Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No siis äsken kävin lukemassa yliopiston apteekin sivuilta arvosteluja oletettavasti samasta Digi testistä ja siitä ei tykätty kun näytti kuulemma virheellisiä tuloksia. Onko täällä ollut muilla noita kokemuksia? Itse en oo koskaan käyttänyt digiä.

Muoks @Kali monesko Dpo sulla menossa? En oo pystynyt ihan kärryillä mutta jos ehdit ennen lugejen lopetusta tekee testejä ylihuomenna aamu virtsasta niin luulisi selviävän? Plus sekin että harkitsisin kannattaako epäselvässä tilanteessa lopettaa niitä lugeja vaan voisko niitä jatkaa sen kaks päivää pidempään varmuuden vuoksi että ehtisi testata. Niin ei sattuisi samaa tilannetta mitä sulla kävi viime kierrossa.
Dpo12 siis vasta tai jo riippuu miltä kannalta katsoo. Mutta meinasin perjantaina dpo15 testata vielä ja siihen lopettaa ne edellisen illan annokseen jos tai kun nega. 🤔 Oonpa taas positiivisella päällä.. 😂 Testaan siis silloin vielä ja sen tuloksen perusteella joko jatkan tai lopetan.

Kylläpä täällä on käynyt kuhina! 😁

Meillä on molemmat mukelot menneet päikkyyn vähän yli vuoden iässä, sillä ei ole rahallisesti perse kestänyt jäädä hoitovapaalle, kun on auto-, opinto- ja talolainat. 🫣 Molemmista mä olin kai 9-10kk kotona ja mies loput. Mies olisi halunnut olla pidempään, mutta on kumarrellut työnantajan suuntaan ja ajatellut ettei muka pysty olemaan pois niin pitkään kuin haluaisi. Nyt häntä harmittaa paljon, ja ollaan suunniteltu että jos kolmas lapsi saadaan niin jaetaan vapaat puoleksi ja pidetään kesälomat vielä siihen perään. Mulla on aikomuksena pumpata maidot niin en ole jumissa senkään vuoksi.

Täällä on menkat lusittu, illalla loppui vuoto! Nyt on kp4 ja oon kitannut greippimehua kuin hullu, sillä viime kierrossa oli niin säälittävät limat että pakko koittaa saada niitä lisättyä. 😅 💦

Aloitan ovistikutuksen varmaan kp9 mutta pitää ennen sitä jo aloittaa talletteluhommat.

//Ai niin! Mä sain muuten toisesta pojasta omaishoitajuuden, mikä oli iso ylläri kun oon jo niin tottunut siihen ettei tässä yhteiskunnassa apua saa vaikka lääkärit kirjoittaisi mitä todistuksia ja suosituksia. Pojalla siis haasteita arjessa ja välillä on melkoista vääntämistä arjen jutut. Jotain hyvää näiden pettymyksien keskelle.

Yritin parhaani mukaan nyt selailla muutaman sivun teidän kirjoituksia. ❤️ Lukemassa kyllä käyn joka päivä (monta kertaa 😅😅), muttei oikein löydy aikaa ajatuksella kirjoittaa.

@Maana Mannila onpa kivasti sulta, että lahjoitat ylijäävät cb:n liilat testit jollekin, jos raskaudut. ❤️ Mähän kans tän kemiallisen jälkeen ostin satasella (😅😅) testejä. Päätin kyl, et nyt tässä kierrossa käytän cb:n pinkkejä ja perusliuskatestejä. Säästän liilat seuraavaan kiertoon, koska aikatauluhaasteiden takia en pystyisi niillä testaamaan ohjeen mukaan. Varsin arvokkaitahan nää testit on..

Tänään on vasta kp 7. Perjantaista tai lauantaista taidan aloittaa. Saa nähdä löytyykö ovis. Hieman jo stressaan ku tallettelulle löytyy mahiksia su kp 10 ja sit todennäköisesti seuraavan kerran vasta ke kp 13. No toki viime yrityskierroksessa sainkin plussan juurikin kp 13, mut katsellaan miten tää kemiallinen nyt sekottaa.

@Adela Toivottavasti siellä on osunut tallettelut kohdilleen ja pääsisitte piakkoin tiirailemaan punaisia viivoja. 😍 @Noora992 sama juttu siellä. 😍

@Zebra Lyhkäset menkat ollut sulla siellä. Mullahan kesti kans 1,5vrk.. 🤔

Ootte keskustellut vuodenvaihteessa syntyneiden koulunkäynnistä. Ehkä itseäkin joulukuisessa just stressaa se, et entä jos ei vastaakaan kehitykseltään samaa kuin muut ja pärjäisi huonosti koulussa, harrastuksissa yms.. 😐 Miehellekin eilen tokaisin, et jos nyt tästä kierrosta kävisi tärppi vaikken siis mitenkään usko, ku tää kemiallinen alla, ni laskettu aika ois tosiaan jouluaatto. 🎅 Ei kyl tosiaan kaikista ideaalein, ellei sit syntyisi ees vähän etuajassa. Rakastan joulua. Haluaisin valmistautua ja rauhoittua siihen kunnolla. ❤️ Esikoiseni eli ainokaiseni vuonna 2010 syntyi rv 39+3. ❤️

@Syssymyssy Ite en oo uskaltanut tyyliin marraskuun jälkeen syödä yhtään särkylääkettä, etten vaan itse pääsisi negatiivisesti vaikuttamaan mahdolliseen raskauteen.. Toivottavasti siellä ei nyt oo paracetamol vaikuttanut mahdolliseen kiinnittymiseen. ❤️ Toivon sulle plussaa. 🌈 Tänäänkö testaat vai milloin?

@Kumpare Kiva kuulla, et oot saanut omaishoitajuuden toiseen poikaan. Helpottanee hieman arkea? ❤️

Ei kai? Mä oon ottanut monena kertana panadolia kun ollut ovulaation jälkeiset ajat. Mulla usein särkee päätä ovulaation jälkeen... 🫣 Nytkin tänään otin kun mullakin tänään ihan järjeton päänsärky tuli ja jatkunut jo monta tuntia. 😭

Ja ihan varoituksen sanana, nämä uudehkot rfsu viikko puikot saattaa näyttää tälläistä väärää näemmä välillä, olin jo vähän innoissani kunnes tuhlasin viimeisen herkän digin joka näytti ei raskaana. 😵‍💫 Mutta sitten myös luin ettei nämä ole herkkiä myöskään. Joten ei mitään onnitteluja, koska viallinen testi tämäkin.

View attachment 154386

Jännää lähinnä että jäi "oikeeseen" kohtaan tohon t1 eli aikaisimpaan kohtaan toi väärä viiva.
Onko mahdollista että positiiviset raskaustestit johtuisivat esim. lääkityksestä? Tuntuu tosiaan että saat niitä usein/pitkään kemiallistenkin jälkeen. Luin että mm. jotkut mielialalääkkeet voivat antaa virheellisiä positiivisia.

Mulla ei ovulaatiotestin viivat tummene yhtään ja näyttää vaan ympyrää. Pari päivää oli outoja menkkakipumaisia tuntemuksia, mutta nyt ei niitäkään. Ovulaatiokipu on mulla aiemmin ollut selkeästi toispuoleista terävämpää kipua. Tein jo eilen raskaustestinkin, kun en oikein tiedä missä mennään, koska menkat oli niin epämääräiset. Niistä laskettuna nyt olisi kp 16-17. 😖 Ehkä en vaan ovuloi. 🙄

@Round2❤️ Siis missä kierrossa sulla oli noin lyhyet menkat? Kun raskauduit vai keskenmenossa tai sen jälkeinen kemiallinen? Mähän just laitin kuvia FSH eli vaihdevuositestistä tonne Plussa vai ei? -ketjuun. Mielestäni tulos jäi vielä negitiiviseksi, mutta ero viivojen välillä oli pieni, joten pahinta täällä pelätään. Eli että vaihdevuodet ne kiertoa sekoittaa. Toki joku hullu ajatus vielä päässä pyörii, josko oliskin sellainen harvinainen (vauva.fi keskustelun perusteella ei edes niin kovin harvinainen 🙈 ) raskaus, missä tulee plussa testiin vasta useita viikkoja myöhemmin.

Toivottavasti siellä tulis ovis sellaseen aikaan, että saatte hyödynnettyä. Mitä täältä lukenut, niin joillakin on tärpännyt useita päiviä ennen olleista talletteluista.

Onneksi olin pessimisti, koska pessimisti ei pettynyt niin pahasti tälläkään kertaa. Dpo 9 ja nega, aivan kuten oli päivänselvää.

En kyllä usko myöskään, että se tuosta posiksi muuttuu, mutta odottelen nyt kiltisti sinne dpo 12 asti, ennenkuin alkaa ns. ruoska viuhumaan.

@Zebra No sehän tässä outoa onkin, et toi oli se tyhjennysvuoto tosta kemiallisesta. O.o joko kaikki ei oo vuotanut ulos, tai sit jostain syystä sitä vaan oli noin vähän. En ymmärrä.

Kääk. Minkäs ikäinen sä olitkaan? Täällä nyt toivottavasti ei ihan vielä vaihdevuodet oo alkamassa, mutta mistäs sitäkään tietää. Mittarissa kuitenkin vasta 36 vuotta. Pitäisikin äidiltä kysellä joskus, et minkä ikäisenä hänellä alkoi..

@Syssymyssy Älä nyt vielä heitä kirvestä kaivoon. 🌈 Dpo 9 on kyllä tosi aikainen. Mä sain tossa kemiallisessa just ja just jotain näkyviin dpo 10.

@Suskikitten Toivottavasti eilinen ois riittänyt ja tärppi tulisi. Mukavaa reissua. 🌸

Nopee näkökulma, @Zebra ja @Round2❤️ mun menkathan siis kestää sen 1–1,5 päivää. Kuparikierukan kanssa kesti 2–3. Tietty keskenään eri ihmisten menkkojen vertailu ei oo kauheen järkevää, mutta siis menkat voi olla myös tosi lyhyet. Mulla myös vuodon puolesta niukkaa ja pärjäisin pikkuhousunsuojalla. Kohdun limakalvo silti sopivan paksu alkion kiinnittyä, sanoi lääkäri.

Itse asiaan: oon kuullut, että vaihdevuosien alkaessa vuodot saattaa myös runsastua normaalista. Ainakin mun äidillä kävi niin. Meillä keskenään hyvin samallaiset menkat siis. Vaihdevuosien aikaan hänel saattoi paksuin tamponi täyttyä ja vuoto sotkea sängyn. Oli kuulemma traumaattista, en yhtään ihmettele. Mirena auttoi niihin sitten, mut se ei tietty raskautta yrittäessä oo ratkaisu.

Tuli vaan nyt siis mieleen näin, että ennen loppumistaan menkat mahdollisesti runsastuu paljon. Tai sit ei — yksilöitä ollaan tietty kaikki.

Tuun kirjottelee muuten lisää myöhemmin! : )

Täällä taisi just eilen olla keskustelua unista. Viime yönä näin unta, jossa tutkin isoa valkovuotoklimppiä ja venyttelin sitä sormeni välissä. Ihan innoissani olin siinä unessa, kun huomasin, että tänhän on nyt oltava sitä eggistä😂😂 Vissiin vähän liikaa nää asiat mielessä, kun pitää uneksiakin valkovuodon tutkimisesta🤣 Enpä ole aiemmissa elämänvaiheissa valkovuodon koostumuksesta ollu innoissani hereillä enkä unessa🤣 Jospa tää oli enneuni ja bongaan lähipäivinä eggiksiä. Ei oo vielä osunut kohdalle😄

Kylläpäs tänne tulee hurjaa tahtia tekstiä. Piti niin taustalla olla, mutta täällä ollaan. Koitan oikolukea nopeaa kaikki, vähintääkin joka toisen rivin, ilmankos en ihan pysy kärryillä.

Täällä vihdoin kp1 näyttää alkavan, siitä se joulukuisen metsästys alkaa 🥳

Minusta meillä tammikuinen ja joulukuinen ovat kuin eri vanhemmista....tammikuinen on kyllä ollut tunnollinen ja jo eskarissa olisi voinut olla ekalla kun oli niin jo ison koululaisen oloinen. Sitten tämä joulukuinen on taas ihan oman elämänsä sankari, isosisko on aina muistuttamassa ja huolehtimassa, että koulusta tulee mm. vaatteet mukaan. Vaikka ajattelin, että heissä on oppimisen kannalta eroa, niin ei ole. Yhtä nopasti ovat asiat oppineet ekalla.

En kyllä kieltämättä halua olla myöskään aattona synnärillä, rakastan joulua ja sen laittamista. Mutt jos niin käy, niin yritän selvitä 🤭

@Zebra mikä kp teit sen fsh-testin? Mulla on niitä myös ja ajattelin nyt kokeilla niitä.

@Round2❤️ @Zebra En löytänyt viesteistä, että mikä oli teidän mielestä lyhyet menkat? Mä kans oon murehtinut välillä omiani, että vain pari päivää on kunnon vuotoa, josta oikeasti runsaampaa 1-1,5 vrk. Sitten tiputtelua 2-3 pv. Kohdun limakalvon on silti todennettu olevan riittävä. Nuorempana oli runsaampaa, silloin kun käytin pillereitä. Viimeiset 15v on ollut hormonikierukka silloin kun on ollut ehkäisy.

Särkylääkkeistä sanon (taas) saman kuin mulle sanoi lääkäri.. On pienempi paha ottaa särkylääkettä silloin kun on kipuja, kuin että kipua yrittäisi sietää. Silloin elimistö on stressitilassa, eikä kiinnittyminen ainakaan tapahdu. Eli satunnaisesta käytöstä älkää kantako huonoa omaatuntoa tai mieltä. Toki harmittaahan se, jos ei ole optimaaliset olosuhteet, mutta lopulta elämässä harvoin tuntuu olevan. 🙈

Täällä matkalla punktioon..! Saapa nähdä, millainen saalis saadaan. Ja sitten eri vaiheiden lukumääriä jännittämään.. 😬

@Round2❤️ Käytännössä meidän elämä jatkuu ennallaan (pojat päikyssä, me töissä), mutta tuo rahallinen tuki mahdollistaa että voin halutessani tehdä 80% työaikaa.

Pojalla on siis epilepsia, joka on lääkkeillä kohtuu hyvin kurissa, ja epilepsiassa on liitännäisenä nepsyjuttuja. Ei ole ikäistensä tasolla joissain jutuissa ja on omapäinen. Pikkuveli on omatoimisempi ja tuhat kertaa helpompi hoidettava, kun häneen toimii ”normaalit kasvatuskikat”. 😅

Ei ole löydetty epille mitään syytä, vaikka on tutkittu geenit, kromosomit ja kaikki fyysiset asiat. Lääkärit sanoo, ettei ole perinnöllistä ja että kolmatta putkeen vaan jos tuntuu siltä. Ajattelin kyllä että jos raskaudun niin voisin harkita niptiä yksityisellä niin saisi vähän tarkemman arvion että kaikki on kunnossa. Eipä tuo epikään kyllä siinä olisi näkynyt..

Ohhoh, en rehellisesti sanottuna ole tiennyt että kuukautiset voivat joillain kestää vain 1,5-2 päivää 😯 Tältä foorumilta oon aiemmin oppinut sen, että joillain kuukautiset kestää 3-4 pv ja oon ollut siitäkin ihmeissäni ja kateellinen. Oon ennen luullut, että kaikilla tai ainakin suurimmalla osalla on viikon kuukautiset kuten mulla 😅 Nykyään tosin, kun mulla ei enää ole kuparikierukkaa, kuukautiset on useimmiten "vain" 6 eikä 7 päivää. Ja toki vuoto on ensimmäisinä päivinä runsasta ja lopussa niukkaa.

Mun puoliso on joulukuun lopun lapsi ja hän on aina pärjännyt hyvin niin koulussa kuin urheilussa. 🥰 Vaikka on siis mennyt kouluun samana vuonna syntyneiden kanssa. Toki ihmiset on yksilöllisiä, ja ilmeisesti tilastollisia eroja loppu- ja alkuvuonna syntyneiden välillä tosiaan on. Puolisokin kerrankin pohdiskeli, että pitäisikö meidän tähdätä alkuvuoden vauvaan ihan sillä ajatuksella, että lapsi saisi siitä jotain etua elämässä 😅😂

Täällä oli muutama sivu sitten puhetta luteaalivaiheen painajaista. Liekö sattumaa vai alitajuntaista, mutta eilen oli (ilmeisesti) ovulaatio ja viime yönä näinkin sitten karmeita painajaisia puolison kanssa riitelemisestä. Unessa oltiin niin vihaisia toisillemme, huudettiin ja kiljuttiin vaan... Ei siis koskaan olla oikeassa elämässä riidelty tuolla tavalla. Puoliso sanoi aamulla, että oli yöllä ihmetellyt, kun vikisin ja liikuskelin oudosti unissani 😅

Meillä osu tallettelut tässä kierrossa päiville -1,-2 ja -4. Eilistä ovulaatiopäivää ei pystytty hyödyntämään. Tuo -4 taitaa olla jo liian kauan sitten, mutta ainakin tuli nuo juuri ovista edeltävät päivät hyödynnettyä. Liityn siis piinailijoiden joukkoon 🤪 Eka viikko menee yleensä suht kivuttomasti, mutta sen jälkeen onkin vaikeita päiviä...

@Syssymyssy Älä nyt vielä heitä kirvestä kaivoon. 🌈 Dpo 9 on kyllä tosi aikainen. Mä sain tossa kemiallisessa just ja just jotain näkyviin dpo 10.
Se kirves on kaivossa jo valmiiksi ja siellä pysyy, jotenkin en näe mitään syytä, miksi enää raskautuisin, kun se ei ole vieläkään tapahtunut.

Teitkö tuolloin 10 dpo tavallisen vai herkän testin?

Aamulenkin jälkeen alkoi kramppailu, pohdin että yrittääkö keho taas kerran jekuttaa uskomaan hyvään lopputulokseen, vai käynnistikö negatiivinen testi menkat useamman päivän etuajassa, jäädään seurailemaan.

Tämä ketju on kyllä todella aktiivinen. Siispä kommentoin vain muutamaan. 😅

@Kali En luota Clearbluen testiin. Nuorempaa odottaessa sain Pregcheckiin haalean, mutta selvän punertavan haamun dpo 12. Clearblue ilmoitti "Ei raskaana."
Jatkoin testaamista molemmilla. Pregcheckin haamu vahveni koko ajan, mutta Clearblue ilmoitti vasta dpo 15 "Raskaana."
Tsemppiä tilanteeseen, toivottavasti parin päivän sisään tulee positiivinen. ♥️

@Puolikuu tsemppiä punktioon. ♥️

Täällä oli keskustelua joulukuussa syntyneistä.
Toinen meidän lapsista on joulukuinen. Mielelläni olisin hänet laittanut kouluun vasta seuraavana vuonna syntyneiden kanssa, mutta sepä ei ihan niin vain käynytkään ja hän aloitti koulun viime syksynä.
Ensimmäinen luokka on ollut haastava. Lukemaan oppi samaan aikaan muiden kanssa, mutta kaikki muu on vaikeaa. Myös opettaja on nyt tuonut esille, että lapsen kehitys ei ole samalla tasolla kuin muiden luokkalaisten ja totesikin, että olisi ollut lapsen etu aloittaa koulu vuotta myöhemmin.
Myös kaverisuhteissa huomaa, kuinka hänellä käyttää helpommin yksiin seuraavana vuonna syntyneiden kanssa.

No mutta hyvää huomenta🤗
En varmaan enää muista edellisen sivun keskusteluista mitään, mutta se mitä muistan niin jotku puhu kuukautisten kestosta.

Mullahan oli tosiaan tossa noin vuosi sit tosi raju kohtutulehdus, joka ilmeisesti johtui kkm. En kerenny ikinä sitä tikuttamaan, ku juuri sillon ku kk oli 10pv myöhäs ja meinasin tikuttaa niin repesin ihan huolella. Se kipu niiden luultujen kuukautisten aikaan oli jotain aivan hirveetä. Mulla on siis joskus sillon, ku kk alko (olin jtn 12v)niin ollu ne kivut niin pahat, että meinaa lähtee taju, mut ne on näin aikuisiällä helpottanu paljon. Nyt ton kkm/kemiallisen jälkeen viimmesen vuoden aikana mun kuukautiset heitti ihan voltin. Mun kk ennen tätä siis kesti 7-10päivää, vuotoa tuli niin, että alle tunnissa isoin tamppooni ja side oli täynnä. Eli vessassa piti ravata jatkuvasti ja tohon vuotoon paras vaihtoehto olis vrmaa ollu vaipat. Mutta tuon kohtutulehduksen aikaan, ku söin aikamoisen ab-kuurin, joka vei multa kaiken. Oksensin koko ajan ja laihduin sen abn aikana ja jälkeen noin 2-3kk aikana n.10-11kg. Tää oli lääkärien mielestä ihan ok🫣 mulla siis tippu paino n.74kg—>63kg ja oon siis valmiiksi aivan tosi hoikka rakenteinen. Mun reisistä lähti niin paljon massaa et mun etureidessä oleva tatuointi taittuu nyt myös sivureiteen ja sisäreiteen ku aiemmin se näky pelkästään edessä. Ja mun reidet hinkkas ennen yhteen ja istues ne levis. No eipä leviä enää ja nyt mulla on tälläset iesuksen kanan koivet😂

Sit sain vielä syys-lokakuun vaihtees kemiallisen ja sen jälkee koko loppuvuonna pelkkiä kemiallisia. Eli sain vuoden sisään 4-5 kemiallista yhteensä.

Tän kaiken jälkeen mun kuukautiset on kestäny pisimillään 6päivää eli ihan normaali ja lyhimmillään 2pv. Vuotoo tulee koko ton 2pv aikana max. ruokalusikallinen. Ja 6pv kuukautisissa ehkä max 2-3rkl🥹 ja kaikki tää on lääkärien mielestä ihan normaalia.

Mitään ei suostuta tutkimaan vaan pitää vaan odotella tampereelta vastausta lapsettomuushoidoista 🫠

Sit vhä muita juttui:
Tänään siis dpo 5
Yöllä vasemmalla puolella tunsin semmosia nipistelyitä/repäsyjä. Aamulla heräsin niin kovaan vessahätään, et tuntu et rakko räjähtää ihan just. Selkä on vieläki tajuttoman kipee. Ja vv on niin runsasta, että kohta pitää alkaa käyttää varmaa pikkuhousunsuojia, ku on alkkarit märkänä koko ajan😭😂 lievää pahoinvointiaki oli heti herätes. Lämmöt huitelee 37°. Rinnat on palautunu normaaleiksi. Ei turvota eikä oo mitenkää erityisen kipeet. Tää on tosi outoo kyll, ku normaalisti mulla on koko luteaalivaiheen tissit niin kipiät, että pahaa tekee🥹 millähän sitä jaksaa odotella ensviikkoon😂😂 tai ku selviäis edes vknlpn nii oltais jo vhä pidemmillä dpoilla🤣

Takaisin