Raskaaksi 2015

Heissan! Saas nähä kuin paljo tulee täällä pällisteltyä kun loma alko tänään. Nytkin maltoin jo hurjat pari tuntia olla lukematta ketjua :cat: Pihaa kävin välilä haravoimassa ja siinähän sitä aikaa on ajatella kaikenlaista.. Tuli pari kysymystä mieleen, voisin ne esittää jossain muualla mutta kun täällä on niin ihanaa porukkaa :smiley-bounce012 En ole (vielä) raskaana, mutta eikös se oo joku sanontaki et hyvin suunniteltu on puoliksi tehty :p

Lähinnä teille, joilla jo on lapsia: Kuuluko teillä molemmat vanhemmat kirkkoon? Onko järjestetty ristiäiset vai nimiäiset? Meillä mies ei kuulu kirkkoon mutta minä kuulun (joskin vain tavan vuoksi). Sitten tuumin vähän kummiasiaakin. Eli jos lapsi ei kuulu kirkkoon, voiko hänellä olla kuitenkin sekä ''oikeita'' kummeja että siviilikummeja? Kamala kun on kauheasti ajatuksia mutta ei saa niitä kirjoitettua :D

BB: Saitkos tiputettua lääkärin tuolilta kysymysnivaskan kanssa? :grin

nni: Oon huomannu kans et mielikuvitus voi saada aikaan ihmeellisiäkin oireita, varsinkin kun oikeen toivoo pienokaista.

Silvergrinda, aika on tänään klo 16:30 en malta odottaa että se ois jo ohi ja samaten kaikki papamuutosjutut... Huh!

Samaten voisin vastailla kysymyksiisi siltä osin kun kykenen. Elikkäs kirkkoon kuulutaan molemmat ja miehen aiempi poika on kanssa ristitty normaalisti. Itselle ei oo uskonto mikään kovinkaan hengen asia, eli kirkkoon kuuluminen lähinnä on tulevaa lasta varten jonka myös haluaisin ristittävän että pääsee normaalisti rippikouluun jos haluaa mennä eikä tule vanhemmiten ongelmaa kun kaverit menee rippikouluun ja hän tartteis kasteen ja sit ne kirkkohäät jnejne... Paljon oon kuullu tällasista tilanteista. Itse tosin saatan erota kirkosta kunnes tämä asia on alta pois joten lapsi saa itse päättää sitten myöhemmin eroaako vai pysyyko kirkossa. Uskon että nämä "uskon" asiat on jokaiselle niin henkilökohtaisia että moninaisia vastauksia saa tähänkin :)
Noista kummiasioista en tiedä ja tietääkseni se on että joko tai kuuluu kirkkoon tai ei ja sit kummit ja "kummit" sen mukaan onko ristiäiset vai nimiäiset?

Silvergrinda, Meillä minä kuulun kirkkoon ja mies ei ole koskaan kuulunut. Me pidettiin pojalle ristiäiset ja silloin pitää olla 2 kirkon silmissä virallista kummia, eli henkilö joka kuuluu kirkkoon ja on käynyt riparin ja sitten lisäksi voi olla siviilikummeja, meilläkin on yksi siviilikummi, sylikummi ja kummipariskunta. :) Jos ei kuulu kirkkoon niin ei voi olla "virallisia" kummeja koska lasta ei kasteta kirkkoon. :)

Nni ootko jatkanut oviksen tikuttamists? Vois nimittäin olla myös ovisoireita noi mitä kuvailet. Raskausoireet ei vielä noin aikaisin ole mahdollisia...

Nni- en usko että oireet voi vielä johtua raskaudesta, jos ovis noin "lähellä" onko mahdollista että kivut johtuisikin jostain pissatulehduksesta?tms?

Nyt kun tuli kirkkoasiasta puhetta niin miten, meneekö se niin että jos vanhemmista vaan toinen kuuluu kirkkoon mutta toinen ei niin saako silti kastaa lapsi kirkossa?

Miettiny sitäkin et jos pidetään nimiäiset niin kuin pahasti mun mummuni vetää herneen nenään. On kovastikkin uskovainen.. :confused: muitten sukulaisten kans ei siinä oo ongelmaa mutta mutta.. Se olkoon sen ajan murhe, eihän tässä ole mikään kiire nuita vielä miettiä. Ja jos tärppi käy tässä kierrossa niin sittekin on yheksän kuukautta aikaa pohtia :joyful:

nni no joo, flunssa oli kyllä multa väärä sana. Siitä oksettavasta olosta mietin jos tuntuu että oot kipeenä. Mietin ehkä että on mahdollista, että oksettava olo ja alavastakivut johtuukin eri syistä. Tai sit ovatkin tosiaan ovisoireita. Tai sitten kroppa heittää omiaan; sen oon kyllä huomannut omalla kohdallani mahdolliseksi. Kai sitä periaatteessa vois ovis tulla heti tädin lähdön jälkeen, mutta raskauden alun kannalta ei ole hyvä vaihtoehto, kun limakalvo ei ole ehtinyt kehittyä.

Silvergrinda, mäkin oon siinä uskossa, että vain kirkko vaatii kummeja, muut (siviilikummit) eivät ole virallisia. Tosin harva kummi (oman ja kaveripiirin kokemuksen mukaan) suorittaa juurikaan virallista osuuttaan, eli uskonkasvatusta. Joka tapauksessa, lapsen huoltajat yhdessä päättävät lapsen uskontokuntaan kuulumisesta. Jos esim. uskontokuntaa halutaan muuttaa, tarvitaan kaikkien huoltajien suostumus. On sitten uskontokunnan asia päättää, pitääkö vanhemman tai vanhempien myös kuulua kyseiseen uskontoon.
Itse en kuulu kirkkoon, vaimo kuuluu, vaikka onkin kahden vaiheilla uskonasioissa. Minulla ei ole uskontoa ja on vahva mieliepide siitä, että meidän lasta ei tulla kastamaan. Saa sitten itse liittyä kirkkoon tai mihin uskontokuntaan haluaa myöhemmin, jos haluaa. Toivoisin etten itse olisi käynyt rippikoulua (osittain tavan vuoksi menin, uskon että sitä odotettiin joskaan ei vaadittu), prometheusleiri olisi varmasti ollut paljon hyödyllisempi. Kirkkohäitä en koskaan kaivannut. Niin, lapsia ei meillä vielä ole, mutta mielestäni nämä ovat asioita jotka on kyllä hyvä puhua ennen kuin lapsi tulee maailmaan.

Kirkkoasiaan: me ei miehen kanssa kumpikaan kuulua kirkkoon mutta kuulumme vapaaseen suuntaan. Ja meille hengelliset asiat ovat hyvin tärkeitä. Naimisiin mentiin maistraatissa ja sit kirkossa menimme myös. Kirkko toimitus oli ihan normaali mutta ei lain voimainen siksi maistraatti. Mut sormuksissa lukee se kirkko päivä koska se on meille se oikea. Koska kirkkoon ei kuulua jouduimme maksamaan 150 € vuokraa mut siinä se oli.
Mikäli joskus se vauva saadaan sitä ei tulla kastamaan, koska emme usko vauva kasteeseen. vaan pidämme nimiäiset jossa vauva siunataan. Kummiasia on vielä auki mut uskovmme että otetaan pari siviili/rukouskummia. Itsellänikin on 2 kummilasta samanlaisin järjestelyin . :)

Mun selkä on edelleen tosi kipeä ha mun on pakko olla töissä. Hermot ihan hullun kireällä! :'( ärsyttää niin paljon kaikki! Tuntuu et kaikki muukin nyt vastustaa! Keskiviikkona vihdoin pääsen sinne lääkäriin tämän vauva asian tiimoilta

Kirkko/kastamis/kummiasiaan: Me kuultuaan molemmat kirkkoon, mulle uskonto ei ole kovin läheinen asia, kuulun kirkkoon lähinnä tavanvuoksi ja kunhan toinen lapsi on joskus saatu maailmaan niin saatan erotakin kirkosta. Miehelle uskonto on tärkeämpää...
Mutta meidän esikoinen kastettiin, mutta kyllä oli vaikea löytää kummeja. Halusin ehdottomasti kaksi mun läheisintä ystävää kummeiksi mutta kumpikaan ei kuulu kirkkoon, joten oli pakko keksiä jostain ne kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia. Mun sisaruksista kumpikaan ei kuulu kirkkoon, joten ne jäi pois laskuista. Miehen sisko kuuluu ja hänestä tulikin sylikummi, mut silti piti joku toinenkin vielä keksiä. Mut nykyään on niin hankalaa kun tuntuu et kukaan ei enää kuulu kirkkoon. Päädyttiin sitten pyytämään kummeiksi meidän kummilapsen vanhempia, vaikka ne nyt ei olleet ihan kummilistan kärjessä. Yhteensä meidän tytölle tuli 6 kummia, 3 kirkollista ja kolme "pakanakummia" niin ku me sanotaan. :D
Mutta oon jo nyt ihan hädässä kun seuraavaa lasta ajatellen olen jo miettinyt kummeja. Kolme lähes varmaa kummia jo on, mutta heistä taitaa vain yksi kuulua kirkkoon, jos hänkään. Vaikeaksi menee...

Anteeksi kun huutelen täältä. Mutta yksi kirkkoon kuuluva kummi riittää. Meillä oli sama ongelma viimeisimmän lapsen kanssa ja pappi sanoi että yksi riittää. Pitää vain täyttää yksi paperi että tulee yksi kummi.

Mun tietääkseni kans yksi kirkkoon kuuluva kummi riittää ja loput kirkkoon kuulumattomatkin saa kirjata virallisesti kummeiksi kunhan siellä se yks kirkkoon kuuluva on "ykkös"kummina :)

Mie en kuulu kirkkoon, ja kun kummipojan sain, en saanut mitään kummitodistusta. Eli eikait kirkkoon kuulumattomat voi olla "virallisia" kummeja :)

Ei meilläkään enkä tiedä ketään kellä olisi. Meillä siis pappi tiesi että yksi kummi ei kuulu kirkkoon ja hän ei myöskään saanut virallista kummitodistusta, kun sitä ei voi saada jos ei ole kirkon jäsen. Mutta kaikki kummit sai seistä pojan luona meidän kanssa. Tota en tiennytkään että voi olla vain yksi kirkkoon kuuluva kummi. Voikohan siinä olla papeissa eroja että suostuuko ne tohon vai onko siihen joku pykälä että on pakko suostua yhteen kummiin?

Ainakin noissa kirkon "virallisissa" ohjeissa sanotaan et pitää olla vähintään kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia, niin en osannut edes kysyä. Eikä meilläkään nää kirkkoon kuulumattomat ole kirkon mukaan virallisia. Tai siis saivat kyllä ristiäisissä tulla sinne eteen ja siinä samassa vastasivat "tahdon" ja olivat siunaamassa tyttöä niin ku kirkkoon kuuluvatkin, mut eivät he kummitodistusta saaneet.

Niin ja siis mun käsittääkseni esim luterilaisessa kirkossa riittää yks luterilainen kummi ja sit pitää olla toinen kirkkoon kuuluva kummi mut se saa olla eri uskontokunnasta(?), esim ortodoksi...

Takaisin