Pullottelijat

Jaa.
Meillä tytöllä alko sammas näkyy siinä kolme viikkosena ja neuvolassa terkkari mietti sitä sen hoitoa. Varmisti vaan multa että tutkittiinhan meillä kaivovesi sillon kun esikoinen synty ja eihän siinä ollu mitään poikkeavaa. niitä neuvolasta saatavia kaivovesi tutkimuksia tehään noin viiden vuoden välein? Eli nyt ei ollu tarvista. Hetken terkkari mietti ja sano sitten että huuhtelet suun joka ruokailun jälkeen ihan vaan normi vedellä, sitä ei tarvitse keittää. Ei oo tytölle tiettävästi siitä johtuvia vatsan puruja tullu.

Voipahan se olla eriasia sitten kloorilla puhditetussa kraanavedessä..
 
Joo ja oon mä jo kauan tuttia laittanu suoraan suuhun vedellä pestyäni, mutta on hiukka eri asia kun olis 120ml juottamassa "vettä" (korvikejauheella) kolmen tunnin välein..
 
Toki jos arveluttaa niin keitä ihmeessä, niin mäkin varmaan tekisin.
Thl:n uusissa suosituksissa mainittiin ettei vettä tarvitsisi keittää kun kiinteät aloitettu.
 
Onko toi ohje nimenomaan korvikkeen kanssa annettu siellä suosituksissa? Koska sit taas noissa korvikkeiden ohjeissahan käsketään keittämään vesi ja joka kerta vielä erikseen jäähdyttämään..mitä nyt tuskin kukaan tekee.. En mäkään vettä keittäis enää, jos antasin sitä vaan vetenä..maito kuitenkin pääasiallinen juoma tän ikäsillä, joten veden määrä olis tosi pieni.
 
Sinällään osaamatta ottaa kantaa pitääkö vielä soseiden aloituksen jälkeen vesi keittää korvikkeeseen.... Jauheen ohje mielestäni kirjoitettu maailmanlaajuiset markkinat ja joidenkin alueiden huonompi vedenlaatu mielessä + muita veden väärinkäsittelyjä, näin korvikkeen valmistajaa ei voida syyttää vatsatautiepidemiasta. Sinällään bakteereja ajatellen, onko sillä käytännössä merkitystä antaako 20 vai 200ml, kun kummassakin määrässä ne samat bakteerit kuitenkin pääsee elimistöön...?
 
Mun suht ei-asiantuntija tiedoilla bakteerien määrällä on merkitystä. Pienet määrät keho voi pystyä torjumaan, kun suurina määrinä pääsevät häiriköimään enemmän. :D Mua ärsyttää, että joutuu tekemään näitä päätöksiä nimenomaan ilman asiantuntemusta. Pelkkä korvikkeen vaihtokin meni jo ihan mutu-tuntumalla..et kokeillaan nyt tätä, josko ummettais vähemmän.
 
Meillä ne jauheet ummetti vielä enemmän. Toivottavasti teillä helppaa. Ollaan nyt syöty tuota Tuutia, vaikka kakkaa ei tule kuin kerran 1-2 päivän välein. Poika on silti voinut ihan hyvin. Kaikki muut korvikkeet aiheutti järkyn huudon.
 
Me kaytetaan jauhekorviketta, kun ei tassa maassa ole muuta saatavana. Ohje yleisesti on, etta keitettyyn ja sen jalkeen jaahdytettyyn (muistaakseni n 40 asteiseen) veteen sekoitetaan. Mutta, kuten sanottu tama siksi, etta veden laatu vaihtelee eri maissa. Kiehuvan kuumaan veteen ei jauhetta kannata sekoittaa, koska ymmartaakseni tama voi vaikuttaa maidon laatuun ja tappaa hyvia bakteereita, joita maidossa kuuluu olla.
Itse olen kayttanyt joko huoneenlampoista kerran keitettya vetta, tai pullovetta. Suomessa kayttaisin varmaan ihan tavallista hanavetta huoneenlampoisena.
 
Sitä tässä nyt odotellaan, että ummettaako jauhe vielä enemmän.. Nan:illa kakkausväli oli 5-6 päivää kunnes viimeisin venyi 8päivään. Aikamoiseksi menee, jos tällä pitenee vielä..otin vielä tietämättäni Nutrilonin Omneo -korvikkeen kokeiluun. Purkissa luki vatsaoireiselle ja se oli jollakulla auttanut..no, googletin sit, että estää sakaudella takaisinvirtausta. Tämäkin sopii, kun runsas pulauttelu loppui korvikkeen vaihdosta, mutta saa nähdä miten sakeus..ummettaako entistä enemmän. En tiedä, mitä seuraavaksi kokeilla, kun ollaan kesällä Espanjassa kuusi viikkoa ja mitään nestemäistä ei voida sinne noin pitkäks aikaa viedä. Nannia sieltä saa suomi-kaupasta tilattua tai jauhe saadaan kuljetettua.
 
Se on tuon Omneon kanssa vissiinkin joko tai. Meille se toi autuuden esikoisen aikaan, mutta olen myös kuullut sen ummettavan. Kaksi viikkoa suositellaan käyttämään uutta korviketta, jotta vaikutuksen näkee.
 
  • Tykkään
Reaktiot: M&S
Jaa.
Meillä tytöllä alko sammas näkyy siinä kolme viikkosena ja neuvolassa terkkari mietti sitä sen hoitoa. Varmisti vaan multa että tutkittiinhan meillä kaivovesi sillon kun esikoinen synty ja eihän siinä ollu mitään poikkeavaa. niitä neuvolasta saatavia kaivovesi tutkimuksia tehään noin viiden vuoden välein? Eli nyt ei ollu tarvista. Hetken terkkari mietti ja sano sitten että huuhtelet suun joka ruokailun jälkeen ihan vaan normi vedellä, sitä ei tarvitse keittää. Ei oo tytölle tiettävästi siitä johtuvia vatsan puruja tullu.

Voipahan se olla eriasia sitten kloorilla puhditetussa kraanavedessä..
Mitä on nämä kaivovesitutkimukset neuvolasta?
 
Meillä ei siis pullot ole enää kelvannut. Nyt kun olen ostanut ja testannut melkein kaikki mahdolliset pullot niin ostin mam nokkamukin. Siitä typy vetäisi 40 ml 10 minuutissa kun tuttipullosta on mennyt vastaava määrä puolessa tunnissa. Eli uskon vahvasti että kyllä tää tästä lähtee. :)
 
Meillä ainakin esikoista oottaessa kysyvät neuvolasta että mistä meijän vesi tulee ja kun kerroin et vesi tulee omasta porakaivosta, ja ei oo mitään kaivovesi tutkimuksia tehty pitkään aikaan, niin neuvolasta sen määräsivät tehtäväks. vesinäyte vietiin itse sitten tyyliin jonnekin pro agrialle ja sieltä saatiin sitten vastaukset. Ihan hyvä että tutkiivat.
 
Meillä ainakin esikoista oottaessa kysyvät neuvolasta että mistä meijän vesi tulee ja kun kerroin et vesi tulee omasta porakaivosta, ja ei oo mitään kaivovesi tutkimuksia tehty pitkään aikaan, niin neuvolasta sen määräsivät tehtäväks. vesinäyte vietiin itse sitten tyyliin jonnekin pro agrialle ja sieltä saatiin sitten vastaukset. Ihan hyvä että tutkiivat.
Just siksi kyselin, kun meilläkin on oma kaivo... Täällä ei neuvolassa ole kyselty, että mistä vesi.
 
Onko muilla kiinteät vähentäny maidon juontia? Millaisia määriä teillä menee.. Meillä vauva on yöllä vedellyt isoimmat maitomäärät ja nyt kiinteät tuntuis vähän vähentäneen yösyönnin tarvetta. Jäin ihmettelemään, että onko määrä vuorokaudessa sit liian pieni. Summamutikalla laskeskelin, että 760ml olis menny per vrk. Ei mikään jättivauva ole..ja aiempaa maitomäärää en ikinä laskenu.
 
Samaa mä mietin eilen ja laskin huvikseni kuinka paljon vuorokaudessa menee - n.800ml. Ennen kiinteitähän meni se melkein 1500ml, mistä syystä ne aloitinkin. Ihan paniikissa sitten aloin lukemaan taas sitä pullonpyörittäjien opasta ja thl:n sivuja ja totesin, että normaalimäärä 3-5kk ikäisellä on 700-1200ml/vrk. Meillä syödään jo aika reippaita määriä neljä kertaa päivässä, joten kai se olisi jo huolestuttavaa, jos vetäisi vielä puolitoista litraa korviketta päälle. :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: M&S
Kyllä meilläkin maidon määrä on vähentynyt. Meillä syödään kiinteitä nyt 4-5 kertaa päivä, riippuen vähän päiväunien pituuksista ja maitoa juodaan joku 700-900 ml. Näin se meni esikoisellakin ja eihän sitä maitoa vaan voi mennä yhtä paljoa, kun muun ruoan määrä kasvaa.

Meillä loppui yösyötöt jo noin kuukausi sitten. Tai lopetin tarjoilun, kun tyttö söi aina vain joku 20-30 ml, eikä nytkään ole aamuisin kuitenkaan mitenkään hirmunälkäinen. Joskus toki mietin, että nukahtaisko yöllä nopsempaan (hällä on paha tapa herätä joskus kolmen maissa seurustelemaan), jos antais maitoa, mutta toisaalta ei se silloin aiemminkaan siihen vaikuttanu ja tosiaan aamulla kun herätään seiskan aikaan, ei vauva ole mitenkään hirmu nälkäinen, malttaa odottaa aamuruoka hetken naureskellen ja leikkien.
 
Meillä oli tänään neuvola ja kysyin maidon määrästä, niin meidän terkan mukaan ei ole mitään hätää. Kunhan ei alle 5dl tipu päiväannos niin kiinteillä voi jo korvata energiaa. Tuo 5-6dl onkin se maitomäärä, jota ainakin esikoiselle suositeltiin ihan yli 1-vuotiaaksi. Viime yönä meidän yösyöppö vetelikin taas maitopullot tyhjiksi..mutta nyt uskallan antaa ruokaa kunnolla ilman pelkoa tuosta maitomäärästä.
 
Mä ratkaisin tän vedenkeitto/jääjdytysprobleeman siten, että keitän veden valmiiksi, laitan suljettuun astiaan ja sit mikrossa lämmitän sen verran kun tarvii.
 
Takaisin
Top