Raskaaksi 2025

Minä oon lueskellut jonkun verran hormoneista, kun tuntuu, että itellä on hormonit aika sekaisin. Ilmeisesti pms oireillekin pystyy paljonkin tekemään 🤔 aika alkutaipaleella nämä tutkiskelut mutta mielenkiintosia juttuja!

Täällä dpo5 ja huomaan et mieliala alkaa laskea ja valmistaudun taas pettymään. Oon ollut ihan toiveikkaana tähän asti mut nyt kun alkaa olla ne päivät käsillä kun jotain vois ehkä alkaa tapahtua ni iskee kyynistyminen. Voispa vaan kytkeä toivomisen ja pettymisen pois päältä! Varmaan paras lääke on keskittyä kaikenlaiseen muuhun mukavaan ja pitää mieli kiireisenä, kuten täällä moni onkin kirjoitellut. Tsemppiä kaikille!

Miulla aivan järkyttävä menkkapöhö! Harvoin sitä odottaa, että menkat alkaisivat, jotta pääsisi vain turvotuksesta eroon. 🙈

Mie oon miettinyt, että vaikuttaako lapsen myötä tulleet lisäkilot pahentuneeseen pms-ongelmaan. Ennen lasta miulla ei ollut mitään tuollaisia ongelmia. Nykyään ihan hirveät pms-oireet. Ylipaino kuitenkin vaikuttaa käsittääkseni nostamalla estrogeenitasoja niin voisiko se olla osittain syynä rajumpiin mielialan vaihteluihin, jos hormonitasapaino sen myötä sekaisin. 🤔

Miulla aivan järkyttävä menkkapöhö! Harvoin sitä odottaa, että menkat alkaisivat, jotta pääsisi vain turvotuksesta eroon. 🙈

Mie oon miettinyt, että vaikuttaako lapsen myötä tulleet lisäkilot pahentuneeseen pms-ongelmaan. Ennen lasta miulla ei ollut mitään tuollaisia ongelmia. Nykyään ihan hirveät pms-oireet. Ylipaino kuitenkin vaikuttaa käsittääkseni nostamalla estrogeenitasoja niin voisiko se olla osittain syynä rajumpiin mielialan vaihteluihin, jos hormonitasapaino sen myötä sekaisin. 🤔
Oon miettinyt ihan samaa.🧐

Tosi mielenkiintoisia noi pms jutut! Mähän en oo koskaan perehtynyt aiheeseen sen syvemmin, mut kieltämättä tekis mieli lueskella lisää kun tuntuu että on ihan sekaisin päästään jatkuvasti. Ollaan miehen kanssa tehty sellainen huomio, että mun mieliala lähtee rajuun laskuun aika säännöllisesti ja kaavamaisesti, mut en oo koskaan ajatellut, että missä kierron vaiheessa meen. Mulla on mt-puolen haasteita ja diagnoosi vaikeasta masennuksesta ja noiden syyksi on aina ollut helppoo laittaa. Ja jotenkin se että "tämmönen mä vaan oon" et kuppi menee nurin välillä tosi helposti.
Kolahti toi @Pilkki24 ajatus lapsen saamisen vaikutuksista, mä oon nimittäin itse huomannut et itellä kaikenlaiset pms oireet on vahvistunu edellisen vuoden aikana!

Tosi mielenkiintoisia noi pms jutut! Mähän en oo koskaan perehtynyt aiheeseen sen syvemmin, mut kieltämättä tekis mieli lueskella lisää kun tuntuu että on ihan sekaisin päästään jatkuvasti. Ollaan miehen kanssa tehty sellainen huomio, että mun mieliala lähtee rajuun laskuun aika säännöllisesti ja kaavamaisesti, mut en oo koskaan ajatellut, että missä kierron vaiheessa meen. Mulla on mt-puolen haasteita ja diagnoosi vaikeasta masennuksesta ja noiden syyksi on aina ollut helppoo laittaa. Ja jotenkin se että "tämmönen mä vaan oon" et kuppi menee nurin välillä tosi helposti.
Tää oli niin kun oma kirjoitus, piti jo hetki miettiä etten mä kyllä tätä kirjoittanut 😂 Mulla ei lapsen tulo ole vaikuttanut mitenkään mielialaan, mulla kyllä lähti jonkun verran kiloja mieluummin kuin kertyi. En tosiaan ole seurannut missä kierron vaiheessa mun romahdukset on sattunut. Miehellä ne varmaan piirtynyt niin hyvin muistiin että voisi päivämäärät luetella 🫣 Oireita oli ihan vauvankin kanssa, eikä mitään babybluesia kuitenkaan. Silloin tosin hormonit muutenkin niin sekasin ettei ihme.

Omalla kohdalla kyllä kans jotenkin hormonit heittäneet ihan häränpyllyä raskauden jälkeen.
Aiemmin en yhtään kyllä ymmärtänyt mitään pms-oirehdintaa tai niistä puhetta, kun en koskaan konenut itellä mitään olevan. Nyt synnytyksen jälkeen on varmaan kaikki oireet tuleet koston kera. 🙈
En osaa sanoa onko omalla kohdalla ylipainoa vai ei, mutta varmasti enemmän painoa kuin ennen raskautta.

Miettinyt kans tuota herkistymistä; aiemmin ollut kauhun suurkuluttaja ja nyt katselin yhtä leffaa muutama viikko taakse päin, enkä kyennyt sitä katsoa loppuun ja se jotenkin jäi kummittelemaa vielä takaraivoonkin
.. 🫠

Omalla kohdalla kyllä kans jotenkin hormonit heittäneet ihan häränpyllyä raskauden jälkeen.
Aiemmin en yhtään kyllä ymmärtänyt mitään pms-oirehdintaa tai niistä puhetta, kun en koskaan konenut itellä mitään olevan. Nyt synnytyksen jälkeen on varmaan kaikki oireet tuleet koston kera. 🙈
En osaa sanoa onko omalla kohdalla ylipainoa vai ei, mutta varmasti enemmän painoa kuin ennen raskautta.

Miettinyt kans tuota herkistymistä; aiemmin ollut kauhun suurkuluttaja ja nyt katselin yhtä leffaa muutama viikko taakse päin, enkä kyennyt sitä katsoa loppuun ja se jotenkin jäi kummittelemaa vielä takaraivoonkin
.. 🫠
Miulla vähän sama juttu! Ennen rakastin true crimea ja kauhuelokuvia yms, mutta enää en kestä etenkään mitään lapsiin kohdistuvia juttuja. 😬

Mulla muuten ihan sama! Rakastin ennen kauhua ja nykyään en pysty mitään väkivalta kauhuja katsomaan. Yliluonnollinen onneksi menee edelleen. Ja true crimea tykkään kuunnella ja katsoa mutta skippaan kaikki missä lapsia! Ei vaan pysty kun ne jää ahdistamaan. Pitää melkein olla vähintään 25v uhri, myös teineihin liittyvät ahdistaa.

Mulla tulee aina 1-2 päivää ennen menkkoja semmoinen superpaha angsti, ja ajattelen sen johtuvan progesteronitasojen laskusta mutten varmasti tiedä.

Tehyllä oli joskus hyvä juttu pms/pmdd-oireista, linkkaan sen tähän.

Oon koittanu etsiä tietoa ja lueskella kaikenlaista, että sais tasapainotettua kroppaa luonnollisesti, ilman mitään lääkkeitä. Mulla kans tullut kiloja aika paljon viimisestä raskaudesta enkä saa niitä millään pois. Ja tuntuu, että sekin vaikuttaa paljon. Ja sit taas hormonit vaikuttaa siihen että vaikea saada niitä kiloja pois 🤔 ja ikä vaikuttaa paljon. On tää vaikeeta olla nainen 😅

Hesarissakin oli juttua PMS-oireista, otsikossa lukee että nelikymppisillä, mutta artikkelissa oli laajemmin kirjoitettu myös. Mä oon vissiin aika harvinainen tapaus, kun mulla ei koskaan oo ollut PMS-oireita jos satunnaista rintojen turvotusta ennen kuukautisia ei lasketa, sitäkään ei läheskään joka kierrossa ole. Sen sijaan kuukautiskivuista oon kärsinyt nuorempana pahastikin, mutta ne ei kuulukaan PMS-oireisiin.

Oon koittanu etsiä tietoa ja lueskella kaikenlaista, että sais tasapainotettua kroppaa luonnollisesti, ilman mitään lääkkeitä. Mulla kans tullut kiloja aika paljon viimisestä raskaudesta enkä saa niitä millään pois. Ja tuntuu, että sekin vaikuttaa paljon. Ja sit taas hormonit vaikuttaa siihen että vaikea saada niitä kiloja pois 🤔 ja ikä vaikuttaa paljon. On tää vaikeeta olla nainen 😅
Täällä vähän samaa. 🙃 Pitäisi saada painoa pois, mutta terveellinen syöminen ja kuntoilu eivät riitä, kun aineenvaihdunta jumissa kilpparin temppuilujen takia. Jos vielä vähentää kaloreita niin ei jaksa kuntoilla eikä tehdä mitään muutakaan. Liekö myös syy sille ettei toista lasta kuulu. Kiva kierre. 😅 Painoa pitäisi saada pois, että elämä olisi parempaa ja saisi lapsen, mutta painon pudottaminen ei onnistu. 😆

Hesarissakin oli juttua PMS-oireista, otsikossa lukee että nelikymppisillä, mutta artikkelissa oli laajemmin kirjoitettu myös. Mä oon vissiin aika harvinainen tapaus, kun mulla ei koskaan oo ollut PMS-oireita jos satunnaista rintojen turvotusta ennen kuukautisia ei lasketa, sitäkään ei läheskään joka kierrossa ole. Sen sijaan kuukautiskivuista oon kärsinyt nuorempana pahastikin, mutta ne ei kuulukaan PMS-oireisiin.

Miulla alkoi vasta lapsen saannin jälkeen. En tullut hulluksi edes raskaushormoneista. Olin vain herkemmin herkistyvä, mutta synnytyksen jälkeen alkoi nopeasti kierto pyörimään ja alkoi tämä hullunmylly.

Se on ihan älytön se mielialaheilahdus. Miulla tulee aina se päivän romahdus muutaman päivän kärttyilyn päälle ja sitten alkaa vähitellen helpottaa. Vaikka fyysisesti on heti ennen kuukautisia ja kuukautisten aikaan kaameampi olo niin henkisesti se tipahdus on siinä viikko ennen menkkoja ja se on miusta pahempaa kuin se fyysinen olo. Ja miulla on määrätty pahimmillaan panacodia kuukautiskipuihin...

Mulla esikoisen syntymän jälkeen voimistui sekä ovulaatio-oireilu että pms-oireilu. En ennen esikoista tuntenut ovulaatioita, mutta viime talvena tuikkaisut oli tosi selkeitä (tosin seksihaluista oli aiemminkin voinut päätellä, että ikkunassa ollaan). Luteraalivaiheen jäätävät turvotukset, välillä kevyet pahoinvoinnit ja väsymykset tuli uutuutena synnytyksen jälkeen. Vähän kuin olisi valeraskaana 2 vk joka kuukausi 🫣 mä olin normaalipainoinen ennen raskautta ja paino palautui lähtöpainoon vauvavuoden aikana.

Sama homma kuin @Pilkki24 panacod mullakin ihan vakkarilääkkeenä ollut kuukautiskipuihin. Onneks en oo koskaan kohdannut mitään vähättelyä kuukautiskivusta vaikka Hesarin toinen artikkeli tässä taannoin siitäkin kirjoitti.

Takaisin