Raskaaksi 2016

Tervetuloa joksu :)

Täällä kp 1 tänään, uusi kierto ja uusi mahis, aurinkokin välillä paistaa ja kokonaan vapaa viikonloppu :) Marsalle tsemppiä <3

Tosta alkuraskauden ultrasta kunnallisen puolella pakko kommentoida. Mulla on takana keskenmenoja kolme ja kaksi kemiallista raskautta. Sain neuvolasta lähetteen NKL varhaisultraukseen, mutta se tuli bumerangina takasin ja ei suostuttu ultraa tekemään. Eivät sitä koskaan mitenkään perustelleet, mutta paperissa luki "edetään normaalin ultrausaikataulun mukaisesti" Eli olis pitänyt yksityiselle mennä jos sen olisin välttämättä halunnut. Neuvolasta kun kysyin mahdollisia syitä, niin kuulemma Helsingin alueella ei enään oteta helpolla, vaikka keskenmenoja olisikin taustalla koska se varhaisraskauden ultraus ei sitä keskenmenon riskiä pienennä. Tuli vähän tökerö olo siitä, enkä yksityisellekään sitä sit varannut. Päädyin kuitenkin pahoinvointien takia osastolle tiputukseen rv9 ja siellä sit kattoivat ultralla, että kaikki kohdussa on kunnossa. Mun mielestä kuitenkin pitäis päästä varhaisultraan keskenmenojen takia ja tästä hermoni täysin sillon alkuraskaudessa menetin. Toivottavasti teillä on Nyytikki parempi tuuri tän asian suhteen :)
Jennyhannele rv 26+2 <3

Jennyhannele, voin helposti sen kuvitella, että näin käy ... Meillä omassa kunnassa ei ole mitään vehkeitä, eli joutuvat ostamaan palvelut. Lääkärineuvolaltakaan en mitään erityistä odota. Mulla meni samalle viikolle rakenneultran kanssa, joten sikäli ihan sama, vaikka ultravehkeitä ei neuvolalla olekaan. Kriisitilanteissa olen päässyt päivystykseen ultraan viime vuonna. Tässä raskaudessa yksityiset ar-ultrat käytiin omalla rahalla.

Mä oon todella ihmetellyt tätä säästämistä jokaisessa terveyspalvelussa. Mulla on riskiraskaus, kahden gynekologisen syövän johdosta ja eivät seuraa yhtään tiiviimmin kuin "normiraskauttakaan". Meillä on neuvolassa onneksi ultra ja siellä on kahdesti katsottu poitsua :)

Oon vähän myöhässä, mutta Nyytikille onnea plussasta! :)

En oo oikein vielä ymmärtänyt täysin et raskaana ollaan, tekis mieli testailla ja varmistaa että viivoja tulee vieläkin. :hilarious:

Kyllä mun mielestä teidän, joilla useampi keskenmeno takana niin pitäis päästä vähän tarkempaan seurantaan. Vähintään sen oman stressitason vähentämiseksi!

Olisin vähän elätelly myös toiveita alkuraskauden ultrasta ( edellisistä käyty epäsäännöllisten menkkojen takia varmistamassa viikkoja), mutta nyt ei neuvolasta otettu siihen kantaa. En tiedä onko täs kohta kymmenes vuodes käytännöt paljonkin muuttunut. Laskeskeli vain että mulla on rv:t jossain 4+6 ja 6+0 välillä. Eka neuvola on kuitenkin varattu kolmen viikon päähän. :joyful:

Kuinka tarkka np-ultran aikaikkuna olikaan, millä viikoilla siellä tulisi käydä?

Ps. En ole osannut/uskaltanut itseäni plussanneisiin lisätä.

Nemira

Tervetuloa joksu!

Minullekkin on tulevaisuudessa luvattu alkuraskauden ultra, kun pitää aloittaa se klexane heti melkein kun raskaus todetaan.

Luulisi jennyhannele että olisit riskiraskauden takia tarkemmassa seurannassa. Alko ihan jo epäilyttämään että saanko itsekkään tulevaisuudessa tarkempaa seurantaa mitä ovat lupailleet. :o

Ei nyt sinänsä liity mihinkään mutta tuli mieleen kun luen tässä sosionomikoulutuksen pääsykokeisiin uutta sosiaalihuoltolakia ja eettisyyttä jne, että kuinka se realiteetti vaan eroaa näistä. Olis sinänsä ihan kiva että näissäkin just kerrottaisi resursseista esimerkiksi, koska ne vaikuttaa niin paljon siihen saadun palvelun laatuun, vaikka kehittäessä kuin olisi ajatuksena asiakaskeskeisyys. Näistä ar - kommenteista tuli mieleeni.

Ja kun itse toivois että pääsis ar-ultraan jos ja kun uusi raskaus alkaa, mutta lukiessa näitä kommentteja vaikuttaa toivottomalta toiveelta, ellei itse sitten oo valmis maksamaan. No, toivotaan että se raskaus alkaisi ja murehditaan sitten. :)

Mulle neuvolassa lupailtiin, että seurataan tiiviimmin mutta äp-polilta oltiin sitä mieltä, että ei ole tarvetta... Onneks päivystykseen pääsee aina, jos siltä tuntuu! :)

Aika jännä ettei ultriin pääse.. Mulla oli esikoista odottaessa raskausdiabetes ja jouduin ravaamaan ultrissa kyllästymiseen asti kun halusivat seurata. Mutta kuitenkin synnytyksen jälkeen myönsivät että ei ne niistä ultrista todellisuudessa kunnolla mitään pystyneet seuraamaan (ku minä olen niin lihava ettei näy läpitte tms.. ) niinhän se painoarvio synnytykseenki heitti puolella kilolla...

Nemira, joo taitaahan se ymmärrys hetken ottaa aikaa. Jos oon yhtään oikein ymmärtänyt niin np-ultra olis raskausviikko 11-13, aika usein näkee että 12+jotain päivää. Jos menee liian myöhäseks, niin ei oo luotettava.
RouvaKettuselle pahoittelut kp 1...
Joo, mullakin on IVFn ja Lahjamunasolun vuoksi riskiraskaus, vaan eipä ole vielä mitään vaikuttanut. Aspiriinia eivät antaneet raskausmyrkytystä estämään, kun "ei ole tapana"... No näillä mennään. Pitää vaan itse hypätä neuvolassa pissaamassa testitikkuun usein, niin ei tuu yllätyksiä.

Nykyään säästetään kyllä niin kaikessa että on ihan uskomatonta... Toinen asia mitä oon huomannu on se että jos et vaatimalla vaadi hoitoa/tutkimuksia/seurantaa et todennäköisesti saa mitään.

Siksi olen itse siirtynyt lähes kokonaan kaikessa terveydenhuollossa yksityisen puolelle. Jos onnistun raskautumaan tulen käymään np ja rakenneultran yksityisellä, myös lääkärineuvolat yksityisellä gynellä jos vaan niin saa tehdä. Harmi kun ei täällä tuppukyläs ole tarjolla yksityistä äitiysneuvolaa.

Jotenkin typerää kun kerrankin olis talous asiat hyvällä mallilla niin ei vaan raskautta kuulu... :meh:

Aika jännä ettei ultriin pääse.. Mulla oli esikoista odottaessa raskausdiabetes ja jouduin ravaamaan ultrissa kyllästymiseen asti kun halusivat seurata. Mutta kuitenkin synnytyksen jälkeen myönsivät että ei ne niistä ultrista todellisuudessa kunnolla mitään pystyneet seuraamaan (ku minä olen niin lihava ettei näy läpitte tms.. ) niinhän se painoarvio synnytykseenki heitti puolella kilolla...

Sama juttu mulla Mashnu. Joka toinen viikko sai ravata ultrissa ja painoarvio heitti myös puolella kilolla (oli pienempi kuin arvioitiin)

Pika kuulumisia tikuttelua, tikuttelua..ei toista viivaa eli ei ovulaatiota :sad001:sad001
Epätoivo iskee, onko kaikki sittenkään ok

t. Enisa kp 9/27

Sama juttu mulla Mashnu. Joka toinen viikko sai ravata ultrissa ja painoarvio heitti myös puolella kilolla (oli pienempi kuin arvioitiin)
Joo mulle väitettiin että yli 4 kiloinen syntymässä jonka takia piti synnytys käynnistää ettei isommaks kerkee kasvamaan. Ihan perus 3,5 kilonen poika syntyi. Jos vielä raskaudun niin kyllä kyseenalaistan mokomat ultraamiset...

Noi painoarvioultrat on kyllä välillä ihan yks-risti-kaks. Meillä esikoisella ultrattiin loppuraskaus tiheään, koska lapsivesi oli vähissä ja käynnistettiinkin laskettuna päivänä painoarviolla 3,5kg. Oli 3010g kun syntyi 40+5.

Pätkis, se on todella ikävää, että jos kaikki muu ois kunnossa, mutta vauvaa ei vaan kuulu. Meillä taas on toisin päin, raskaus on kyllä toivottu, odotettu ja suunniteltu, mutta taloudellisesti se tulee juuri sopivasti sotkemaan mun suuret suunnitelmat. Jotenkin osasin tätä mun tuurilla odottaa, että plussaa kun työttömäksi on jäämässä.

Eikö Katjushallekaan tarjota ylimääräisiä ultria historiasta huolimatta? :wideyed: Vai olitteko te yksityisellä, anteeksi en nyt yhtään muista.

Nemira

Meillä arvioitiin esikosta 4,2kg mutta oli 3,6kg
Kakkosesta arvioitiin sillo 4,1kg ja oli melkei 4,7kg :D

Lähipiirissä on useimmiten painoarviot ollu just liian suuria mutta vauvat onki ollu pienempiä :)

Onnea plussanneille!

Vähän vähiin on jäänyt nyt seuraaminen ja keskusteluun osallistuminen, mutta täällä siis uusi kierto, joka hyödynnetään parhaamme mukaan.

Plussatuulia jokaiselle!

Muokattu viimeksi:
Takaisin