Raskaaksi 2025

Täällä myös vihdoin tänään liuskalla ja digitestillä ovisplussa! Tänään kp29. Vajaan viikon se sitten oli "myöhässä", onneksi ei jäänyt välistä 😍 Voi olispa tässä kierrossa pidempi luteaali, sormet ristiin 🙈 Jos tästä kierrosta tärppäisi niin la osuiskin aika lähelle esikoisen synttäreitä 😊

Muokattu viimeksi:
Miulla taisi jo olla ovis. Sen verran kyllästytti tämä projekti tässä kierrossa etten jaksanut tikuttaa ajoissa. Eilen oli aika tumma ja tänään haaleampi testi ja ovisoireet on historiaa niin olisikohan ovis ollut eilen tai toissapäivänä.

Pieni galluppi teille, jotka olette olleet aiemmin raskaana. Jos olette matkustelleet raskaana ollessa, niin kuinka myöhäisille raskausviikoille ja millaista reissua?

Tässä kun on saanut ruveta laittamaan kesälomatoiveita, niin kovasti mietityttää mihin niitä nyt laittaa jos vaikka pian tärppi kävisikin. Tässä kuussa ehkä toka inssi ja jos siitä tärppäisi niin la osuisi marraskuun puolen välin paikkeille. Uskaltaisiko siinä tapauksessa esim. syyskuussa lähteä vielä kotimaanmatkalle mikä sisältää pitkään autossa istumista, ajelua etelästä Lappiin. 🤔

Pieni galluppi teille, jotka olette olleet aiemmin raskaana. Jos olette matkustelleet raskaana ollessa, niin kuinka myöhäisille raskausviikoille ja millaista reissua?

Tässä kun on saanut ruveta laittamaan kesälomatoiveita, niin kovasti mietityttää mihin niitä nyt laittaa jos vaikka pian tärppi kävisikin. Tässä kuussa ehkä toka inssi ja jos siitä tärppäisi niin la osuisi marraskuun puolen välin paikkeille. Uskaltaisiko siinä tapauksessa esim. syyskuussa lähteä vielä kotimaanmatkalle mikä sisältää pitkään autossa istumista, ajelua etelästä Lappiin. 🤔
Itse en olis enää siinä kohtaa sellaseen kyennyt, jo pelkästään 4h matkustelut alko olla tuskallista ja vaati yhden pysähdyksen ja mielellään olis toinenki ollut hyvä, mutta ei haluttu ikuisuutta matkustaa😅 vaikee kuitenkaa sanoa, kun kaikilla niin erilaiset raskaudet. Mä matkustin rv 12 bussilla Helsingistä Leville 13h ja takas😅se oli mielenkiintonen reissu

Suomen sisällä uskaltaisin matkustaa kyllä melkeinpä miten vaan. Edellisessä raskaudessa olisin myös fyysisesti pystynyt n. kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa tekemään oikeastaan kaikkea. Pitkän automatkan riski liittyy lähinnä veritulppiin ja istumisen tauottaminen olisi olennaista.

Mä pystyin vielä viimeiseen asti hyvin reissaamaan ja kävelemäänkin pitkiä matkoja. Nytkin jos joku kummallinen tärppi kävisi niin pitäisi vielä syyskuussa lähteä Norjaan reissulle lentokoneella.

Mä olen reissannut kotimaassa useamman raskauden aikana lopussakin. Viidennen aikaan olin käymässä pks-Haaparanta väliä vielä RV 35+ ja tyttö syntyi 37+ eli aika loppumetreillä. Sehän riippuu ihan omasta olosta ja että onko jotain miksi pitäis ottaa rauhallisemmin.

Kyllä syyskuussa vielä uskaltaa mennä automatkalle. Toki voi joutua pysähtelemään usein, kun vatsa painaa. Ja jalat saattaa turvota. Ehkä kuukautta ennen laskettua en ite uskaltaisi lähteä, kun silloin voi ihan milloin vaan vauva syntyä. Mikäkin aikoo lentää, niin lentoyhtiön sivuilla on ohjeet asian suhteen.

Etukäteen on vaikea sanoa millainen siun raskaus tulee olemaan. Itse lensin joskus olisiko ollut viikon 16-18 tienoilla jos oikein muistan. Lento meni hyvin, mutta kohteessa alkoivat ekat kipeät supistelut joita pelästyin aika paljon. Ja niitä tulikin ihan synnytykseen asti, jos rasituin liikaa. Loppuraskaudessa en kyllä jaksanut enää istua tuntitolkulla. Töiden puolesta jouduin istumaan paljon ja reissaamaan niin siinä loppua kohden alkoi tarvitsemaan vessataukoja aika tiheään. 🙈 Töistä jäin pois jo ennen raskausvapaita, kun ne kipeät supistelut pahenivat ja jouduin vuodelepoon.

Jotkut puolestaan käyvät jumpallakin loppuun asti ilman ongelmia. 😁

Kuten jo sanottua niin yksilöllisiähän nämä, mutta oman kokemuksen perusteella en varaisi itse mitään suurempia reissuja parille(-kolmelle) viimeiselle kuukaudelle. Ihan jo senkin takia jos vaikka synnytys aikaistuisi. Itse synnytin 3viikkoa ennen laskettua aikaa suunnitellulla sektiolla ja tämän ajankohdan sain tietää viikkoa ennen synnytystä. 😁 Toki myös loppuraskaus sen pari-kolme viimeistä kuukautta oli muutenkin tuskallista kulkea töissä bussilla vaikka matkaa oli sen puoli tuntia per suunta. Ehkä siis tilanteessasi varaisin, jos matka mahdollista peruuttaa tarvittaessa, muuten en. 😊

@Emri Mulla oli niin jäätävät liitoskivut (+ alaselkä ja häntäluu, jos ei lasketa liitoskipuihin) jo aika aikasin, et en olis pystyny istuu pitkiä matkoja autossa 🥺

@Pilkki24 oliko teillä talletteluja tässä, vaikkei ovista jaksanu tikuttaa?

Tääl on kans semmmonen turnajaisväsymys päällä, että oksat pois. Nyt on dpo 8 tai 9 ja ei taaskaan yhtään semmoinen olo, et olis tärpänny. Niin monta vuotta yritetty ja kaikki oireet laidasta laitaan käyty läpi, et jotenkin on niin vahvasti olo et tunnistan sit jos tärppää 🤣 esikoisesta ei tullu muistaakseni mitään oireita, ennenku päivää ennen menkkojen alkua posahti tissit äly kipeiks ja ku menkat jäi pois niin sit vasta tuli nippailut ja menkkajomot. Nyt näitä "oireita" (miljoonia erilaisia vaihdellen) tulee heti oviksen jälkeen niin jotenkin sitä 'tietää' et ne on vaan ne alkavat menkat.

Nyt on tosin uutena juttuna on dpo 4 eteenpäin ollu vasen nänni tosi herkkä/kipee. Oikee ei liki yhtään ja tissit ei muutoin yhtään kipeet.... Siltikään ei mitään ajatuksia sen suuntaan, että olis tärpänny.

Varmaan vasta syksyllä voi rupee miettimään lapsettomuushoitoja, koska ollaan tosiaan täällä ulkomailla... Välillä tosin on olo, et kun en luonnollisesti raskaudu (kohdun rakennepoikkeema) uudestaan niin näin nyt sit vaan on tarkotettu ja aika rupee keskittymään johonki muuhun. Toki ikää on vasta vähän alle 32v, et onhan tässä toivottavasti aikaa vaikka mille peliliikkeille ja mielenailahduksille😆

Moikka! Oon se joka tuskaili ovistestien kanssa, mulla siis ei ikinä testiviiva tummunut, oli aina ihan haalea, hyvä että erottui siitä liuskasta! Olin ihan maani myyny ja ärsytti koko vauvan teko touhu. Äsken kuitenkin tein positiivisen raskaustestin! Mulla oli menkat jo viisi päivää myöhässä, mutta olin vaan varma että ovulaatio oli myöhässä ja siks kiertokin venyy. En vaan suostunut uskomaan jostain syystä raskauden mahdollisuuteen 😅 nyt kuitenkin kun rinnat alkoi tuntumaan kipeämmiltä, niin ajattelin testata ja yllätys oli melkoinen! Halusin vaan sanoa, että ei ehkä kannata heti heittää kirvestä kaivoon jos sitä ovisplussaa ei kiinni saa 😊 plussatuulia kaikille 💕
IMG_3409.jpeg

Pisin matka loppuraskaudesta oli päiväreissu Hki-Hämeenlinna junalla tasan viikkoa ennen synnytystä, rv37😅 Se vähän jännitti et onnistuuko, olin puhujana yhdessä tapahtumassa. kahta kk ennen olisin uskaltanut matkustaa pitempäänkin, tosin mun maha oli verraten pieni eli jos on iso maha niin se istuminen voi tosiaan olla hankalaa pitkiä matkoja. Junassa etuna et pystyy kävelemään ja seisomaan tarvittaessa.

Moikka! Oon se joka tuskaili ovistestien kanssa, mulla siis ei ikinä testiviiva tummunut, oli aina ihan haalea, hyvä että erottui siitä liuskasta! Olin ihan maani myyny ja ärsytti koko vauvan teko touhu. Äsken kuitenkin tein positiivisen raskaustestin! Mulla oli menkat jo viisi päivää myöhässä, mutta olin vaan varma että ovulaatio oli myöhässä ja siks kiertokin venyy. En vaan suostunut uskomaan jostain syystä raskauden mahdollisuuteen 😅 nyt kuitenkin kun rinnat alkoi tuntumaan kipeämmiltä, niin ajattelin testata ja yllätys oli melkoinen! Halusin vaan sanoa, että ei ehkä kannata heti heittää kirvestä kaivoon jos sitä ovisplussaa ei kiinni saa 😊 plussatuulia kaikille 💕
View attachment 141531
Kunnon leffaviivat siellä! 😍😍 paljon onnea ja tarrasukkia pienelle! ❤️

@Pönni oli tuossa parina päivänä oletetun oviksen aikoihin eli on joo mahdollisuuksia, mutta enemmän tässä ärsyttää, kun arvon, että miten pääsen käymään labrassa oikeaan aikaan, kun täällä meillä pitäisi varata aika ja nuo lapsettomuistutkimuksien labrat piti ottaa tiettyinä kiertopäivinä. Nyt on vielä vaikeampaa arvella milloin vuoto alkaa, kun en tiedä ovispäivää. 🙈 Oma vika toisaalta. 😅 Ja on kuitenkin vaihtoehtona ajaa kauemmas missä on labra mihin voi vaan jonottaa.

@Imppuli hurjasti onnea! 🤗
Mie uskon kyllä itselläkin ovulaation tapahtuvan vaikken sitä aina kiinni saa. Vahvat oireet ja on yksityisellä ultrassakin todettu tapahtuvan niin eiköhän se tapahdu. Jostain muusta syystä meillä ei vain homma pelitä.

Mulla sujui raskaus tosi hyvin voinnin puolesta, mut istumatyö kävi selän päälle lopussa, mut mulla oli kyllä syynä sekin et sairastin raskaana hinkuyskän ja yskiessä murtui kylkiluu, jonka seurauksena veti selkä jumiin kun varoin kylkeä 🙈 muuten olisin jaksanut reissata mut toi selkäkipu teki autossa istumisesta ihan helvettiä. Ja pissataukoja tarvi kokoajan, et se oli haastavaa mun työssä kun ajan paljon ja käyn ihmisten luona kun teen palvelutarpeen arviointeja 😁

Vähän omanapailua, täällä tikutellaan ovista, nyt kp 15. Jälkitarkastuksessa tosiaan vauvan kuolinsyy jäi pimentoon, kuolinsyytutkijan "arvaus" oli et vauva kuollut hapenpuutteen vuoksi josko napanuora ollut jossain kohtaa puristuksissa tms vaikkei siinä ulkoisesti mitään näkyvää ollutkaan. Päästään suoraan lapsettomuuspolille jatkamaan tutkimuksia kun ehdittiin ne aloittaa ennen kun tulin raskaaksi. Huhtikuussa ensikäynti. Seuraavien menkkojen aikaan multa otetaan FSH, AMH, prolaktiini ym.. tosin mulla maidonestolääkityksistä huolimatta edelleen tulee vähän maitoa vaikka synnytyksestäkin tulee kohta jo 3kk, se voi vähän vaikuttaa prolaktiiniarvoon mut huomioidaan sitten. Miehen siemennesteanalyysissä yllättäen oli selkeästi raja-arvoja huonommat tulokset mutta lapsettomuushoitaja lohdutti että yksittäinen näyte ei kerro välttämättä totuutta ja se uusitaan huhtikuussa, näyte hyvin herkkä eri tekijöille. Ja koitan ajatella positiivisesti et saatiinhan me tyttäremmekin viime maaliskuussa aluille 🤍

Onnea plussanneille 🩷 Ihanaa kun joku, en nyt muista nimimerkkiä 🙈 kävi kertomassa plussauutisistaan vaikka ovista ei tikkuun ollut saanut! Välillä ite ressaa tota oviksen tikuttelua liikaakin!

@Pönni oli tuossa parina päivänä oletetun oviksen aikoihin eli on joo mahdollisuuksia, mutta enemmän tässä ärsyttää, kun arvon, että miten pääsen käymään labrassa oikeaan aikaan, kun täällä meillä pitäisi varata aika ja nuo lapsettomuistutkimuksien labrat piti ottaa tiettyinä kiertopäivinä. Nyt on vielä vaikeampaa arvella milloin vuoto alkaa, kun en tiedä ovispäivää. 🙈 Oma vika toisaalta. 😅 Ja on kuitenkin vaihtoehtona ajaa kauemmas missä on labra mihin voi vaan jonottaa.

@Imppuli hurjasti onnea! 🤗
Mie uskon kyllä itselläkin ovulaation tapahtuvan vaikken sitä aina kiinni saa. Vahvat oireet ja on yksityisellä ultrassakin todettu tapahtuvan niin eiköhän se tapahdu. Jostain muusta syystä meillä ei vain homma pelitä.

No juu mäkin oottelen menkkoja ja kun vielä kierto ehkä vähän sekaisin niin ei yhtään tiedä koska tulevat! Kun noi labrat pitää ottaa kp 2-5 🙈

Se oli positiivista jälkitarkastuksessa et olin saanut melkein tasavahvat ovistestiviivat viikkoa ennen ja lääkäri ultras ja totes et oon silloin tosiaan vasemmalta ovuloinut ja siellä puolen sen tunsinkin, näkyi keltarauhanen ultrassa. Ja kohdun limakalvo 10mm joka ilmeisesti ihan hyvä kierron tuossa vaiheessa. Menkat alko kyllä sit seuraavana päivänä, eli luteaali jöi 8-9 päivään, mut ilmeisesti synnytyksen jälkeen saattaa joillakin olla näin ja se alkaa toivottavasti siitä korjaantua ja pidentyä. Onko jollain kokemusta et olis luteaali jäänyt lyhyeksi synnytyksen jälkeen?

Myös työterveyden labrat tulivat ja hb 136 ja ferritiini 63, et ei oo laskenut alemmas onneks synnytyksen verenvuodosta ja jälkivuodosta huolimatta.

Hahaa hei kiitti vertaistuesta 😅❤️

Mä kans tilasin jostain muistaakseni vielä isomman paketillisen ehkä 60kpl? niitä halpoja onestep-liuskoja samalla ajatuksella. Täytyy nyt vaan koittaa malttaa hermonsa ja testata päivittäin.

Muoks. Tais olla just toi Raskauskeiju mistä tilasin.

Mäkin tilasin tuolta noita onestepin. Mut mulla näyttää ne mitä sattuu, samoin kuin rfsun, oon todennut viime raskaudessa kun tikuttelin ja nyt et mulla toimii parhaiten pregcheckit! Muistin vasta selatessani vanhoja kuvia ja kun löysin kuvan tärppikierron ovistesteistä. Niillä saan selkeän ovisplussan ja muut saattaa näyttää aika hailakka samasta pissasta, kun vertailin viime raskaudessa.

Oon kyllä niin hämmentyny ku ihan kummalisii oireita, selkä kipuilee ja vatsassa omituista pientä kramppailuu… ehkä ne kuukautiset nyt sit alkaa

Mulla ollut nyt synnytyksen jälkeen 2 ovulaatiota ja ne on nykyään kivuliaampia kuin ennen! Juuri tuollaista oireilua. Ja menkkakivut sitten taas lieventyneet 😁🙏

Takaisin