Raskaaksi 2025

Täällä hompaillaan sen välillä testaanko huomenna vai enkö testaa. 🤔 Mulla on tosiaan sellainen olo kuin kuukautiset olisivat päällä (kramppeja, laiskottaa, semmoinen tietty putputtava tunne), mutta vuotoa ei näy. Laitoin jopa valkeat pikkuhousut kauppareissulle ja sen jos minkä olisi pitänyt triggeröidä vuotoa.

Täällä hompaillaan sen välillä testaanko huomenna vai enkö testaa. 🤔 Mulla on tosiaan sellainen olo kuin kuukautiset olisivat päällä (kramppeja, laiskottaa, semmoinen tietty putputtava tunne), mutta vuotoa ei näy. Laitoin jopa valkeat pikkuhousut kauppareissulle ja sen jos minkä olisi pitänyt triggeröidä vuotoa.
Joo mulla ihan sama! 🙈 Siis tuollaisia samanlaisia oloja, kramppeja ja tuntuu että vuotoa tulisi jo. Taitaa vaan olla itsellä valkovuotoa. 😅 Niin ja ihan väsynyt olo ja laiskottaa mitään ei jaksa tehdä... Josta syystä olen 90% varma että vuoto alkaa ensi yön tai huomisen aikana.

Huomen aamulla en voi heti herättyäni testata koska mennään miehen vanhemmille yökylään. 😆 Testaan sitten kotona jos tarve, ja tarkoitan että jos vuoto ei ole alkanut jo. Toivon kyllä että se ei ala ollenkaan mutta usko siihen että alkaa on kovempi kuin se että ei ala.

@Sinertävää @Kali mulla kans iski jo krampit, yleensä alkaa vasta vuodon kans samaan aikaan, mut oon silti laskenut itteni jo melkein ulos tästä kierrosta. Varalle ostan testin huomiselle aamulle, jos vuoto ei nyt jostain syystä alakaan. Mulla pitäis kuukautisten alkaa vasta 3 päivän päästä, mutta mietin, lyheneekö kierto nyt 28 päivään, jota se oli ennen kierukan poistoa.

@Sinertävää @Kali mulla kans iski jo krampit, yleensä alkaa vasta vuodon kans samaan aikaan, mut oon silti laskenut itteni jo melkein ulos tästä kierrosta. Varalle ostan testin huomiselle aamulle, jos vuoto ei nyt jostain syystä alakaan. Mulla pitäis kuukautisten alkaa vasta 3 päivän päästä, mutta mietin, lyheneekö kierto nyt 28 päivään, jota se oli ennen kierukan poistoa.
Mulla normaalin kierron mukaan kuukautisten pitäs tiistaina alkaa mutta tuntuu että on lyhyempi kierto jostain syystä. 🥴 Ja joo mullakin krampit yleensä alkaneet samaan aikaan kuin vuoto. Tiedä sitten.. 🤷‍♀️ Toivoa ei kyllä hirveästi ole.

Moi kaikille,

täällä 37-vuotias (-87 eli tänä vuonna vielä pärähtää 38 mittariin), heteroparisuhteessa 11,5 vuotta. Vauvakuumetta ei ole, mutta varmaan tähän ketjuun saa silti kirjoittaa, koska yritämme puolison kanssa lasta joka tapauksessa.

Mun puoliso on 43, ja meidän tapauksessa lapsiasiaa on pohdittu ja vatvottu suuntaan ja toiseen jo monta vuotta. Kumpikaan ei oikein tiedä, haluaako lapsia tai ainakaan mitään suurta valaistusta kysymyksen suhteen ei ole koettu.

Mulla on vasta nyt ekaa kertaa elämässäni palaset sen verran paikoillaan, että raskauskysymys varsinaisesti nousi esiin. Tai se, kannattaisiko joka tapauksessa ainakin yrittää. Mulla on ollut huono työtilanne, on opintoja uudelle alalle ja pätkätöitä. Kun vuosi sitten sain vakityön, ajattelin, että koeajan jälkeen pohdin, haluanko yrittää lasta. No sitten meillä alkoikin muutosneuvottelut, jotka taas siirsi asian käsittelemistä pidemmälle.

Silloin mulle valkeni, että todella ei ole olemassa täydellistä aikaa ja hetkeä, jolloin kaikki olisi valmista. Puhuin sitten puolison kanssa ja hän sanoi, että olisihan se hyvä juttu, että olisi kummallakin vakityö. Päätin, että jos muutosneuvotteluista selviän, haluan yrittää raskautta. Aika ei ole puolellani, ja funtsin, että mua varmaan kaduttaa, jos annan ikkunan sulkeutua enkä edes yritä.

Työt jatkui, ja otin lapsikysymyksen puolison kanssa esille. Ratkaiseva hetki oli, kun tapasin isääni pitkästä aikaa. Liikutuin niin paljon hänen näkemisestään, että halatessamme muhun iski kuin taivaasta varmuus: haluan jatkaa oman sukuni perintöä ja olla osa tätä ketjua myös itse vanhempana. Kotimatkalla ostin apteekista 100 kappaleen purkin foolihappoa ja päätin, että kun purkki on tyhjä, on asiaan myös puolison kanssa tullut päätös.

Asiat eteni sitten yllättävän nopeasti, ja puolisokin jutteli perheellisten läheistensä ja ystäviensä kanssa. Sovimme, että varaan Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiöltä (YTHS) ajan kuparikierukanpoistoon, ja katsotaan, mitä tapahtuu. Omalta osaltani tosin sanoin suoraan, että haluan, että lasta aletaan oikeasti vähän ”yrittää”, ja tämä myös puolisolle sopi.

Ensin aika meinasi mennä elokuun lopulle, mutta onneksi bongasin peruutusajan ja sain poiston tämän kierron alkupuolelle.

Long story short: älysormuksen ja omien oireiden kanssa kuulostelin ovulaatiota. Pissatikku- ja sylkitestin kanssa en onnistunut sitä bongaamaan (sylkitestissä parina aamuna yksi kaksi hippua), mutta aamulämpä oli koholla ja vuotoa yhtenä päivänä. Yhdyntöjä on sitten tämän laskelman nojalla ajoitettu joka toinen ja joka kolmas päivä aina ovispäivään asti.

Ovulaation jälkeen tuntui jotain nippailua kohdussa ja rinnat aristi, mutta se varmaan oli joko plaseboa tai sitten aina ollut niin, mutten koskaan aiemmin ollut kiinnittänyt huomiota. Uskomatona, miten nopeasti tulin tietoiseksi omasta kierrostani ja sen vaiheiden seuraamisesta, kun raskaustoive tulikin ajankohtaiseksi. Mulla on ollut aina helppo ja säännöllinen kierto, jonka olen ottanut annettuna, mutta josta nyt olen tosi kiitollinen.

Menkat pitäisi alkaa ensi viikolla keskiviikkona. En ole viel testannut (sain ystävältä ylimääräisen rfsu:n herkän testin), ja yritän malttaa torstaihin asti. Olin jo suunnitellut, että testaan ti ja to, mutta nyt päätin odottaa torstaihin (jos maltan). Luin nimittäin täältä palstalta, että jos on kovin lyhyt luteaalivaihe, alkio ei ehdi kiinnittyä ennen kuin kohdun limakalvo irtoaa. Mulla luteaalivaihe on joskus jopa vain 7–9 päivää, joskin nyt mennään dpo 9, eikä menkkaoireita viel ole. Sen sijaan kohdussa nipistelee (voi olla plaseboa).

Oireita (sulkeissa vaihtoehtoinen selitys):
- palelee (oon herkkä paleleen muutenkin),
- päänsärkyä (mulla on aurallinen migreeni),
- janottaa (voi johtua mistä tahansa),
- pissattaa usein (koska juon paljon vettä),
- pissa haisi voimakkaalle tänä aamuna (oon ehkä syönyt jotain, mikä vaikuttaa)

Täällä siis jännitetään vielä vajaa viikko — tai sitten ei, jos uusi kierto alkaa ennen sitä.

Foolihappolisän kaveriksi oon syönyt monipuolisesti kasviksia ja syönyt muutenkin säännöllisesti. En käytä alkoholia ollenkaan enkä tupakoi. Oon pari kertaa lahjoittanut munasoluja, ja siellä ei löytynyt mitään poikkeavaa. Toivottavasti on edelleen niin.

(Edit. Korjasin pari näppäilyvirhettä.)

Muokattu viimeksi:
@Maana Mannila Oon tätä ketjua joskus epäsäännöllisesti vilkuillut, mutta en ole tänne tainnut mitään kirjoitella, kun tiedän että en pysyisi kärryillä näin vilkkaassa keskustelussa.. 🤭 Mutta sun kirjoitus resonoi ja halusin kirjoittaa sulle, että onneksi päätitte antaa mahdollisuuden raskaudelle! 💖 Itselläni ei myöskään koskaan ollut erityistä vauvakuumetta, mutta kun vihdoin löysin vakaan ja turvallisen parisuhteen vajaa 34v:nä, niin kolmen vuoden seurustelun jälkeen tuli olo, että haluaa antaa sen mahdollisuuden. Sitten kun saimme lahjaksi lapsen, niin äitiys kyllä vei mennessään ja nyt toivomme kovasti toista. 🙏 Paljon onnea matkaan, lähtökohtanne kuulostavat positiiviselta. 💖🌈

@Maana Mannila Oon tätä ketjua joskus epäsäännöllisesti vilkuillut, mutta en ole tänne tainnut mitään kirjoitella, kun tiedän että en pysyisi kärryillä näin vilkkaassa keskustelussa.. 🤭 Mutta sun kirjoitus resonoi ja halusin kirjoittaa sulle, että onneksi päätitte antaa mahdollisuuden raskaudelle! 💖 Itselläni ei myöskään koskaan ollut erityistä vauvakuumetta, mutta kun vihdoin löysin vakaan ja turvallisen parisuhteen vajaa 34v:nä, niin kolmen vuoden seurustelun jälkeen tuli olo, että haluaa antaa sen mahdollisuuden. Sitten kun saimme lahjaksi lapsen, niin äitiys kyllä vei mennessään ja nyt toivomme kovasti toista. 🙏 Paljon onnea matkaan, lähtökohtanne kuulostavat positiiviselta. 💖🌈
😭😭😭 Kiitos kauniista sanoista ja kannustavasta viestistä. Ne lämmittävät sydäntä. ❤️

Ihanaa, että teille lapsi suotiin, kun löysitte toisenne ja päätitte yrittää. Toivon teille parasta onnea myös toisen lapsen yrittämiselle. ❤️

Mä ajattelin vielä viime heinäkuuhun asti, ettei vanhemmuus ole mua varten, koska elämäni oli niin pitkään hyvin epävarmaa. Juhannuksena puolison sisaren tytär kyllä istutti muhun ajatuksen idun omasta lapsesta. Lapsi oli aivan ihana, hän tykkäsi kaikista ja hakeutui varsinkin mun seuraan ja syliin. Kirmasi aina vastaan, kun astuin huoneeseen, jossa hän oli, kiipesi jalkaa pitkin seisomaan ja pyysi syliin. Myös tytön vanhemmat — puolisoni sisar oman puolisonsa kanssa — nauttivat vanhemmuudesta ja lapsenhoidosta. Jakoivat vastuun yhdessä ja suhtautuivat tosi rennosti.

Sitten tosiaan tapasin isääni, ja muhun laskeutui toivo siitä, että saisin hänelle kertoa odottavani puolisoni kanssa lasta. Tunne siitä, etten halua olla ketjun pää vaan yksi lenkki siinä — vaikka sitten toiseksi viimeinen, mutta en viimeinen. 🌺

Dpo 8, dpt 4. Tein kolme(!) eri merkkistä testiä (pc, clear choice ja OneStep) ja negojahan ne. No enpä muuta odottanut, mut tietty toivoin 😅 mielikuvitusviivat jokaisessa mut kyllä niin viivalasien läpi nähdyt et en ees miehen katottavaks kuskannut, se kun ei näe edes heikkoa mut silti jo selkeää viivaa noissa 😂 noi clear choicet on uusi tuttavuus ja ei tosiaan rahan arvoisia, niin huonot testi-ikkunat et oli pakko ottaa se liuska ulos kotelosta.

Ihan vatipäistä ees testata vielä, tyypillisesti vasta dpt 5 tai myöhemmin näkyy siirrosta alkanut raskaus. Sallin itelleni kuitenkin tän sekoilun ahdistumatta, koska tää on viimeinen kerta joka tapauksessa. Jatkan toiveikkaana ja olen raskaana siihen asti jos virallinen testi (vasta ensi sunnuntaina) muuta kertoo 🤞🏻

Pahoittelut negoista kaikille! :red-heart: Itsekin sorruin testaamaan ja negahan se oli. Menkkajomotuksia ja alavatsaturvotusta on, menkat tosin pitäisi alkaa vasta ensi viikon puolivälissä. Katsotaan nyt vielä mihin kehittyy. Mutta onhan sitä negatestiä kurja tuijotella ja toivoa siihen jotain, mitä ei vaan ole tulossa. Noi apteekin testit on kyllä siitä kivoja, etteivät anna turhaa toivoa.

TMI varoitus!
Ummetus loppui eli perinteinen progedroppi täällä alkamassa. Ei sillä, että olisi ollut uskoa tähän kiertoon, mutta ainakin tietää menkkojan alkavan viikon sisään. 😅 Toisaalta ihan kiva, että on oppinut oman kiertonsa vaiheet ettei tule menkat sillain varoittelematta suurena pettymyksenä vaan osaa vähän varautua. 💁🏼‍♀️

Sama juttu että dpo12 ja testi nega. Vatsa vain tänään muuten kipeä mutta krampit loppui myös. 😬 Ja nännit ei itsellä kipeät mutta rinnat sivuista kipeät. Ja aamulla kun heräsin olin varma että vuoto alkoi jo kun valkovuotoa niin paljon... 😅
Mä en kestä ko meillä menee kierrot ja oireet ihan käsikkäin 😆 Katotaan vaan niin ensi kierrossa sama juttu 😂

Tänään sain suuren ilon ottaa tällaisen samantyylisen kuvan, jonka otin esikoisen raskaustestistä elokuussa 2023. Tämän postauksen myötä hiljenen täällä siirtyen toukokuisiin, mutta käyn välillä kurkkailemassa teidän tilanteita.

✨ Oikein vahvoja plussatuulia ja vauvapölyä! ✨

IMG_8421.jpeg

Mä en kestä ko meillä menee kierrot ja oireet ihan käsikkäin 😆 Katotaan vaan niin ensi kierrossa sama juttu 😂
NIinpä! 😂

Itse sorruin ekaa kertaa ikinä eilen tekoälyä käyttämään tai siis kysymään siltä jotain. Mies puhui siitä ja sanoi että kysy tekoälyltä johonkin juttuun mitä selitin. 🤣 No kysyin siis onko mahdollista että plussa tulee vielä dpo11 jälkeen. No oli tietty ja tänään kysyin samaa dpo12:sta. Vähän tuntuu tyhmältä mutta yritän vielä pitää toivoa yllä. 🤷‍♀️ Ei kyllä ole enään niitä yliopiston apteekki testejä. Tai muitakaan herkkiä kuin yksi clearbluen digi testi. Jota en mieluusti käyttäisi turhaan. 😅

Tänään sain suuren ilon ottaa tällaisen samantyylisen kuvan, jonka otin esikoisen raskaustestistä elokuussa 2023. Tämän postauksen myötä hiljenen täällä siirtyen toukokuisiin, mutta käyn välillä kurkkailemassa teidän tilanteita.

✨ Oikein vahvoja plussatuulia ja vauvapölyä! ✨

View attachment 147880
Pakko mainita mutta aivan ihana tuo kuva! 🥰 Ja paljon onnea myös muuten! ❤️

Takaisin