Raskaaksi 2024

Jännä huomata, miten paljon käytännön eroja on julkisella puolella.🤔 odotin siis itsekin, että alkukäynnillä oltaisiin molemmat paikalla ja siinä vaan käytäisiin pohjia läpi, josta sitten voisi saada lähetteen polille, jonne taas odoteltaisiin jokunen kuukausi. Oon siis julkisen puolella, ei ole vara yksityiselle lähteä. Lääkäri kuitenkin siis määräsi jo ekalla käynnillä lääkityksen (terot) ja pisti muut napit uusiksi raskausaikana sallituksi, joihin nyt totuttelen.

Asennoidun täällä jo uuteen kiertoon, alavatsaa on sen verran mehukkaasti menkkajuilinut jo eilen, että eiköhän tää ollu tässä tämä kierto. Testissäkään kun ei näy kuin esiäitien ja isien hailuraa taas kuten monesti ennenkin, eikä oo pahemmin vahvistunut. Tuskasinta tässä on tämä olo, kun rinnat on niin kipeänä, ettei suorassa kärsi seisoa ja kaikki "hyppyyttävä" liike on ihan ehdoton ei.🥴 huono olo ei ota helpottaakseen, aamut yökkäilyä. Joo lupaavaa sinänsä, mut näin on käynyt monesti ennenkin yrityksen aikana.
View attachment 132886
Tulee pitkä teksti, mutta samaan hengen vetoon voisin kysyä macasta kokemuksia? Moni vannoo sen nimeen, mutta sit on lukenut taas negatiivisia vaikutuksia. Mietin jos olisi ensi kierron alkuun ottanu buustaamaan ovista, kun sitten on terot loppukierroksi, mutta uskallanko jos sotkee hormonikierron? Sarjassamme kaikki keinot käyttöön, nimittäin isännällekin ilmoitin jo et alahan imeksiä sitä macaa.😂
Mie oon maca kapseleita syöny enkä ihan suoraansanottuna oo huomannu yhtään mitään eroa missään - en parempaan enkä huonompaan suuntaan 🙈 enää en osta, kun ei tunnu olevan mitään hyötyä😄

@Emri tuo on kyllä inhottavaa!! 😥Toivottavasti pääsisit polille mahdollisimman nopsaa ja avun sieltä, kerta eivät oo julkisella muuten oottautuneet!

@Ansq okei😂 ite huomasin saman geleen kohdalla, ainoa mitä sai aikaan oli allerginen reaktio jos otti kaks kerralla..

Mut josko sitä kääntäs vielä tuon kortin nuista "kotikonsteista", oispahan ns kaikki keinot käytetty.😂 mulla ei oo kiertojen kanssa mitään muuta ongelmia, kuin et endon vuoksi todella kivulias, pitkä ja runsas vuoto, joka todnäk vaikuttaa sit limakalvoihinkin, näin järjellä ajateltuna.🙄 muuten kierto on säännöllinen ilman tuhruja tai tiputtelua, mulla ongelma vissiin luteaalivaiheessa, ettei limis oo riittävän paksu ja kiinnittymiset ei onnistu.

Ensimmäistä kertaa yrityksen aikana ootan et alkaisi jo se seuraava kierto, et asioihin sais vauhtia, kerta ei tästäkään kierrosta näköjään saatu toivottua lopputulosta...

Täällä näyttäisi olevan ovisplussa🤭 ja jos ei tämä ole niin viimeistään illalla tai huomenna on, mutta mä lasken tämän nyt plussaksi!
Viimeksi kun sain oviksen kiinni niin eka näytti tältä ja seuraavana päivänä testiviiva oli tummempi kuin kontrolli, joten säästin vikan digin huomiselle😄

Ja ovisoireetkin löytyy, limat ja pientä nipistelyä vasemmalla puolen vatsaa.

Liitteet

• IMG_20240419_140455.jpg
    IMG_20240419_140455.jpg
    303.8 KB · Katsottu: 96
Tervetuloa uudet ja paluumuuttajat! 🥰

Täällä viikko menty uutta kiertoa. Keskiviikkona alkaa flon mukaan "hedelmälliset päivät", ja omaa kehoa tietäen saa alkaa siinä kieppeillä tikuttelemaan ovulaatiota. Ei siis ihmeitä täällä, kunhan nyt päivät kuluis nopeasti että päästäisiin taas piinailemaan.

HUS. Joo, onhan se turhauttavaa odotella, mutta toisaalta kun kattoo miten suuria ongelmia koko terveydenhuollon kentällä on, niin tällänen ei kuitenkaan terveyttä uhkaava "vaiva", niin muutaman kuukauden odotus että pääsee asiaan erikoistuneeseen yksikköön/henkilöstön pariin.
Näin itsekin sote-alalla työskentelevänä, en nää 2-3kk jonoa pahana. Tsemppiä odotukseen, toivottavasti se ei ole kovin pitkä ❤️
Tämä on kyllä ihan totta🥰 ja kokonaiskuvassahan se on lyhyt aika sitten!

Dpo oli 7 tai 8 ja tulos oli 36 nmol/l :Smiling Face With Smiling Eyes:
Joo okei!! Mulla otettiin viimekierrossa myös ja oli dpo8, tulos 45,2 eli sekin ilmeisesti siis oli ihan hyvä! Mulla ei oo siis kukaan lääkäri vielä ottanu noihin labroihin kantaa ja kahlasin vaan googlea läpi mikä on hyvä ja mikä huono😄

Täällä dpo9/kp27, Terolut vielä tänään ja huomenna joten varmaan parin päivön sisään alkaa menkat. Olin ihan optimistinen tän kierron suhteen vaan aamulämmöt tippui kuin lehmän häntä alkuviikon jälkeen joten aikalailla pelottaa vaan testata kun usko on menny jo 😭 eiköhän se ole kohti seuraavaa kiertoa taas 🫡

Oliko muita loppukierron jännittäjiä?

Multa otettu myös proge. Piti mennä niin että oli kp 18-24 välillä. Tulos oli 39.50. Ilmeisesti myös ihan ok. Yleislääkärin piti vähän luntata kun ei osannut suoriltaan siitä sanoa.

Onko täällä ketään endometrioosia sairastavia? On alkanut pelottaa, että jos mulla olisikin se, kun on näitä outoja kipuja myös ovulaation ja menkkojen ulkopuolella, moni muukin oire kuulostaa tutulta. Söin e-pillereitä melkein 17 vuotta ja lopetin ne viime elokuussa, niin sekin tukisi sitä, että oireet nyt koko ajan pahentuneet ilman hormonaalista ehkäisyä.

Taas on ihan käsittämättömän väsymys, energiat niin vähissä, mutta verikokeista ei löytynyt mitään. Näissä fiiliksissä ajatus perheestä hirvittää, miten helvetissä sitä jaksas.. En muista joko oon tuloksista puhunut, mutta ferritiini oli 43, mikä on viitearvoissa ja lääkäri sano, ettei sitä vaan monilla saa nousemaan sinne 100. Toki rautalisää voi kokeilla. Mutta en jaksa mennä apteekkiin.. Onkohan lääkärit kuin täynnä tätä ferritiinimuodin vouhotusta.
Väsymyksestä: vauvan kanssa oleminen on aivan erilaista. Varsinkin ensimmäiset kuukaudet mennään aikamoisessa hormoonihöyryissä. Itsellä kun on unettomuus taustaa, niin olen kokenut tähän mennessä arjen aika helpoksi, hetkellistä väsymystä tietenkin ollut, mutta ei onneksi pitkäkestoista.

Hieman asian vierestä, mutta suosittelen rautalisän aloittamista., sillä raskaus syö rautaarastoja. Itsellä raskauden aikana hemoglobiini lähti tippumaan, jolloin ferritiini mitattiin. Se oli silloin 11. Oli kaikenlaisia ongelmia, jotka laitoin raskauden piikkiin. Olen reilu vuoden syönyt rautaa ja edelleen oireita. Ferritiiniä ei ole mitattu, eikä hemoglobiinia jälkitarkastuksen jälkeen.

Tätä samaa tässä pohdin itsekin 😬 täällä paluumuuttaja foorumille; just alkuviikosta nappasin viimesen slindan ja kaikennäkösten kipujen ja särkyjen keskellä odotan, että mitenköhän kroppa palailee rytmiin pillereiden jälkeen.
Mulla oli ensimmäisen ehkä kolme viikkoa jatkuvaa tuntemusta, nipistelyä, pistelyä ja polttelua, sellaisia mitkä sai toiveen heräämään raskaudesta tai olisi voinut myös enteillä menkkoja. Nyt viikon ajan ollut aika hiljaista 😁 Testit negatiivisia, mutta myöskään menkkoja ei kuulu. Nyt kp 34. Ennen pillereitä mun kierto oli jotain 23 päivää, minipillereiden aikana 30-40 päivää. Jotenkin pettynyt olo, mutta ei auta kuin odottaa menkkoja!

Onko täällä ketään endometrioosia sairastavia? On alkanut pelottaa, että jos mulla olisikin se, kun on näitä outoja kipuja myös ovulaation ja menkkojen ulkopuolella, moni muukin oire kuulostaa tutulta. Söin e-pillereitä melkein 17 vuotta ja lopetin ne viime elokuussa, niin sekin tukisi sitä, että oireet nyt koko ajan pahentuneet ilman hormonaalista ehkäisyä.
Mulla myös endometrioosi ja uskon että mun kaikki kivut ja tuntemukset johtuu osittain myös siitä. Mulla tosin hyvin lievää endometrioosia ainakin edellisen ultran perusteella, mutta sellasta mikä selvästi kipuilee kuitenkin.

Mulla myös endometrioosi ja uskon että mun kaikki kivut ja tuntemukset johtuu osittain myös siitä. Mulla tosin hyvin lievää endometrioosia ainakin edellisen ultran perusteella, mutta sellasta mikä selvästi kipuilee kuitenkin.
Joo mullakaan ei kivut ole mitenkään kauhean voimakkaita, en oo esimerkiksi joutunut syömään särkylääkkeitä niihin ainakaan vielä. Mutta kivut ja tuntemukset voimistuneet kuitenkin nyt kierto kierrolta ja nyt niitä on ollut aikalailla koko kierron ajan.

Mut myös ultrattiin helmikuussa ja ainakin silloin gyne sanoi, että kaikki näytti ihan normaalilta. Mutta oon lueskellut muiden kokemuksia, että endo ei aina ultrassa välttämättä näy ja riippuu myös lääkäristä, miten hyvin osaavat sen huomata. Kai tässä on nyt vaan oikeasti varattava se uus lääkäriaika, oon sitä jossitellut niin pitkään 😬

Ja tsemppiä sinne pitkittyneen kierron keskelle, sekin on perseestä kun menkkoja ei kuulu mutta testit silti negaa 😞 Ehkä on sitten tosiaan se ovuloimaton kierto nyt tällä kertaa? Toivottavasti menkat alkaisi pian ja pääsisitte uuteen yritykseen 🩷

Mulla oli ensimmäisen ehkä kolme viikkoa jatkuvaa tuntemusta, nipistelyä, pistelyä ja polttelua, sellaisia mitkä sai toiveen heräämään raskaudesta tai olisi voinut myös enteillä menkkoja. Nyt viikon ajan ollut aika hiljaista 😁 Testit negatiivisia, mutta myöskään menkkoja ei kuulu. Nyt kp 34. Ennen pillereitä mun kierto oli jotain 23 päivää, minipillereiden aikana 30-40 päivää. Jotenkin pettynyt olo, mutta ei auta kuin odottaa menkkoja!
Mullahan ei minipillereillä ollu kiertoa ollenkaan, kun söin niitä ilman lumetabletteja. Endon takia tavoiteltiin siis vuodottomuutta ja mun pitikin syödä slindoja tuplana, että siihen päästiin. Ja heti alko vuotelu, jos jäi ykskin tabletti ottamatta ajallaan. Niin silleen kummallista, että nyt ei tapahu kerrassaan mitään. Paitsi kaikenmaailman säryt ja oon ku perseelle ammuttu karhu koko ajan 😅 testit on mullaki näyttäny negaa. Sen kerran ku niitä menkkoja odottaa, nii sillonhan ne ei just tule. Pitäs vissiin jonku näkönen hotelliviikonloppu varata 😂 alkas varmasti just pe aamuna 😂😂

Mulla on. Löyty ”yllärinä” tokassa sektiossa. Oon siis sitä epäilly itelläni varmaan 10 vuotta, mutta terveydenhuollossa ku asiasta mainitsi, niin sai vain vähätteleviä ’kuukautiset nyt vain on kipeitä’ -vastauksia. Sektiossa sitten yks endometrioomista vuoti hetkessä pari litraa verta, eikä enää lääkäritkään vähätelleet. Oli myös tehnyt ainakin toiseen munanjohtimeen jo muutoksia.

Endon vuoksi söin minipillereitä jälkitarkista lähtien tän viikon alkuun asti. Haave kolmannesta elää ja endo ei sitä ainakaan tee yhtään helpommaksi. Siksi alotetaanki yritys nyt heti, kun sektiosta tulee vuosi täyteen.

Hmmmm, onkohan kellään ollu kokemusta tämmöisestä? Dpo 10, kpl 24/~28, ja nyt on 2-3 aamuna ollu vähän semmonen.... Fiilis ihan ku ois vti alkamassa, semmonen vähän kutinan/kirvelyn välimaasto.... Mut se lähtee pois aamun jälkeen 🤔🤔

Ja muuten ei mitään oireita tms, muuta kun luoja että oli rinnat kipeet tänä aamuna....

Mulla on endoa. Kipuiluja tuntuu tosiaan ovulaatiosta aina menkkoihin asti. Jos mietityttää ja on kipuja/oireta niin kävisin gynellä ultrattamassa. 😊

Kiitos kommenteista! Pelottaa myös miten endo sitten vaikuttaisi raskautumiseen. Vaikka tiedän, että osa raskautuu ihan luomusti endosta huolimatta, mutta mitä nyt googlailin (ei pitäisi 😅), niin iso osa myös tarvitsee hedelmöityshoitoja raskautuakseen ja osa jää myös kokonaan lapsettomiksi 🥺

Eipä ole tullut tännekään kirjoiteltua, mutta meille laitettiin nyt lähete hoitoihin. Mies kävi jo siemennesteanalyysissa ja siellä määrä sekä liikkuvuus todella hyvä. Ainoastaan valkosoluja mukana, mutta selkeää syytä ei löytynyt (esim. sukupuolitautitestit puhtaat). Nyt sitten lähete hoitoihin sillä saatteella, että ovulaation induktio tuskin tuloksekas koska taustalla aiemmat haasteet ja ovis tulee itsestään eikä luteaalivaiheessa ole häikkää. Eli inseminaatiot tai IVF edessä.

Jännittää melko paljon ja mietityttää miten kaikki menee. Itse hoidot on kyllä tuttuja aiempien lasten kohdalta, mutta nyt uusi klinikka ja uusi kumppani ja muutenkin elämäntilanne erilainen.

Takaisin