Raskaaksi 2016

Mä en edellisissä raskauksissa oo tajunnut tuota foolihappo-lisää syönyt oon vaan perus mamma-vitskua.Mut nyt oon kyllä tarkempi kun oon kuullut sellaisesta lapsesta jolla kehityshäiriö tai jotain foolihapon puutteen vuoksi.Mutta osaatteko vitskut apteekista vai mistä?Taas ongelma et en kehtaisi mennä paikallisesta apteekista ostamaan raskaus vitamiinia jos sattuu tuttuja :D
Tsemppiä jennyhannele ultraan :)

Mammavitskuissa on 400-500 mikrogrammaa foolihappoa. Joissakin maissa suositellaan 800. Toistuvien leskenmenojen jälkeen lääkärikin suosittelisi korkeampaa annosta, jopa 2-4mg.

Mites kun ladyvita mamassa on 500 mikrog foolihappoa, uskaltaako ottaa lisäksi vielä 400 mikrog purkista? Yhteismäärä olisi siis 900mikrog..

Heippa kaikille! Minäkin siirryn tänne kuumeilijoiden puolelle. Olin tuolla elokuisissa, mutta maanantaina todettiin kohdunulkoinen ja ma-ti yönä leikkauksessa poistettiin vasen munajohdin. :sad001 Nyt odotellaan haavojen parantumista sekä tyhjennysvuotoa/ekoja kuukautisia, että saataisiin yk 6 käyntiin.:) Yritystä meillä tulee tammikuussa täyteen puoli vuotta.

Puikula kp -/yk6 odotellessa

TJOTTAILIJAT/YRITTÄJÄT:

Katjusha
Mymmelisti
yk 41 / 1
Haikaranyytti yk 31 (ensimmäistä)
PikkuMinski yk28
'muurahainen' yk 23
Hileinen yk 16
Salamanteri yk 14
Ninukki yk12
Piipaa yk11
Maiskukka yk10
Mrsc yk 10
Puhvis yk9
Minni2 yk 9
Jopsu yk 7
Arwen yk6
Puikula yk 6
Helinäkeiju yk5
Tyttötiikeri yk 5
Larppaaa yk5
Carolyn yk5
Mamma_88 Yk 5
Pätkis85 Yk 5
Kärpänen yk4
Nemira yk 4
Gatusa tjot yk 4
Senni_ yk4
Piia84 Yk 3
Toinenpikkuinenko yk 3
Norael yk3
Syksyinen yk3
Vargynja tjotyk 2
Sydänkäpynen yk3
Manteli90 yk2
Kirppu^ yk 2
Ansaki yk 2
Unajama Yk1
Rbck yk1
Viipsukka ?
Niemja tjot/yk 1
Lilium yk1
Mileim yk1
Mantunen yk1
Mauste yk1
diabolicat
Nyytikki2

PLUSSANNEET:

Nenna yk19 LA 08/16
Jennyhannele yk5 LA 09/16

Sydänkäpynen, mie otin foolihappoa monivitassa 200ug ja purkista 1200ug. Eli miun mielestä tuo 900ug on ihan ok määrä :) purkista otettavista vitamiineista ei kuitenkaan kaikki imeydy..

Kiitos Nenna. Ehkäpä uskallan siis ottaa vielä sen foolihappolisän käyttöön :)

Pahoittelut Puikula :sorry: Pikaista paranemista ja pikaista uutta plussaa!

Mä syön tällä hetkellä folaattia 1000 ug, joka on siis foolihapon luonnollinen ja paremmin imeytyvä muoto.

Mä kysyin vielä siltä lapsettomuusluentoa vetäneeltä kätilöltä tosta foolihaposta, ni sen takia sitä ei suositella normiväestölle, koska se voi lisätä kasvaimien kasvua. Ei siis sinänsä lisää kasvainten riskiä, mutta jos elimistössä sellainen sattuu olemaan, niin saattaa lisätä sen etenemistä. Toisaalta olen myös bongannut artikkelin, jonka mukaan foolihappo on ehkäissyt kasvainten syntyä. Joten mene ja tiedä. Riskiryhmille on ok lisä jopa tuo 2-4 mg mutta ihan tavalliselle lasta yrittäjälle ei välttämätä ole perusteita ottaa noin paljon. Ja itse tosiaan käytän folaattia tuon 1000 ug. Silloin ku esikoista yritettiin, käytin vahingossa 800 ug koska ostin erillisen foolihappolisän enkä tajunnu että mun b-vitamiinivalmisteeni sisältää jo 400 ug foolihappoa. Silloin ku tulin raskaaksi, käytin 400 ug.

Itse en osta apteekista (siellä taitaa olla lähinnä synteettisiä lisäravinteita) enkä marketista lisäravinteita vaan pääosin luontaistuotekaupasta mahdollisimman luonnollisessa muodossa. Nyt oon tehny ekan tilauksen iHerbiin, koska Suomesta ei saa tällä hetkellä yhdistelmävitamiinia, jossa olisi nuo b-vitamiinin aktiivisimmat muodot samassa vaan pitää jokainen ottaa erillisenä nappina.Aiemminhan mulla oli siis yhdistelmäb-vitamiini, mutta nyt ku olen niiden muotoa vaihtanut, ni syön niitä kai kolmesta eri purkista, ennenku saan sen raskausvitskun sieltä iHerbistä. Ja laitan näitä isännällekin, jos ne auttais niihin siittiöihin.

Katjusha tais kysyä tohon kilppariin liittyen? Sitä varten käytän kahta rautalisää, sinkkiä, seleeniä, c-vitamiinia, d-vitamiinia, b-vitamiineja, rasvahappoja, merilevää (jodi). Näitä nyt yhtäkkiä miettien. On mulla kyllä vielä magnesiumia ymymymy mutta ne ei ole päivittäisessä käytössä tällä hetkellä.

Puikula, otan osaa! :( Ilmeisesti tuo operaatio ei kuitenkaan vaadi pidempää toipumisaikaa?

Muokattu viimeksi:
Mä taisin tilata molemmat; Ladyvita maman ja Foolihapon hyvinvoinnin tavaratalosta. Tulivat 2vuorokaudessa ja sai näppärästi laskulle. :)

Itse ostan vitamiinit ja vastaavat aina apteekista. Siellä henkilökunta osaa tarvittaessa neuvoa ja tietää varmasti mitä saa :)

Mantunen onneksi olkoon, paljon tarrasukkia mukaan! :)

Sydänkäpynen tsemppiä sinne oviksen hyödyntämiseen ;)

Katjusha tsemppiä oviksen metsästykseen! Tänään vaan peitot heilumaan taas ;)

Puikula olen todella pahoillani :( toivottavasti tulee uusi tärppi pian ja pysyvä sellainen!

Jopsu kp 10/25-28 yk 7

Puikula, toivottavasti paranet nopeasti ja tärppää uudelleen! Kaveri plussas heti seuraavasta kierrosta luomusti ku kohdunulkonen oli lääkkeillä saatu plussa ;)

Mä otin viime raskaudes kans foolihappoa purkista raskausvitamiinin lisäksi ja sitä haen nytki, lääkäri viimeks suositteli kkm takia sitä syödä.
Ittellä oli eilen ihme olot illalla, en tiä olinko syöny jotaki pilaantunutta vai oliko mahatautia mutta 4h maha oli järkyttävän kipiä ja sekasi ja oksetti. Ota selvää ny sitte..

Niemja kp27?/??

Puikula, pahoittelut, ku-raskaus on sieltä ja syvältä! Kävin saman läpi viime maaliskuussa. Pikaista paranemista!! En oo moisesta epäonnesta oikein vieläkään toipunut henkisesti, mutta eteenpäin on mentävä.
Mulla alko tyhjennysvuoto, kun lopetin käyttämäni lugesteronin eli parin päivän päästä. Seuraava kierto oli mystisen pitkä, 3 viikon luteaalivaiheella (!)..
Tervetuloa ketjuun, vaikka ankea vaihtoehtohan tämä on odottajien ketjun jälkeen.

Mä täällä herättelen toiveita olisiko kierto käynnistymässä. Välillä juilii alavatsaa ja vv runsaampaa eilen ja tänään. Tai sitten kuvittelen vaan :D aiemmin oon oviksenki tunnistanut selvästi, mutta ei voi tietää palaako kierto samanlaiseksi kuin ennen edellistä raskautta.
Kuume vaan kasvaa <3 tsemppiä kaikille! :)

Päästiin aikasemmin ultrattavaksi! Pieeenen pieni sikiöpussi ja sen sisältä musta möllykkä löytyi ja viikkoihin nähden näytti just siltä kun pitääkin. Hihii! :) olisvat kattoneet alakautta, mut hänel ei ollu sellasta anturia siinä koneessa.

Jennyhannele ja Papu rv4+6 &lt;3

Onnea jennyhannele <3

pari kuukautta olen syönyt niitä Ladyvitan Mama vitamiineja..kun velä muistaisi joka päivä.

Taisi täti tulla kylään..outoa vain kun ei ole maha yhtään kipeä tai turvonnut :o No en kyllä valita mukavampi näin. Nyt taitaa kiertokin tasoittua, kun aiemmin ollut yli 30 päivää.

Toinenpikkuinenko kp 1/27

Takaisin