Onnea kovasti
@Haltiamieli
Mulla sama.. Toi pms toimii suorastaan raskaustestinä

Onko sulla nyt tai yleensä mitä oireita?
Netissä luki, että kiinnittyminen tapahtuisi noin viikko hedelmöittymisestä. Tyyliin 6-10 päivää. Olen miettinyt samaa milloin se voi aikaisimmillaan kiinnittyä. Voiko se olla yksilöllistä? Jos se vaan matkaa nopeasti kohtuun. Jos se pinta vaan olisi valmis kiinnittymiseen, niin miksi se odottelisi siellä vielä päiväkausia kiinnittymättä?

Miksi esim. hedelmöityshoidoissa siirretään juuri 5-päiväisiä alkioita vai siirretäänkö vaikka 4-päiväisiäkin?
Pakko sanoa että nyt ei ainakaan tyypilliset pms-oireet ole. Voi toki johtua myös vaikka siitä että olen levänneempi, koska olen käyttänyt melatoniinia ja tässä kierrossa olen kp1 lähtien vain yksinkertaisesti syönyt enemmän. Mulla on taipumusta että kiireessä ja stressissä syön liian vähän tai skippaan aterioita. Ja lisäksi lienee mahdollista että kaksi munasolua on irronnut jolloin hormonitasot voisivat säilyä pidempään parempana?? En vaan uskalla tehdä testiä vaikka raskauteen viittaavia oireita on. En halua pettyä, ehkä vain kuvittelen kaiken.
Raskauden alkaminen Duodecim, sivu 23..
Alkio kulkeutuu kohtuun noin viiden vuorokauden kuluttua
hedelmöityksestä ja se kiinnittyy kohdun limakalvoon kahden
vuorokauden kuluttua, eli hedelmöityshetkestä noin viikon kuluttua. Kiinnittymistä kutsutaan implantaatioksi. Kiinnittymistä
säätelevät sekä itse alkio että kohdun limakalvo monimutkaisessa
vuorovaikutuksessa. Alkiorakkulan ulkopinnan solut jakautuvat
ja erilaistuvat ensin istukan esisoluiksi. Nämä taas muodostavat
suuria, monitumaisia istukkasoluja, jotka kykenevät tarttumaan ja
tunkeutumaan kohdun limakalvon läpi. Istukkasolut tunkeutuvat
kohdun lihassäikeiden sisään ja istukkaan muodostuu istukkasolujen verhoamia sormimaisia rakenteita. Istukka toimii hieman
samaan tapaan kuin keuhkot: äidin verestä huuhtoutuu sikiöön
ravinteita ja happea, ja sikiö poistaa kuona-aineita äidin huolehdittavaksi. Sikiön kalvot muodostuvat pääosin ulkosolumassasta.
Kalvojen sisälle muodostuu lapsivettä, joka suojaa sikiötä