Puntarissa raskauskilot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M.Magia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
BabyBlues: mä olen samaa mieltä mutta et viittis tulla kertomaan tuon saman mun neuvolatädille? :D Mä olen nyt kaks kertaa saanut nuhteluja kun paino ei ole noussut! Kerran hän jopa katto oikeen tiukkaan miestä ja sano että nyt miehen pitää pitää huoli siitä että mä syön kunnolla!

Viikolla 27 menossa ja painoa on tullut 9kg.. Nyt kun vaakassa näkyvä paino alkaakin ensimmäistä kertaa 6lla, rupes mietityttämään että oliskohan sittenkin pitäny vähä tarkemmin miettiä mitä suuhun laittaa :( Myönnettäkööt että on tullut herkuteltua ja ruoka maistuu, mutta nyt rupes hirvittämään, mikä se lopullinen painon nousu voisikaan olla kun pikkunenkin vielä kasvaa. Pitää yrittää tsempata itteesä, eihän nämä iki kiloja ole.. terv. Vaakakammoinen

Rv 23 ja painoa tullut 9 kg.

Heti plussauksen jälkeen aloin turvota mahasta ihan hirveästi, ja ekassa neuvolassa oli tullut jo 3kg vaikken pystynyt huonon olon takia edes syömään. Äitini kertoi että hänellä oli ollut ihan sama silloin kun oli mua odottanut, että alkuraskaus meni vaan turvotuksesta kärsien.

Jännä siis nähdä millaiset lukemat nyt lopulta tulee kun neuvolassa epäiltiin että taitaa olla aika paljon lapsivettä.

Janna75: on kyllä ihme eroja neuvolantädeissä, ei voi muuta sanoa. Toiset on kärkkymässä heti jos tulee grammakin liikaa ja toiset näköjään yrittää väkisin saada jotain nousevaa painokäyrää aikaan, ottamatta lainkaan huomioon lähtötilannetta. Oon hoikka ja viime raskaudessa kiloja tuli se normaali about 8, mut tuli eri vaiheissa raskautta vähän epätasaisesti, ja kerran oli tullu neuvoloiden välissä keskimäärin 600g viikko niin heti nuhteli että pitää kattoo syömisiä, vaikka edellinen nousukausi oli ollu jotain 100g viikko ja seuraava tais olla 300g viikko jos niitä silleen laski keskiarvoilleen. Ja aina oon syöny normaaliterveellisesti. Sille ei vissiin ollu kukaan opettanu että jossain vaiheessa nousee nopeammin ja jossain hitaammin, vaikka samalla tavalla eläis. Hohhoijaa. Mut toisaalta niiden ammattitaitoonhan riittää että on jotenkuten päässy amiksen läpi, jotkut vuosikymmeniä aikaisemmin, että siinä mielessä ei kannata odottaa kohtaavansa neuvoloissa jotain järjen jättiläisiä, ettei joudu petymään. Onneks monilla on kuitenkin työn kautta käytännön kokemusta ja rutiineja paljon näistä perusasioista, jotka on niiden vastuulla, kun ne toistaa samoja asioita niin monelle joka päivä.

Tää mun neuvolatäti on oikeen kätilö mut viidenkympin paikkeilla... Vähän sellanen vouhottaja ja todella ylivarovainen. :( Onneks tää ei oo mun eka raskaus niin osaan ottaa rauhallisemmin hänen huomautuksensa mut miehelle tää on eka lapsi ja hän on aina ihan paniikissa neuvolan jälkeen.

Joo ja kannattaa muistaa et sama jatkuu sit vauvan kanssa :/ ei niitä neuvolan ohjeita aina tarvi pureskelematta niellä, vaikka hyviäkin neuvoja ja ohjeita toki sieltä saa. kahdella kaverilla alle puolvuotiaat vauvat ja välillä ovat saaneet kyllä kovinkin erilaisia ohjeita neuvoloistaan. Enkä nyt tarkota et pitäis aina karvat pystyssä neuvolaan mennä ja epäillä kaikkea mitä sieltä sanotaan, mut sokeesti ei tarvi kaikkea uskoakaan...

Oon saanu esikoisen aikaan välillä niin huonoa kohtelua neuvolassa/sairaalassa että musta on tullu hirmu kovapäinen sen suhteen että jos sanotaan ns. turhasta. Tuon ensimmäisen lapsukaisen kohdalla minä varsinkin otin kaikki niin helposti itseeni ja koin epäonnistuneeni, nyt tajuan että omilla aivoilla ajatteleminen ja maalaisjärjen käyttö on sallittua, piupaut vaan kaikkien höpinöille. Tää nyt ei tähän paino-asiaan liittynyt vaan ihan yleensäkin.

Joo kyllä ne on viitearvoja minkä mukaan kehitystä ja muuta mitataan, eikä lapset ole yhdestä muotista. Toisilla neuvolatädeillä on enemmän silmää kun toisilla, mutta niinhän se on joka alalla: toiset on lahjakkaampia/viitseliäämpiä/luonteeltaan rennompia kun toiset.

Mua niin lohduttaa se et miehen paino ja mun paino elää jossai symbioosissa kun sillä nousee aina kans jos miulla, ei tartte masennella et menisin ohi tuo ruikulan painossa sentää :---D mut kyl taitaa tässä mennä sillee et tästä poikasesta nousee enempi, sen verran tää pahoinvointi kiusaa et saa syödä säännöllisesti, esikoisessa taas oli ruokahalu iha hukassa.

Aamupainon mukaan olisi tullut 1,5 kiloa. Viikko sitten vielä näytti +3kg, mutta sitten ummetus purkautui. :)
Ja nyt siis menossa 25+4, mielenkiintoista mitä lääkäri perjantaina aiheesta kommentoi.

Saa nähä,koska mun maha lähtee toimii :D tänään otin ummetukseen auttavaa lääkettä :) Vielä ei oo mitään tapahtunu :/

Torstaina poks 26 ja nyt 7.9 kg kyllä ton painon nousun jo huomaa pienenä kömpelyytenä, lattialla jumppamatolla löhötessä täytyy ylösnousuja auttaa jo reilusti käsillä aikaisemmin huolettomasti heilutettu linkkuveitsi ylösnousu ei enää oikeen luonnistu, toinen vaihtoehto on kierähtää ketterästi kuin maitovalas ensin kyljelleen :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulle sanottii alkuraskaudessa neuvolassa et tota "linkkuveitsi" nousua ois hyvä välttää.... :eek: Vaikee oli opetella nousee sängystä eka kierähtämällä kylelleen ja siitä auttaa käsillä ylös ku aina ennen tosiaan noussu tolla "linkkuveitsi" taktiikalla. Mut automaattisesti tulee nykyään noustua noin, ei taida muuten osatakkaa ku monta kuukautta noussu noin :grin
Enkä kyllä varmaa pääsiskää enää muulla tavoin ylös... :laughing001

Joo siis viittasin lähinnä ennen raskautta tehtyyn ylösnousemukseen tuolla linkkuveitsi tekniikalla ei oo raskauden aikana kyennyt :)
Vatsalihaksia oon varoen treenannut siihen kunnes huomasin että ovat alkaneet erkanemaan ja lopetin heti siihen antaa erkaantua ja surkastua rauhassa nuo suorat fileet syviä ja vinoja treenailen mutta tuntuman säilyttämiseksi enää :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin