@Westo huh huh, sun kokemukset kuulostaa tosi raskailta ja ikĂ€viltĂ€. Toivottavasti oot hakenut ja saanut apua niiden kĂ€sittelyyn, jos koet, ettĂ€ sellaiselle olisi tai olisi ollut tarvetta. <3 Jo se, ettĂ€ oksentaa kymmeniĂ€ (sic!) kertoja pĂ€ivĂ€ssĂ€ ja laihtuu raskaana ollessaan toistakymmentĂ€ kiloa, kuulostaa raskaalta paitsi fyysisesti, myös henkisesti â
puhumattakaan siitÀ, ettÀ omat oireet mitÀtöidÀÀn terveydenhuollossa eikÀ apua saa. Toki lÀÀkkeetkin on kehittyneet onneksi ja samoin tietoisuus. Jos vaikka pieni pahoinvointi onkin ihan normaali raskausoire ja voi joillekin kertoa, ettÀ vauva voi hyvin, ei tuollaiset mÀÀrÀt + laihtuminen voi millÀÀn mittakaavalla olla normaaleja raskausoireita. Lueskelin joskus hyperemeesistÀ, ja lukemissani artikkeleissa puhuttiin juuri siitÀ, ettÀ jos Àiti laihtuu, on syytÀ huoleen.
No, valitettavasti en ole yllÀttynyt siitÀ, millaisen vastaanoton oireinesi olet saanut ja ettÀ sut otettiin edes vÀhÀn vakavammin vasta, kun puolisosi vei sut pÀivystykseen. Toivotaan, ettÀ seuraava raskaus olisi helpompi ja pahoinvointia olisi edes vÀhemmÀn, ja onneksi olet nyt valmistautunut ja osaat vaatia hoitoa. <3 Ei voi olettaa, ettÀ ensimmÀisessÀ raskaudessaan tietÀisi, mitÀ kaikkea siihen voi liittyÀ ja ettÀ tietÀÀ mikÀ on ns. normaalia ja mikÀ ei.
Mulle on Mirtazapinia mÀÀrÀtty unettomuuteen, mutta hyvÀ tietÀÀ, ettÀ siitÀ voi olla apua myös pahoinvointiin. Tietysti siitÀ pitÀÀ sitten lÀÀkÀrin kanssa keskustella, jos niin pitkÀlle pÀÀstÀÀn. Ihan siltÀ varalta, ettet ole tietoinen, niin Mirtazapin voi kasvattaa ruokahalua ja sekoittaa kyllÀisyyshormonin toimintaa. LisÀksi sivuvaikutuksia on vÀsymys ja sellainen tietynlainen tokkuraisuus. Mulla ei ole ollut ruokahalumuutoksia, mutta kÀytÀnkin lÀÀkettÀ satunnaisesti ja hyvin pienellÀ annostuksella. Mutta jos sulla tulee yhtÀkkisiÀ muutoksia ruokahalussa, niin kannattaa heti ottaa yhteyttÀ lÀÀkÀriin.
Sori, pitkÀ viesti, toivottavasti jaksoit lukea loppuun! : )
@Olive nÀinkin sun viestin ehkÀ tuolla toisessa keskustelussa (BBT?) ja ihanaa, ettÀ olette puolison kanssa saaneet keskustelluksi asioita lÀpi ja ymmÀrrÀtte nyt toisianne aiempaa paremmin. EihÀn toisen ajatuksia voi tietÀÀ, jos hÀn ei niitÀ kerro, ja pÀin vastoin. Sekin kuulostaa ihanalta, ettÀ mieskin on nyt valmis toiseen lapseen, ja ainakaan iÀn puolesta teillÀ ei ole vielÀ tulipalokiire. Myös elÀmÀntaparemontille on hyvÀ motivaattori raskaus ja vauvavuosi. Siihen kun lisÀÀ vielÀ leikki-ikÀisen perÀssÀ juoksemisen, niin kunto ainakin kohonnee kuin itsestÀÀn!
MÀ kans laitoin ruokavalion uuteen uskoon, kun sovittiin miehen kanssa, ettÀ kierukka voidaan poistaa ja vauva saa tulla, jos niin hyvin kÀy. Mulla oli tapana syödÀ liian vÀhÀn ja liian harvoin, joten olen nyt opetellut sÀÀnnöllistÀ ruokailurytmiÀ sekÀ lisÀnnyt monipuolisuutta ruokavalioon. Syön nyt ns. oikeaa ruokaa ja olen lisÀnnyt kasvisten mÀÀrÀÀ ruokavaliossa. Töihin preppaan evÀÀt aina sunnuntai-iltana ja salaatit preppaan sekÀ kotiin ettÀ töihin. Mieskin on innostunut vihreÀÀ syömÀÀn enemmÀn, kun rehut on valmiina lasirasiassa jÀÀkaapin vihanneslokerossa.
@Emri kuulostaapa ikÀvÀltÀ teidÀn tilanne. KÀdet kyynÀrpÀitÀ myöten ristiin, ettÀ pÀÀsisitte vielÀ kevÀÀllÀ hoitoihin. <3
@Suskikitten ooh, toivotaan, ettÀ ehdit vielÀ tÀlle kiertoa! Kiinnostaa, miten kÀytÀnnössÀ mukista teet talletuksen? Varmaan jollain ruiskulla siis, mutta minkÀ ajan sisÀÀn ja millaisella ruiskulla? T. Kiinnostunut ja utelias -87
@Kali kuulostaa tutulta. MitÀ oon ymmÀrtÀnyt muidenkin viesteistÀ tÀÀllÀ, niin miehet ei keskimÀÀrin ole kovin hyvin perillÀ siitÀ, miten niitÀ vauvoja niiku sillain ihan oikeasti tehdÀÀn ja mitÀ kaikkea siihen vaaditaan puhumattakaan, ettÀ ymmÀrtÀisivÀt tuon taivaallista naisten lisÀÀntymisterveydestÀ. Ei kai se auta, kun palata perusasioihin. MitÀ, jos linkkaisit hÀnelle vaikka jonkin artikkelin (esim. Duodecim tai Terveyskirjasto), jossa asia selitetÀÀn perusteellisesti?

MÀ rehellisesti mietin, ettÀ mitÀ kundit oikein tekee seksivalistus- tai bilsantunneilla, kun eivÀt selvÀsti ainakaan kuuntele. xD
Omanapaa loppuun: AamulÀmpö oli tosiaan nyt lopultakin noussut tÀnÀÀn 0,3 astetta, ja Ouraan on sitÀ myöten ilmestynyt kellon kuva, mikÀ tarkoittaa, ettÀ Oura tarkkailee mun kehon lÀmpötilatrendejÀ pari kolme pÀivÀÀ ja vahvistaa ovulaation sitten jollekin pÀivÀlle. TÀllÀ hetkellÀ Oura arvaa, ettÀ ovis olis ollut ke 28.1., mutta mun arvaus oireiden perusteella on ma 26.1. tai ti 27.1. aamu/aamuyö. Mulla oli vielÀ tiistaina aikaisin aamulla (klo 5 maissa) kohdunkaulan lima sellaista valkuaismaisen ja voidemaisen vÀliltÀ, ja kohdunkaula ja -suu muuttuivat muistaakseni kanssa tiistaina. Ainakin keskiviikkona oli jo kova ja sulkeutunut, vÀhÀn nenÀnpÀÀn tuntuinen.
SylkitestissĂ€ nĂ€kyi pisteitĂ€ keskiviikkona ja to-aamulla, mutta eilen illalla oli jo hentoa saniaista. TĂ€nÀÀn aamulla saniaiset olivat vahvistuneet ja myöhemmin aamulla (kun hampaiden pesusta oli 3 h ja olin ollut syömĂ€ttĂ€ ja juomatta) vĂ€hĂ€n heikommat. Uusi kierto alkanee 9.â13.2. vĂ€lillĂ€, todennĂ€köisesti 11.2., joten ensi viikko kokonaan ja seuraavan viikon arki pitĂ€isi malttaa odottaa. Tai siis alkaahan ne menkat jos on alkaakseen, maltoin mĂ€ odottaa tai en.