Raskaaksi 2020

Käsittääkseni ei tosiaan ultrassa endometrioosi välttämättä näy :sad001 Toivotaan ettei olisi sitä, mutta onhan tuo jännä että yhtäkkiä kivut alkaa yltyä noin pahoiksi.. Voisitkohan päästä munajohtimien aukiolotutkimukseen, jos sellaista ei ole vielä tehty?
Aukiolotutkimus ollut mielessä heti ottaa puheeksi jos päätetään mennä tän lapsen yrityksen kanssa eteenpäin ja ei pian tärppää.. Taidan kyllä joulun jälkeen lähteä asiaa edistämään ja päästä tuohon aukiolotutkimukseen..

Minäkin liityn tänne yrittäjien ketjuun :greet025 tuonne toiseen keskusteluun olen jo vähän kirjoittanutkin mutta täällä siis 28-vuotias ensimmäisestä lapsesta haaveilija. Mulla ja miehellä on ensimmäinen yk nyt vasta menossa. Ovis on ollut laskurin mukaan 28.11. mutta oireiden perusteella olisin itse ehkä veikannut 1.12. Talletuksia tehtiin kyllä molempien päivien ympärillä useampia varmuuden vuoksi. En mitenkään usko että lykästäisi jo ekalla kerralla mutta ihmeellisiä oireita on kyllä alkanut ilmetä. Loppuviikosta oli poltteleva kipuja munasarjojen tienoilla, alavatsassa tuntuu painetta ja esim. mahallaan lattiaa vasten se tuntuu pinkeältä. Yöllä myös heräsin pari kertaa kun vatsaa väänti ja oli etova olo. Nämä voisi olla kyllä ihan aikaisia menkkaoireitakin mutta tänään olen ollut aivan rättiväsynyt ja etova olo jatkuu. Ja jotenkin heikottaa kokoajan. En tiedä milloin uskaltaisi tehdä ekaa testiä. :nailbiting:

Täällä viivat taas aika vahvoja.o_O Tää on kyl ihan pölhöä kun ei tietoa kierrosta... tänään oli hetkellisesti pientä menkkajomoa ja hetken jo mietin kun olis dpo7 edellisestä hymynaamasta, olisko kiinnittymistä... mutta ei kai nyt sentään. Oon nyt kylmästi jatkanut testailua läpi kierron, koska tää kroppa on yks kysymysmerkki. :yuck:

Liitteet

• 359C9026-59D9-428C-8B5F-51E59B605234.jpeg
    359C9026-59D9-428C-8B5F-51E59B605234.jpeg
    7 KB · Katsottu: 176
Onko kenelläkään diagnosoitu endometrioosia? Miten ja milloin se todettiin?
Mulla oli eilen illalla menkkakivut jotka lamaannutti aivan täysin. Koskaan ole ollut tällaista. Buranan vaikutusta sai odotella pitkän tovin ja mies oli jo ambulanssia soittamassa. Nyt aamulla on liikkuessa kipua. Tädillä ollut paha endometrioosi ja jouduttu monet kerrat leikkaamaan. Voikohan olla perinnöllistä? Hormonaalinen ehkäisy mulla ollut varmaan 15 vuotiaasta asti käytössä ja vuosi sitten lopetettu. Eikös hormonaalinen ehkäisy vähän niinkuin 'hoida tilaa' jos on endometrioosi?

Kp 3, yk 10

Mulla on endo, diagnosoitu 2016 virallisesti mutta koko ajan kärsiny oireista aina siitä saakka kun menkat alkaneet.
Ja juurikin hormoneilla hoidetaan, yhdistettynä kipulääkkeisiin. Leikkaukset on myös vaihtoehto. / magneettikuvaus ja tähystusleikkaus parhaimmat keinot oirekuvan lisäksi vahvistamaan endo diagnoosi jos ei ultraamalla saa näkymään.

Ja näin nyt kun yrittää raskautua, niin eihän voi käyttää ihan mitä vaan kipulääkkeitä ja hormonit on poissuljettu. Mulla on ainakin lähtenyt nyt endo leviämään ja oirii entistä pahemmin:banghead: viime viikolla 3 päivystysreissua tehty joista 1 ambulanssilla.

Tänään pitäisi olla ovis sitten kun eilen pistin pregnylin. Onkohan vaarallista kun tuli juhla aterialla otettuu 3 lasii viiniä Eihän edes mahdollista kiinnittymistä ole tapahtunut lähellekkään tuskin siis edes mahdollista hedelmöitystäkään jos nyt mitään on taas tullakseen.
Hitto sitä ressaa kyllä jo asioista mut kun oon niin herkkis.

Onko kenelläkään diagnosoitu endometrioosia? Miten ja milloin se todettiin?
Mulla oli eilen illalla menkkakivut jotka lamaannutti aivan täysin. Koskaan ole ollut tällaista. Buranan vaikutusta sai odotella pitkän tovin ja mies oli jo ambulanssia soittamassa. Nyt aamulla on liikkuessa kipua. Tädillä ollut paha endometrioosi ja jouduttu monet kerrat leikkaamaan. Voikohan olla perinnöllistä? Hormonaalinen ehkäisy mulla ollut varmaan 15 vuotiaasta asti käytössä ja vuosi sitten lopetettu. Eikös hormonaalinen ehkäisy vähän niinkuin 'hoida tilaa' jos on endometrioosi?

Kp 3, yk 10

Mulla on endometrioosi. Diagnoosin sain 2018 maaliskuussa ja samalla lähete leikkaukseen, jossa olin reilu vuosi sitten. Endometrioosia ei välttämättä gynekologi näe, edes ultralla . Mun eka reissu kipuja selvittämään oli gynellä, joka sanoi että kaikki kunnossa, ei voi olla endoa ja kuinkas sitten kävikään. Iso leikkaus tehtiin, 20cm lähti paksusuolesta, sitä poistettiin kohdun kannattimista, pikkulantiossa ja poltettiin monesta paikasta. Endo oli ”liimannut” kohdun lähes kaksinkerroin ja toisen munajohtimen kohtuun kiinni, saatiin irrotettua. Endometrioosista ei voi parantua, sitä hoidetaan hormoneilla ja pahimmissa tapauksissa leikkauksella. Jos siis hormoneita käyttänyt kauan, on endoa lääkitty mahdollisesti jo tietämättä jolloin kivut pysyy poissa ja tulee esiin vasta just esim lasta yrittäessä. Niin ja monesti on periytyvä sairaus.

Muokattu viimeksi:
Ei ole diagnosoitu. Alkoi vaan huolettamaan asia kun nyt vuoden jälkeen nää menkkakivut muuttuneet näin lamaannuttaviksi. Ei gyne mitään kesällä maininnut ultratessaan, mutta ei kai tuota ultralla aina näekään jos ei oikein etsi? Ja tosiaan, kivut ollut tähän asti siedettävät, ehkä joka kk ollut hieman kivuliaammat edelliseen verrattuna, mutta nyt ollut kyllä ihan järkyttävimmät.
Täytynee seurailla, jos ens kierrossa vähintäänkin yhtä pahat niin mentävä tarkastamaan tilanne. Voiko tässä olla syy siihenkin että ei ole tärpännyt :sad001
Mietin eilen jopa kohdun ulkoisen mahdollisuutta kun tuo klamydia nuorena sairastettu. Mutta ei se sitä, testit negaa. Huolettaa sekin, että onko putket menny nuorena törppöilyn seurauksena ihan tukkoon.
Nyt on ajatukset kyllä todella syvissä vesissä... :shifty:
Tsemppiä!

Mulla on endometrioosi. Diagnoosin sain 2018 maaliskuussa ja samalla lähete leikkaukseen, jossa olin reilu vuosi sitten. Endometrioosia ei välttämättä gynekologi näe, edes ultralla . Mun eka reissu kipuja selvittämään oli gynellä, joka sanoi että kaikki kunnossa, ei voi olla endoa ja kuinkas sitten kävikään. Iso leikkaus tehtiin, 20cm lähti paksusuolesta, sitä poistettiin kohdun kannattimista, pikkulantiossa ja poltettiin monesta paikasta. Endo oli ”liimannut” kohdun lähes kaksinkerroin ja toisen munajohtimen kohtuun kiinni, saatiin irrotettua. Endometrioosista ei voi parantua, sitä hoidetaan hormoneilla ja pahimmissa tapauksissa leikkauksella. Jos siis hormoneita käyttänyt kauan, on endoa lääkitty mahdollisesti jo tietämättä jolloin kivut pysyy poissa ja tulee esiin vasta just esim lasta yrittäessä. Niin ja monesti on periytyvä sairaus.
Voi ei. Kuulostaa hurjalta. Miten voit nyt?

Minäkin liityn tänne yrittäjien ketjuun :greet025 tuonne toiseen keskusteluun olen jo vähän kirjoittanutkin mutta täällä siis 28-vuotias ensimmäisestä lapsesta haaveilija. Mulla ja miehellä on ensimmäinen yk nyt vasta menossa. Ovis on ollut laskurin mukaan 28.11. mutta oireiden perusteella olisin itse ehkä veikannut 1.12. Talletuksia tehtiin kyllä molempien päivien ympärillä useampia varmuuden vuoksi. En mitenkään usko että lykästäisi jo ekalla kerralla mutta ihmeellisiä oireita on kyllä alkanut ilmetä. Loppuviikosta oli poltteleva kipuja munasarjojen tienoilla, alavatsassa tuntuu painetta ja esim. mahallaan lattiaa vasten se tuntuu pinkeältä. Yöllä myös heräsin pari kertaa kun vatsaa väänti ja oli etova olo. Nämä voisi olla kyllä ihan aikaisia menkkaoireitakin mutta tänään olen ollut aivan rättiväsynyt ja etova olo jatkuu. Ja jotenkin heikottaa kokoajan. En tiedä milloin uskaltaisi tehdä ekaa testiä. :nailbiting:
Ei sitä testiä oo pakko tehdä ollenkaan :computer005
Mutta huonot vitsit sikseen - tervetuloa mukaan ja toivottavasti tärppäsi jo!
Voi sitä tärpätä yk1:lläkin, ite plussasin hyvinkin sukkelaa ekat kerrat. Ehkä kannattaa testata kun on ite valmis tulokseen...

Muokattu viimeksi:
Te, jotka ootte olleet IVF hoidoissa tai parhaillaan olette niissä, niin miten tuo hoitopolku oikein menee? :bookworm:

Missä vaiheessa ja miten montakertaa pitää pistellä itseään?
Miten pian pääsitte munasolujen keräykseen?

Voi ei. Kuulostaa hurjalta. Miten voit nyt?

kiitos kysymästä <3 voin hyvin, kivut jäi leikkauspöydälle. Sitä ennen vointi oli tosi huono. Omalla kohdalla leikkaus oli siis iso apu. :) Leikkauksen jälkeen lisättiin lääkitykseen kierukan lisäksi pillerit. Nyt ne on tietty pois ja toistaiseksi vielä kivuton. Toivon pikaista tärppäämistä ennen kun kivut palaavat... toivottavasti ei ehtisi palaamaan :)

Te, jotka ootte olleet IVF hoidoissa tai parhaillaan olette niissä, niin miten tuo hoitopolku oikein menee? :bookworm:

Missä vaiheessa ja miten montakertaa pitää pistellä itseään?
Miten pian pääsitte munasolujen keräykseen?

Se riippuu ihan hoitokaavasta, kuinka kauan kierron alusta kestää munasolujen keräykseen. Mulla tehtiin viimeksi ns. pitkällä kaavalla, jolloin ensin sumutellaan nenäsuihketta, joka nollaa oman hormonitoiminnan. Tuo sumuttelu alkoi edellisen kierron loppupuolella. Sitten pisteltiin muistaakseni 12 päivää, kun kasvatettiin munasoluja. Muistaakseni mulle annetussa paperissa luki, että pistoksia on yleensä n. 9-15 päivää, mutta se on tosi yksilöllistä millainen vaste niihin lääkkeisiin on. Mutta siis pitkän kaavan mukaan tehdyssä hoidossa mulla oli munasolujen keräys vasta kp 26. Lyhyellä kaavalla tehdyssä lähempänä normaalia ovis ajankohtaa.

kiitos kysymästä :Heartred voin hyvin, kivut jäi leikkauspöydälle. Sitä ennen vointi oli tosi huono. Omalla kohdalla leikkaus oli siis iso apu. :) Leikkauksen jälkeen lisättiin lääkitykseen kierukan lisäksi pillerit. Nyt ne on tietty pois ja toistaiseksi vielä kivuton. Toivon pikaista tärppäämistä ennen kun kivut palaavat... toivottavasti ei ehtisi palaamaan :)
Oi! Ihana kuulla että leikkaus auttoi. Sormet ja varpaat ristissä pikaisen ja onnistuneen raskauden puolesta!

Se riippuu ihan hoitokaavasta, kuinka kauan kierron alusta kestää munasolujen keräykseen. Mulla tehtiin viimeksi ns. pitkällä kaavalla, jolloin ensin sumutellaan nenäsuihketta, joka nollaa oman hormonitoiminnan. Tuo sumuttelu alkoi edellisen kierron loppupuolella. Sitten pisteltiin muistaakseni 12 päivää, kun kasvatettiin munasoluja. Muistaakseni mulle annetussa paperissa luki, että pistoksia on yleensä n. 9-15 päivää, mutta se on tosi yksilöllistä millainen vaste niihin lääkkeisiin on. Mutta siis pitkän kaavan mukaan tehdyssä hoidossa mulla oli munasolujen keräys vasta kp 26. Lyhyellä kaavalla tehdyssä lähempänä normaalia ovis ajankohtaa.

Mulle puhuttiin vain pelkästä piikittelystä, joka aloitettaisiin kp1 ja sitä tehtäisiin ensin kuukausi, sitten on kontrolli klinikalla, ja jatkettaisiin vielä piikittelyä kuukausi ennen munasolujen keräystä. Eli oliskohan mullakin tiedossa pitkän kaavan mukaan tehtävä hoito :shy:

Tosi vähän sain tietoa ja en edes prosessoinut mitään sen jälkeen kun sanottiin että munasarjojen toiminta hiipunut lähes olemattomiin

Voiko dpo 6 näkyä jo haamu? Ite en usko, ennemminkin uskon et nää Rfsu.n herkät testit on täysiä susia! Nyt olis siis menkoista laskettuna rv 4 eli (3+0). Tiedän, ajoissa oon liikkeellä mut te tiedätte.. :facepalm::hilarious:

Testi kuvattu tasan sen 5 min päästä uittamisesta.

Liitteet

• IMG_20201206_180956.jpg
    IMG_20201206_180956.jpg
    23.6 KB · Katsottu: 206
  • IMG_20201206_181137.jpg
    IMG_20201206_181137.jpg
    21.4 KB · Katsottu: 203
Jotain kyllä luulis tapahtuvan, sen verran jomottelee. Liekö sitten kiinnittymistä, ovulaation lähestyminen vai kuukautiset. Monta hyvää vaihtoehtoa :D

Voiko dpo 6 näkyä jo haamu? Ite en usko, ennemminkin uskon et nää Rfsu.n herkät testit on täysiä susia! Nyt olis siis menkoista laskettuna rv 4 eli (3+0). Tiedän, ajoissa oon liikkeellä mut te tiedätte.. :facepalm::hilarious:

Testi kuvattu tasan sen 5 min päästä uittamisesta.
Kyllä siinä viiva näkyy mut tosiaan tässä merkissä näkyy vissiin usein viivan paikka :smiley-angry003

Takaisin