Rakenneultra

Rakenneultrassa käyty. Kaikki oli hyvin :)

Pikkuinen oli vähän pienempi kuin laskettu (vastasi viikkoa 19+3 vaikka mennään 20+2) muttei muutettu laskettua kuitenkaan. Paino arvio oli 285 g. Sirorakenteinen. Kuulema mitään ylimääräistä uloketta (hieman nauratti sana muoto, oli vanhempi mieslääkäri ultraamassa :D ) löytynyt joten tyttöä tässä sitten odotellaan. <3<3 :) Ensimmäinen on poika joten mukava saada myös tyttökin perheeseen. Istukka on edessä vaikka aikaisemmin epäilivät sen olevan ihan ylhäällä. Selittänee miksi tunsin liikkeet pari viikkoa myöhemmin kun ensimmäisen kanssa jolla oli istukka takana. 

Erittäin iloisin mielin pitkän viikonlopun viettoon. :)

 
Onpa ihanaa kuulla hyviä ultrauutisia! Niin se vaan meidänkin ketjussa käy, että varmaan kuukauden sisään ollaan kaikki käyty rakenneultrassa. Aika menee hurjaa vauhtia, vaikkakin tuntuu, että nyt junnaa koko ajan raskausviikot 20+.
 
Täälläkin käytiin rakenneultrassa alkuviikosta. Hienosti oli asiat, melkein 45 min vierähti.  Sydäntä tiirailtiin kauemmin, koska ei oikein millään saanut kätilö hyvää näkymää, aina kierähti alta pois tai muuta. Mutta kaikki lopulta saatiin katsotuksia ja ei mitään poikkeavaa löytynyt. Onhan se ihmeellistä sitä vauvelia siitä ruudulta tuijotella. Seuraavan kerran varmaan sitten kohdataan synnytyksessä. Huih! :)
 
Meillä eilen kauan odotettu rakenneulltra! Hoitaja oli vähän tympee.. Heti ekassa kuvassa näkyi jalat ja jalkovälikin mun mielestä, hoitaja sanoi että hyvin näkyy jalan luut niinku pitääkin ja otti heti mitan reidestä, kysin siinä sitten kun oltiin otollisella alueella, että näkyiskös sukupuoli, hoitaja vaan tylysti tokas että se kerrotaan vasta lopussa jos aikaa jää, ajat oli myöhässä, niin tuli vähän sellanenkin olo että minun ajastako ne kiritään kiinni.. no ei siinä mitään tyydyin osaani tietenkin ja tyytyväisenä katselin meidän vaavia jolta selkeesti näkyi kaikki pikkurakenteet niinku pitikin:) lopuksi vauva oli kyllä aika solmussa ja vaikka kääntyilin ja hoitaja tökki masua joka kulmalta ei liikahtanutkaan ja raottanu jalkoväliään, sen verran että epäilys pojasta oli muttei varmuutta.. se vähän kauhistuuttaa, kun salaa tyttöä ollaan toivottu, sillähän ei oo toki väliä mutta vähän pelottaa että miten niitä poikia hoidetaan ja kasvatetaan, kun oon vaan tyttölapsia hoidellu:) vauva vastasi ihan viikkojaan 19+5, kysyin painoarviota johon hoitaja taas tympeesti tokas, että ei oo ollu tapana sellasia kertoilla.. tärkeintä että kaikki hyvin<3
 
Kiva kuulla ihania ultrauutisia, tai tässä tapauksessa lukea :D
Huh, kohta se ois, rakenneultra, vähän jo jänskättää tätä mammaa, yölläkään ei oikein saanut nukuttua. Toivottavasti pienellä on siellä kaikki hyvin!
 
Rakenneultrassa käyty, ja myös lääkärin ultrattavana. Kaikki näytti muuten olevan kunnossa, mutta lapsiveden määrä edelleen normaalin alarajalla, kätilö ei saanut kaikkea edes tutkittua, kun huonommin näkyy kun vähän lapsivettä, ja pieni oli tunkenut itsensä niin kohdun alaosaan että oli vaikea tutkia. Lääkäri kuitenkin sai kaiken näkyviin ja mitään poikkeavaa ei näkynyt. Neljän viikon päästä taas ultraan tsekkaamaan sitä lapsiveden määrää.
Painoarvio oli 372g, ja mitat vastasi hyvin viikkoja. Sukupuolesta ei sanottu mitään, enkä edes viitsinyt kysyä, kun niin hankalassa asennossa oli, että jalkojakin oli hankala kuvata, ni ei sinne jalkoväliinkään näkynyt. Jospa sitten kontrolliultrassa näkyisi!
 
No joo kiitos Eevi symppauksesta! Olin kyllä aika järkyttynyt, kun eka kerralla oli niin ihana hoitaja joka tutki kaikki asiat ja kertoili kaikkea mitä näkyi. Ja sitten kun esikoista odottaa niin ei oikeen tiiä millasta kaiken kuuluisi olla, oletin täällä puheista etten saa kaikkea tietoa jos ei painoarviota sanota, siksi kysyin ja nähtävästi väärässä olin.. noh kuten sanoin jos ois ollu normaalista poikkeavaa niin kai se ois sanonut, että kaikki hyvin siis:)
 
Ei minullekaan kerrottu painoarviota eikä muutenkaan mitään mittoja. Soitin vielä vkon päästä rakenneultrasta neuvolaan ja sanoin, että jäi vaivaamaan se, kun lääkäri ei puhunut vauvasta sen kummempaa, lopuksi vaan tokaisi, että kaikki on ihan hyvin, kun itse sitä kysyin.
Neuvolan täti vaan sanoi, ettei lääkäri kato mittoja muuten kuin että vastaako vauvan koko viikkoja. Ei niistä sen kummempaa tietoa siis ollut missään. 

Että paljon riippuu paikkakunnittain, että mitä kerrotaan ja kuinka tarkasti. Ihme hommaa! Oon tosi pettynyt, mut minkäs teet, kun ei täällä tuppukylässä oo vissiin toista lääkäriä, joka tekis rakenneultria. Yksityiset tietty erikseen, mutta kun neki maksaa maltaita... :( 
 
Itselläni oli rakenneultra reiluviikko sitten. Hoitaja oli todella ihana ja kertoi heti alusta asti mitä tekee ja mitä näkyy.
Selitti aivojen-, sydämen jne kaikki osat ja niiden tarkoitukset. 

Olen alusta asti ollut sitä mieltä, että tyttö olisi tulossa ja sellainenhan se näkyi rakenneultrassakin. Melkoista onnenitkua oli koko ultra :-).

Kokoa tytöllä oli 380 g ja täysin lasketunajan mukaan kasvanut ja kaikki näytti olevan hyvin. Kaikenkaikkiaan ultraus kesti noin puolituntia. Jäi todella hyvä ja luottavainen mieli!
 
Rakenneultra oli eilen ja laittoi jatkotutkimuksiin kiireellisenä, koska pikkuisen suolistosta löytyi jokin "kaiku". Sanoi kyllä että ei se välttämättä ole mitään, mutta täytyy tutkia paremmilla laitteilla, koska suolistossa voi mahdollisesti olla tukos tai ahtauma,jolloin vauva joutuisi heti synnyttyään leikkauspöydälle :(
On kyllä niin kamala olo, kun eihän sitä sitten osaa ajatella kuin sitä pahinta mahdollista kokoajan. Ei saa nukuttua ja itkettää kokoajan.  

Kaikki muu menikin sitten ihan ohi mitä se kerto. Ei muistettu edes kysyä sukupuolta. Ainut mikä jäi mieleen oli että vauva on kasvanut hyvin ja painoarvio on n. 400g. Pari päivää edellä mennään.

Nyt täällä sitten ootellaan sitä kutsua jatkotutkimuksiin. Toivottavasti pääsis pian, niin ainakin sitten tietäis mikä asian laita on. Siellä kyllä sanottiin, että kun kiireellisenä laittoi, niin ylennsä sinne pääsee ihan parissa päivässä.
 
Mami-83: meilläkin näkyi suolistossa jokin kaiku, sellainen tumma läiskä näkyi kuvassa, kätilö selitti että voi olla ihan normaalia, monellakin vauvalla näkyy sellaisia, ja sen jälkeen erikoislääkärin ultratessa ei kuitenkaan enää näkynyt mitään kaikua.
Lääkäri sanoi että voi johtua ihan ultralaitteestakin, kätilön huoneessa kun oli vähän vanhempi laite kuin lääkärin huoneessa.
Toivotaan että teilläkin on kaikki kunnossa!
 
haidi89: No ompa kiva kuulla, että tuo on ihan yleistä että näkyy tuollainen, koska mää sain jotenkin siltä naiselta sellaisen kuvan että tää on nyt todella vakavaa ja se oli muutenkin jotenkin niin ihmeellinen. No mutta jospa se sitten olisikin vain väärä hälytys...tulipa nyt kyllä paljon parempi mieli :)
 
Hmm, mitähän nyt ajattelisin taas omasta ultrasta, kun mulle se ultraaja sanoi, että "hyvät kaiut vauvan suolistossa"..

Onko ne nyt siis kuitenkin huonosta..hmm, onneksi mieltäni askarruttaa pari muutakin juttua niin soittelen kyllä maanantaina heti neuvolaan ja kysyn totakin! Erikoista kyllä, että niin paljon erilaista tietoa, sitten kun vielä niin vähästä huolestuu nykyään..
 
Noehkä niitä tosiaan on sit hyviä ja huonoja.
En mä tiiä...nää kaikki asiat on jotenkin niin sekavia.
 
Meillä oli rakenneultra keskiviikkona, pettymyksekseni lääkäri oli ihan eri luokkaa kuin ensimmäisen ultran tehnyt. Ekassa ultrassa kerrottiin tarkasti mitä näytöllä näkyi (ensimmäinen raskaus niin oli kiva et joku selitti tarkemmin) ja katottiin vauvaa joka suunnasta. Tällä kertaa olivat pahasti aikataulusta myöhässä ja lääkärillä oli harjoittelija mukana, jolle hän selitti lääketieteellisin termein asioita, eihän me tietenkään ymmärretty niistä mitään. Vauvaa ei myöskään katsottu hetkeäkään "meidän iloksi", että olisimme nähneet pikkuisen kunnolla. Ymmärrän tietysti, että tärkeintä on nähdä, että kaikki elimet toimivat kunnolla jne. mutta itselle jäi pettynyt olo kun odotimme niin vauvan näkemistä.

Lääkäri jotain selitti harjoittelijalle istukan paikasta ja jouduin itse kysymään mitä se tarkoitti "suomeksi", istukka on niin alhaalla edessä et joutuivat sisäisesti tarkistamaan onko kohdunsuun päällä, onneksi väliin jäi kuitenkin melkein 2cm niin ei pitäisi aiheuttaa ongelmaa synnytyksessä. Itse tietysti heti säikähdin ja tuntui tyhmältä joutua kysymään kaikkea tarkentavaa, kun muuten en olis saanut mitään vastauksia.

Onneksi vauva oli ihan terve! Koosta totesi vauvan olevan ihan aikataulussa, pituudesta ei sanonut mitään ja painon sanoi olevan n. 380g. Kysyin lopuksi et olisi mukava tietää sukupuoli, jos sen pystyy näkemään, vauva kuitenkin liikkui koko ultran ajan tosi paljon niin ajattelin että sen näkisi helposti. Lääkäri vaan pikaisesti katsoi ja sanoi että saattaisi olla poika, mutta ei varmasti sanoisi mitään. Hänen toteaminen "näette sitten keväällä kumpi tulee" pisti vähän ärsyttämään, koska itse kuulun niihin jotka mielellään ostaisivat vaatteet ja tarvikkeet sukupuolen mukaan. Päätettiin käydä ensi viikolla 4D ultrassa, vaikka se maksaakin vähän turhan paljon, mutta molemmat jäätiin kaipaamaan kunnon kuvia vauvasta ja varmempaa tietoa sukupuolesta. Päästäänpä ainakin katsomaan vauvaa rauhassa, kun lääkärin ei tarvitse tarkistaa muita asioita :)
 
Voivoi, mistä noita työhönsä kyllästyneitä lääkäreitä ja kätilöitä löytyy, vai onko vain ollut useammalla huono päivä. :( Mukava kuulla että kaikki oli kuitenkin kunnossa teilläkin!
 
Meillä oli rakenneultra rv 21+0, eli 26.11. Ei saatu tietää sukupuolta, mikä oli harmi, mutta ehkä on parempi oottaa jännityksessä :) ♥ LA pysyy edelleen samana.

 
Äsken käytiin toisessa rakenneultrassa, kun ekassa ei pikuveijari suostunut kaikkia paikkoja näyttään. Ultralääkäri oli ihan mukava ja sai katsottua kaikki tarpeelliset jutut, m. sydämen, keuhkovaltimon, kolme napavaltimoa, virtsarakon jne... Joutui painaan ultrapatukalla niin kovin nähdäkseen sydämen, että sattui jo aika lailla. Mun piti vielä kädellä kohdun toisesta reunasta painaa, että "Väiski" siirtyisi toiseen reunaan, että kaikki tarpeellinen näkyisi. Tää oli vähän sellanen wham bam, thank you mam-meininki, eli heti, kun kaikki oli näkyny, näkemiin. Eli tarkasti vielä, että viikkoja vastasi ja sit heippa ( nyt siis mennään 21+5). Eli ekat kaks ultraa oli silleen kivampia, et ne ei sattunu ja sillon kateltiin kaikessa rauhassa sikiötä, nyt vaan pikaisesti sohaistiin ja se oli siinä. Tärkeintä tietysti on se, että kaikki näytti hyvälle, eikä ole aihetta epäillä mitään poikkeavaa! Nyt sit vaan keskiviikkona normaalille neuvolakäynnille.
 
Onpa tänne jo kertynyt hurjan paljon ultrakuulumisia :) Onnea kaikille ja tsemppiä niille, joilla on jotain hämminkejä ollut, toivottavasti kaikki on kuitenkin kunnossa!

Meillä olis huomenna kauan odotettu rakenneultra. Oon jo viikon laskenu päiviä ja varmaan pari viikkoa jännänny :) Mietityttää toki se, onko pienellä kaikki hyvin, mutta myös millainen lääkäri meille sattuu. Varsinkin kun lukee joitain kokemuksia täältä, tosi harmi että joillakin on ollut niin tympeitä ultraajia :( Viimeksi täti oli aivan ihana ja otti innokkaasti hyviä kuvia, saa nähdä, miten nyt sitten menee. Jos kaikki on muuten kunnossa niin haluttais tietää sukupuolikin, ja sekin jänskättää kovasti :) Mitään erityisiä toiveita meillä ei kummallakaan ole, mutta jos pitäisi tuntemuksien ja intuition mukaan veikata, niin uskoisin, että poika on tulossa. Jostain syystä olen koko raskausajan mieltänyt tuon meidän pikku mötkyn pojaksi.
 
Takaisin
Top