Sydänkäpynen:
Tosiaan swabbaus tarkoittaa sitä, että ennen sektiota emättimeen laitetaan märkä pyyhe. En tiedä kuinka pitkäksi aikaa, koska olen kuullut parista tunnista ja sit Microbirth -dokumentissa taisi olla puhe jostain 20 minuutista. Sitten tää swabattu pyyhe laitetaan steriiiliin astiaan ja sillä pyyhitään vauva heti, kun se on otettu vatsasta. Tällä pyritään jäljittelemään vauvan reittiä synnytyskanavassa, koska sektiovauvat jäävät muuten vaille näitä synnytyskanavan bakteereja ja niiden tilalle saattaa tarttua lapselle epäedullisempia bakteereja. Sektiovauvojen bakteerikanta eroaa alatiesynnytetyistä ja tällä voi olla lapseen kauaskantoisia vaikutuksia ja altistaa joillekin sairauksille alatiesynnytettyjä herkemmin.
Mä olen siis sektiovauva ja multa puuttuu täysin yks bakteerilajitelma suolistosta. Tosin myös antibiootit vaikuttaa epäedullisesti hyviin bakteereihin joten ei tiedetä, onko mulla ollu sitä koskaan, vai olenko saanu sen sit kuitenkin vanhemmiltani muissa yhteyksissä ja sit antibiootit tuhonneet. Myös lapseni on suolioireinen, vaikka on alatiesynnytetty. Mut eihän se voi multa saada sitä mitä mulla ei ole.
Joissain sairaaloissa vauva edelleen pestään heti synnytyksen (myös alatie) jälkeen, mutta joissain on jo herätty tähän ja vauvoja ei pestä syntymäpäivänään vaan joskus myöhemmin, jolloin vauva saa mahdollisimman paljon niitä hyviä bakteereja. Mua kieltämättä vähän ällötti se kuivunut mömmö vauvan iholla ja hiuksissa, mutta en antanut sen häiritä, koska tiesin että se on vain lapsen eduksi. Mä olen muutenkin vähän eriterajoitteinen. Mut siis jos joskus tulee toinen kierros ja joudutaan sektioon ni me swabataan.
Mietin tässä että olisko parempi puhua mikrobikannasta ku bakteereista... :D