Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuli mieleen tuohon joulukuisten koulukeskusteluun vielä, kun tosiaan johonkin kohtaanhan raja pitää vetää syntymäajan ja koulunalkamisen kanssa (siis yleisellä tasolla, huom., koska lapset on yksilöitä kuten kaikki muutkin). Suomessa on päädytty siihen, että rajaajana käytetään kalenterivuotta. Muitakin vaihtoehtoja kyllä olisi, esim. Englannissa rajaajana käytetään koulun lukuvuotta, joka ilmeisesti kestää siis syyskuun alusta heinäkuun puolivälin paikkeille.

Englannissa (ja ehkä laajemmin Brittein saarella) kouluun mennään sen vuoden syyskuussa, jonka elokuun loppuun mennessä on saavuttanut koulunaloitusiän. Englannissahan koulu alkaa jo 5-vuotiaana ja olisko Pohjois-Irlannissa jopa 4-vuotiaana, joten systeemi on sillain vähän erilainen.

Mun lähde tälle tiedolle on niinkin luotettava kuin Harry Potter -kirjat:
Harry on syntynyt 31.7.1980
Ron on syntynyt 1.3.1980
Hermione on syntynyt 19.9.1979

Hermione on siis syntynyt edellisenä vuonna kuin Harry ja Ron, mutta aloittanut Tylypahkassa (ja oletettavasti myös jästikoulussa) samaan aikaan Harryn ja Ronin kanssa.

Ja kyllä, olen lukenut saagan varmaan kymmenkunta kertaa, joten osaan kirjat ulkoa. xD Tosin viime vuosina noiden lukeminen on jäänyt kirjailijan ongelmallisista lausunnoista ja niiden pohjalla olevasta arvomaailmasta johtuen.

Mulle on nyt ihan sama milloin tärppää, mutta meidän suvussa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ollaan loppuvuoden lapsia (mun lapsuuden perheessä yksi syntynyt lokakuussa ja muut syyskuussa). Itse mietin jo 2025 että jouluvauva olisi tavallaan ihana, samaa mieltä olen vieläkin. Sairaalat ovat rauhallisempia jouluisin.

Toi kouluasia silleen huolettaa. Olin viimeisiä lukemaan oppineita, vaikka sitten myöhemmin olinkin ikäisiäni edellä niissä luetunymmärtämisissä. (Toki hieman suutuin lukiossa kun jouduin käyttämään vuotta vanhempien coopperi-asteikkoa koska opettajan mielestä kaikki tiettynä vuonna syntyneet ovat samanikäisiä eikä sillä iällä ole merkitystä. Noh, oli sillä asteikon mukaan sen verran merkitystä että mun tulos olisi ollut puolinumeroa parempi ja se olisi pyöristänyt mun arvosanan ylöspäin numeron.)
Mun sisaruksilla onkin sitten ollut enemmän vaikeuksia. En silleen näe onko sillä paljon eroa onko syntynyt lokakuussa vai joulukuussa, varmaan jos haluaa varmistaa ettei ongelmia tule niin välttelee elokuun jälkeen syntymistä.

Täällä on ihan hirveästi viestejä, mutta tulen vain nopeasti kommentoimaan ja komppaamaan että ihan hyvä lähde sulla @Maana Mannila , noin se tosiaan menee. :tears: Olen jonkin aikaa asunut briteissä, ja se tuli minulle silloin suurena yllätyksenä että syntymävuodesta ei voi päätellä, millä vuosiluokalla on.

Nyrkkisääntönä siellä on ajatus, että kaikki koulunsa aloittavat ovat numerona saman ikäisiä (ja samaten sitten nuori on 18-vuotias, kun aloittaa yliopiston, jos jatkaa suoraan opintoputkesta). Sama "ongelmahan" siellä kuitenkin on, eli osa on täyttänyt juuri, kun osa voi olla melkein vuoden vanhempia.
Olen muuten luullut, että brittien saarilla kaikki aloittavat koulun 4-vuotiaana. Onkohan tämä jotenkin muuttunut... No, en jaksa alkaa googlettaa. :) Melko pieniä tirtiäisiä ovat koulupuvuissaan joka tapauksessa.

Olen myös hieman yllättynyt, että eivätkö vanhemmat Suomessa nykyään saa "päättää" siitä (tai että se ei ainakaan vaatisi kovin suuria perusteluita), että lapsi aloittaisi koulunsa vuoden myöhemmin jos on syntynyt aivan loppuvuodesta. :Face Without Mouth: Kyllä meidän aikaan se oli ihan tavallistakin: omalla luokalla oli vuotta aiemmin jouluaattona syntynyt, kun taas toisaalta myös yksi "oikeana" vuonna joulukuun 28 päivä syntynyt. Jäljemmällä oli myös selvästi oppimishaasteita.

@Sinertävää missä kuussa sä oot syntyny? Mä ite oon syntyny marraskuussa ja tosiaan ihan samana vuonna menin kouluun kuin muutkin samana vuonna syntyneet. Opin lukee ennen kuin mun vanhempi veli edes meni kouluun. Opetin häntä sit lukee, joten osasi kans lukea ennen kuin meni kouluun. xD Veljeni on siis perheen esikoinen, reilu pari vuotta mua vanhempi. Hän on syntynyt elokuussa.

Joku täällä kirjoitti siitä, että oma lapsi on syntynyt joulukuussa ja aloitti koulun samaan aikaan muiden samana vuonna syntyneiden kanssa. Lääkäri tai ope tai joku oli heille sanonut, ettei kouluvalmiudessa (yleisellä tasolla) ole eroa, onko syntynyt joulukuussa vai esim. lokakuussa.

1.1. ja 31.12. syntyneiden ikäerohan on sitten sen koko vuoden, joten siinä eroa saattaa ollakin. Toisaalta linkkamani kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun tulokset osoittivat, ettei eroja lasten kesken ole yleisellä tasolla, jolloin kaksivuotista eskaria ei tarvita eroja tasoittamaan.

En tiiä siitä sitte...

Mun lapsuudenperheessä tosiaan kaksi on syntynyt ennen juhannusta ja kolme juhannuksen jälkeen. Puolison perheessä on neljä syntynyt ennen toukokuun loppua ja yksi heinäkuussa. Mun oma äiti on syntynyt joulukuussa, myös hänen molemmat vanhemmat oli syntyneet joulukuussa. Äidilläni on kaikki synnytykset alkaneet ennen laskettua aikaa (tosin hän oli 15–16 vuotta mua nuorempi saadessaan ekan lapsensa), mä itse oon syntynyt reilut pari viikkoa ennen laskettua päivää.

En tiedä, miten äidin ikä vaikuttaa raskauden kestoon vai vaikuttaako mitenkään.

-----

Lisäys muokkauksena tähän samaan: @Tuutikintytär mähän siis vain googletin: "minkä ikäisenä koulu alkaa isossa-britanniassa" ja päädyin tällaiselle sivulle (kyseessä on jokin vaihto-oppilasjärjestö tms., jonka sivut nuo siis on), joka mun mielestä vaikutti ihan luotettavalta. Katsoin pari muutakin osumaa ja yhdessä luki, että Pohjois-Irlannissa kouluun mennään jo 4-vuotiaana. Mutta siis en tosiaan itse oo asunut Brittein saarilla tai tunne brittiläistä yhteiskuntajärjestelmää. Tiedätkö, käyttääkö kaikki siel koulupukua vai vain yksityiskouluja käyvät? Nimittäin Skins-sarjassa yläkoululaisilla ja lukiolaisilla oli ihan omat vaatteet, ja taisivat käydä julkisia kouluja... 🧐 (mun lähteet on siis yleisellä tasolla luokkaa kaunokirjallisuus ja vanhat tv-sarjat xDDD)

Muokattu viimeksi:
@Syyskukka Onpa harmi, että ei ole annettu lapsen aloittaa koulua myöhemmin, jos se olisi ollut lapselle suotavampaa. 😞 En kyllä ihan ymmärrä tätä muutosta, miksi se on tehty. Johonkin se raja pitää tietenkin vetää, mutta jos on yksittäisiä tapauksia ja saataisiin hyötyä myöhäisemmällä aloittamisella.. Vai perustuuko tämä johonkin yhteiskunnan maksuihin.. Mene ja tiedä!
Noihin talletteluihin, hyvin ootte saaneet niitä tehtyä. Ainakin siittiöt on tuoreita, kun kahden päivän välein. 👍🏻 Onhan tarinoita, että ainoastaan -4 päivänä on johtanut raskauteen, mutta eipä sitä tarvi miettiä, kun on tuoreempiakin alla! 👍🏻

@Toiveikas odottelija Voi mikä kamala kokemuksia sulla taustalla. 😱 Toivotaan, että tämä kierto johtaisi plussaan. 🌈 Aina ne erilaiset oireet nostaa toiveita. ☺️

Kiitos tsempeistä! 🤗

@Toiveikkaana En ihan usko kun silloin se näkyisi kai aina testeissä? 🤔 Ja mä oon usein tehnyt myös täysin negatiivisia, ja tämä 1 lääke mielialaan on mulla joka päivä, kyllä... Luulen vaan että jotain helvetin huonoa tuuria testien kanssa pakko olla mulla.. 😖

@Upana Ajattelin että ne digit on pakko olla luotettavia, kun viimeksi sain dpo9 raskaana tuloksen. Toki pitäisi muistaa että se oli kaksosraskaus aluksi kunnes lopulta meni kesken molemmat. Muistelin juuri että keväisessä toukokuussa viime vuonna sain kyllä plussia muilla ja digit vaan negaa näytti, kunnes mullakin taisi vasta dpo15 tai dpo16 näyttää se clearblue viimein raskaana tuloksen. 😅

Dpo13 täällä ja herkkä testi nega, joten mä en nyt millään jaksa uskoa että se tästä enään muuttuu. Vaikka sekoilinkin taas fertility friendissä ja väittää ilman niitä lima merkintöjä että olisi dpo11, mutta ei se nyt hirveästi lohtua sekään tuo vaikka olisikin. 🙄

Lisäys muokkauksena tähän samaan: @Tuutikintytär mähän siis vain googletin: "minkä ikäisenä koulu alkaa isossa-britanniassa" ja päädyin tällaiselle sivulle (kyseessä on jokin vaihto-oppilasjärjestö tms., jonka sivut nuo siis on), joka mun mielestä vaikutti ihan luotettavalta. Katsoin pari muutakin osumaa ja yhdessä luki, että Pohjois-Irlannissa kouluun mennään jo 4-vuotiaana. Mutta siis en tosiaan itse oo asunut Brittein saarilla tai tunne brittiläistä yhteiskuntajärjestelmää. Tiedätkö, käyttääkö kaikki siel koulupukua vai vain yksityiskouluja käyvät? Nimittäin Skins-sarjassa yläkoululaisilla ja lukiolaisilla oli ihan omat vaatteet, ja taisivat käydä julkisia kouluja... 🧐

Ymmärtääkseni koulupuvut ovat käytössä suurimmassa osassa kouluja, eikä se varsinaisesti liity siihen onko yksityiskoulu vai valtion koulu - kunnes ollaan sitten ns. meidän lukiota vastaavassa "A-level" vaiheessa, jolloin ymmärtääkseni saa pukeutua kuinka haluaa, n. 16-17-vuotiaina.. Skins muistaakseni osuu juuri siihen kohtaan (ja tässäkin kohtaa yksityiskouluissa/sisäoppilaitoksissa varmaan on edelleen puvut). Eikös siinäkin sarjassa Effyllä ollut silloin nuorempana koulupuku kun oli vain sivuhenkilö, ja sitten rennommin omat vaatteet vanhempana, kun oli yksi päähenkilöistä. En muista enää, voisikin joskus katsoa läpi uudelleen, oli lempisarjoja nuorempana. :Smiling Face With Smiling Eyes:
Jotenkin tuo liittyy siihen, että oppivelvollisuus siellä loppuu 16-vuotiaana.

Brittien koulujärjestelmä on muutenkin paljon monimutkaisempi kuin meidän, ja eroja löytyy alueittainkin. Ainakin ennen ollut. Voi siis riippua myös ehkä maakunnasta, onko yleistä koulupukupakkoa? En ole kyllä mitenkään asian ammattilainen. :No Evil Monkey:

Esikoinen on syntynyt joulukuun lopussa, minä taas ihan tammikuun alussa. Aloitin 6-vuotiaana koulun omasta halustani vuotta vanhempien kanssa ja 1990-luvulla piti ainakin käydä "koulukypsyystestit", jotta koulun sai aloittaa. Siihen taisi kuulua psykologilla käyntejä ja erinäisiä testejä, en muista kovin tarkkaan.

Oman taustani vuoksi en oo koskaan ajatellut, että loppuvuodesta syntynyt voisi olla eri asemassa kuin aiemmin syntyneet, mutta onhan se totta, että ikäero näkyy yksilöllisesti lapsissa. Havahduin tähän vasta kun sain esikoisen ja moni "harmitteli", kun lapseni oli syntynyt niin lähellä vuodenvaihdetta. Hieman tympäisi vauvakuplassa kuunnella näitä kommentteja ja varmaan sanoin aika suoraan vastaan 😄

Hurjasti viestejä! Yritän pysyä perässä 😅

Mutta syntymäkuukausikeskusteluun humoristinen näkökulma; ennemmin miettisin horoskooppia kun itse syntymäkuukautta. 🤣 En itse usko horoskooppeihin mutta täytyy myöntää että meidän perheessä kaikki vastaavat perusluonteeltaan horoskooppiaan. Kuopus on härkä täällä rapujen keskellä ja sen kyllä huomaa! 😅

Koulunaloituskeskusteluun; minusta on tympeää että kaikki pitää tasapäistää molemmista päistä - tarkoitan siis että nykyaikana koulunaloitusikä on nimenomaan niin vahvasti ikään sidottu eikä taitotasoihin. Mutta oman kokemuksen pohjalta lohdutan, että minusta oppimisvalmiudet ovat paljon enemmän kiinni yksilöstä kuin syntymäajasta.

Omasta navasta; ärsyttää. Jotenkin olen välitilassa. Kuukautiset eivät ala, mutta en nyt voi olla ihan 100% varma etten olisi raskaana. Epätodennäköistä on että olisin raskaana, mutta hormooniheilahtelu on voimakasta ja siksi on hyvin samankaltaisia oireita kun alkuraskaudesta. Edelleen välillä etoo, mielestäni nännit välillä tummuvat ja sitten vaalenevat (?!?), kohdunsuu seilaa ylös ja alas. Ja ärsyttää kun en nyt edes laittanut ylös sitä viimeistä lempimispäivää niin en nyt millään muista, eikä mieskään, oliko se 1,5vk sitten vai 2,5vk sitten 🙃 Ja siis mulla oli yksi päivä vaan niin vahva tunne, tuli kuin kirkkaalta taivaalta, että olisin raskaana. Se kesti tosin vain hetken, mutta tuli niin yllättäen ja ilman mitään asiayhteyttä tai edes mitään kehollista tuntemusta. Silloin en edes "piinaillut" kun homma olisi niin epätodennäköinen. No nyt sitten piinattaa 🤣 Mutta pitäisi nyt varmaan vain odottaa vähintään viikon päähän ja testata vielä yksi (nega) että taas pääsisi ajatuksissa eteenpäin.

@Tuutikintytär joooo nyt kun sanoit, niin olisko ollut tosiaan just niin, että Effylla oli koulupuku, kun oli sarjassa Tonyn pikkusiskona ilman itsenäistä presenssiä... Oli kyllä munkin lempisarja, varsinkin ekat kaudet ja sit ne kaudet, joissa näkökulma siirtyi Effyyn, Pandoraan, Katieen ja Emilyyn ja muihin. Just Effy oli tietty mun suosikki, kun oli kunnon badass. Hahah!!! Pitäis kyl kaivaa ja katsoa tosiaan sarja muistin virkistykseksi.

@Round2❤️ mähän siis toivon todellakin, että raskaus alkaisi ja saisin lahjoittaa ylijäämätikut eteenpäin. Oma lehmä ojassa, mutta mielellään sitä jeesaisi muita vastaavassa limbossa eläviä. <3 Toivottavasti sunkaan ei tarvis ollenkaan ottaa noita liloja käyttöön vaan saisit pissiä seuraavan kerran raskaustestiin ison plussan! <3 Mä oon kokenut noi CB:n ovistestit siksi helpompina kuin PC:t, että ainakin tosiaan noi lilat tehdään aamun ekasta pissasta ja kun on saatu vilkkuva hymy, niin voi tehdä useamman kerran päivässä. Koen, että mulle on helpointa tehdä niin, että pissin tikkuun kerran päivässä kuin aamu- ja iltapäivällä. Varsinkin, jos joutuu toimistolle menee, niin ovulaation testaaminen on vähän hankalampaa, joskaan ei mahdotonta tietenkään.

ON: Tänään pitäisi kuulua siit työpaikasta, johon oli eka haastattelu perjantaina. Katsellaan, miten käy, veikkaan, että ovat haastatelleet mua paljon kokeneempia tekijöitä siihen. Täl hetkel must tuntuu, että ei olisi mitenkään maailmanloppu, vaikken etenisikään prosessissa tai saisi sen lopuksi työtarjousta. Meillä on nykyisessä työpaikassa paljon haasteita, mutta paljon uutta kivaa on myös luvassa ja teoriassa mahiksia on vaikka mihin, kunhan tästä suvantovaiheesta päästään eteenpäin. Meille tuli siis groupiin uusi dirika, ja mun tiimissä aloitti maanantaina uusi esi-ihminen, joka on tosi kokenut ja osaava. Mun työkamu lähetti eilen Whatsapissa, että toivoo mun voivan jo pian paremmin (oon siis sairaana) ja kertoi, että uusi esi-ihminen on aivan huipputyyppi ja että uskoo meillä nyt olevan hyvät mahdollisuudet päästä kehittämään tekemistä strategisesti ja tavoitteellisesti.

Ristiriitaista, mutta varmaan ihan hyvällä tavalla. Tavallaan just ehkä vois yrittää viel vuoden kaks sinnitellä nykyisessä paikassa ja kerätä osaamista ja näyttöjä tulevia työpaikkoja varten. En jaksais ehkä lähteä taas keräämään alusta lomarahoja ja muuta.

Ja tähä liittyen vielä, että Suomessahan on itse asiassa vähän niin kuin kolme eri vuotta samaan aikaan:
1. Kalenterivuosi tammikuun alusta joulukuun loppuun.
2. Koulun lukuvuosi elokuun puolivälistä (ish) toukokuun loppuun (tai kesäkuun alkuun)
3. Lomavuosi toukokuun alusta huhtikuun loppuun (jakautuu kahteen: kesälomakausi 2.5.–30.9. ja talvilomakausi 1.10.–30.4.)
Yritä nyt tässä päättää, että minkä mukaan elää.

@Round2❤️ Oho, olipa tosiaan lyhyt vuoto sulla. Useimmiten täältä mielestäni lukenut, että tuossa kohtaa ennemmin olisi runsaampi ja pitempi vuoto. 🤔 Jokainen tilanne tietty on omansa, mut kyl mä ainakin just vertaan miten muilla on mennyt.

Mä oon just täyttäny 40. Tulin nyt siihen tulokseen, et se FSH-testi oli nega. Toki _jos_ se menee niin, et tummuvat samalla periaatteella kun ovistestit, niin ei ne vaihtarit kaukana oo. Pitää kysellä parin viikon päästä gyneltä miten on. Mä en oo jotenkin saanu kysyttyä omalta äidiltäni koska hänen vaihdevuodet alkoi, pelkään et rupee kyselemään tietty et miks mä sellasia kyselen. 🙈 Hän on saanut mut kans iäkkäämpänä (mut nuorempana kuin mä nyt). Eikä tiedä meidän vauvaprojektista mitään.

@Maana Mannila Ymmärrän sen, et toisille toi 1-1,5 päivää ja niukka vuoto voikin olla ihan normaalia, eikä tarkoita mitään poikkeavaa. Mut jos vertaan omaan vuotohistoriaani, niin siinä valossa se on hyvinkin poikkeava. Jo nuoresta lähtien mun menkat oli tosi kivuliaat, runsaat ja kesti 7-10 päivää. Toki näin jälkikäteen tiedän, että olen tuolloin ollut pahasti raudanpuutteinen. Sit mulla ei ollut kierukan ja minipillerien kanssa menkkoja ollenkaan yli 10 vuoteen. Tässä välissä rauta-asiat oli saatu kuntoon, mikä voi hyvinkin selittää vuodon määrän ja pituuden normalisoitumista. Vuosi sitten 39 veenä kun hormonit jätin vauvaprojektin takia oli vuoto aluksi 5 päivänen ja runsaudeltaan varmaan sit sellanen normaali. Kivut oli kovat (endo). Syyskuussa vuoto olikin enää 4 päivää ja tammikuusta lähtien 3 päivää ja nyt tosiaan sen päivän ja minimaaliset kivut. Eli joku trendi tässä nyt on selkeästi menossa. Ai niin ja ennen hormoneja kierto oli muistaakseni 28-30 päivää ja nyt on ollut 24-26 päivää. Ja olen itsekin kuullut et vuodot voi runsastua vv tai ennen vv, mut käsittääkseni myös niukentua ja kierto lyhentyä. Summa summarum: muuttuva trendi menossa. Onneksi pääsen tästäkin kysymään 2 viikon päästä ensikäynnillä!

@Täti-ihminen Tein kp 4. Ohjeessa oli et pitää tehdä kp 2-7. Ja sit viikon päästä tehdään vielä toisen kerran! Tos paketissa siis oli kaksi testiä jo valmiina.

@Puolikuu Mun viimeisen menkat oli siis 1-1,5 päivää, mikä on siis mulle hyvin poikkeuksellista. Tässä samassa viestissä vastailin Maana Mannilalle tarkemmin omaa vuotohistoriaani ja miten peilaan näitä muutoksia nyt siihen. Hyvä tietää, et sinänsä siinä ei itsessään ole välttämättä mitään vikaa ja ei aiheuta huolto raskauden alkamisen kannalta. Mut kuten sanoin, niin itselleni vaan väkisinkin tulee alkavat vv mieleen.

Hurjasti tsemppiä punktioon! Ja toivotaan hyvää saalista 🤞🏻🤞🏻

Täälleen kännykällä kirjoitellessa tuntuu, ettei välillä pysy perässä ja pelkää, et ei muistanu vastata jonkun kommenttiin. Mutta ihanaa, kun on niin aktiivinen ketju!

Muokattu viimeksi:
Sen verran osallistun tähän koulu/syntymäaikakeskusteluun, niin mehän tarkoituksella ajoitettiin ekan yritys (ja myös toisen) niin, ettei tulis loppuvuoden lasta.

Vaikka ei sillä kai väliä. Mä en tiedä mitään siitä miten nää nykyään menee, mutta muistelen että omalla luokalla 2000-luvun alussa on olleet kaikki ihan samana vuonna syntyneitä. Mun mies syntynyt ihan tammikuun alussa, ja hänen parhaita kavereita ala-asteelta asti on yksi, jolla on synttärit 31.12. Heillä melkein vuosi ikäeroa. En tiedä vaikuttiko ala-asteella mitenkään, olen ymmärtänyt että tämä kaveri oli kyllä jo tosi fiksu lapsena, ja pärjännyt hyvin koulussa. Yksilöllistähän tämä on.

@Zebra joo, ehdottomasti yksilöllisiä nämä kiertoasiat ja nimenomaan oma historia on hyvä vertailukohta. Toki monella on nykyään tuo tilanne, että hormonivalmisteiden takia vertailukohta luonnolliseen kiertoon voi hyvin olla siellä parinkymmenenkin vuoden päässä. Sulla myös endo varmasti vaikuttaa. <3

Ymmärrän, ettei oman äidin kanssa välttämättä saa puhutuksi vaihdevuosista ja kiertoasioista, jos niistä ei muuten ole ollut tapana puhua aiemmin tai jos viimeksi äidille kerrottu tieto on, että vuotoja ei ole hormonivalmisteista johtuen. Sitten ei välttämättä halua ruveta avaamaan omia lapsihaaveita. Onneksi sulla on jo parin viikon kuluttua se ensikäynti, niin saat sieltä asiantuntijatietoa ja lääkäri osaa kysellä just sun kierron kannalta oikeat kysymykset. Pidetään peukkuja, että vielä olisi kuitenkin raskaus mahollinen teillä. <3 <3

Mäkin oon yrittänyt tiukasti syynätä ja arvioida mun kiertoja, että onko ne lyhenemässä vai ei, mutta siltä kyllä nyt vaikuttaa, että toistaiseksi ei ainakaan kovin radikaalisti. Mulla perustasollakin vaihtelu on ollut sitä 24–29 päivän välillä ja jotain 30 päivän kiertojakin ollut.

Jotenkin kuvittelin ennen tätä raskausyrityksen alkamista, että mulla on säännöllinen kierto ja tunnen sen hyvin – ja kissan viikset! Vasta ihan viime kuukausina oon oikeasti alkanut seurata mun kiertoa ja oireita tavoitteena ymmärtää omaa kroppaani paremmin niiden valossa.

Oon alkanut tarkkailla seafoodia ja sen muutosta, oon alkanut tarkkailla, miten nää muutokset ajoittuu suhteessa ovulaatiotestin antamiin tuloksiin. Oon myös alkanut seurata kohdunsuun tilannetta, mutta sen suhteen en voi sanoa kauheasti viisastuneeni, kun must se tuntuu aina ihan samalta. No eilen tuntui kyllä tiiviiltä ja kovalta, mutta tänään sit taas vähän pehmeämmältä. Toissa päivänä oli kans pehmeämpi kuin eilen. Eli ei kyllä mitään hajua. Ehkä oviksen aikaan tuntui jotenkin leveämmältä kuin vaikka nyt eilen tai tänään, kun tuntui ihan vain pyöreältä.

Miten nää menee teillä muilla?

Ja luteaalivaiheen unista vielä, että viime yö oli myös tosi vilkas unien suhteen mulla. Näin unta, että olin työpaikassa, jossa olin kauan sitten kun vielä työskentelin ihan eri ammatissa kuin nykyään. Sit näin unta, että olin mun yhdessä toisessa työpaikassa, mutta se oli muuttanut toisen perustajan kotiin ja mun työpiste oli siirretty vessaan. Sit tää mun uus esi-ihminen tais kans vilahtaa jälleen kerran unessa. Mitenköhän nää työasiat nyt on niin kovasti alitajunnassa...? Pitää seurailla ens kierrossa unia ja verrata tähän kiertoon. Nyt mulla siis tosiaan jo toista kiertoa käytössä geleet ja ubikinonit enkä muista viime kierrossa olleen mitään erityisiä unia. Täs kierros nyt kohta viikon käyttänyt kortisonisuihketta tukkoisuuteen, joten en tiedä, voisko johtua siitä...

PS. Huomaa, että oon sairauslomalla ja että prokrastinoin tässä gradun kirjoittamista, kun ehdin kirjotella tänne nyt näin aktiivisesti. xD

Esikoinen on syntynyt joulukuun lopussa, minä taas ihan tammikuun alussa. Aloitin 6-vuotiaana koulun omasta halustani vuotta vanhempien kanssa ja 1990-luvulla piti ainakin käydä "koulukypsyystestit", jotta koulun sai aloittaa. Siihen taisi kuulua psykologilla käyntejä ja erinäisiä testejä, en muista kovin tarkkaan.

Oman taustani vuoksi en oo koskaan ajatellut, että loppuvuodesta syntynyt voisi olla eri asemassa kuin aiemmin syntyneet, mutta onhan se totta, että ikäero näkyy yksilöllisesti lapsissa. Havahduin tähän vasta kun sain esikoisen ja moni "harmitteli", kun lapseni oli syntynyt niin lähellä vuodenvaihdetta. Hieman tympäisi vauvakuplassa kuunnella näitä kommentteja ja varmaan sanoin aika suoraan vastaan 😄
Oon loppuvuoden lapsena ajatellut samoin, koulut ovat menneet niin hyvin kuin voi mennä, korkeakoulut käyty ymsyms. Tuttavapiirin yksi ainoista lääkäreistäkin on vuoden viimeisillä päivillä syntynyt ja hänkin urheilullisesti vielä loistanut. Johonkin se keinotekoinen raja on pitänyt asettaa ja suomessa se on tuo vuodenvaihde. Ainoa harmitus tuli täysi-ikäisyyden lähestyessä kun muut kaverit pääsi baareilemaan ja ite joutui jäädä nuolemaan näppejään. :Face With Tears Of Joy: Nuorempana olin myös onnellinen kun en ollut maaliskuussa syntynyt kun tosi moni luokkakaveri oli siihen aikaan syntynyt ja oli tosi paljon sovittelua synttärijuhlien yms kanssa. Loppuvuoden lapsena sai aika rennosti itse päättää milloin piti kun oli vähemmän siihen aikaan syntyneitä.

@Mur monesti tulee tuota horoskooppiasiaa mietittyä, ei nyt ihan niin tosissaan mutta itelläkin on suosikki ja ei-niin-lemppari merkit. Tän kierron LA ois jousimies mikä ois paras koska ollaan miehen kanssa molemmat jousimiehiä :Face With Tears Of Joy::Face With Tears Of Joy:.

Kiinassa kun on vuosikohtaiset horoskoopit niin oon ymmärtänyt että joinain vuosina lapsia ei synny niin paljoa kuin ”onnekkaampina” vuosina. No jotkut vanhemmat ilmeisesti kääntäneet nämä ”epäonnen” vuodet niin päin että kun lapsia on vähemmän niin helpompi päästä huippukouluihin tai menestyä muuten kun koko ikäluokka on pienempi. Lähde niinkin kova kuin tiktok :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Kouluun liittyen, miun lapsi syntynyt 31.12. (laskettu oli 16.12. eli se voi hyvin venähtää tuosta puolestavälistä vuodenvaihteeseenkin synnytys) ja on vielä neuroepätyypillinen ja ei ehotettu eskarin tai muiden tukitahojen puolelta et odottais kouluun menon kanssa. Tiesin kyllä, että jos sitä itse oikein vaatisin se onnistuisi, mut koettiin et hän pärjää kyllä yhtä hyvin kun ois pärjännyt jos ois syntynyt 2 kuukautta aiemmin. Mut tosiaan, siihen ei kannusteta/sitä pyritään välttämään nykyään.

//Muoks. Tähän samaan viestiin vielä lisäänkin että ON KYLLÄ PIINAILUJEN PIINAILUT XD tänään dpo 3 (tai 2 jos sunnuntaina sitteki ois ollu o) ja vaan hitaasti ja unelmoiden ja miettien ja jännäten menee. Miten selviin kaks viikkoo taas 😅
Nyt keksit itelles jonkun projektin, joka vie kaikki ajatukset kahdeksi viikoksi xD

Ei kai? Mä oon ottanut monena kertana panadolia kun ollut ovulaation jälkeiset ajat. Mulla usein särkee päätä ovulaation jälkeen... 🫣 Nytkin tänään otin kun mullakin tänään ihan järjeton päänsärky tuli ja jatkunut jo monta tuntia. 😭

Ja ihan varoituksen sanana, nämä uudehkot rfsu viikko puikot saattaa näyttää tälläistä väärää näemmä välillä, olin jo vähän innoissani kunnes tuhlasin viimeisen herkän digin joka näytti ei raskaana. 😵‍💫 Mutta sitten myös luin ettei nämä ole herkkiä myöskään. Joten ei mitään onnitteluja, koska viallinen testi tämäkin.

View attachment 154386

Jännää lähinnä että jäi "oikeeseen" kohtaan tohon t1 eli aikaisimpaan kohtaan toi väärä viiva.
Eikös herkät digitestitkin voi olla väärässä, jos aikaisessa vaiheessa testaa?

@Tuutikintytär olet oikeassa että koulutaival alkaa Englannissakin usein 4-vuotiaana (syyskuussa, sen jälkeen, kun on ehtinyt täyttää 4v) ja tuolloin aloitetaan reception class. Varsinainen pakollinen koulunaloitusikä on kuitenkin 5v, eli viimeistään silloin on aloitettava koulussa, ja jos lapsi aloittaa koulun syyskuussa 5v täytettyään, skipataan reception class ja lapsi aloittaa Year 1:lla. Tuo reception ehkä verrattavissa esikouluun, mutta silloinkin ollaan jo koulupuvuissa ja koulun tiloissa. Sisällöstä en tiedä, mutta käsittääkseni sekin toteutuu koulumaisesti pöytien ääressä oppien.

@Maana Mannila koulupukuja käytetään tosiaan myös julkisissa kouluissa ja niiden rooli siellä onkin ehkä suurempi. Koulupukujen tarkoituksenahan on estää lasten yhteiskuntaluokkien tunnistettavuus (ja eriarvoisuus) pukeutumisen perusteella.

Muokattu viimeksi:
Nyt keksit itelles jonkun projektin, joka vie kaikki ajatukset kahdeksi viikoksi xD
Joo alotin ainakin Terassi nätiksi kesään mennessä-projektin tähän täyttämään ajatuksia ja sitte mietin et joku liikuntahaaste lapsen kanssa päälle ni jospa tää tästä 😂

//Muokkasin ekan lauseen silleen et sen ymmärtää

Muokattu viimeksi:
@Maana Mannila Mä en oo kohdunnapukkaa koskaan tunnustellut, et en osaa ottaa juuta enkä jaata kantaa niihin juttuihin. Seafoodia (rakastan tän palstan luovia termejä!) seurailen sen verran mitä valuu ja pyyhkiessä näkee.

Hienoa, että sulla voi olla mahdollisuus vaihtaa työpaikkaa, jos työhaastattelusta tarjotaan sulle paikkaa. Mut hyvä, ettei myöskään oo mikään pakkorako, et pitäisi se saada. Ja kuulostaan siltä, et nykyisessä työssä voi olla ihan mielenkiintoiset uudet tuulet puhaltamassa. Miten sit päätätkään, niin toivottavasti koet työn imua ja onnistumisia töissä! Ja tsemppiä kovasti gradun viimeistelyyn ja opintojen purkittamiseen 💪🏻 Nostan hattua, että pystyt sekä työskentelemään että opiskelemaan täysipäiväisesti samaan aikaan👏🏻 😊

Takaisin