Raskaaksi 2025

Moikka!
Saako liittyä joukkoon? 😊
Taustaa itsestäni, eli olen 36v ja 3 lasta (nuorin 1v) ja mies. Vielä olisi toiveissa yksi lapsi ja yritystä ollut 1v:n syntymästä asti. Tänään dpo10 ja puhdas nega 🙁 ei hyvälläkään mielikuvituksella edes viivan paikkaa 😅 Edellisessä raskaudessa dpo10 oli jo haalea plussa. Edellisessä oli apuna terolut, jonka aloituksesta tärppäsi heti ja olen harkinnut aikaa gynelle jos saisi taas terot apuun kun vuosi jo yritystä takana. Ajoitukset meni tässäkin kierrossa täysin nappiin.
Hei muuten, jos ovistesti näyttää plussaa kahtena peräkkäisenä päivänä, niin kumman mukaan laskette dpo:t? 😂
Kiitos, jos huolitte meikäläisen joukkoon mukaan 💕

Omia juttuja taas höpisen tänne 😅 Mulla tänään dpo 7 tai 8 ja menkkamaista vihlontaa jota en näillä päivillä yleensä kyllä oo huomannu. Saako jo tehdä testin 🤭

Mulla on tosi matala ferritiini, 14. Aloitin viime viikolla syömään rautaa puolen vuoden kuurin. Mitenkähän saan arvot nousemaan jos tulen raskaaksi, kun edellisissä raskauksissa arvot on laskeneet vaikka olen syöny rautaa koko ajan 😬 Onko muilla kokemusta?
Mulla auttoi kun katsoin että se rauta mitä syön on vahvaa rautaa. Ja olen ottanut joka toinen pvä eikä ota samaan aikaan maitotuotteita muistaakseni

Omia juttuja taas höpisen tänne 😅 Mulla tänään dpo 7 tai 8 ja menkkamaista vihlontaa jota en näillä päivillä yleensä kyllä oo huomannu. Saako jo tehdä testin 🤭

Mulla on tosi matala ferritiini, 14. Aloitin viime viikolla syömään rautaa puolen vuoden kuurin. Mitenkähän saan arvot nousemaan jos tulen raskaaksi, kun edellisissä raskauksissa arvot on laskeneet vaikka olen syöny rautaa koko ajan 😬 Onko muilla kokemusta?
Täällä mennään kans dpo8 tai jotain. Äskeinen raskaustesti (päivällä) nega tai sit joku viivanpaikka tms.

Mulla vuoden vaihteessa todettiin kans matala ferritiini 22. Aloitin syömään rautaa ja huhtikuussa kävin kontrollikokeissa. Silloin oli ferritiini 149 ja plussasin samoihin aikoihin. Tosin raskaus meni kesken ja nyt jännitän et onko ferritiini pysynyt ylhäällä. Meinasin et kävisin nyt lähiaikoina kokeissa kun mulla selkeästi matala ferritiini vaikutti raskautumiseen.

Pitäisköhän itselläkin tutkia ferritiini… mulla on koko ikäni tupannut se olemaan herkästi alhaalla jos oon ymmärtänyt oikein. En oo aiemmin ees aatellut että se voi vaikuttaa raskautumiseen 🤔 oon kiitollinen tästä tiedosta.

Mulla oli ferritiinin kanssa hankalaa jo ennen raskautta. Söin sideralia 6 kk. Ja ferrintiini 19 ---> 14, sitten vaihdoin obsidaniin, jolla 2 kk nousi 49. Mut raskauden aikana on molemmat tippunut hemoglobiini ja ferritiini ja eilen olinkin rautainfuusiossa... Mut ainakin määrättiin sinne aika helposti, olin jopa vähän yllättynyt. Mutta kandee kyllä yrittää nostaa arvoja ennen raskautta, kun mulla ei raskauden aikana ole noussut millään valmisteella!

Täällä mennään kans dpo8 tai jotain. Äskeinen raskaustesti (päivällä) nega tai sit joku viivanpaikka tms.

Mulla vuoden vaihteessa todettiin kans matala ferritiini 22. Aloitin syömään rautaa ja huhtikuussa kävin kontrollikokeissa. Silloin oli ferritiini 149 ja plussasin samoihin aikoihin. Tosin raskaus meni kesken ja nyt jännitän et onko ferritiini pysynyt ylhäällä. Meinasin et kävisin nyt lähiaikoina kokeissa kun mulla selkeästi matala ferritiini vaikutti raskautumiseen.
Nopeasti sait nostettua ferritiiniä! 💫 millaisella annostuksella jos saa kysyä? Toki nää pitää lääkärin kanssa kattoo 😊

Ite kans mitannut just ferritiinin ja oli kyllä matalalla. Tiiättekö mikä arvo olisi hyvä olla vähintään raskautta ajatellen?

Tää rauta on mulle ikuisuuskysymys kun se aina vaan valuu matalammas, mut sit osa lääkäreistä on sillee et kaikki mikä on (matalien) viitearvojen sisällä on hyvä🙄 Vaikka siis itellä ollut oireitakin jo monesti. Ni oon jotenkin ollut vähän väsynyt koko teemaan ja syönyt vaan sit menkkojen ohessa lisärautaa kun en aina lääkäreistä oo saanut mitään irti. Mutta tää raskauden suunnittelu kyllä nyt vähän muuttaa asiaa ja vois olla taas puhdikkaampi 🤔

Nopeasti sait nostettua ferritiiniä! 💫 millaisella annostuksella jos saa kysyä? Toki nää pitää lääkärin kanssa kattoo 😊

Ite kans mitannut just ferritiinin ja oli kyllä matalalla. Tiiättekö mikä arvo olisi hyvä olla vähintään raskautta ajatellen?

Tää rauta on mulle ikuisuuskysymys kun se aina vaan valuu matalammas, mut sit osa lääkäreistä on sillee et kaikki mikä on (matalien) viitearvojen sisällä on hyvä🙄 Vaikka siis itellä ollut oireitakin jo monesti. Ni oon jotenkin ollut vähän väsynyt koko teemaan ja syönyt vaan sit menkkojen ohessa lisärautaa kun en aina lääkäreistä oo saanut mitään irti. Mutta tää raskauden suunnittelu kyllä nyt vähän muuttaa asiaa ja vois olla taas puhdikkaampi 🤔
Lapsettomuuslääkäri ohejisti, että yli 60, lähempänä 80 on hyvä hoitoja ajatellen esimekriksi. Hän koki että kaikki sitä alemmat arvot on nostettava ennen raskauden yrittämistä. MUTTA tokihan ihmisiä tulee raskaaksi huonoillakin ferreillä, mutta tämä oli sen lääkärin ohjeistus.

Mä söin joka ilta 200mg Ferrionia. Toki se vaikutti vähän vatsan toimintaan mut ei häiritsevästi.

Lapsettomuuslääkäri ohejisti, että yli 60, lähempänä 80 on hyvä hoitoja ajatellen esimekriksi. Hän koki että kaikki sitä alemmat arvot on nostettava ennen raskauden yrittämistä. MUTTA tokihan ihmisiä tulee raskaaksi huonoillakin ferreillä, mutta tämä oli sen lääkärin ohjeistus.
Tähän voin kommentoida olevani itse matalalla ferritiinillä raskautunut, sekin on siis mahdollista. Keväällä 23 mun ferritiini oli 14, söin Sideralia kesäkuusta alkaen ja elokuussa plussasin. Mulla kontrollointiin pyynnöstä ferritiini ekan neuvolan jälkeen syyskuussa, ja ferritiini oli noussut 21:een. Ohjeistus oli jatkaa sideralilla ja mama-vitamiineilla, vaikka kyselin myös infuusion perään hitaan nousun takia. Mulla oli poikkeuksellista väsymystä vielä toisella kolmanneksella ja sain uuden kontrollin, silloin ferritiini oli enää 19 rautalisästä huolimatta. Mitään asialle ei silti tehty.

En ole esikoisen syntymän jälkeen käynyt kontrolloimassa ferritiiniä, ohjeistus oli ettei vuoteen edes kannata. Oon jatkanut vain sitkeästi rautalisän syömistä. Puolen vuoden yrityksen jälkeen ajattelin kysellä taas labrojen perään, jos niistä löytyisi jotain selittävää.

@Sydänkukka tervetuloa joukkoon 🫶

Lääkärin soittoaika tänään liittyen PCOS-epäilyyn ja kilpirauhasarvoihin, jännittää kamalasti 🫣 kun sieltä voi olla vastaus sitten ihan mitä tahansa, joko oikeesti autetaan ja tutkitaan tai sitten käsketään laihduttamaan ja näytetään henkistä keskisormea, todennäköisesti jotain tuolta väliltä
Lainaan omaani, koska lääkäri soitti.

Ei ole syytä epäillä PCOS näiden tietojen ja labra-arvojen johdosta, mutta jos kierto alkaa pitenemään (tällä hetkellä 31-32 päivää), niin katsotaan asiaa uusiksi. Kilppariarvoon otetaan kontrollit syyskuun alussa ja jos TSH edelleen korkea, saan lääkityksen. Samalla tarkistetaan myös ne jotkin vasta-arvot.

Lääkäri kysyi, olisiko tämä kierto mahdollista olla yrittämättä raskautta, että tulisi ensin kilppariasiaan selvyys. Ilmoitin, että ovuloin eilen tai tänään, että nyt on vähän myöhäistä, ja molempia nauratti vähän 😅 Sovittiin että jos tulee tässä kierrossa raskaustestiin plussa, niin samantien soitto neuvolaan kilpparilääkkeen aloittamiseksi. Sen sijaan sokereihin en tule saamaan lääkitystä, vaikka paastosokerit useamman kerran ollut koholla, ja mulla on myös sukurasite (isällä diabetes).

Kaiken kaikkiaan oon silti tyytyväinen, ettei kilpirauhasasiasta tarvinut vääntää 🥰

ps. Arvatkaa unohdinko pyytää et ottaisivat multakin sen ferritiinin 🤦‍♀️

Mulla oli ferritiinin kanssa hankalaa jo ennen raskautta. Söin sideralia 6 kk. Ja ferrintiini 19 ---> 14, sitten vaihdoin obsidaniin, jolla 2 kk nousi 49. Mut raskauden aikana on molemmat tippunut hemoglobiini ja ferritiini ja eilen olinkin rautainfuusiossa... Mut ainakin määrättiin sinne aika helposti, olin jopa vähän yllättynyt. Mutta kandee kyllä yrittää nostaa arvoja ennen raskautta, kun mulla ei raskauden aikana ole noussut millään valmisteella!
Ihanaa et oot päässy infuusioon..

Itsellä oli esikoisesta 8v sit iso vääntö pääsenkö vai en. Mut suostuivat tiputtamaan puoli pussia rautaa. Mulla oli ferrit silloin 7 ja HB 70 🙄

Puolen vuoden sisään olen saanut nostettua ferrin38 ja HB on 135 jotka on mulle hyvät arvot

Tiiättekö mikä arvo olisi hyvä olla vähintään raskautta ajatellen?

Täällä vau.fi suositeltiin että ferritiini olisi 50-70 raskautta yrittävillä:

Tervetuloa miunkin puolesta @Sydänkukka mukaan 😊

Ja sitten taas heti omaan napaan. Kontrolliultra koitti, siellä oli ihan mahtava tilanne, kohdun limakalvo just soppeli eikä yhtään niin paksu kuin aiemmin ja follikkeli oli 15mm, ei viitteitä että ovulaatio olisi ollut vielä 🥳 Ultrannut lääkäri oli sitä mieltä et loistava tilanne ja se sunnuntai-illan posi oli varmasti virheellinen.
Onneni kukkuloilla soittelin uutiset hedelmöityshoitoklinikalle (joka kaukana ja siksi käydään muualla nää kontrolliultrat). Mut sittenpä sieltä soiteltiinkin takaisin ja olin ihan ihmeissäni kun alkoi puhua siirrosta jo perjantaille. Oli lääkäri kuitenkin sen yhden plussa ovistestin perusteella sitä mieltä ollut että se ois pätevä ja vesitti hyvän mielen ultrasta sillä, et se mitattu folli voi olla toinen letrojen kasvattama ja et ovis ois tapahtunut kuitenkin. Ilman siis, että ite sen ultran teki, ilman ultrakuvia, vain follin mitan ja limakalvon paksuuden mukaan tää johtopäätös. Oli sit jo pakko ”nousta vastaan” ja sanoa et en luota siihen yhteen posiin yhtään kun testit olleet niin tummia muutenkin koko kierron, ja ultraaja oli varma siitä että ovis ei ole ollut vielä. Olin kuitenkin kertonut klinikalle et tää on viimeinen siirto, ja haluan et tilanne ois mahdollisimman hyvä onnistumista ajatellen. Tälläinen puoliksi arvalla heitetty siirron ajankohta ei käy tähän yhtään, ja kylläpä tuli paha mieli. Sanoinkin et jos se ovis nyt sit oli jo niin ei voi mitään, en luota sen ajankohtaan siinä tapauksessa ja sit kokeillaan ens kierrossa paremmalla onnella ja ehkä paremmin ajoitetuöla kontrolliultralla. Uskon kuitenkin et se ovis on kuitenkin vielä tulossa tässäkin kierrossa ja aiemmat oireet oli letrojen lopettamisen jälkeisen estrogeeniryöpyn aiheuttamia.

Tää on vaan niin raskasta! Vaikuttaa työn tekoon, vaikuttaa yleiseen mielialaan, parisuhteeseen, kaikkeen.

Moikka!
Saako liittyä joukkoon? 😊
Taustaa itsestäni, eli olen 36v ja 3 lasta (nuorin 1v) ja mies. Vielä olisi toiveissa yksi lapsi ja yritystä ollut 1v:n syntymästä asti. Tänään dpo10 ja puhdas nega 🙁 ei hyvälläkään mielikuvituksella edes viivan paikkaa 😅 Edellisessä raskaudessa dpo10 oli jo haalea plussa. Edellisessä oli apuna terolut, jonka aloituksesta tärppäsi heti ja olen harkinnut aikaa gynelle jos saisi taas terot apuun kun vuosi jo yritystä takana. Ajoitukset meni tässäkin kierrossa täysin nappiin.
Hei muuten, jos ovistesti näyttää plussaa kahtena peräkkäisenä päivänä, niin kumman mukaan laskette dpo:t? 😂
Kiitos, jos huolitte meikäläisen joukkoon mukaan 💕
Saa liittyä, tervetuloa 🤗
Minulla kanssa reilu vuoden ikäinen, niin mietin että onko sinulla kuinka pitkään jo ollut säännöllinen kierto ja imetätkö?
Itsellä alkoi kuukautiset vasta tytön ollessa 1v1kk ja säännöllisyys pikkuhiljaa niin että vasta edellinen kierto oli pituudeltaan normaali.

Voimia, tosi tylsä tilanne @Toiveikas86 ❤️‍🩹. Sormet ja varpaat ristissä että seuraava kierto on se teidän kierto❤.
Ja tervetuloa mukaan @Sydänkukka !

Omaa napaa: yllättäen pärähtikin uusi yk käyntiin ja tänään kp. 1. No mutta kuten sanoin niin omat fiilikset on aika neutraalit. Ja jos jotain positiivista niin kierto oli 8 päivää lyhyempi kuin edellinen eli nyt vain 34 pv, joka on sekin itselle pitkähkö, mutta suunta on oikea. Just vähän googlailin 1-veen imetyksestä kun esikoista en tässä vaiheessa enää imettänyt eli ihan uutta mulle. Tämä 11 kk on aikamoinen tissitakiainen kyllä että varmaan menee reilusti yli 1 vuoden ennen kuin loppuu, mutten pahastuisi jos vähän vähenisi. Vaikuttaisi varmaan raskautumismahdollisuuksiinkin kun kierto lopulta normalisoituisi 🤔(plus vaatteisiin😂).
No tänään suklaalely naamariin, jota oon monta päivää tässä himoinnut ja uutta yritystä kohti😅.

Saa liittyä, tervetuloa 🤗
Minulla kanssa reilu vuoden ikäinen, niin mietin että onko sinulla kuinka pitkään jo ollut säännöllinen kierto ja imetätkö?
Itsellä alkoi kuukautiset vasta tytön ollessa 1v1kk ja säännöllisyys pikkuhiljaa niin että vasta edellinen kierto oli pituudeltaan normaali.
Mä imetin tätä nuorimmaista vain 2kk (lääkkeen takia) ja kierto palautui sen jälkeen aika heti 😊

Mä omanapailen kans tähän väliin. Mulla on ovistesti aina paljastanut raskauden ennen raskaustestin posia ja äsken tein ovistestin, mutta plaah, ei siinäkään merkkejä tärpistä :( Tosiaan dpo10 tai dpo11, riippuu kummasta ovisplussasta laskee :/ Kohti uutta yritystä siis ilmeisesti, mälsää!

Tervetuloa!

Mullakin tänään yllätys kp1. Pari päivää aiemmin kuin piti. Eli jos gelee aikaisti ovista parilla päivällä, niin lyhensi sit koko kiertoa samalla. En taida jatkaa geleejä.

Oon tästä ferritiinistä aiemminkin tänne kirjoittanut, mut nyt vaan totean lyhyesti et naisilla ois hyvä olla ferritiini (ilman sitä nostavaa tulehdusta) 100 kieppeillä ja vähän yli. Ja rautaa kannattaa syödä vain joka toinen päivä niin se imeytyy paremmin.

Mulla ferritiinit ennen loppuun mennyttä raskautta 29, tutkittiin kun olin menossa tutkimuksiin keskenmenoista, mutta raskauduinkin sitten heti kun se aika oli varattu..

Yritin saada nyt neuvolasta itselleni mittausta uudelleen, oireet viittaavat selvästi matalaan ferriin. Neuvolan puolesta ei mitata jos ei ole raskaana tai ole hormonaalista ehkäisyä. Mulla oli silloin vielä slindat käytössä mutta ohjeistuksena sitten oli lopettaa ne jos aiheuttaa vuotohäiriöitä ja näin ollen matalaa ferriä.

Eli mitenkään päin sitä mittausta ei saanut neuvolasta enkä viitsinyt yksityiselle lähteä kun ohjeena kuitenkin on syödä rautaa ensin 3kk, jos matalat arvot. Joten aloitin sitten rautakuurin ja katsotaan miten tässä käy 🫣

Tuun kanssa omanapailemaan, mutta hitsi että surettaa! Meillä piti tällä viikolla olla lapsettomuusasioissa aika neuvolassa ja tänään soitettiin, että se pitää siirtää ja siirto menee kahden viikon päähän🥺 olin jo ”innoissani”, että pääsen keskustelemaan ammattilaisen kanssa ja näin, mutta vastoinkäymisiä tässä meidän raskausyrityksessä näyttää tulevan kokoajan…😥

Takaisin