Raskaaksi 2025

Meillä eilen piti olla PAS, mutta kuinkas sitten kävikään. Aloitettiin siirtoa kun lääkäri ultraa ja toteaa että kohdussa nestettä, ei tänne kannata siirtää. Jää arvailujen varaan, miksi siellä nestettä nyt oli. Alkio uudestaan pakkaseen ja housut jalkaan. Kyllä oli epätodellinen fiilis! Kohdun limakalvo oli myös todella paksu, yli 15mm. Epäonnistuneessa siirrossahan keväällä oli sama tilanne limakalvon suhteen, silti siirrettiin. Ite silloin mietin, että mahtoiko paksuus vaikuttaa siihen ettei tarttunut…
Uutta sotasuunnitelmaa seuraavaan kiertoon. Kohdun tilanne tarkastetaan ultralla heti menkkojen loputtua. Jos kaikki normaalia, sitten lähdetään uuteen yritykseen ja otetaan avuksi Letrozol, jolla yritetään hillitä limakalvon kehitystä.
Jotenkin ironista, että yleensä ongelma on nimenomaan se ettei limakalvo paksuunnu tarpeeksi, miulla sitten sitä on ihan liikaakin… ajattelin myös kysyä, olisiko järkevää ultrata sitten vielä kerran päivää tai paria ennen siirtoa, ettei vastaava toistuisi. Tääkin surullinen kierto maksoi nimittäin meille noin 760€ (alkion sulatus, liima, uudelleen pakastus) vaikkei siirtoa ees tehty, aiemman kontrolliultran kanssa yht. 900€.

Mie en myöskään oo valmis enää mihinkään kohdusta otettaviin näytteisiin tai mihinkään toimenpiteisiin jos kävis niin, että eka ultra ens kierrossa herättäs epäilyn jostain ongelmista. Sit tää on tässä.
Sovittiin miehen kanssa et jos päästään siitä eteenpäin, on se yks siirtoyritys vielä ja homma valmis. Samoin lopetetaan nyt ens kiertoon, jos eilinen toistuu. Ollaan ylitetty jo kipurajat kustannuksissa pitkästi ja on vaan pakko vetää raja tähän. On tosi surullista et
tää on rahasta kiinni, alkioita on vielä kuusi pakkasessa mutta silti ei pystytä venymään enempään.

Niin vaihtui piinapäivät uuden kierron odotteluun ja uusi pelkokerroin avattu.
Nyt pitää keskenmenon ja alkion tarttumattomuuden lisäksi pelätä vielä sitä, ettei siirtoa voidakaan tehdä.
Hintalappu kokonaisuudessa myös kohoaa taas hurjasti. Hetkittäin jo alkanut kaduttaa, että tähän edes lähdettiin. Meillä hoidot Oulussa, matkaa 300km / suunta näillä reissuilla ja ultrat toisella gynellä, ettei ihan viikoittain tartte tuonne asti ajaa. Jokainen käynti oulussa meinaa yhden työpäivän sisään tekoa, mikä myös tosi raskasta. Loppuu usko ja toivo jo pikkuhiljaa…

Oon siis testannut kahdella eri apteekista ostetulla herkällä ja ei herkällä testillä, ei mitään toisesta viivasta muistuttavaakaan. Niin joo ja pregcheck ei myöskään näyttänyt mitään toista viivaa. Vain nuo kaksi testiä jotka samaa merkkiä antoi perättäisinä päivinä toisen viivan. Eikä nekään aluksi antaneet mitään viivaa kun testasin jo ekan kerran niilläkin maanantaina, vasta tiistaina sain sen toisen viivan niihin näkyviin ja eilen keskiviikkona myös. Tästä päivästä en tiedä koska ne loppuivat. 🫣
Okei. No onpa outoa. 🤔 Mutta onhan se mahdollista, että niissä testeissä on joku tosi paha valmistusvirhe, koska luulisi, että joku muukin merkki ja etenki herkät olisi kans näyttänyt plussaa, jos kehossa olisi hcg:tä 🫣
Mutta ehkä tulevat päivät näyttää vielä mihin kehittyy testit, kun ei ollut sitä varmaa dpo:ta tiedossa, niin kaikki on vielä mahollista ja muutkin näyttää plussaa pian! 🤗

Voikohan testi olla nega jos virtsaa menee liikaa? Kun mietin nuo apteekin testit puikkotestejä että kun suoraan pissasin niiden päälle. 🤣 Sori tmi... 😂 Mutta mietin jos näyttää virheellistä sen takia. Kun olivat kastuneet ehkä liikaa. Mietin vain kun tämän taas sain tänään kun tilasin kotitestiltä tällä kertaa näitä ja sain jo tänään. Niin tämä tulos tuli reilun tunnin pidättämisellä niihin.

1000008549.jpg

Mietin myös että viimeks kun olin raskaana ja sain plussan herkällä apteekin testillä se oli kylläkin vasta dpo13-14. Ja samaan aikaan sain plussan pc:n testillä. Että oisko nuo testit vaan erityisen sopivia mulle ja herkempiä vielä? Koska kaipa niissäkin on eroja kun esim ovistestejä oon testaillut joillain en saa edes viivaa näkyviin kun toisessa näkyy jo tumma viiva.

Uskaltaisko tässä alkaa toivoa sittenkin pikkuhiljaa.... 🥺

Voikohan testi olla nega jos virtsaa menee liikaa? Kun mietin nuo apteekin testit puikkotestejä että kun suoraan pissasin niiden päälle. 🤣 Sori tmi... 😂 Mutta mietin jos näyttää virheellistä sen takia. Kun olivat kastuneet ehkä liikaa. Mietin vain kun tämän taas sain tänään kun tilasin kotitestiltä tällä kertaa näitä ja sain jo tänään. Niin tämä tulos tuli reilun tunnin pidättämisellä niihin.

View attachment 146947
Mietin myös että viimeks kun olin raskaana ja sain plussan herkällä apteekin testillä se oli kylläkin vasta dpo13-14. Ja samaan aikaan sain plussan pc:n testillä. Että oisko nuo testit vaan erityisen sopivia mulle ja herkempiä vielä? Koska kaipa niissäkin on eroja kun esim ovistestejä oon testaillut joillain en saa edes viivaa näkyviin kun toisessa näkyy jo tumma viiva.

Kyllä tuo on jo ihan selkeä posi! ❤️ onnea hirmuisesti ja tarrasukkia!

View attachment 146947

Apteekin testit kyllä tietääkseni on hyvin luotettavia, mutta kai niissäkin voi virheellisiä olla. Minusta liika virtsa ei pitäisi antaa negatiivista, jos hcg:tä on kuitenkin 😅 mutta jos osuu esim siihen näyte ikkunaan, niin voihan se mennä silloin pilalle kai. 🤔

Tosi selkeä viiva on tuossa, mutta tekisin digin vielä ja sen luulisi antavan jo tekstin raskaana, kun noin selvä viiva tuossa testissä 🥳🤗

Apteekin testit kyllä tietääkseni on hyvin luotettavia, mutta kai niissäkin voi virheellisiä olla. Minusta liika virtsa ei pitäisi antaa negatiivista, jos hcg:tä on kuitenkin 😅 mutta jos osuu esim siihen näyte ikkunaan, niin voihan se mennä silloin pilalle kai. 🤔

Tosi selkeä viiva on tuossa, mutta tekisin digin vielä ja sen luulisi antavan jo tekstin raskaana, kun noin selvä viiva tuossa testissä 🥳🤗
Joo oon siis miettinyt pääni pyörälle mistä negat voi johtuu kun luulis että positiiviseen testiin voi ainakin luottaa että jos toinen selkeä viivä tulee. Maanantaina oli lääkäri ja se sanoi mulle vaan että positiivinen on positiivinen ja nega voi muuttua vielä. Ehkä yritän tuohon juttuun luottaa... 🤔

En kerennyt aamulla tähän ketjuun laittaa, mutta tänään on DPO8 ja kun vieläkään ei ole PMS-oireet alkaneet (viimeksi ennen menkkoja oli kokonaisen viikon ajan joka päivä jäätävä nälkä ja kaikki harmitti) ja menkat alkaa mulla normaalisti DPO10, päätin että nyt käytän testin ja katson että näkyisikö siinä yhtään mitään. Aamulla tuli herkkään testiin elämäni ensimmäinen haamu ja ClearBlue-monitoriin ilmoitus että raskaana!!! 🥺

Tämä on 1v 4kk yrittämisen jälkeen ensimmäinen viiva mitä olen ikinä nähnyt!!! 😱

Tää oli periaatteessa toinen letrokierto, tosin välissä tuli viikon tyhjennysvuoto (ennen kuin tuli ovista) enkä ole varma että lasketaanko se menkoiksi joten en tiedä että onko nyt KP20-jotain vai KP40-jotain, mutta eipä sillä väliä! Voi jospa tämä nyt vahvistuisi ja pysyisi matkassa!!! 🤞

Alaselkää on pari päivää jomottanut ja rinnat tuntuu vähän aralta, mutta muutoin ei vielä ole ollut muita oireita! Nyt jatkan testailua joka aamu ja katson vahvistuuko! Toivo elää! 🥳🥳🥳

Liitteet

• 20250807_083019.jpg
    20250807_083019.jpg
    968.8 KB · Katsottu: 114
  • 20250807_084523.jpg
    20250807_084523.jpg
    1.1 MB · Katsottu: 114
  • 20250807_162015.jpg
    20250807_162015.jpg
    1.1 MB · Katsottu: 116
Onnea paljon @Kali ja @Feronia!

Kivasti punertaa 😍 Kali: raskaana kunnes toisin todistetaan. Ehkä toisissa testeissä on valmistusvirhe ja sisältä puuttuu kokonaan se osa mihin testiviivan pitäisi tulla. Jos se virtsa ei imeydy siihen tai joku "reagenssiaine" eli testiaine puuttuu.

Joissakin harvoissa tapauksissa voit kuitenkin saada väärän positiivisen tuloksen, jonka aiheuttaa:
  • äskettäinen raskaus (esim. keskenmenon, äskettäisen synnytyksen tai raskaudenkeskeytyksen jälkeen)
  • jotkin harvinaiset munasarjakystat
  • tietyt hCG-hormonia sisältävät lääkkeet, joita käytetään esimerkiksi hedelmällisyyshoidoissa.
On kuitenkin tapauksia, joissa saatat saada positiivisen tuloksen ja myöhemmin havaitsetkin, että et ole enää raskaana – vaikka aluksi olitkin. Näin voi tapahtua, jos sinulla on ollut kemiallinen raskaus, varhainen keskenmeno tai kohdunulkoinen raskaus. Nämä eivät ole vääriä positiivisia vaan paikkansapitäviä positiivisia raskaustestituloksia, vaikka raskaus ei jatkuisikaan.

Joissain harvoissa tapauksissa tietyt terveydentilat voivat aiheuttaa hCG-pitoisuuksien nousua, vaikka et olisi raskaana. Näitä ovat:

• munasarjakystat
  • munuaissairaus
  • tietyt syövät
  • hormonipitoisuuksiin vaikuttavat häiriöt, erityisesti vaihdevuosi-ikäisillä naisilla
  • kasvaimet, jotka syntyvät soluista, jotka muodostaisivat istukan.

Muokattu viimeksi:
Oispa ihanaa itsekin olla raskaana. En tiedä olenko. On vähän on-off pms-oireita nyt. Välillä ärräpäät lentää ja välillä ihan mukava olo. Yleensä on tasaisen huonoa ja sit pahenee päivä päivältä mitä lähempänä menkat on 😅

Pitää käydä siivoamaan.

Oispa ihanaa itsekin olla raskaana. En tiedä olenko. On vähän on-off pms-oireita nyt. Välillä ärräpäät lentää ja välillä ihan mukava olo. Yleensä on tasaisen huonoa ja sit pahenee päivä päivältä mitä lähempänä menkat on 😅

Pitää käydä siivoamaan.
Täällä kamppaillaan saman "onko pms vai raskausoireet" teeman kanssa. 😃. Horminikierukan poiston jälkeen (2/25) ei ole niin montaa kertaa vielä menkat tulleet että pms oireilut tunnistaisi juuri niiksi. Varsinkin kun toivoo näiden oireiden olevan raskausoireita. Mulla tuli ovulaatio tikkujen mukaan vasta kierron 21-23 (30) kohdilla, ja silloinkaan en sitä selkeästi saanut tikutettua vahvaksi posiksi. Aloitettiin harjoitukset kuitenkin jo viikkoa ennen tuota ja joka toinen päivä... Tänään tein vielä varulta ovis testin koska oireilua on, ja se oli selkeä nega. Nyt siis kierto 26.. jos oli myöhäinen ovis niin voikohan tarttua noin nopeaa.

Pitkästä aikaa kirjoitan minäkin tänne... En ole nyt täällä paljoa käynytkään, kun meidän toukokuun plussan jälkeen ei ilo kestänytkään kauan, vaan viikon sisällä jo alkoikin verenvuoto ja seuraava testi oli negatiivinen. 😓 Eli kemiallinen taisi olla... Vaikka olikin niin nopeasti ohi ennen kuin ehti kunnolla alkaakaan, niin oli se pieni kolaus ja pettymys silti. Jostain syystä tuntui "nololta", että olin heti innostunut, että olihan se liian hyvää ollakseen totta jos olisi heti elämän ensimmäisellä yrityksellä onnistunut.

Kesäkuussa otin ovistestit käyttöön ja tein niitä sinnikkäästi päivittäin, mutta en saanut kertaakaan plussaa niihin. Kuukautiskierto oli myös selvästi normaalia pidempi, joten ajattelin, että keho varmaan siinä kuukauden aikana vielä palautui normaalitilaan siitä kemiallisesta raskaudesta. Heinäkuussa sitten sainkin ovisplussan ja siitä parin viikon päästä suureksi ihmetyksekseni taas raskaustestiin plussan. Ja tällä kertaa plussa on vain vahvistunut koko ajan, joten uskallan olla taas toiveikas! 🥰 On menty jo ohi niistä päivistä, milloin toukokuussa loppui ja ensimmäisiä raskausoireitakin alan jo havaita.

Taidan siis uskaltautua siirtymään tuonne plussanneiden puolelle juttelemaan, mutta hurjasti tsemppiä kaikille kuumeilijoille! ❤️

No tänään tuli vähän yllätyksenä että se millä "plussan" saanut oli nega myös. Että sinne meni sekin toivo että ne olisivat näyttäneet oikein. 🥴 Olisi vain pitänyt luottaa niihin muihin testeihin kun suurin osa näytti negaa paitsi tuo yksi joka nyt sekin oli nega. Heitin loput niistä testeistä käyttämättöminä pois niin ei tule niillä kiusaus testata edes. Kaipa tässä toivoa voisi olla kun dpo voi olla vasta 9:nkin. Mutta en kestä toista pettymystä... 😓 Ennemmin kumminkin epäilen dpo11/12. Tosin flo ennustaa kuukautiset alkaviksi torstaina ja premom myös samana päivänä. Itse epäilen että vuoto alkaa keskiviikkona jo ellei aiemmin...

@Kali onpa kurja tilanne, sinuna tekisin kyllä reklamaation kyseisen testin valmistaneelle firmalle koska jotain hämärää tuossa on 🤔

Aamun napistelut:
Täällä odotellaan kuumeisesti kierron päättymistä, keho osoittaa jo merkkejä kuukautisten alkamisesta ja en varmaan koskaan oo ollut näin innoissani PMS-oireista 😂 Kun varmistuin, etten ole raskaana, niin ehdin jo pelätä, ettei kuukautiset ala ollenkaan. Kierukan poistosta on kuitenkin alle kaksi kuukautta, niin pelkäsin hormonien olevan todella sekaisin. Uusi kierto = uusi mahdollisuus :folded:

Sitten vähän PCOS-epäilyyn: sokeritulokset tuli ja oon saanut pudotettua paastosokeria 0,5 ja pitkää sokeria yhdellä (jälkimmäinen oli aiemminkin viitearvoissa) :smiling face with heart-eyes: sain myös julkiselta puolelta lääkärin soittoajan maanantaille, joten asiat etenee ainakin johonkin.

Juu varmaan pitäs reklamoida kun vaan jaksais. 🥴 No ehkä ensi viikolla voisin yrittää, viikonloppu menee ainakin ihan masentuneena varmasti. Pitänee selittää tilanne miehelle ettei luule että hän on tehnyt jotain väärää ja olen hänelle vihainen tai jotain... 🫠

On mulla vielä toi yksi rfsu:n herkkä testi jonka meinasin tehdä pois kuljeksimasta. Mutta olen juonut juuri kahvia. Ajattelin että otan päiväunet jospa olo niiden jälkeen olisi parempi ja teen ton vikan testin pois. Niin ei jää enään kiusausta myöhemmin tehdä niitä kun nyt kuukautisia siirryn odottelemaan. 😵‍💫

Aamulla kyllä oli vielä luottavainen olo ennen kuin tuon testin tein kun valkovuotoa runsaasti ja rinnat vähän arat.

Onko teillä mihin aikaan kierrosta kipeä/herkempi kohdunkaula/alavatsa?

Itsellä on tosiaan nyt enterorokko takana (koputtaa puuta) ja ihmettelen sitä kun kuume tuntui oikein erityisesti vahvistaneen mun ”ovulaatiolima” määrää + koostumusta kuume päivästä seuraavaksi kahdeksi päiväksi etten kyllä aiemmin tällaista oo nähnyt. Ja sit aivan ihme homma että jos pyöräytän sormella kohdunkaulan ympäriltä ja vähän tunnustelen niin alavatsa tuntuu käyvän helläksi siitä hetkeksi sen seurauksena.

En käsitä voiko kuume aiheuttaa tuollaisia jälkiseuraamuksia ja onko muilla ollut tuollaista? 😅

Onko teillä mihin aikaan kierrosta kipeä/herkempi kohdunkaula/alavatsa?

Itsellä on tosiaan nyt enterorokko takana (koputtaa puuta) ja ihmettelen sitä kun kuume tuntui oikein erityisesti vahvistaneen mun ”ovulaatiolima” määrää + koostumusta kuume päivästä seuraavaksi kahdeksi päiväksi etten kyllä aiemmin tällaista oo nähnyt. Ja sit aivan ihme homma että jos pyöräytän sormella kohdunkaulan ympäriltä ja vähän tunnustelen niin alavatsa tuntuu käyvän helläksi siitä hetkeksi sen seurauksena.

En käsitä voiko kuume aiheuttaa tuollaisia jälkiseuraamuksia ja onko muilla ollut tuollaista? 😅
Mulla tulee mieleen, että oikein kova tautihan vaikuttaa hormonitoimintaan ja sitä kautta limakalvoihin.

Täällä kamppaillaan saman "onko pms vai raskausoireet" teeman kanssa. 😃. Horminikierukan poiston jälkeen (2/25) ei ole niin montaa kertaa vielä menkat tulleet että pms oireilut tunnistaisi juuri niiksi. Varsinkin kun toivoo näiden oireiden olevan raskausoireita. Mulla tuli ovulaatio tikkujen mukaan vasta kierron 21-23 (30) kohdilla, ja silloinkaan en sitä selkeästi saanut tikutettua vahvaksi posiksi. Aloitettiin harjoitukset kuitenkin jo viikkoa ennen tuota ja joka toinen päivä... Tänään tein vielä varulta ovis testin koska oireilua on, ja se oli selkeä nega. Nyt siis kierto 26.. jos oli myöhäinen ovis niin voikohan tarttua noin nopeaa.

Onnea kovasti @Haltiamieli 😍

Mulla sama.. Toi pms toimii suorastaan raskaustestinä 😄 Onko sulla nyt tai yleensä mitä oireita?

Netissä luki, että kiinnittyminen tapahtuisi noin viikko hedelmöittymisestä. Tyyliin 6-10 päivää. Olen miettinyt samaa milloin se voi aikaisimmillaan kiinnittyä. Voiko se olla yksilöllistä? Jos se vaan matkaa nopeasti kohtuun. Jos se pinta vaan olisi valmis kiinnittymiseen, niin miksi se odottelisi siellä vielä päiväkausia kiinnittymättä? 🤣🤣 Miksi esim. hedelmöityshoidoissa siirretään juuri 5-päiväisiä alkioita vai siirretäänkö vaikka 4-päiväisiäkin?

Pakko sanoa että nyt ei ainakaan tyypilliset pms-oireet ole. Voi toki johtua myös vaikka siitä että olen levänneempi, koska olen käyttänyt melatoniinia ja tässä kierrossa olen kp1 lähtien vain yksinkertaisesti syönyt enemmän. Mulla on taipumusta että kiireessä ja stressissä syön liian vähän tai skippaan aterioita. Ja lisäksi lienee mahdollista että kaksi munasolua on irronnut jolloin hormonitasot voisivat säilyä pidempään parempana?? En vaan uskalla tehdä testiä vaikka raskauteen viittaavia oireita on. En halua pettyä, ehkä vain kuvittelen kaiken.

Raskauden alkaminen Duodecim, sivu 23..

Alkio kulkeutuu kohtuun noin viiden vuorokauden kuluttua
hedelmöityksestä ja se kiinnittyy kohdun limakalvoon kahden
vuorokauden kuluttua, eli hedelmöityshetkestä noin viikon kulut￾tua. Kiinnittymistä kutsutaan implantaatioksi. Kiinnittymistä
säätelevät sekä itse alkio että kohdun limakalvo monimutkaisessa
vuorovaikutuksessa. Alkiorakkulan ulkopinnan solut jakautuvat
ja erilaistuvat ensin istukan esisoluiksi. Nämä taas muodostavat
suuria, monitumaisia istukkasoluja, jotka kykenevät tarttumaan ja
tunkeutumaan kohdun limakalvon läpi. Istukkasolut tunkeutuvat
kohdun lihassäikeiden sisään ja istukkaan muodostuu istukkasolujen verhoamia sormimaisia rakenteita. Istukka toimii hieman
samaan tapaan kuin keuhkot: äidin verestä huuhtoutuu sikiöön
ravinteita ja happea, ja sikiö poistaa kuona-aineita äidin huolehdittavaksi. Sikiön kalvot muodostuvat pääosin ulkosolumassasta.
Kalvojen sisälle muodostuu lapsivettä, joka suojaa sikiötä

Takaisin