Mä syön tällä hetkellä folaattia 1000 ug, joka on siis foolihapon luonnollinen ja paremmin imeytyvä muoto.
Mä kysyin vielä siltä lapsettomuusluentoa vetäneeltä kätilöltä tosta foolihaposta, ni sen takia sitä ei suositella normiväestölle, koska se voi lisätä kasvaimien kasvua. Ei siis sinänsä lisää kasvainten riskiä, mutta jos elimistössä sellainen sattuu olemaan, niin saattaa lisätä sen etenemistä. Toisaalta olen myös bongannut artikkelin, jonka mukaan foolihappo on ehkäissyt kasvainten syntyä. Joten mene ja tiedä. Riskiryhmille on ok lisä jopa tuo 2-4 mg mutta ihan tavalliselle lasta yrittäjälle ei välttämätä ole perusteita ottaa noin paljon. Ja itse tosiaan käytän folaattia tuon 1000 ug. Silloin ku esikoista yritettiin, käytin vahingossa 800 ug koska ostin erillisen foolihappolisän enkä tajunnu että mun b-vitamiinivalmisteeni sisältää jo 400 ug foolihappoa. Silloin ku tulin raskaaksi, käytin 400 ug.
Itse en osta apteekista (siellä taitaa olla lähinnä synteettisiä lisäravinteita) enkä marketista lisäravinteita vaan pääosin luontaistuotekaupasta mahdollisimman luonnollisessa muodossa. Nyt oon tehny ekan tilauksen iHerbiin, koska Suomesta ei saa tällä hetkellä yhdistelmävitamiinia, jossa olisi nuo b-vitamiinin aktiivisimmat muodot samassa vaan pitää jokainen ottaa erillisenä nappina.Aiemminhan mulla oli siis yhdistelmäb-vitamiini, mutta nyt ku olen niiden muotoa vaihtanut, ni syön niitä kai kolmesta eri purkista, ennenku saan sen raskausvitskun sieltä iHerbistä. Ja laitan näitä isännällekin, jos ne auttais niihin siittiöihin.
Katjusha tais kysyä tohon kilppariin liittyen? Sitä varten käytän kahta rautalisää, sinkkiä, seleeniä, c-vitamiinia, d-vitamiinia, b-vitamiineja, rasvahappoja, merilevää (jodi). Näitä nyt yhtäkkiä miettien. On mulla kyllä vielä magnesiumia ymymymy mutta ne ei ole päivittäisessä käytössä tällä hetkellä.
Puikula, otan osaa!

Ilmeisesti tuo operaatio ei kuitenkaan vaadi pidempää toipumisaikaa?