Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€
Pahoittelut omanapailusta mutta: pitihĂ€n se nega jo testata vaikka vasta oletettavasti dpo8 đŸ€­ MĂ€ alan tuntea oloni jo ihan luulosairaaksi, oon yrittĂ€ny kĂ€ydĂ€ katselemassa mitĂ€ kaikkea oireita on ollu viime negakierroissa ettei ajatukset lĂ€htisi ihan laukalle. Nyt viimeisimpĂ€nĂ€ ollu tĂ€s kierrossa muutamana aamuna ettĂ€ herÀÀn jo klo 4-5 enkĂ€ saa enÀÀ unta 🙄 lisĂ€ksi viime kierrossa oli jo normaalit kuukautisia enteilevĂ€t selkĂ€- ja vatsakivut tĂ€ssĂ€ vaiheessa lĂ€snĂ€, nyt taas puuttuvat. Jotain jomotteluita on ollut mut ovat ihan erilaisia kuin ne kk-kivut mulla yleensĂ€. TĂ€tĂ€ ahdistusta lukuunottamatta on myös yllĂ€ttĂ€vĂ€n tyyni olo siihen nĂ€hden et ens viikolla pitĂ€s jo menkkojen alkaa. Ei ollenkaan tyypillistĂ€ mulle 😅 huh huh, kyllĂ€pĂ€ sitĂ€ tulee romahtamaan lujaa alas pilvilinnoista kun se kp1 iskee taas....

PyydÀ heti xonveasta resepti kun saat plussan. Saa ihan terveyskeskuksen kautta. Ite oon sillÀ ollut koko raskauden. Sanoin vain, ettÀ kovaa pahoinvointia ollut alkuraskaus (ja myös kovaa laihtumista). Ja myönnettiin ihan ilman nÀkemsitÀ. Toinenkin lÀÀke on suht helposti saatavilla, en vain muista nimeÀ.
Joo, miltei heti edellisen raskauden jÀlkeen markkinoille tuli Xonvea ja Bonjesta. NÀitÀ pitÀÀ kokeilla kyllÀ sitten. Hyperemeesiin voidaan mÀÀrÀtÀ myös Mirtazapinia, joka auttaa monilla.

Ei nyt ainakaan tyhjin neuvoin ole tĂ€llĂ€ kertaa itsekÀÀn jos alkaisi sama rumba uusiksi 😄

Joo, miltei heti edellisen raskauden jÀlkeen markkinoille tuli Xonvea ja Bonjesta. NÀitÀ pitÀÀ kokeilla kyllÀ sitten. Hyperemeesiin voidaan mÀÀrÀtÀ myös Mirtazapinia, joka auttaa monilla.

Ei nyt ainakaan tyhjin neuvoin ole tĂ€llĂ€ kertaa itsekÀÀn jos alkaisi sama rumba uusiksi 😄
Mulla oli edellisessĂ€ raskaudessa kĂ€ytössĂ€ xonvea, siihen sai reseptin ihan vaan soittamalla neuvolaan ja valittelemalla oloaan 😄 Ennen sitĂ€ oksensin muutaman kerran pĂ€ivĂ€ssĂ€ (3-6x) rv7 lĂ€htien, sen avulla kerrat vĂ€heni oksentamiseen 1-2x/pĂ€ivĂ€ssĂ€ ja tuokin oli enÀÀ vain aamulla. Toki mulla pahoinvointi kesti vain tyyliin rv16 asti, silloin uskalsin jĂ€ttÀÀ ton lÀÀkkeenkin pois.

Hatunnosto kaikille jotka oikeasti oksentaa tuon kolmekymmentĂ€kin kertaa vuorokaudessa, mĂ€ olin ihan rikki kun oksensin ekan kolmanneksen ja vĂ€hĂ€n toisestakin enkĂ€ lĂ€heskÀÀn noin tiheÀÀn. Raskaudet ei oo sukua selvĂ€sti keskenÀÀn, kun esikoisen pahoinvointi oikeni kun muisti syödĂ€ jotain pientĂ€ parin tunnin vĂ€lein ja kuopuksen raskaudessa jouduin kesĂ€helteillĂ€ saikuttamaan kun sisĂ€lĂ€mpö nĂ€ytti +28 myymĂ€lĂ€ssĂ€ ja pahoinvointi oli aivan jĂ€rkyttĂ€vÀÀ.. đŸ„Ž PostafeniĂ€ mÀÀrĂ€ttiin mulle ihan puhelimen kautta, vai oliko jopa chatin kautta.

Omalla kohdalla aika on kyllĂ€ kullannut muistot vĂ€hĂ€n turhankin nopeasti, mutta silti toivon ettĂ€ seuraavalla kerralla vĂ€lttĂ€isin tuon pahoinvoinnin. MielellĂ€ni vĂ€lttĂ€isin myös perĂ€tilavauvan, mutta se jÀÀ nĂ€htĂ€vĂ€ksi. đŸ˜”â€đŸ’«

Hm, itse sÀÀstyin pahoinvoinnissa kohtuu hyvin
 olin jatkuvassa ”krapula olossa” raskauden puolivĂ€liin saakka. Mun oksentelu oli siinĂ€ mielessĂ€ ikĂ€vĂ€ kun mun laatta lensi varoittamatta. Onneksi sain työskennellĂ€ etĂ€nĂ€ kun oli tapauksia ettĂ€ kĂ€velen rauhassa ja yhtĂ€kkiĂ€ kuorrutan vatsani sisĂ€llöllĂ€ viereisen oven ja seinĂ€n. Ei ehtinyt edes kumartua kun kaikki tuli ylös.

Me saatiin tĂ€llĂ€ viikolla vĂ€hĂ€n raskaita uutisia. KĂ€ytiin punktiossa alkuviikosta ja sitten tuli tieto ettĂ€ mitÀÀn ei saatu edes hedelmöityymÀÀn. 😞 Seuraavaksi sitten viimeinen ivf hoito julkisilla kevÀÀllĂ€, jos mahdutaan mukaan. Ubikinolia ja gelee royalia ostettu, vaikka niitĂ€ on jo aiemminkin tullut testattua, mutta kaikki keinot nyt otettava taas kĂ€yttöön. DHEA:sta myös kyselin lÀÀkĂ€riltĂ€, mutta en ole siihen saanut vielĂ€ mitÀÀn vastausta. Muita juttuja ja vinkkejĂ€ mitĂ€ voisi vielĂ€ koittaa tukemaan hedelmĂ€llisyyttĂ€?

@Emri oli ikÀviÀ uutisia. Toivottavasti mahtuisitte mukaan kevÀÀllÀ ja kaikki sujuisi!

Omanapa:
rakas mieheni kÀvi tuossa Àsken keimailemassa ja piruilemassa niin jahtasin hÀnet tekee kuppiin talletuksen sillÀ vÀlin kun mÀ painin taaperolle pÀivÀvaatteet pÀÀlle.

YöllĂ€ oli lĂ€mmöt hypĂ€nneet yllĂ€ttĂ€en niin koetan siihen ehtiĂ€ varalta. Olihan ne alkaneet jo nousta kolme pĂ€ivÀÀ sitten, mutta aika kituuttaen 😅 toivottavasti vielĂ€ ehditÀÀn jos munan irtoaminen olikin vasta viime yönĂ€. Ihan mahdollisuuksien rajoissa ettĂ€ tapahtui vasta eilen/viime yönĂ€.

Onkohan kellÀÀn kĂ€ynyt ettĂ€ testannut negatiivisen vielĂ€ dpo12 ja myöhemmin tullut positiivinen?? Kaikissa paitsi ekassa jolloin en testannut vasta kun kuukautiset selkeĂ€sti myöhĂ€ssĂ€ 3-4 pĂ€ivÀÀ saanut dpo12 mennessĂ€ ja myöhĂ€isin ollut dpo12 eka hailura. Ja toki eilen nĂ€kyi joku haamu mutta tĂ€nÀÀn ehkĂ€ sama tai jopa vĂ€hemmĂ€n nĂ€kyvĂ€ mutta clearbluen herkkĂ€ digi ei raskaana tulos kun mies pyysi vielĂ€ sen tekemÀÀn. 😂 Ja tarkoitan ettĂ€ dpo12 on testattu ja ollut negatiivinen ei niin ettĂ€ ei ole testattu kuin vasta myöhÀÀn ekan kerran tai monen pĂ€ivĂ€n vĂ€lillĂ€...

Ajattelin vaan kun mies sitĂ€ mieltĂ€ ettĂ€ ei se vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ tĂ€nÀÀn edes nĂ€kyisi vaikka olisi raskaana, en vaan hĂ€nelle kehdannut tai viitsinyt alkaa selittĂ€mÀÀn faktoja mun eri kierroista koska joskus olen tehnyt niin ja sanonut silti ettĂ€ voihan se joskus olla myöhempÀÀn tulossa. 😒 Niin ajattelin ettĂ€ ei varmaan tĂ€llĂ€istĂ€ tapahtunut tai ainakin todella erittĂ€in harvinaista ja mietin miten selitĂ€n tĂ€mĂ€n miehelle ettĂ€ toivo on tĂ€ltĂ€ kertaa jo kuollut niin sanotusti oikeasti. 😅 Neuvoja myös miten selittÀÀ miehelle tĂ€mĂ€? En halua siis ettĂ€ hĂ€n turhia toivoo.

Me saatiin tĂ€llĂ€ viikolla vĂ€hĂ€n raskaita uutisia. KĂ€ytiin punktiossa alkuviikosta ja sitten tuli tieto ettĂ€ mitÀÀn ei saatu edes hedelmöityymÀÀn. 😞 Seuraavaksi sitten viimeinen ivf hoito julkisilla kevÀÀllĂ€, jos mahdutaan mukaan. Ubikinolia ja gelee royalia ostettu, vaikka niitĂ€ on jo aiemminkin tullut testattua, mutta kaikki keinot nyt otettava taas kĂ€yttöön. DHEA:sta myös kyselin lÀÀkĂ€riltĂ€, mutta en ole siihen saanut vielĂ€ mitÀÀn vastausta. Muita juttuja ja vinkkejĂ€ mitĂ€ voisi vielĂ€ koittaa tukemaan hedelmĂ€llisyyttĂ€?
Onko teille tehty ivf vai icsi? Icsi varmasti parempi jos ei itsekseen hedelmöity. Miehelle ehdottomasti Sermatrop Alfaa (mielellÀÀn 3kk kuuri)! Silloin kun exÀn kanssa oltiin hoidoissa niin tolla saatiin huima ero alkioiden mÀÀrÀÀn.

Uskaltaisinkohan tulla jo tĂ€nne đŸ«Ł

Ollaan puolison kanssa vuosimallia -94. Esikoinen tĂ€yttÀÀ pian kolme, vauvakuume ollut synnĂ€riltĂ€ asti. Mies oli pitkÀÀn toista vastaan, ja parisuhteessa ollut tosi vaikeaa viimeinen vuosi, mutta ollaan kĂ€yty terapiassa ja rĂ€mmitty vaikeat hetket lĂ€pi. Lopulta syksyllĂ€ sekin selvisi ettĂ€ miehelle kelpaisi toinenkin, mutta koki aiemmin ettei halua koska ekan tuleminen vaikutti suuresti parisuhteeseen ja se sai pelkÀÀmÀÀn toista. Olis toki voinut tĂ€n kertoa vĂ€hĂ€n aiemmin đŸ„Č

No, nyt on kĂ€yty ehkĂ€isykapselin poistossa ja jatkan toistaiseksi Natural Cycles -sovelluksen avulla eli aamulĂ€mpöjen pohjalta ehkĂ€isy ja otan tueksi myös ovulaatiotikut niin nĂ€kee miten kierto palautuu ehkĂ€isyn jĂ€lkeen. Ei vielĂ€ aloiteta yritystĂ€, haluaisin ensin pudottaa painoa ~10kg. Mutta mikĂ€pĂ€ olisi parempi motivaattori kuin raskaus ja vauva đŸ€©

Onko teille tehty ivf vai icsi? Icsi varmasti parempi jos ei itsekseen hedelmöity. Miehelle ehdottomasti Sermatrop Alfaa (mielellÀÀn 3kk kuuri)! Silloin kun exÀn kanssa oltiin hoidoissa niin tolla saatiin huima ero alkioiden mÀÀrÀÀn.
Ivf tehty molemmilla kerroilla. Ekalla kerralla saatiin yksi alkio. Kiitos vinkistÀ!

@Westo huh huh, sun kokemukset kuulostaa tosi raskailta ja ikĂ€viltĂ€. Toivottavasti oot hakenut ja saanut apua niiden kĂ€sittelyyn, jos koet, ettĂ€ sellaiselle olisi tai olisi ollut tarvetta. <3 Jo se, ettĂ€ oksentaa kymmeniĂ€ (sic!) kertoja pĂ€ivĂ€ssĂ€ ja laihtuu raskaana ollessaan toistakymmentĂ€ kiloa, kuulostaa raskaalta paitsi fyysisesti, myös henkisesti – puhumattakaan siitĂ€, ettĂ€ omat oireet mitĂ€töidÀÀn terveydenhuollossa eikĂ€ apua saa. Toki lÀÀkkeetkin on kehittyneet onneksi ja samoin tietoisuus. Jos vaikka pieni pahoinvointi onkin ihan normaali raskausoire ja voi joillekin kertoa, ettĂ€ vauva voi hyvin, ei tuollaiset mÀÀrĂ€t + laihtuminen voi millÀÀn mittakaavalla olla normaaleja raskausoireita. Lueskelin joskus hyperemeesistĂ€, ja lukemissani artikkeleissa puhuttiin juuri siitĂ€, ettĂ€ jos Ă€iti laihtuu, on syytĂ€ huoleen.

No, valitettavasti en ole yllÀttynyt siitÀ, millaisen vastaanoton oireinesi olet saanut ja ettÀ sut otettiin edes vÀhÀn vakavammin vasta, kun puolisosi vei sut pÀivystykseen. Toivotaan, ettÀ seuraava raskaus olisi helpompi ja pahoinvointia olisi edes vÀhemmÀn, ja onneksi olet nyt valmistautunut ja osaat vaatia hoitoa. <3 Ei voi olettaa, ettÀ ensimmÀisessÀ raskaudessaan tietÀisi, mitÀ kaikkea siihen voi liittyÀ ja ettÀ tietÀÀ mikÀ on ns. normaalia ja mikÀ ei.

Mulle on Mirtazapinia mÀÀrÀtty unettomuuteen, mutta hyvÀ tietÀÀ, ettÀ siitÀ voi olla apua myös pahoinvointiin. Tietysti siitÀ pitÀÀ sitten lÀÀkÀrin kanssa keskustella, jos niin pitkÀlle pÀÀstÀÀn. Ihan siltÀ varalta, ettet ole tietoinen, niin Mirtazapin voi kasvattaa ruokahalua ja sekoittaa kyllÀisyyshormonin toimintaa. LisÀksi sivuvaikutuksia on vÀsymys ja sellainen tietynlainen tokkuraisuus. Mulla ei ole ollut ruokahalumuutoksia, mutta kÀytÀnkin lÀÀkettÀ satunnaisesti ja hyvin pienellÀ annostuksella. Mutta jos sulla tulee yhtÀkkisiÀ muutoksia ruokahalussa, niin kannattaa heti ottaa yhteyttÀ lÀÀkÀriin.

Sori, pitkÀ viesti, toivottavasti jaksoit lukea loppuun! : )

@Olive nÀinkin sun viestin ehkÀ tuolla toisessa keskustelussa (BBT?) ja ihanaa, ettÀ olette puolison kanssa saaneet keskustelluksi asioita lÀpi ja ymmÀrrÀtte nyt toisianne aiempaa paremmin. EihÀn toisen ajatuksia voi tietÀÀ, jos hÀn ei niitÀ kerro, ja pÀin vastoin. Sekin kuulostaa ihanalta, ettÀ mieskin on nyt valmis toiseen lapseen, ja ainakaan iÀn puolesta teillÀ ei ole vielÀ tulipalokiire. Myös elÀmÀntaparemontille on hyvÀ motivaattori raskaus ja vauvavuosi. Siihen kun lisÀÀ vielÀ leikki-ikÀisen perÀssÀ juoksemisen, niin kunto ainakin kohonnee kuin itsestÀÀn!

MÀ kans laitoin ruokavalion uuteen uskoon, kun sovittiin miehen kanssa, ettÀ kierukka voidaan poistaa ja vauva saa tulla, jos niin hyvin kÀy. Mulla oli tapana syödÀ liian vÀhÀn ja liian harvoin, joten olen nyt opetellut sÀÀnnöllistÀ ruokailurytmiÀ sekÀ lisÀnnyt monipuolisuutta ruokavalioon. Syön nyt ns. oikeaa ruokaa ja olen lisÀnnyt kasvisten mÀÀrÀÀ ruokavaliossa. Töihin preppaan evÀÀt aina sunnuntai-iltana ja salaatit preppaan sekÀ kotiin ettÀ töihin. Mieskin on innostunut vihreÀÀ syömÀÀn enemmÀn, kun rehut on valmiina lasirasiassa jÀÀkaapin vihanneslokerossa.

@Emri kuulostaapa ikÀvÀltÀ teidÀn tilanne. KÀdet kyynÀrpÀitÀ myöten ristiin, ettÀ pÀÀsisitte vielÀ kevÀÀllÀ hoitoihin. <3

@Suskikitten ooh, toivotaan, ettÀ ehdit vielÀ tÀlle kiertoa! Kiinnostaa, miten kÀytÀnnössÀ mukista teet talletuksen? Varmaan jollain ruiskulla siis, mutta minkÀ ajan sisÀÀn ja millaisella ruiskulla? T. Kiinnostunut ja utelias -87

@Kali kuulostaa tutulta. MitĂ€ oon ymmĂ€rtĂ€nyt muidenkin viesteistĂ€ tÀÀllĂ€, niin miehet ei keskimÀÀrin ole kovin hyvin perillĂ€ siitĂ€, miten niitĂ€ vauvoja niiku sillain ihan oikeasti tehdÀÀn ja mitĂ€ kaikkea siihen vaaditaan puhumattakaan, ettĂ€ ymmĂ€rtĂ€isivĂ€t tuon taivaallista naisten lisÀÀntymisterveydestĂ€. Ei kai se auta, kun palata perusasioihin. MitĂ€, jos linkkaisit hĂ€nelle vaikka jonkin artikkelin (esim. Duodecim tai Terveyskirjasto), jossa asia selitetÀÀn perusteellisesti? 😅 MĂ€ rehellisesti mietin, ettĂ€ mitĂ€ kundit oikein tekee seksivalistus- tai bilsantunneilla, kun eivĂ€t selvĂ€sti ainakaan kuuntele. xD

Omanapaa loppuun: AamulÀmpö oli tosiaan nyt lopultakin noussut tÀnÀÀn 0,3 astetta, ja Ouraan on sitÀ myöten ilmestynyt kellon kuva, mikÀ tarkoittaa, ettÀ Oura tarkkailee mun kehon lÀmpötilatrendejÀ pari kolme pÀivÀÀ ja vahvistaa ovulaation sitten jollekin pÀivÀlle. TÀllÀ hetkellÀ Oura arvaa, ettÀ ovis olis ollut ke 28.1., mutta mun arvaus oireiden perusteella on ma 26.1. tai ti 27.1. aamu/aamuyö. Mulla oli vielÀ tiistaina aikaisin aamulla (klo 5 maissa) kohdunkaulan lima sellaista valkuaismaisen ja voidemaisen vÀliltÀ, ja kohdunkaula ja -suu muuttuivat muistaakseni kanssa tiistaina. Ainakin keskiviikkona oli jo kova ja sulkeutunut, vÀhÀn nenÀnpÀÀn tuntuinen.

SylkitestissĂ€ nĂ€kyi pisteitĂ€ keskiviikkona ja to-aamulla, mutta eilen illalla oli jo hentoa saniaista. TĂ€nÀÀn aamulla saniaiset olivat vahvistuneet ja myöhemmin aamulla (kun hampaiden pesusta oli 3 h ja olin ollut syömĂ€ttĂ€ ja juomatta) vĂ€hĂ€n heikommat. Uusi kierto alkanee 9.–13.2. vĂ€lillĂ€, todennĂ€köisesti 11.2., joten ensi viikko kokonaan ja seuraavan viikon arki pitĂ€isi malttaa odottaa. Tai siis alkaahan ne menkat jos on alkaakseen, maltoin mĂ€ odottaa tai en. đŸ„Č

@Maana Mannila joo tuntuu ettĂ€ meillĂ€ mies luulee ettĂ€ kun kuukautiset myöhĂ€ssĂ€ ettĂ€ silloin eka plussa voi realistisesti tulla vasta. Alkaa vĂ€hĂ€n Ă€rsyttÀÀ tuo optimistisuus joka hĂ€nellĂ€ on jopa kun tiennyt itse keskenmenoissakin ettĂ€ kaikki ei enÀÀn hyvin tietyssĂ€ vaiheessa. 🙄 Lupasin hĂ€nen mielikseen tehdĂ€ testin, mutta maanantaina. đŸ€Ł Koska silloin ne kuukautiset ovat jo alkaneet viimeistÀÀn. Toivon ainakin ettei tarvitse tĂ€llĂ€ kertaa testata lisÀÀ kun negatiivisia vaan ja olisi silloinkin mun intuition mukaan vaikka kuukautiset olisivatkin myöhĂ€ssĂ€.

Niin ja yllÀttÀvÀn hyvillÀ mielillÀ olen ainakin vielÀ. Joka yllÀttÀvÀÀ kun aamulla vitutti nousta sÀngystÀ tekemÀÀn se testi jo valmiiksi.

@Suskikitten ooh, toivotaan, ettÀ ehdit vielÀ tÀlle kiertoa! Kiinnostaa, miten kÀytÀnnössÀ mukista teet talletuksen? Varmaan jollain ruiskulla siis, mutta minkÀ ajan sisÀÀn ja millaisella ruiskulla? T. Kiinnostunut ja utelias -87
TÀllÀ hetkellÀ kÀytössÀ kuukuppi (prismasta) kun sen saa hyvin sisÀlle ja sit se on lÀmpimÀmpi verrattuna lasiin (tappaa siittiöitÀ vÀhemmÀn jos ei oo lasia). Mies tekee siemennesteet lasiin, vaihdetaan oviaukossa mulle kuppi ja hÀn kattoo lasta ja mÀ meen 10 min ajaksi makoilee kuppi sisÀllÀ ja jalat seinÀllÀ.

TÀllÀ hetkellÀ kÀytössÀ kuukuppi (prismasta) kun sen saa hyvin sisÀlle ja sit se on lÀmpimÀmpi verrattuna lasiin (tappaa siittiöitÀ vÀhemmÀn jos ei oo lasia). Mies tekee siemennesteet lasiin, vaihdetaan oviaukossa mulle kuppi ja hÀn kattoo lasta ja mÀ meen 10 min ajaksi makoilee kuppi sisÀllÀ ja jalat seinÀllÀ.
Nerokasta! VĂ€hĂ€n kuin koti-inseminaatio. đŸ€© MĂ€ pidĂ€n peukkuja pystyssĂ€ teille! Mulla kuukuppi (kuukautissuojan lisĂ€ksi) kĂ€ytössĂ€, kun kerÀÀn virtsaa ovulaatiotestejĂ€ varten. En ymmĂ€rrĂ€, miten ihmiset onnistuu tĂ€htÀÀmÀÀn niin, ettei pissa mene liian pitkĂ€lle tikussa. MĂ€ en ainakaan kokaan osaa ihan tarkkaan sanoa, mistĂ€ kohdasta noro lirahtaa ulos.

HeittĂ€ydynpĂ€ seuraamaan keskustelua! TĂ€lleen aika varovasti kuitenkin.. MeillĂ€ on miehen kanssa pidempÀÀn ollut tapetilla lapsilukumme. Monta jarruttavaa tekijÀÀ. Nyt minulla on ihan jĂ€rkyttĂ€vĂ€ vauvakuume. Viime pĂ€ivinĂ€ asiat ovat edenneet selvĂ€sti positiivisempaan suuntaan đŸ”„đŸ˜đŸ™ŒđŸ»đŸȘș

Nerokasta! VĂ€hĂ€n kuin koti-inseminaatio. đŸ€© MĂ€ pidĂ€n peukkuja pystyssĂ€ teille! Mulla kuukuppi (kuukautissuojan lisĂ€ksi) kĂ€ytössĂ€, kun kerÀÀn virtsaa ovulaatiotestejĂ€ varten. En ymmĂ€rrĂ€, miten ihmiset onnistuu tĂ€htÀÀmÀÀn niin, ettei pissa mene liian pitkĂ€lle tikussa. MĂ€ en ainakaan kokaan osaa ihan tarkkaan sanoa, mistĂ€ kohdasta noro lirahtaa ulos.
MĂ€ aina vaan pissasin johonkin kertakĂ€yttökuppiin johon dippasin sen liuskan 😅 en mĂ€ ikinĂ€ osuis sopivasti tikkuun.

Ovistikuista sen verran, ettÀ mÀ ekaa yrittÀessÀ luovutin aika lailla heti niiden halpojen tikkujen kanssa ja ostin suoraan sen ClearBlun nÀytöllisen. Ei tarvinnut arvailla. Ekasta kierrosta tÀrppÀsi. Nyt ostan noita edullisia alkuun kun haluan vaan suunnilleen saada hajua ovulaatiosta kun en tiedÀ miten kapselin vaikutukset vielÀ nÀkyy kierrossa.

Mulla on ujo pissa, jos yritĂ€n pissata tikkuun. đŸ€Ł mukiin onnistuu paremmin ja helpompi dipata.

Mulöa ei esikoisen raskaudessa ollut mitÀÀn erityisen pahaa pahoinvointia. Toki oli ÀllötystÀ eikÀ ruoka maistunut samaan tapaan, mutta siuhen varmasti vaikutti sekin, ettÀ ihan aludta asti mulla oli vatsa vesiripulilla. Varsinkin eka kolmannes oli hurjaa, kun paino tippui 12kg ja hb huiteli 180 tuntumassa, koska olin niin kuiva. TöissÀ kövin silti sitkeesti. Join vettÀ ja nutridrinkejÀ neuvolan ohjeesta. Ja söin just sitÀ mitÀ teki mieli. Ja sillÀ tiellÀ ollaan edelleen, koska sehÀn jÀi pÀÀlle ja kerÀsi ihan huiman mÀÀrÀn kiloja. SynnÀriltÀ kotiutuessa painoin 76kg muiataakseni. Projektin alussa 105kg. TÀnÀÀn alin paino miesmuistiin 86,75kg.

Kövin tÀnÀÀn myös progesteroniarvon ottamassa polin ohjeen mukaan. Saa nÀhdÀ millanen se sit on. Oviksen jÀlkwwn ekat pari pÀivÀÀ nÀnnit oli tosi kipeÀt mut sit kaikki oireet hÀvisi. Terolutien kanssa yleensÀ nÀnnikipu jatkuu menkkoihin asti.

No kallistuihan mieliala masennuksen puolelle. Aloin miettimÀÀn jos oltaisiin tai jos itse olisin tiennyt kuinka vaikeaa raskaana pysyminen varsinkin on mulle en olisi suostunut alkaa edes tĂ€hĂ€n yritykseen varmaan. 🙄 Toki nyt tyhmĂ€ ehkĂ€ olen mutta luovuttaa en enÀÀn viitsisi kun kerta jatkettu tĂ€tĂ€ paskaa yli vuosi jo. Sitten luovutan kun joku lÀÀkĂ€ri viimein suostuu myöntĂ€mÀÀn ettĂ€ mahdollisuuksia onnistua ei ole enÀÀn tai ollut varmaan alunperikÀÀn. 😅 Nyt edellinenkin juuri tiistaina sanoi ettĂ€ lÀÀketieteellisestĂ€ nĂ€kökulmasta on vielĂ€ hyvĂ€t mahdollisuudet onnistua mukamas heidĂ€n mielestÀÀn.

No joo en nyt masentunut ole vielÀ ainakaan, lÀhinnÀ vaan turhautunut olo. Kun mieskÀÀn ei suostu uskomaan ettÀ uusi yritys on edessÀ, eli meille yk12 kunhan vuoto alkaa.

VÀhÀn omaanapaa tÀhÀn vÀliin: menkat lusittu ja taas se mieli kirkastui kohti seuraavaa ovista. Monet kierrot menny nyt yhdellÀ tallettelulla tai jos kahdella niin se tallettelu on ollut seuraavana pÀivÀnÀ. Tavara ei siis ole niin sanotusti ollut vÀlttÀmÀttÀ tuoretta tai sisÀltÀnyt ihan hirveÀsti mitÀÀn (eikös se ollu pari pÀivÀÀ ettÀ ois enemmÀn uiskentelijoita?)

TÀssÀ on nyt vaan se kiva pikku haaste, ettÀ mies ei halua tietÀÀ sen tarkemmin mistÀÀn. Kunhan tehdÀÀn. Molempia kiinnostaa suhteellisen vÀhÀn ja kun hommat hoidettu niin ei ihan justiin kiinnosta ihan hirmuisesti. PitÀis siis saada jotenkin fiilis nostatettua toiseenkin talletteluun ilman ettÀ se olisi vÀkinÀistÀ. Ei oo tehty tÀstÀ liian helppoa kyllÀ :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Esikoinen tuli ekasta ”puhtaasta” kierrosta e-pillerien jĂ€lkeen. Silloin jaksettiin jopa kolmesti talletella muutaman pĂ€ivĂ€n aikana. Nyt kun talletteluiden mahdollisuudet rajalliset, lĂ€hinnĂ€ 21-22 jĂ€lkeen illalla kun lapsi nukkuu ja meitĂ€ vĂ€syttÀÀ niin sehĂ€n innostaa puuhiin. Ellei sitten saisi houkuteltua tosi pikaisiin kun tulee töistĂ€ ja sit hakis lapsen hoidosta just saaneen nĂ€köisenĂ€:rolling:

Takaisin