Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€
Ainakin kuukautiset kĂ€rsitty. đŸ˜Ș Eilen jo oli loppumaan pĂ€in oikeastaan. Lyhyt kierto loppui lyhyisiin kuukautisiin. YleensĂ€ sen 4 pĂ€ivÀÀ joskus venynyt viiteen pĂ€ivÀÀn. Nyt vaan 3 pĂ€ivÀÀ.. Outoa, mutta ihan tyytyvĂ€inen olen siihen ettĂ€ kesti vĂ€hemmĂ€n aikaa. 2 pĂ€ivÀÀ hirveĂ€n paljon vuotoa ja eilen jo vĂ€hĂ€istĂ€. Pikakuukautiset ilmeisesti kun ehkĂ€ kaikki vuoti ulos pikavauhtia. đŸ€Ł

Muuten mieliala ei kyllÀ sen parempi. Multa otettiin 1 mieliala lÀÀke viime vuoden alussa pois, meinasin pyytÀÀ sitÀ takaisin jospa se auttaisi tasaamaan oloa, kun aivan hirveÀ vuosi kyllÀ ollut.

@Maana Mannila kiitos 💓 onneksi itse ehdin kuumeen sairastaa ennen kuin lapset aloitti, mut hengitys on niin ahtaalla ettĂ€ ei melkeen ees kykene puhumaan. Onneksi lapset virkosi lÀÀkkeellĂ€ ja ovat touhunneet keskenÀÀn 🙏 sunnuntaina pitĂ€s viimeistÀÀn alkaa menkat. Voi olla ettĂ€ perjantaina alkaa jo tiputtelu, niin siinĂ€ vaiheessa on sitte jo game over.

@Maana Mannila oi, anteeksi! NiinpĂ€s olinkin sekoittanut toiseen. Taisin tarkoittaa kommenttini @Pumperoinen â˜ș

MinĂ€ taidan tehdĂ€ raskaustestin vasta sitten kun kuukautiset ovat myöhĂ€ssĂ€. Niin olen ennenkin tehnyt ja mitĂ€pĂ€ sitĂ€ tapojaan muuttamaan 😆 En edes osta testiĂ€ valmiiksi kaappiin polttelemaan nĂ€ppejĂ€. Mietin vaan, ettĂ€ mistĂ€hĂ€n sen testin ostaisin. Asumme niin pienellĂ€ paikkakunnalla, ettĂ€ jos joku nĂ€kee minun ostavan raskaustestin niin siitĂ€hĂ€n tulee uutinen seuraavan viikon paikallislehteen... EhkĂ€ tilaan netistĂ€ yksityissuojan vuoksi 😄

@Maana Mannila oi, anteeksi! NiinpĂ€s olinkin sekoittanut toiseen. Taisin tarkoittaa kommenttini @Pumperoinen â˜ș

MinĂ€ taidan tehdĂ€ raskaustestin vasta sitten kun kuukautiset ovat myöhĂ€ssĂ€. Niin olen ennenkin tehnyt ja mitĂ€pĂ€ sitĂ€ tapojaan muuttamaan 😆 En edes osta testiĂ€ valmiiksi kaappiin polttelemaan nĂ€ppejĂ€. Mietin vaan, ettĂ€ mistĂ€hĂ€n sen testin ostaisin. Asumme niin pienellĂ€ paikkakunnalla, ettĂ€ jos joku nĂ€kee minun ostavan raskaustestin niin siitĂ€hĂ€n tulee uutinen seuraavan viikon paikallislehteen... EhkĂ€ tilaan netistĂ€ yksityissuojan vuoksi 😄

Me siskon kanssa suunniteltiin joskus, ettĂ€ kokeillaan kuin pian puskaradiot laulaa jos kĂ€ytĂ€isiin tuosta kylĂ€n ainoasta kaupasta hakemassa testejĂ€. 😆 Ei kyllĂ€kÀÀn haettu, mutta kylillĂ€ tiedetÀÀn kuulumiset paremmin mitĂ€ itsekÀÀn tietÀÀ.

Mietin tĂ€ssĂ€, ettĂ€ osaiskohan sitĂ€ olla oikeasti testaamatta ja odottaa vaan ettĂ€ menkat jÀÀ pois. Haaveilen myös siitĂ€, ettĂ€ seuraavassa raskaudessa ei selvitettĂ€isi vauvan sukupuolta. Kiva haaveilla kaikesta missĂ€ tarvitaan malttamista, kun olen tĂ€ysi vastakohta mitĂ€ mielen malttamiseen voi olla. 😁

Terkkuja tÀÀltÀ sohvan pohjalta! Flunssa vei petiin, mietin et voikohan vaikuttaa ovulaatioon jotenkin? Kp 4 menossa vasta.

Ärisin jonkin aikaa sitten jossain toisessa ketjussa tĂ€stĂ€, mutta kiukku herĂ€si uudelleen pintaan: ylenpalttinen empatia. ErĂ€s kaveri, joka tietÀÀ meidĂ€n tilanteen, kertoi tĂ€nÀÀn olevansa raskaana. Kertoi sen ns. todella sensitiivisesti, mikĂ€ Ă€rsytti ehkĂ€ enemmĂ€n, koska oon just sanonut melkein kaikille, jotka tietÀÀ tĂ€stĂ€ vauvaprojektista, ettĂ€ en sit halua yhtÀÀn empatiaa, sympatiaa, pÀÀnsilittelyĂ€ ja voivottelua. SiitĂ€ huolimatta sitĂ€ tulee joka tuutista, ja tuntuu, ettĂ€ oon mun toiveiden kanssa ihan kynnysmattona. Haluaisin vaan, ettĂ€ kaikki suhtautuisi muhun normaalisti, faktat faktoina eikĂ€ edes kysyisi enÀÀ mitÀÀn koko asiasta.

Oon sit vaan tullut tulokseen, etten puhu mistÀÀn vaikeuksista enÀÀ kellekkÀÀn, koska en jaksa. Ainoastaan paras ystĂ€vĂ€ tuntuu tajuavan, ja vastaa mun purnauksiin ihanan kuivakasti, tai sitten kĂ€ytĂ€ntö edellĂ€ 😂

Kiitos ja anteeksi tĂ€stĂ€ kuumehouruisesta sössötyksestĂ€ đŸ€Ł

MyöhÀinen muokkaus: Kaverin puolesta oon tietysti onnellinen, ja toivon pelkkÀÀ hyvÀÀ, enkÀ hÀnelle kiukunnut pahaa oloani, koska ei se nyt hÀnen vikansa ole.

Muokattu viimeksi:

Hahah no worries ei tĂ€ssĂ€ nyt mitÀÀn anteeksipyyntöi tarvita. đŸ€Ł

Mulla kans kunnianhimoinen suunnitelma testaa vasta, jos menkat joskus myöhÀstyy. Raskauskeijulta moni vissiin on tilaillu, lÀhettÀvÀt yleensÀ kirjeenÀ ne.

Muistelen ettĂ€ joku joskus tÀÀllĂ€ onnistui poimii raskauden positiivisella ovulaatiotestillĂ€. Mietin ettĂ€ kulutanko torstaina yhden ovulaatiptesteistĂ€ni siihen đŸ€Ł ovulaatiotesti ei ehkĂ€ laukaisisi mun kuukautistriggeriĂ€ toisin kuin raskaustestit. Oon tyystin vakavissani tĂ€stÀ  aih kun taikausko piinaa.

One step ovulaatiotestit lienee yhtĂ€ tuurin kauppaa siinĂ€ missĂ€ muutkin ettĂ€ nĂ€yttĂ€iskö raskautta vai ei đŸ€”

Terkkuja tÀÀltÀ sohvan pohjalta! Flunssa vei petiin, mietin et voikohan vaikuttaa ovulaatioon jotenkin? Kp 4 menossa vasta.

Ärisin jonkin aikaa sitten jossain toisessa ketjussa tĂ€stĂ€, mutta kiukku herĂ€si uudelleen pintaan: ylenpalttinen empatia. ErĂ€s kaveri, joka tietÀÀ meidĂ€n tilanteen, kertoi tĂ€nÀÀn olevansa raskaana. Kertoi sen ns. todella sensitiivisesti, mikĂ€ Ă€rsytti ehkĂ€ enemmĂ€n, koska oon just sanonut melkein kaikille, jotka tietÀÀ tĂ€stĂ€ vauvaprojektista, ettĂ€ en sit halua yhtÀÀn empatiaa, sympatiaa, pÀÀnsilittelyĂ€ ja voivottelua. SiitĂ€ huolimatta sitĂ€ tulee joka tuutista, ja tuntuu, ettĂ€ oon mun toiveiden kanssa ihan kynnysmattona. Haluaisin vaan, ettĂ€ kaikki suhtautuisi muhun normaalisti, faktat faktoina eikĂ€ edes kysyisi enÀÀ mitÀÀn koko asiasta.

Oon sit vaan tullut tulokseen, etten puhu mistÀÀn vaikeuksista enÀÀ kellekkÀÀn, koska en jaksa. Ainoastaan paras ystĂ€vĂ€ tuntuu tajuavan, ja vastaa mun purnauksiin ihanan kuivakasti, tai sitten kĂ€ytĂ€ntö edellĂ€ 😂

Kiitos ja anteeksi tĂ€stĂ€ kuumehouruisesta sössötyksestĂ€ đŸ€Ł
TĂ€mĂ€ on jo ihan todella outoa, mĂ€ oon myös kipeenĂ€!! 😂 Oon 2 pĂ€ivÀÀ vaan maannut sĂ€ngyssĂ€, en tietokonettakaan ole edes avannut...

Musta tuntuu vĂ€hĂ€n myös samalta toi etten jaksaisi tĂ€mĂ€n paikan ulkopuolella ainakaan enÀÀn tĂ€stĂ€ yrityksestĂ€ puhua. Mulla syynĂ€ meni taas hermot kun isoĂ€itini kanssa tĂ€nÀÀn tuli puheeksi kun kerroin uusista lÀÀkkeistĂ€ joita sain. Hermot meni kun otti puheeksi mun siskon jolla eka raskaus loppusuoralla kai jo?? En taida enÀÀ puhua hĂ€nellekkÀÀn tĂ€stĂ€ kun aina pakko jos otan tĂ€mĂ€n yrityksen puheeksi pakko ottaa siskoni puheeksi. 😒 IsĂ€ni tekee samaa... Äidilleni en edes puhu tĂ€stĂ€ enÀÀn kun aina alkaa selittÀÀ ettĂ€ eikös muutaman kuukauden tauko tekisi hyvÀÀ. Ne 2 ystĂ€vÀÀni netin kautta tietÀÀ yrityksestĂ€, mutta en heillekkÀÀn tĂ€stĂ€ puhu usein. Toiselle enemmĂ€n mutta en aina jaksa hĂ€nellekkÀÀn selittÀÀ tĂ€stĂ€ kun aina voivottelee ja yrittÀÀ tsempata ettĂ€ kyllĂ€ se vielĂ€ onnistuu. 😬 HyvÀÀhĂ€n hĂ€n tarkoittaa kyllĂ€...

@pienirakas mÀ haaveilen kanssa, ettÀ ei selvitettÀis mahdollisen raskauden aikana vauvan sukupuolta, vaan sit sais yllÀttyÀ synnÀrillÀ :smiling face with heart-eyes: Mut en tiiÀ, mitÀ mieltÀ puoliso :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

TÀÀllÀ oletettavasti dpo 9(-10) ja selkÀkivut jatkuu ja alkoi myös maailmanluokan PMS-kiukku, joten eiköhÀn tÀÀ kierto ollut siinÀ. Toivon, ettÀ luteaali kuitenkin nyt venyis ainakin yli 10 pÀivÀn. Mulla ei varsinaisesti ole paloa tehdÀ raskaustestejÀ ennen menkkojen alkua. Tilannehan ei siitÀ muutu ja ainakin kerralla saa luotettavan tuloksen. Muutenkin pyörittÀÀ toivoa ja epÀtoivoa vuoroin mielessÀ, niin uskon, ettÀ aikainen testailu sitÀ mulla vaan lisÀis :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ja toisaalta luteaalikin tosiaan aika lyhyt ollut, ettÀ ei siinÀ paljoa aikaa testeille oliskaan ennen menkkoja :tears:

TĂ€mĂ€ on jo ihan todella outoa, mĂ€ oon myös kipeenĂ€!! 😂
Hei apua đŸ«Ł tarviiko tĂ€ssĂ€ enÀÀ edes tehdĂ€ kummanki ovulaatiotestejĂ€, toinen tekee ni toinenki tietÀÀ millon ovuloi? 😆

One step ovulaatiotestit lienee yhtĂ€ tuurin kauppaa siinĂ€ missĂ€ muutkin ettĂ€ nĂ€yttĂ€iskö raskautta vai ei đŸ€”
Vissiin ovulaatiotestissÀ voi nÀkyÀ jotain mutta kÀsittÀÀkseni vasta myöhÀisemmÀltÀ dpo:lta alkaen tms? Mutta voin taata et auttaa pahimpaan "testauskutinaan"

Tulen kirjoittamaan tĂ€nne ettei menkkoja nĂ€y, jospa ne nyt alkaisivat. 😂 Nyt saisi koeputkihoitoihin ilmoittautua ja olen varmaan jĂ€nnittĂ€nyt hormonit sekaisin.

MeillĂ€ oli taudeista pahin mun ovulaation aikaan, nimittĂ€in miesinfluenssa. 😬 Kaikista pahin ja ikĂ€vin kuolemantauti siihen asti, kunnes tauti on ohi, ja sitten kyseessĂ€ olikin vaikka "pikkulenssu". Itse selvisin vain kurkkukivulla, kun on rokote työn puolesta.

No nyt on kyllĂ€ liikkeellĂ€ tautia, tuntuu ettĂ€ joka toinen kipeenĂ€ đŸ€§ Mulla on ollut viikon verran flunssa pÀÀllĂ€, ja samaa olen jĂ€nnittĂ€nyt miten kĂ€y ovulaation kanssa. Eilen se plussa tuli kp15. EdellisessĂ€ kierrossa tuli kp14, eli en usko ettĂ€ tauti vaikutti. Miehen siittiöiden puolesta olen kyllĂ€ vĂ€hĂ€n huolissaan, koska hĂ€nkin on kipeĂ€nĂ€ ja ainakin vĂ€hĂ€n lĂ€mpöÀ on ollut.

@Suskikitten Esikoisen plussaa odotellessani tein "raskaustestin" lehmĂ€n kiimatestillĂ€ ennen kuin kuukautiset oli myöhĂ€ssĂ€ đŸ€Ł Ja muistan, ettĂ€ tulkitsin sen niin, etten ole kiimassa vaan luultavasti tiine đŸ€Ș Ihmisten raskaustesti nĂ€ytti sitten plussaa muutaman pĂ€ivĂ€n pÀÀstĂ€.

@pienirakas Me ei haluttu tietÀÀ esikoisen sukupuolta ennen syntymÀÀ. Saimme jĂ€nnittÀÀ loppuun saakka! Saman halusimme tehdĂ€ toisen kohdalla, mutta erĂ€s venĂ€lĂ€inen lÀÀkĂ€ri paljasti asian kysymĂ€ttĂ€ meiltĂ€, ettĂ€ haluammeko tietÀÀ đŸ™đŸ»đŸ˜ Noh. Olihan se ihan kiva tietÀÀ kumpi tulee. Kolmannen kohdalla en todella tiedĂ€, kummin tekisimme. MeillĂ€ on nyt kaksi poikaa. Haluaisimmeko tietÀÀ ennakkoon tuleeko sarjaan yksi poika lisÀÀ vai pÀÀsemmekö opettelemaan jotain ihan uuutta: vanhemmuutta tyttĂ€relle? Mutta eipĂ€s hoppuilla. Ensin pĂ€ivĂ€ vain ja hetki kerrallansa.

@Lissu TÀÀllÀ sama tilanne, oireista pÀÀtellen tÀnÀÀn dpo12 ja eilen testi nega, tÀnÀÀn en ees viittiny enÀÀ testata. Aika lailla toivo menetetty siis, nyt vaan oottelen kp1...

Me siskon kanssa suunniteltiin joskus, ettĂ€ kokeillaan kuin pian puskaradiot laulaa jos kĂ€ytĂ€isiin tuosta kylĂ€n ainoasta kaupasta hakemassa testejĂ€. 😆 Ei kyllĂ€kÀÀn haettu, mutta kylillĂ€ tiedetÀÀn kuulumiset paremmin mitĂ€ itsekÀÀn tietÀÀ.

Mietin tĂ€ssĂ€, ettĂ€ osaiskohan sitĂ€ olla oikeasti testaamatta ja odottaa vaan ettĂ€ menkat jÀÀ pois. Haaveilen myös siitĂ€, ettĂ€ seuraavassa raskaudessa ei selvitettĂ€isi vauvan sukupuolta. Kiva haaveilla kaikesta missĂ€ tarvitaan malttamista, kun olen tĂ€ysi vastakohta mitĂ€ mielen malttamiseen voi olla. 😁
KIva, ettĂ€ muutkin saa nauttia nĂ€istĂ€ pikku kylien autuuksista. Ite vaan oon vielĂ€ töissĂ€kin siinĂ€ kylĂ€n ainoassa kaupassa ja kylĂ€n pahimmat juoruilijat työkaverina. 😆
Naapuri kuuli itse kylillÀ asiasta ennen kuin itse tiesi raskaudesta ( oli siis kyllÀ silloin raskaana).
Onneksi pari työkaveria, joihin luottaa, ettei juorut lÀhde etiÀpÀin.

@Suskikitten Esikoisen plussaa odotellessani tein "raskaustestin" lehmĂ€n kiimatestillĂ€ ennen kuin kuukautiset oli myöhĂ€ssĂ€ đŸ€Ł Ja muistan, ettĂ€ tulkitsin sen niin, etten ole kiimassa vaan luultavasti tiine đŸ€Ș Ihmisten raskaustesti nĂ€ytti sitten plussaa muutaman pĂ€ivĂ€n pÀÀstĂ€.
Apua đŸ€Ł Mutta kiva, ettĂ€ antoi jotain suuntaa sekin.

MÀ en ole vielÀ testannut kuin siinÀ kierrossa, jossa menkat oli oikeasti myöhÀssÀ, ja yritÀn pysyÀ siinÀ periaatteessa. Ovistesti oli positiivinen perjantaina, tissit ovat kyllÀ alkaneet aristaa jotenkin eri tavalla verrattuna vaikka viime kiertoon ja lÀmmöt on koholla.

Hoen itselleni, ettei tÀmÀ nyt meinaa vielÀ mitÀÀn, nÀitÀ on ollut ennenkin ja ihan turhaan. PitÀisi varmaan kirjata oireita jotenkin enemmÀnkin ylös, jotain olen laittanut Garminin appiin minkÀ kautta kiertoakin seuraan, mutta muuta ei ole kÀytössÀ. LÀmpöjÀ en mittaile mitenkÀÀn sÀÀnnöllisesti eikÀ niitÀ mittaa tuo kellokaan. Garmin ei kuitenkaan ole oireseurantaan erityisen selkeÀ tai nÀppÀrÀ, vinkkejÀ fiksummista sovelluksista otetaan vastaan? Ilmeisesti FertilityfrendiÀ kÀyttÀÀ moni, mutta onko siinÀ jÀrkeÀ jos en lÀmpöjÀ seuraa?

Aika tasapainottelua on tÀllainen, yritetÀÀn mutta yritetÀÀn olla stressaamatta-nuorallakÀvely. Musta tuntuu, ettÀ olen aika herkkÀ aistimaan sen, ettÀ kropassa tapahtuu jotain erikoista (siis jos jotain on ollut fyysisessÀ voinnissa vialla/kehittymÀssÀ huonoon suuntaan, poimin sen aika herkÀsti), mutta toisaalta voi olla ettÀ se menee joskus sitten psykosomatisoinnin puolelle.

Tajusin viimein kĂ€ydĂ€ lukemassa herkkyydet niistĂ€ raskaustesteistĂ€, jotka sain ovulaatiotestin mukana. NehĂ€n olikin herkkiĂ€ niin ei mun mitÀÀn epĂ€herkempiĂ€ ovulaatiotestejĂ€ tarvi kĂ€yttÀÀ 😅 Ihme sekoilua tÀÀ mun touhu kun mulla nĂ€köjÀÀn on jo kotona tarvittava.

Uskaltauduin koskee niihin raskaustesteihin sillĂ€ pÀÀtelmĂ€llĂ€ ettĂ€ kosken niihin lukeakseni niiden tiedot, en koska aion testata. Joten ei voi tulla kuukautiset đŸ€ž

Tajusin ettĂ€ mun varmaan parempi pitÀÀ taukoa tÀÀltĂ€ juuri nyt ainakin kunnes ja jos nyt mieliala paranisi ovulaation ohi mentyĂ€. Tuntuu vĂ€hĂ€n ettĂ€ juuri nyt tÀÀllĂ€ selailu pelkĂ€stÀÀn ja kirjoittelu vaan lisÀÀ mun pahaa oloa. 😼‍💹 Kun mitÀÀn hyvÀÀ ei meille tunnu tĂ€mĂ€n asian suhteen tapahtuvan. Ja kohta vuosi ekasta positiivisesta raskaustestistĂ€ ikinĂ€ ja siitĂ€ alkoi vasta alkoikin tĂ€mĂ€ helvetti yrityksen suhteen. Se oli 20 helmikuuta muutamaa pĂ€ivÀÀ mun syntymĂ€pĂ€ivien jĂ€lkeen... En jotenkin kestĂ€ mitÀÀn raskauteen liittyvÀÀ ja mulla ei juuri nyt myöskÀÀn mitÀÀn positiivista sanottavaa oikeastaan mistÀÀn.

Parempaa onnea muille, pitÀÀ mun tosissaan harkita toisaalta jatketaanko yritystĂ€. Tuntuu vĂ€hĂ€n ettĂ€ alkaa psyyke hajoamaan kaiken jĂ€lkeen jo nyt. 😞

Raskaana 2026.. vauva olisi vielĂ€ kivempi đŸ€­ Pregcheck, herkkyys 25.

Liitteet

• 20260203_151632.jpg
    20260203_151632.jpg
    1.5 MB · Katsottu: 17
Muokattu viimeksi:
Takaisin