Raskaaksi 2025

Onnea kovasti @Haltiamieli 😍

Mulla sama.. Toi pms toimii suorastaan raskaustestinä 😄 Onko sulla nyt tai yleensä mitä oireita?

Netissä luki, että kiinnittyminen tapahtuisi noin viikko hedelmöittymisestä. Tyyliin 6-10 päivää. Olen miettinyt samaa milloin se voi aikaisimmillaan kiinnittyä. Voiko se olla yksilöllistä? Jos se vaan matkaa nopeasti kohtuun. Jos se pinta vaan olisi valmis kiinnittymiseen, niin miksi se odottelisi siellä vielä päiväkausia kiinnittymättä? 🤣🤣 Miksi esim. hedelmöityshoidoissa siirretään juuri 5-päiväisiä alkioita vai siirretäänkö vaikka 4-päiväisiäkin?

Pakko sanoa että nyt ei ainakaan tyypilliset pms-oireet ole. Voi toki johtua myös vaikka siitä että olen levänneempi, koska olen käyttänyt melatoniinia ja tässä kierrossa olen kp1 lähtien vain yksinkertaisesti syönyt enemmän. Mulla on taipumusta että kiireessä ja stressissä syön liian vähän tai skippaan aterioita. Ja lisäksi lienee mahdollista että kaksi munasolua on irronnut jolloin hormonitasot voisivat säilyä pidempään parempana?? En vaan uskalla tehdä testiä vaikka raskauteen viittaavia oireita on. En halua pettyä, ehkä vain kuvittelen kaiken.

Raskauden alkaminen Duodecim, sivu 23..

Alkio kulkeutuu kohtuun noin viiden vuorokauden kuluttua
hedelmöityksestä ja se kiinnittyy kohdun limakalvoon kahden
vuorokauden kuluttua, eli hedelmöityshetkestä noin viikon kulut￾tua. Kiinnittymistä kutsutaan implantaatioksi. Kiinnittymistä
säätelevät sekä itse alkio että kohdun limakalvo monimutkaisessa
vuorovaikutuksessa. Alkiorakkulan ulkopinnan solut jakautuvat
ja erilaistuvat ensin istukan esisoluiksi. Nämä taas muodostavat
suuria, monitumaisia istukkasoluja, jotka kykenevät tarttumaan ja
tunkeutumaan kohdun limakalvon läpi. Istukkasolut tunkeutuvat
kohdun lihassäikeiden sisään ja istukkaan muodostuu istukkasolujen verhoamia sormimaisia rakenteita. Istukka toimii hieman
samaan tapaan kuin keuhkot: äidin verestä huuhtoutuu sikiöön
ravinteita ja happea, ja sikiö poistaa kuona-aineita äidin huolehdittavaksi. Sikiön kalvot muodostuvat pääosin ulkosolumassasta.
Kalvojen sisälle muodostuu lapsivettä, joka suojaa sikiötä
Nyt kp.27 (30). Maanantaina siis tulee kp30 ja kuukautisten pitäisi alkaa. Normaalisti mulla alkaa viikkoa ennen kuukautisia väsymys, pohjaton nälkä, päänsärky, sekä vatsan alueen turvotus. Tässä kierrossa oireet ei alkaneet viikkoa ennen, vaan tunsin alkuviikosta itseni kummankin pirteäksi. Ruoka ei ole maistunut liikaa, rinnat on tosi hellät. Kosketus ällöttää, mies ärsyttää. Niin ja nyt tosiaan se väsy tuli eilen ja tänään tiputellut turhan verran. Viime kierrossa tiputtelu alkoi jo viikkoa ennen menkkoja. Toivon että tämä on kiinnittymisvuotoa, kun alavatsassa on jotenkin paineen tunne. 🤭 Vielä muutama päivä niin selviää josko nyt olis tärpännyt...

Täällä parin viikon tauko palstasta, sillä välin plussa aalto tullut. Onnea kaikille! ⭐❤️

Mä alotin sen Donafertyn ehkä kp3, ja ei se mulla ainakaan näin ekasta kierrosta aikaista ovista. Flo ennustaa sunnuntaille ja vielä on ihan reilun hailakka ovistesti. Toki myönnetään että en todellakaan ole kovin säntillisesti ottanut donafertyä. Miten ihmeessä se voikin olla niin vaikeaa muistaa. Mutta joo, parhaani teen. 😁 Muita oireita ei ole oviksen suhteen, ei minkäänlaista limaa.

Täällä parin viikon tauko palstasta, sillä välin plussa aalto tullut. Onnea kaikille! ⭐❤️

Mä alotin sen Donafertyn ehkä kp3, ja ei se mulla ainakaan näin ekasta kierrosta aikaista ovista. Flo ennustaa sunnuntaille ja vielä on ihan reilun hailakka ovistesti. Toki myönnetään että en todellakaan ole kovin säntillisesti ottanut donafertyä. Miten ihmeessä se voikin olla niin vaikeaa muistaa. Mutta joo, parhaani teen. 😁 Muita oireita ei ole oviksen suhteen, ei minkäänlaista limaa.
Mulla on joka aamu ja ilta kello 9 ja 21 puhelimen hälytys soimassa etten unohda sitä! :rolling:

En oikein unta tunnu saavan kun alavatsaa särkee ja pistelee. Ja nivusissa sama homma paitsi että viiltelevää kipua siellä myös. 😫 Voi kun toivon että olisi merkki sittenkin tärpistä eikö siitä että kuukautiset alkaa melkein viikkoa etukäteen. Kun pitäisi ensi viikon keskiviikkona aikaisintaan alkaa jos on alkaakseen. 😬 Toivon että ei mutta kyllä ne plussan näköiset testit vähän vei toivoa vaikka kovasti yritän jaksaa uskoa että kyllä sitä toivoa on niin kauan ennen kuin ja jos se vuoto alkaa. 🤷‍♀️

👋 Heippa taas, tässä omia terveisiä.

Oon täällä taustalla taas vaan lueskellut ja reagoinut. Hauska kun menee niin jaksoittain elämä tässä yrittäessä. Kuukautisten yli jatkui etominen ja muutenkin outo olo, hyvä etten ole tehnyt raskaustestiä kun on niin epäilyttävä fiilis. Tajusin että olen syönyt vanhentunutta Omega-3 ja siitä voi tulla näitä oireita, olisko sitten se, eikä vain luulosairaus.

Meillä yk3 pitäisi laittaa käyntiin, takana pari kiireistä viikkoa ja edessä ensikuun muutto toiseen maahan. (Mitä tehdään kahdelle okt:lle ja isolle koiralle 😬) Stressipisteet alkaa olla korkealla. Onko teillä jotain vinkkejä stressitasojen laskuun, tai halujen nostoon kun ei jaksaisi edes ajatella aihetta? Mun pitäisi varmaan lähteä yksin kävelylle, tuntuu vaan että pitäisi ottaa lapsi tai koira aina mukaan.

Tarraa ja liimaa plussanneille 😘

Täällä kamppaillaan saman "onko pms vai raskausoireet" teeman kanssa. 😃. Horminikierukan poiston jälkeen (2/25) ei ole niin montaa kertaa vielä menkat tulleet että pms oireilut tunnistaisi juuri niiksi. Varsinkin kun toivoo näiden oireiden olevan raskausoireita. Mulla tuli ovulaatio tikkujen mukaan vasta kierron 21-23 (30) kohdilla, ja silloinkaan en sitä selkeästi saanut tikutettua vahvaksi posiksi. Aloitettiin harjoitukset kuitenkin jo viikkoa ennen tuota ja joka toinen päivä... Tänään tein vielä varulta ovis testin koska oireilua on, ja se oli selkeä nega. Nyt siis kierto 26.. jos oli myöhäinen ovis niin voikohan tarttua noin nopeaa.
Mulla tullut nyt parissa kierrossa ovisplussa kp 17/28. En muista missä vaiheessa kiertoa ovis on ennen esikoisen raskautta tullut, mutta uskaltaisin väittää että aikaisemmin kuin tuolloin. Silti huhtikuussa onnistuin raskautumaan, joka kuitenkin meni kesken kesäkuussa. Nyt sama homma, sain ovisplussan kp 17 ja vähän huolettaa, että näinköhän mitään kerkeäisi edes tapahtumaan, koska todennäköisesti kierto on jotain 28pv luokkaa. Mutta toisaalta kerkesihän tuo aiempikin raskaus alkamaan 🤷‍♀️

To kävin verikokeissa ja pe alkoi kivasti menkat. 🤦‍♀️ V*tuttaa kyllä ihan huolella. Samalla mietityttää tulevat kierrot ja miten vauvaprojektin käy jos kierrot ja ovikset on miten sattuu. Me asutaan miehen kanssa eri kaupungeissa niin ei voi peitto heilua ihan jatkuvasti 😭
No siellä sitten innostuttiin verta luovuttamaan vähän liikaakin. 😵‍💫

Kannattaa tuosta ovulaatio-ongelmasta olla ajoissa yhteydessä jonnekin, ymmärtääkseni siihen saa helposti lääkityksen!

No siellä sitten innostuttiin verta luovuttamaan vähän liikaakin. 😵‍💫

Kannattaa tuosta ovulaatio-ongelmasta olla ajoissa yhteydessä jonnekin, ymmärtääkseni siihen saa helposti lääkityksen!
Joo, sillon kun sain lähetteen niin oli puhe, että jos se (hcg) on nega niin sit sovitaan jatkosta. En sit tiiä onko se tutkimuksia vai lääkitys, mut odottelen yhteydenottoa.

Mulla tänään kp 20/26-29. Ovulaatiota en tikuttanu mut tasan viikko sitten kyllä oli selkeät oireet. Heräsin nyt aika koviin alamahakipuihin/paineeseen. Jotain flunssaa myös pukkaa ja palelee. Tietysti heti mietin et voisko olla kiinnittymisestä johtuvaa kipuilua mut ei jotenki uskalla toivoa.

Täällä on keskusteltu noista ovis-testeistä et moni ei saa niihin plussaa. Itellä sama kaikkien tikkujen kanssa, ainoa mihin voin luottaa on clearbluen digi, ja se on myös se mitä meille klinikalta sanottiin et tulee käyttää kun on oikeasti varmin. Laitan tähän kuvan yhtäaikaa tehdystä rfsu:n ja cb:n testistä. Sanoisinkin, et jos se oviksen bongaaminen ei ole niin kriittistä kuin hoidoissa on, niin voi katsoa oviksen tapahtuvan kun tikut käy vahvoina, vaikka ei ohjeen mukaan posi olisikaan. Jos taas raaskii ja haluaa olla varma, kannattaa satsata clearbluen digitesteihin.

Kyselisin ite sit et mitkä raskaustestit on teistä parhaat, kun puhutaan noista vähän halvemmista? Minuu ärsyttää niissä viivan paikat ja virheelliset roskishaamut, joita ainakin clearbluen ultraherkät ja rfsu:n herkkä on tarjoilleet keväällä. Onko olemassa testejä, joka ei näytä näistä kumpaakaan? 😄 just tein ihan varmuuden varalta onestepin herkän (vaikka luomuna meillä onkin joku lottovoiton luokkaa oleva mahdollisuus raskautua) kun käyn tänään hakemassa letrot apteekista valmiiksi enkä halua maksaa tyhjästä niiden kanssa. Viivan paikan näyttää nuokin testit 😔

Tässä ovistesteistä vertailukuva:
IMG_9961.jpeg

Täällä on keskusteltu noista ovis-testeistä et moni ei saa niihin plussaa. Itellä sama kaikkien tikkujen kanssa, ainoa mihin voin luottaa on clearbluen digi, ja se on myös se mitä meille klinikalta sanottiin et tulee käyttää kun on oikeasti varmin. Laitan tähän kuvan yhtäaikaa tehdystä rfsu:n ja cb:n testistä. Sanoisinkin, et jos se oviksen bongaaminen ei ole niin kriittistä kuin hoidoissa on, niin voi katsoa oviksen tapahtuvan kun tikut käy vahvoina, vaikka ei ohjeen mukaan posi olisikaan. Jos taas raaskii ja haluaa olla varma, kannattaa satsata clearbluen digitesteihin.

Kyselisin ite sit et mitkä raskaustestit on teistä parhaat, kun puhutaan noista vähän halvemmista? Minuu ärsyttää niissä viivan paikat ja virheelliset roskishaamut, joita ainakin clearbluen ultraherkät ja rfsu:n herkkä on tarjoilleet keväällä. Onko olemassa testejä, joka ei näytä näistä kumpaakaan? 😄 just tein ihan varmuuden varalta onestepin herkän (vaikka luomuna meillä onkin joku lottovoiton luokkaa oleva mahdollisuus raskautua) kun käyn tänään hakemassa letrot apteekista valmiiksi enkä halua maksaa tyhjästä niiden kanssa. Viivan paikan näyttää nuokin testit 😔

View attachment 147016
Mä oon tykännyt Pregcheckin testeistä, vaikka tuntuu niihinkin joskus joku viivanpaikka ilmestyvän. Itsellä käytössä saman merkin ovistestit ja aina saanut niillä oviksen kiinni jos olen testannut. Uskon, että tässäkin vaikuttaa se, että löytää itselle sopivat testit.

Ja noista viivanpaikoista vielä: kun vertaa niihin kertoihin kun olen todistetusti ollut raskaana niin on niillä haamuilla ja viivanpaikoilla ollut kyllä päivänselvä ero mitä testeihin ilmestynyt. Ja oikeastaan merkistä riippumatta itse ainakin tunnun näkevän haamuja/viivanpaikkoja koko ajan 🤣 Sitä ei vaan tahdo itsellensä aina myöntää kun niin kovasti toivoo testiin jotain ilmestyvän 🙈 Mutta halpoja ja hyviä, ja ilmeisesti myös aika luotettavia 👍🏻

View attachment 147016
Mulle tulee cb digillä plussa aina edeltävänä päivänä ennen liuskatestiä ja ovis tulee sitten vasta siitä liuskasta seuraavana päivänä. Cb on herkempi ja huomaa jo piikin nousun ja liuska sen huipun, joka voi olla ihan tosi tosi lyhyt! =)

Mäkin oon välillä paininut haaleiden ovistestien kanssa. Saksassa ollessa löysin yhden kivan testin, jossa viivat tuli selkeinä. No nyt mennään taas pregcheckillä ja aloittelin eilen mielestäni superaikaisin testailut. Sitä nyt tässä ihmettelen että tän aamun kp10 testi näyttää varmaan ovisplussaa? On aikaista mulle! Kuvassa siis ylemmät eiliseltä ja alin tän aamun testi.

Liitteet

• 20250809_110729.jpg
    20250809_110729.jpg
    258.3 KB · Katsottu: 62
En nyt yhtään tiedä mitkä oireista mitä luulen että mulla on voisi luulla raskausoireiksi. Kun tuntuu etten pääse tästä flunssasta eroon millään. Sunnuntaista asti ollut enemmän tai vähemmän kipeä. 🤒 Välillä helpottanutkin jo...

Päätä särkee, selkää särkee, vatsa kipeä, rinnat arat, koko ajan myös tuntuu että suu kuivuu ja on jano, ärtynyt olo.. Kaikki voisi periaatteessa mennä flunssan piikkiinkin. 🤷‍♀️

@Selah täällä kanssa painitaan kroonistuneen stressin kanssa. Miulla se vaikuttaa uniin. Ei varmasti tee hyvää tälle yrittämisellekään. Mutta listaan keinoja millä itse yritän pitää tätä tilannetta hallinnassa:

-Liikunta! Tämä on ehdoton tai stressi purkautuu masennuksena ja itkuna. Eli vaikka tuntuu ettei aikaa olisi niin aina viikosta löytyy jokunen tunti ja tästä ei voi joustaa. Meillä ei siis hoitoapuja arjessa ja silti liikutaan molemmat 3-5kertaa viikossa.

-Hengitysharjoitukset! Rentouttavat hengitysharjoitukset ja näitä löytyy netistä monia. Seuraavaa teen useamman kerran päivässä: Hengitä rauhallisesti sisään ja käytä kaksi kertaa sisäänhengityksen aika uloshengittämiseen.

-Meditaatio. Ja jos uskonto saa suhtautumaan epäilevästi niin miulle tämä ei tarkoita mitään mantroja vaan hetken rauhoittumista kaikista virikkeistä ja pään tyhjentämistä tai ympäristöön keskittymistä. Yritän ottaa tälle joka päivä edes viisi minuuttia.

-Jos on elossa isovanhempi, joka voi kertoa rankoista entisajoista niin tälle soittaminen. Laittaa asiat mittasuhteisiin ja saa uskomaan, että selviää itsekin. 🤗

Hirveästi voimia sinne! ❤️‍ Kyllä ne asiat järjestyvät. 🤗

Ovistesteistä tuli mieleen. Mie siis niitä keillä pc ainoa mikä toimii jotenkin liuskoista ja ajattelin nyt ottaa sen cb hymynaamahomman käyttöön hoitoihin (kun tuo pc vähän epävarma sekin välillä) niin pitääkö siinä huomioida jotain erikoista? Miulla on siis tosi lyhyt hormonihuippu ja ajattelin, että on luottavaisempi olo, jos ostan hoitoihin tuon tuplahormonitestin.

En muuten edes testannut tässä kierrossa ovista. Jotenkin unohtui koko homma. 🙈 Toisaalta ei se kyllä jäänyt huomaamatta. 🤣

@Toiveikas86
Monet ovat kehuneet apteekin tikkutestejä.

Sitten kans kannattaa panostaa ohjeiden lukemiseen ja noudattamiseen, jos käsketään dippaamaan 15s niin sitten katsoo kännykästä sekuntikellolla sen ajan. Samalla tavalla kännykästä sekuntikellolla odottaa ne pitkät minuutit eikä oikeasti lue testiä enää jälkeenpäin. Kuulostaa ehkä kauhean ylitarkalta, mutta noin meille labrakoulussa opetettiin tikkutestit tekemään ja samaa periaatetta olen kotonakin noudattanut. En ole koskaan saanut viivanpaikkaa millään testillä. Kannattaa myös tutustua pakkausselosteisiin, siellä luetellaan mitkä tekijät häiritsevät testiä jne. (Pregcheck kehui ettei kofeiini häiritse, herää kysymys että onko jossain raskaustesti jota kofeiini häiritsee. 🤔)

En siis väitä että aina kyseessä olisi user error tavallaanhan sekin on testin vika, että pitää olla ammattilainen jotta sillä ei saa huonoja tuloksia. Mutta osa noista voi kai selittyä virheellisestä käytöstäkin.

@Selah täällä kanssa painitaan kroonistuneen stressin kanssa. Miulla se vaikuttaa uniin. Ei varmasti tee hyvää tälle yrittämisellekään. Mutta listaan keinoja millä itse yritän pitää tätä tilannetta hallinnassa:

-Liikunta! Tämä on ehdoton tai stressi purkautuu masennuksena ja itkuna. Eli vaikka tuntuu ettei aikaa olisi niin aina viikosta löytyy jokunen tunti ja tästä ei voi joustaa. Meillä ei siis hoitoapuja arjessa ja silti liikutaan molemmat 3-5kertaa viikossa.

-Hengitysharjoitukset! Rentouttavat hengitysharjoitukset ja näitä löytyy netistä monia. Seuraavaa teen useamman kerran päivässä: Hengitä rauhallisesti sisään ja käytä kaksi kertaa sisäänhengityksen aika uloshengittämiseen.

-Meditaatio. Ja jos uskonto saa suhtautumaan epäilevästi niin miulle tämä ei tarkoita mitään mantroja vaan hetken rauhoittumista kaikista virikkeistä ja pään tyhjentämistä tai ympäristöön keskittymistä. Yritän ottaa tälle joka päivä edes viisi minuuttia.

-Jos on elossa isovanhempi, joka voi kertoa rankoista entisajoista niin tälle soittaminen. Laittaa asiat mittasuhteisiin ja saa uskomaan, että selviää itsekin. 🤗

Hirveästi voimia sinne! ❤️‍ Kyllä ne asiat järjestyvät. 🤗
Kiitos 🤗 Täällä uniongelmia muillakin, niin jaan että tällä viikolla juuri kaksi naista suositteli magnesiumia ihmelääkkeenä. Kiropraktikko joskus ennen lapsen kantamista jo sanoi, että se olisi hyvää myös mun jäykille niskoille. En tiedä enkö oikeasti vaan osaa rentoutua ja olkapäät on kokoajan jännityksessä ja sitten hermo niskassa kireällä ja pää kipeänä.

Nyt teen "uudenvuodenlupauksen" ja hommaan magnesiumia sekä otan @Pilkki24 :n neuvoja käyttöön tässä kuussa. Pakko on jotain itselleen tehdä että selviää ehjin nahoin ja vielä saisi aikaiseksi lapsenkin alulle (ihan jo sisältäen hoidettua fyysisen aktin suurinpiirtein oikeisiin aikoihin)

Takaisin