Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pahoittelut omanapailusta mutta: pitihän se nega jo testata vaikka vasta oletettavasti dpo8 🤭 Mä alan tuntea oloni jo ihan luulosairaaksi, oon yrittäny käydä katselemassa mitä kaikkea oireita on ollu viime negakierroissa ettei ajatukset lähtisi ihan laukalle. Nyt viimeisimpänä ollu täs kierrossa muutamana aamuna että herään jo klo 4-5 enkä saa enää unta 🙄 lisäksi viime kierrossa oli jo normaalit kuukautisia enteilevät selkä- ja vatsakivut tässä vaiheessa läsnä, nyt taas puuttuvat. Jotain jomotteluita on ollut mut ovat ihan erilaisia kuin ne kk-kivut mulla yleensä. Tätä ahdistusta lukuunottamatta on myös yllättävän tyyni olo siihen nähden et ens viikolla pitäs jo menkkojen alkaa. Ei ollenkaan tyypillistä mulle 😅 huh huh, kylläpä sitä tulee romahtamaan lujaa alas pilvilinnoista kun se kp1 iskee taas....

Pyydä heti xonveasta resepti kun saat plussan. Saa ihan terveyskeskuksen kautta. Ite oon sillä ollut koko raskauden. Sanoin vain, että kovaa pahoinvointia ollut alkuraskaus (ja myös kovaa laihtumista). Ja myönnettiin ihan ilman näkemsitä. Toinenkin lääke on suht helposti saatavilla, en vain muista nimeä.
Joo, miltei heti edellisen raskauden jälkeen markkinoille tuli Xonvea ja Bonjesta. Näitä pitää kokeilla kyllä sitten. Hyperemeesiin voidaan määrätä myös Mirtazapinia, joka auttaa monilla.

Ei nyt ainakaan tyhjin neuvoin ole tällä kertaa itsekään jos alkaisi sama rumba uusiksi 😄

Joo, miltei heti edellisen raskauden jälkeen markkinoille tuli Xonvea ja Bonjesta. Näitä pitää kokeilla kyllä sitten. Hyperemeesiin voidaan määrätä myös Mirtazapinia, joka auttaa monilla.

Ei nyt ainakaan tyhjin neuvoin ole tällä kertaa itsekään jos alkaisi sama rumba uusiksi 😄
Mulla oli edellisessä raskaudessa käytössä xonvea, siihen sai reseptin ihan vaan soittamalla neuvolaan ja valittelemalla oloaan 😄 Ennen sitä oksensin muutaman kerran päivässä (3-6x) rv7 lähtien, sen avulla kerrat väheni oksentamiseen 1-2x/päivässä ja tuokin oli enää vain aamulla. Toki mulla pahoinvointi kesti vain tyyliin rv16 asti, silloin uskalsin jättää ton lääkkeenkin pois.

Hatunnosto kaikille jotka oikeasti oksentaa tuon kolmekymmentäkin kertaa vuorokaudessa, mä olin ihan rikki kun oksensin ekan kolmanneksen ja vähän toisestakin enkä läheskään noin tiheään. Raskaudet ei oo sukua selvästi keskenään, kun esikoisen pahoinvointi oikeni kun muisti syödä jotain pientä parin tunnin välein ja kuopuksen raskaudessa jouduin kesähelteillä saikuttamaan kun sisälämpö näytti +28 myymälässä ja pahoinvointi oli aivan järkyttävää.. 🥴 Postafeniä määrättiin mulle ihan puhelimen kautta, vai oliko jopa chatin kautta.

Omalla kohdalla aika on kyllä kullannut muistot vähän turhankin nopeasti, mutta silti toivon että seuraavalla kerralla välttäisin tuon pahoinvoinnin. Mielelläni välttäisin myös perätilavauvan, mutta se jää nähtäväksi. 😵‍💫

Hm, itse säästyin pahoinvoinnissa kohtuu hyvin… olin jatkuvassa ”krapula olossa” raskauden puoliväliin saakka. Mun oksentelu oli siinä mielessä ikävä kun mun laatta lensi varoittamatta. Onneksi sain työskennellä etänä kun oli tapauksia että kävelen rauhassa ja yhtäkkiä kuorrutan vatsani sisällöllä viereisen oven ja seinän. Ei ehtinyt edes kumartua kun kaikki tuli ylös.

Me saatiin tällä viikolla vähän raskaita uutisia. Käytiin punktiossa alkuviikosta ja sitten tuli tieto että mitään ei saatu edes hedelmöityymään. 😞 Seuraavaksi sitten viimeinen ivf hoito julkisilla keväällä, jos mahdutaan mukaan. Ubikinolia ja gelee royalia ostettu, vaikka niitä on jo aiemminkin tullut testattua, mutta kaikki keinot nyt otettava taas käyttöön. DHEA:sta myös kyselin lääkäriltä, mutta en ole siihen saanut vielä mitään vastausta. Muita juttuja ja vinkkejä mitä voisi vielä koittaa tukemaan hedelmällisyyttä?

@Emri oli ikäviä uutisia. Toivottavasti mahtuisitte mukaan keväällä ja kaikki sujuisi!

Omanapa:
rakas mieheni kävi tuossa äsken keimailemassa ja piruilemassa niin jahtasin hänet tekee kuppiin talletuksen sillä välin kun mä painin taaperolle päivävaatteet päälle.

Yöllä oli lämmöt hypänneet yllättäen niin koetan siihen ehtiä varalta. Olihan ne alkaneet jo nousta kolme päivää sitten, mutta aika kituuttaen 😅 toivottavasti vielä ehditään jos munan irtoaminen olikin vasta viime yönä. Ihan mahdollisuuksien rajoissa että tapahtui vasta eilen/viime yönä.

Onkohan kellään käynyt että testannut negatiivisen vielä dpo12 ja myöhemmin tullut positiivinen?? Kaikissa paitsi ekassa jolloin en testannut vasta kun kuukautiset selkeästi myöhässä 3-4 päivää saanut dpo12 mennessä ja myöhäisin ollut dpo12 eka hailura. Ja toki eilen näkyi joku haamu mutta tänään ehkä sama tai jopa vähemmän näkyvä mutta clearbluen herkkä digi ei raskaana tulos kun mies pyysi vielä sen tekemään. 😂 Ja tarkoitan että dpo12 on testattu ja ollut negatiivinen ei niin että ei ole testattu kuin vasta myöhään ekan kerran tai monen päivän välillä...

Ajattelin vaan kun mies sitä mieltä että ei se välttämättä tänään edes näkyisi vaikka olisi raskaana, en vaan hänelle kehdannut tai viitsinyt alkaa selittämään faktoja mun eri kierroista koska joskus olen tehnyt niin ja sanonut silti että voihan se joskus olla myöhempään tulossa. 😒 Niin ajattelin että ei varmaan tälläistä tapahtunut tai ainakin todella erittäin harvinaista ja mietin miten selitän tämän miehelle että toivo on tältä kertaa jo kuollut niin sanotusti oikeasti. 😅 Neuvoja myös miten selittää miehelle tämä? En halua siis että hän turhia toivoo.

Me saatiin tällä viikolla vähän raskaita uutisia. Käytiin punktiossa alkuviikosta ja sitten tuli tieto että mitään ei saatu edes hedelmöityymään. 😞 Seuraavaksi sitten viimeinen ivf hoito julkisilla keväällä, jos mahdutaan mukaan. Ubikinolia ja gelee royalia ostettu, vaikka niitä on jo aiemminkin tullut testattua, mutta kaikki keinot nyt otettava taas käyttöön. DHEA:sta myös kyselin lääkäriltä, mutta en ole siihen saanut vielä mitään vastausta. Muita juttuja ja vinkkejä mitä voisi vielä koittaa tukemaan hedelmällisyyttä?
Onko teille tehty ivf vai icsi? Icsi varmasti parempi jos ei itsekseen hedelmöity. Miehelle ehdottomasti Sermatrop Alfaa (mielellään 3kk kuuri)! Silloin kun exän kanssa oltiin hoidoissa niin tolla saatiin huima ero alkioiden määrään.

Uskaltaisinkohan tulla jo tänne 🫣

Ollaan puolison kanssa vuosimallia -94. Esikoinen täyttää pian kolme, vauvakuume ollut synnäriltä asti. Mies oli pitkään toista vastaan, ja parisuhteessa ollut tosi vaikeaa viimeinen vuosi, mutta ollaan käyty terapiassa ja rämmitty vaikeat hetket läpi. Lopulta syksyllä sekin selvisi että miehelle kelpaisi toinenkin, mutta koki aiemmin ettei halua koska ekan tuleminen vaikutti suuresti parisuhteeseen ja se sai pelkäämään toista. Olis toki voinut tän kertoa vähän aiemmin 🥲

No, nyt on käyty ehkäisykapselin poistossa ja jatkan toistaiseksi Natural Cycles -sovelluksen avulla eli aamulämpöjen pohjalta ehkäisy ja otan tueksi myös ovulaatiotikut niin näkee miten kierto palautuu ehkäisyn jälkeen. Ei vielä aloiteta yritystä, haluaisin ensin pudottaa painoa ~10kg. Mutta mikäpä olisi parempi motivaattori kuin raskaus ja vauva 🤩

Onko teille tehty ivf vai icsi? Icsi varmasti parempi jos ei itsekseen hedelmöity. Miehelle ehdottomasti Sermatrop Alfaa (mielellään 3kk kuuri)! Silloin kun exän kanssa oltiin hoidoissa niin tolla saatiin huima ero alkioiden määrään.
Ivf tehty molemmilla kerroilla. Ekalla kerralla saatiin yksi alkio. Kiitos vinkistä!

@Westo huh huh, sun kokemukset kuulostaa tosi raskailta ja ikäviltä. Toivottavasti oot hakenut ja saanut apua niiden käsittelyyn, jos koet, että sellaiselle olisi tai olisi ollut tarvetta. <3 Jo se, että oksentaa kymmeniä (sic!) kertoja päivässä ja laihtuu raskaana ollessaan toistakymmentä kiloa, kuulostaa raskaalta paitsi fyysisesti, myös henkisesti – puhumattakaan siitä, että omat oireet mitätöidään terveydenhuollossa eikä apua saa. Toki lääkkeetkin on kehittyneet onneksi ja samoin tietoisuus. Jos vaikka pieni pahoinvointi onkin ihan normaali raskausoire ja voi joillekin kertoa, että vauva voi hyvin, ei tuollaiset määrät + laihtuminen voi millään mittakaavalla olla normaaleja raskausoireita. Lueskelin joskus hyperemeesistä, ja lukemissani artikkeleissa puhuttiin juuri siitä, että jos äiti laihtuu, on syytä huoleen.

No, valitettavasti en ole yllättynyt siitä, millaisen vastaanoton oireinesi olet saanut ja että sut otettiin edes vähän vakavammin vasta, kun puolisosi vei sut päivystykseen. Toivotaan, että seuraava raskaus olisi helpompi ja pahoinvointia olisi edes vähemmän, ja onneksi olet nyt valmistautunut ja osaat vaatia hoitoa. <3 Ei voi olettaa, että ensimmäisessä raskaudessaan tietäisi, mitä kaikkea siihen voi liittyä ja että tietää mikä on ns. normaalia ja mikä ei.

Mulle on Mirtazapinia määrätty unettomuuteen, mutta hyvä tietää, että siitä voi olla apua myös pahoinvointiin. Tietysti siitä pitää sitten lääkärin kanssa keskustella, jos niin pitkälle päästään. Ihan siltä varalta, ettet ole tietoinen, niin Mirtazapin voi kasvattaa ruokahalua ja sekoittaa kylläisyyshormonin toimintaa. Lisäksi sivuvaikutuksia on väsymys ja sellainen tietynlainen tokkuraisuus. Mulla ei ole ollut ruokahalumuutoksia, mutta käytänkin lääkettä satunnaisesti ja hyvin pienellä annostuksella. Mutta jos sulla tulee yhtäkkisiä muutoksia ruokahalussa, niin kannattaa heti ottaa yhteyttä lääkäriin.

Sori, pitkä viesti, toivottavasti jaksoit lukea loppuun! : )

@Olive näinkin sun viestin ehkä tuolla toisessa keskustelussa (BBT?) ja ihanaa, että olette puolison kanssa saaneet keskustelluksi asioita läpi ja ymmärrätte nyt toisianne aiempaa paremmin. Eihän toisen ajatuksia voi tietää, jos hän ei niitä kerro, ja päin vastoin. Sekin kuulostaa ihanalta, että mieskin on nyt valmis toiseen lapseen, ja ainakaan iän puolesta teillä ei ole vielä tulipalokiire. Myös elämäntaparemontille on hyvä motivaattori raskaus ja vauvavuosi. Siihen kun lisää vielä leikki-ikäisen perässä juoksemisen, niin kunto ainakin kohonnee kuin itsestään!

Mä kans laitoin ruokavalion uuteen uskoon, kun sovittiin miehen kanssa, että kierukka voidaan poistaa ja vauva saa tulla, jos niin hyvin käy. Mulla oli tapana syödä liian vähän ja liian harvoin, joten olen nyt opetellut säännöllistä ruokailurytmiä sekä lisännyt monipuolisuutta ruokavalioon. Syön nyt ns. oikeaa ruokaa ja olen lisännyt kasvisten määrää ruokavaliossa. Töihin preppaan eväät aina sunnuntai-iltana ja salaatit preppaan sekä kotiin että töihin. Mieskin on innostunut vihreää syömään enemmän, kun rehut on valmiina lasirasiassa jääkaapin vihanneslokerossa.

@Emri kuulostaapa ikävältä teidän tilanne. Kädet kyynärpäitä myöten ristiin, että pääsisitte vielä keväällä hoitoihin. <3

@Suskikitten ooh, toivotaan, että ehdit vielä tälle kiertoa! Kiinnostaa, miten käytännössä mukista teet talletuksen? Varmaan jollain ruiskulla siis, mutta minkä ajan sisään ja millaisella ruiskulla? T. Kiinnostunut ja utelias -87

@Kali kuulostaa tutulta. Mitä oon ymmärtänyt muidenkin viesteistä täällä, niin miehet ei keskimäärin ole kovin hyvin perillä siitä, miten niitä vauvoja niiku sillain ihan oikeasti tehdään ja mitä kaikkea siihen vaaditaan puhumattakaan, että ymmärtäisivät tuon taivaallista naisten lisääntymisterveydestä. Ei kai se auta, kun palata perusasioihin. Mitä, jos linkkaisit hänelle vaikka jonkin artikkelin (esim. Duodecim tai Terveyskirjasto), jossa asia selitetään perusteellisesti? 😅 Mä rehellisesti mietin, että mitä kundit oikein tekee seksivalistus- tai bilsantunneilla, kun eivät selvästi ainakaan kuuntele. xD

Omanapaa loppuun: Aamulämpö oli tosiaan nyt lopultakin noussut tänään 0,3 astetta, ja Ouraan on sitä myöten ilmestynyt kellon kuva, mikä tarkoittaa, että Oura tarkkailee mun kehon lämpötilatrendejä pari kolme päivää ja vahvistaa ovulaation sitten jollekin päivälle. Tällä hetkellä Oura arvaa, että ovis olis ollut ke 28.1., mutta mun arvaus oireiden perusteella on ma 26.1. tai ti 27.1. aamu/aamuyö. Mulla oli vielä tiistaina aikaisin aamulla (klo 5 maissa) kohdunkaulan lima sellaista valkuaismaisen ja voidemaisen väliltä, ja kohdunkaula ja -suu muuttuivat muistaakseni kanssa tiistaina. Ainakin keskiviikkona oli jo kova ja sulkeutunut, vähän nenänpään tuntuinen.

Sylkitestissä näkyi pisteitä keskiviikkona ja to-aamulla, mutta eilen illalla oli jo hentoa saniaista. Tänään aamulla saniaiset olivat vahvistuneet ja myöhemmin aamulla (kun hampaiden pesusta oli 3 h ja olin ollut syömättä ja juomatta) vähän heikommat. Uusi kierto alkanee 9.–13.2. välillä, todennäköisesti 11.2., joten ensi viikko kokonaan ja seuraavan viikon arki pitäisi malttaa odottaa. Tai siis alkaahan ne menkat jos on alkaakseen, maltoin mä odottaa tai en. 🥲

@Maana Mannila joo tuntuu että meillä mies luulee että kun kuukautiset myöhässä että silloin eka plussa voi realistisesti tulla vasta. Alkaa vähän ärsyttää tuo optimistisuus joka hänellä on jopa kun tiennyt itse keskenmenoissakin että kaikki ei enään hyvin tietyssä vaiheessa. 🙄 Lupasin hänen mielikseen tehdä testin, mutta maanantaina. 🤣 Koska silloin ne kuukautiset ovat jo alkaneet viimeistään. Toivon ainakin ettei tarvitse tällä kertaa testata lisää kun negatiivisia vaan ja olisi silloinkin mun intuition mukaan vaikka kuukautiset olisivatkin myöhässä.

Niin ja yllättävän hyvillä mielillä olen ainakin vielä. Joka yllättävää kun aamulla vitutti nousta sängystä tekemään se testi jo valmiiksi.

@Suskikitten ooh, toivotaan, että ehdit vielä tälle kiertoa! Kiinnostaa, miten käytännössä mukista teet talletuksen? Varmaan jollain ruiskulla siis, mutta minkä ajan sisään ja millaisella ruiskulla? T. Kiinnostunut ja utelias -87
Tällä hetkellä käytössä kuukuppi (prismasta) kun sen saa hyvin sisälle ja sit se on lämpimämpi verrattuna lasiin (tappaa siittiöitä vähemmän jos ei oo lasia). Mies tekee siemennesteet lasiin, vaihdetaan oviaukossa mulle kuppi ja hän kattoo lasta ja mä meen 10 min ajaksi makoilee kuppi sisällä ja jalat seinällä.

Tällä hetkellä käytössä kuukuppi (prismasta) kun sen saa hyvin sisälle ja sit se on lämpimämpi verrattuna lasiin (tappaa siittiöitä vähemmän jos ei oo lasia). Mies tekee siemennesteet lasiin, vaihdetaan oviaukossa mulle kuppi ja hän kattoo lasta ja mä meen 10 min ajaksi makoilee kuppi sisällä ja jalat seinällä.
Nerokasta! Vähän kuin koti-inseminaatio. 🤩 Mä pidän peukkuja pystyssä teille! Mulla kuukuppi (kuukautissuojan lisäksi) käytössä, kun kerään virtsaa ovulaatiotestejä varten. En ymmärrä, miten ihmiset onnistuu tähtäämään niin, ettei pissa mene liian pitkälle tikussa. Mä en ainakaan kokaan osaa ihan tarkkaan sanoa, mistä kohdasta noro lirahtaa ulos.

Heittäydynpä seuraamaan keskustelua! Tälleen aika varovasti kuitenkin.. Meillä on miehen kanssa pidempään ollut tapetilla lapsilukumme. Monta jarruttavaa tekijää. Nyt minulla on ihan järkyttävä vauvakuume. Viime päivinä asiat ovat edenneet selvästi positiivisempaan suuntaan 🔥😍🙌🏻🪺

Nerokasta! Vähän kuin koti-inseminaatio. 🤩 Mä pidän peukkuja pystyssä teille! Mulla kuukuppi (kuukautissuojan lisäksi) käytössä, kun kerään virtsaa ovulaatiotestejä varten. En ymmärrä, miten ihmiset onnistuu tähtäämään niin, ettei pissa mene liian pitkälle tikussa. Mä en ainakaan kokaan osaa ihan tarkkaan sanoa, mistä kohdasta noro lirahtaa ulos.
Mä aina vaan pissasin johonkin kertakäyttökuppiin johon dippasin sen liuskan 😅 en mä ikinä osuis sopivasti tikkuun.

Ovistikuista sen verran, että mä ekaa yrittäessä luovutin aika lailla heti niiden halpojen tikkujen kanssa ja ostin suoraan sen ClearBlun näytöllisen. Ei tarvinnut arvailla. Ekasta kierrosta tärppäsi. Nyt ostan noita edullisia alkuun kun haluan vaan suunnilleen saada hajua ovulaatiosta kun en tiedä miten kapselin vaikutukset vielä näkyy kierrossa.

Mulla on ujo pissa, jos yritän pissata tikkuun. 🤣 mukiin onnistuu paremmin ja helpompi dipata.

Mulöa ei esikoisen raskaudessa ollut mitään erityisen pahaa pahoinvointia. Toki oli ällötystä eikä ruoka maistunut samaan tapaan, mutta siuhen varmasti vaikutti sekin, että ihan aludta asti mulla oli vatsa vesiripulilla. Varsinkin eka kolmannes oli hurjaa, kun paino tippui 12kg ja hb huiteli 180 tuntumassa, koska olin niin kuiva. Töissä kövin silti sitkeesti. Join vettä ja nutridrinkejä neuvolan ohjeesta. Ja söin just sitä mitä teki mieli. Ja sillä tiellä ollaan edelleen, koska sehän jäi päälle ja keräsi ihan huiman määrän kiloja. Synnäriltä kotiutuessa painoin 76kg muiataakseni. Projektin alussa 105kg. Tänään alin paino miesmuistiin 86,75kg.

Kövin tänään myös progesteroniarvon ottamassa polin ohjeen mukaan. Saa nähdä millanen se sit on. Oviksen jälkwwn ekat pari päivää nännit oli tosi kipeät mut sit kaikki oireet hävisi. Terolutien kanssa yleensä nännikipu jatkuu menkkoihin asti.

No kallistuihan mieliala masennuksen puolelle. Aloin miettimään jos oltaisiin tai jos itse olisin tiennyt kuinka vaikeaa raskaana pysyminen varsinkin on mulle en olisi suostunut alkaa edes tähän yritykseen varmaan. 🙄 Toki nyt tyhmä ehkä olen mutta luovuttaa en enään viitsisi kun kerta jatkettu tätä paskaa yli vuosi jo. Sitten luovutan kun joku lääkäri viimein suostuu myöntämään että mahdollisuuksia onnistua ei ole enään tai ollut varmaan alunperikään. 😅 Nyt edellinenkin juuri tiistaina sanoi että lääketieteellisestä näkökulmasta on vielä hyvät mahdollisuudet onnistua mukamas heidän mielestään.

No joo en nyt masentunut ole vielä ainakaan, lähinnä vaan turhautunut olo. Kun mieskään ei suostu uskomaan että uusi yritys on edessä, eli meille yk12 kunhan vuoto alkaa.

Vähän omaanapaa tähän väliin: menkat lusittu ja taas se mieli kirkastui kohti seuraavaa ovista. Monet kierrot menny nyt yhdellä tallettelulla tai jos kahdella niin se tallettelu on ollut seuraavana päivänä. Tavara ei siis ole niin sanotusti ollut välttämättä tuoretta tai sisältänyt ihan hirveästi mitään (eikös se ollu pari päivää että ois enemmän uiskentelijoita?)

Tässä on nyt vaan se kiva pikku haaste, että mies ei halua tietää sen tarkemmin mistään. Kunhan tehdään. Molempia kiinnostaa suhteellisen vähän ja kun hommat hoidettu niin ei ihan justiin kiinnosta ihan hirmuisesti. Pitäis siis saada jotenkin fiilis nostatettua toiseenkin talletteluun ilman että se olisi väkinäistä. Ei oo tehty tästä liian helppoa kyllä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Esikoinen tuli ekasta ”puhtaasta” kierrosta e-pillerien jälkeen. Silloin jaksettiin jopa kolmesti talletella muutaman päivän aikana. Nyt kun talletteluiden mahdollisuudet rajalliset, lähinnä 21-22 jälkeen illalla kun lapsi nukkuu ja meitä väsyttää niin sehän innostaa puuhiin. Ellei sitten saisi houkuteltua tosi pikaisiin kun tulee töistä ja sit hakis lapsen hoidosta just saaneen näköisenä:rolling:

Takaisin