Maana Mannila
Näppärä viestien naputtelija
Tuli mieleen tuohon joulukuisten koulukeskusteluun vielä, kun tosiaan johonkin kohtaanhan raja pitää vetää syntymäajan ja koulunalkamisen kanssa (siis yleisellä tasolla, huom., koska lapset on yksilöitä kuten kaikki muutkin). Suomessa on päädytty siihen, että rajaajana käytetään kalenterivuotta. Muitakin vaihtoehtoja kyllä olisi, esim. Englannissa rajaajana käytetään koulun lukuvuotta, joka ilmeisesti kestää siis syyskuun alusta heinäkuun puolivälin paikkeille.
Englannissa (ja ehkä laajemmin Brittein saarella) kouluun mennään sen vuoden syyskuussa, jonka elokuun loppuun mennessä on saavuttanut koulunaloitusiän. Englannissahan koulu alkaa jo 5-vuotiaana ja olisko Pohjois-Irlannissa jopa 4-vuotiaana, joten systeemi on sillain vähän erilainen.
Mun lähde tälle tiedolle on niinkin luotettava kuin Harry Potter -kirjat:
Harry on syntynyt 31.7.1980
Ron on syntynyt 1.3.1980
Hermione on syntynyt 19.9.1979
Hermione on siis syntynyt edellisenä vuonna kuin Harry ja Ron, mutta aloittanut Tylypahkassa (ja oletettavasti myös jästikoulussa) samaan aikaan Harryn ja Ronin kanssa.
Ja kyllä, olen lukenut saagan varmaan kymmenkunta kertaa, joten osaan kirjat ulkoa. xD Tosin viime vuosina noiden lukeminen on jäänyt kirjailijan ongelmallisista lausunnoista ja niiden pohjalla olevasta arvomaailmasta johtuen.
Englannissa (ja ehkä laajemmin Brittein saarella) kouluun mennään sen vuoden syyskuussa, jonka elokuun loppuun mennessä on saavuttanut koulunaloitusiän. Englannissahan koulu alkaa jo 5-vuotiaana ja olisko Pohjois-Irlannissa jopa 4-vuotiaana, joten systeemi on sillain vähän erilainen.
Mun lähde tälle tiedolle on niinkin luotettava kuin Harry Potter -kirjat:
Harry on syntynyt 31.7.1980
Ron on syntynyt 1.3.1980
Hermione on syntynyt 19.9.1979
Hermione on siis syntynyt edellisenä vuonna kuin Harry ja Ron, mutta aloittanut Tylypahkassa (ja oletettavasti myös jästikoulussa) samaan aikaan Harryn ja Ronin kanssa.
Ja kyllä, olen lukenut saagan varmaan kymmenkunta kertaa, joten osaan kirjat ulkoa. xD Tosin viime vuosina noiden lukeminen on jäänyt kirjailijan ongelmallisista lausunnoista ja niiden pohjalla olevasta arvomaailmasta johtuen.
Olen jonkin aikaa asunut briteissä, ja se tuli minulle silloin suurena yllätyksenä että syntymävuodesta ei voi päätellä, millä vuosiluokalla on.
Kyllä meidän aikaan se oli ihan tavallistakin: omalla luokalla oli vuotta aiemmin jouluaattona syntynyt, kun taas toisaalta myös yksi "oikeana" vuonna joulukuun 28 päivä syntynyt. Jäljemmällä oli myös selvästi oppimishaasteita.

Nuorempana olin myös onnellinen kun en ollut maaliskuussa syntynyt kun tosi moni luokkakaveri oli siihen aikaan syntynyt ja oli tosi paljon sovittelua synttärijuhlien yms kanssa. Loppuvuoden lapsena sai aika rennosti itse päättää milloin piti kun oli vähemmän siihen aikaan syntyneitä.