdessä oltu jo 12 vuotta. Nyt sais enää se lapsi tulla.

Täällä ois viides haaveissa. 🥰 Kummempia suunnitellematta eilen annettiin mahdollisuus raskaudelle, vaikka tähän asti keskeytetty aina hedelmällisinä pävinä etenkin. Eli aika sponttaania, mutta juuri ovisplussa tuli eilen aamulla joten voihan se olla että tää yks kerta riitti. Nyt jännittävät pari vk edessä 😄

Imetän vielä ja vasta muutama kierto ollut synnytyksen jälkeen ja ne on olleet hullun pitkiä!! Eli ei oo odotukset kovin korkeella kun tuntuu että keho vielä hakee tasapainoa tän kuukautiskierron suhteen. 🤔 Nytkin ovulaatio vadta kp 26🤯 mutta kai sitä voi pitkästäkin kierrosta onnistaa, saas nähdä... 👀
Kuulostaa hyvältä! Toivottavasti teillä tärppää pian ja saatte täyskäden teille! 😍

Siis mikä todennäköisyys voi olla sille, et viimeiseen 4 vuoteen mun kierto on ollut max 29 päivää pitkä eikä yhtään yli. Mut sit kun olis mahdollista olla raskaana niin kierto venyykin vaikka testit on niin negatiivisia kun olla voi 😶 nyt menossa kp30/28-29 eikä yhtään ees tiputtele... mulla ei kyllä oo ollu muita ku noita rfsu liuskatestejä mut kyllähän niidenkin pitäs jo näillä päivillä näyttää jotain jos ois mitään näytettävää 🙄 yleensä mulla on ollu vaan sit lyhyempiä kiertoja mut ei ikinä pidempiä.... ja edelleen ihmettelen koska ne perus alaselkäjomotuksetkin jäi kokonaan pois tässä kierrossa mitä yleensä on aina ennen kuukautisia
Mulla oli tää ekassa kierrossa kun oli mahdollista hedelmöittyä! Ensimmäinen yli 30 pv kierto moneen vuoteen, niin kyllä se tuntui ihan kohtalon ivalta. 🙄 Tikutitko oviksen? Jos se onkin ollut myöhemmin?

Ja tosiaan tuli tuossa kierrossa luettua kaikki mahdolliset keskustelut aiheesta läpi, niin kyllä se on ihan mahdollista (vaikkakin harvinaista) että testit näyttää negaa pitkällekin.

@Maana Mannila Meillä on just hoidot alkamassa ovulaatioinduktiolla ja inseminaatiolla. Odottelen uuden kierron alkua, että pääsen popsimaan letroja ja ilmoittautumaan ultraan vasteen seurantaa varten. Todennäköisesti nyt sunnuntaina tai alkuviikosta alkaisi uusi kierto. Jos asiat etenee toivotulla tavalla, parin viikon päästä suunnataan ekaan inseminaatioon. 🌈 Sekin tietysti luo toiveikkuutta, että pääsee kokeilemaan uusia keinoja.

Mulla oli tää ekassa kierrossa kun oli mahdollista hedelmöittyä! Ensimmäinen yli 30 pv kierto moneen vuoteen, niin kyllä se tuntui ihan kohtalon ivalta. 🙄 Tikutitko oviksen? Jos se onkin ollut myöhemmin?

Ja tosiaan tuli tuossa kierrossa luettua kaikki mahdolliset keskustelut aiheesta läpi, niin kyllä se on ihan mahdollista (vaikkakin harvinaista) että testit näyttää negaa pitkällekin.
En tikuttanut mut oli kyllä sen verran tuntuvat kivut ettei voinu erehtyä 😅 ja joo, kp1 puski sit päälle lopulta tänään sen päivän myöhässä.

Takaisin