Pullottelijat

P1kkumuru, mä pidin aika pitkän tauon koko pullokokeiluista. Ja nyt kun kokeilin niin odotin että pojalla oli todella kova nälkä.

Tänään kokeilin uudestaan antaa pullosta, mutta poika vaan jälleen raivosi pullolle ja lopulta nukahti. Voi kyllä olla, ettei hän ollut tarpeeksi nälkäinen. Ajattelin kokeilla uudestaan kun herää päikkäreiltä.

Olethan kokeillut eri pulloja? Meillä ainoastaan nuo MAMin pullot edes jotenkin käyvät herra kieltäytyjälle.
 
MAM -pullot parilla muullakin olleet ainoat kelpuutettavat. Esikoisen kanssa olin sitä mieltä, että ihan pakko on pullon kelvata, niin saatiin toimiva vinkki. Puoliso antoi yösyötön pullosta..eka kerralla meni 15min ennen kuin suostui ja oli siinä huutoakin paljon. Tokana yönä pari minuuttia ja se oli siinä. Päivälläkin pullo kelpas sen jälkeen.
 
Ja noi määrät on ihan huimia, mitä teillä vauvat syö! Meillä edelleen 120ml on jo "hyvin" syömistä, usein siitäkin jää vähän pulloon. Ehkä 8 kertaa sit syö päivän aikana.
 
Joskus 2viikon ikäisenä suostu juomaan pullosta, mutta sitten se jäi siihen pariin kertaan. Nyt yritetty tarjota useammin ja pidemmän aikaa, mutta ei niin ei. Ollaan nyt neljää eri pulloo kokeiltu mukaan lukien toi mam. Voi olla ettei oo ollut sitten tarpeeks nälkäinen ja myönnän että annan liian helposti periks ja tissin suuhun. Jotenkin vaan sydäntä raastaa kuunnella sitä huutoo, mutta onneks mies ei luovuta ihan heti. Eilenkin huusi puoli tuntia eikä juonut tippaakaan siitä pullosta ja lopulta nukahti. Ehkä ens kerralla meen vaikka ulos siks aikaa kun mies koittaa tarjota pullosta. Tai tarvii kokeilla josko yöllä kelpais näin alkuun. Helpottais vaan elämää jos ees joskus söis pullosta.
 
Mä en yöllä oo kokeillut kun sen tissin saa niin helposti suuhun. Mutta päivällä parhaimmillaan 3h yritetty kumpikin (mies & minä) eikä poika juo. Nyt huomasin, että jos on pullon hyväksyäkseen niin hyväksyy heti. Jos aloittaa raivon niin tuskin laantuu.

Mutta tänään tosiaan jälleen söi pullosta kun päikkäreiden jälkeen oli kunnolla nälkä. Söi n. 30ml ja ehkä olisi mennyt enemmänkin, mutta en viitsinyt pumpata enempää kun niin paljon on joutunut kaatamaan viemäriin näiden yritysten aikana.
 
Ootteko kokeilleet tarjota sitä pulloa jossain muualla kuin siinä perinteisessä sylisyöttöasennossa? Meidän poika (joka siis vallan pulloruokailee) alkoi saada melkoisia pulloraivareita eikä meinannut kelpuuttaa miestä syöttäjäksi ollekaan. Aloin syöttää niin, että poika kyljellään, pää tyynyä vasten hiukan koholla ja johan taas maistui ilman raivoa. Mielestäni puklaileekin vähemmän tuon asennon jälkeen. Myös sitterissä on syönyt. Ja kyllä sitten myöhemmin taas jo siinä perinteisessäkin asennossa. Mutta tuo kyljellään olo tuntuu pojalle mieluisimmalta. Yritän siinä olla mahdollisimman lähellä poikaa ja kosketuskontaktissa, muutoin tulee itselle huono omatunto.. [emoji1]
 
Meillä on tässä parin päivän aikana tullut outoja raivareita, kun on yrittänyt sylissä syöttää. Eli normaali puoli-istuva asento ei vain pojalle nyt passaa. Kyljellään sängyssä menee aina. Ei saa siinä hotkittuakaan eikä maitoa valu paineella tutista alas, kun pullo on lähes vaakatasossa. Tätä asentoa suosittelivat myös teholla flunssassa ja muutenkin. Vaakatasossa tutin saa kallistettua tyhjäksi, kun lapsella on hengähdystauko eikä maitoa valu väkisin suuhun. Vähenee ne ilmavaivatkin, kun ei joudu haukkomaan henkeä.
 
Meillä on myös sylissä seisten onnistunut ruokailu tytön huonona hetkenä.
 
Meillä kans tuntuu että "vanha hyvä" syöttöasento, semmoinen puoli-istuva sylissä, ei jotenkin enää meinaa kelvata. Vain silloin kelpaa kun on kova nälkä. Sitten kun on saanu pahimman nälän taittumaan alkaa semmonen venkoilu ja koheltaminen ettei meinaa syömisestä tulla mitään. Vaikka on pullo suussa niin sittenkin saattaa poika itkeä nälkää.

Mahtaa olla ihan normihomma kun niin monella kuulostaa olevan samanlaista.
 
Imetyksen tuessa hoettaisiin jo tahdistetun pulloruokinnan perään. Syöttäjissäkin on eroja. Mies antaa tahdistetudti menee helposti silti 120ml. Anoppi pitää pulloa pystyssä ja vaikka vauva ei enää ime niin pitää pulloa edelleen suussa jos vaikka söisikin ja korviketta meni 80,ml.
 
Kun nyt oon ollu pojan kanssa paljon kaksin eikö hän ole käynyt hoidossa ei olla annettu pullosta mitään maitoa. Kysyin tiistaina neuvolassa että voiko tulla ettei syö enää pullosta ja meinasivat että ei he usko. Tänään poika oli mummilassa niin ei vaikka oli huutava nälkä niin ei suostunut pullolle. Hän oli myös yliväsynyt. Sitä koitettiin vielä silloin kun olin jo itse paikalla niin häiritsin tilannetta tietysti hieman. Puhuin miehelle että saa koittaa kun poika ei ole niin väsynyt uudestaan. Pelkään kyllä että se on se pullo mikä ei herralle kelpaa. Alkaa kakoa heti. :'(
 
Mun kokemuksen mukaan aika iso osa rintaruokituista kieltäytyy pullosta vähintään jossain vaiheessa. Eli vähän outo kommentti terkalta.. sitkeetä yrittämistä vaan, niin monet alkaa taas pullostakin ottaa.
 
Kun nyt oon ollu pojan kanssa paljon kaksin eikö hän ole käynyt hoidossa ei olla annettu pullosta mitään maitoa. Kysyin tiistaina neuvolassa että voiko tulla ettei syö enää pullosta ja meinasivat että ei he usko. Tänään poika oli mummilassa niin ei vaikka oli huutava nälkä niin ei suostunut pullolle. Hän oli myös yliväsynyt. Sitä koitettiin vielä silloin kun olin jo itse paikalla niin häiritsin tilannetta tietysti hieman. Puhuin miehelle että saa koittaa kun poika ei ole niin väsynyt uudestaan. Pelkään kyllä että se on se pullo mikä ei herralle kelpaa. Alkaa kakoa heti. :'(
Ootteko kokeillu eri pulloa tai erilaista tuttiosaa pulloon? Meinaan siis että erilaisella virtausnopeudella olevaa tuttiosaa :)
 
Sanokaas nyt täälläkin. Kiinteitä aloitettu pari viikkoa sitten ja nyt kokeilussa jauhekorvike ummetuksen takia. Uskallanko antaa keittämättömään veteen tehtyä korviketta 4-kuukautiselle? Tuntuu hurjalta yhtäkkiä juottaa hanavettä melkein litra päivässä..
 
Tjaa-a. Mä olen näissä asioissa ehkä vähän turhankin laiska mutta olen kiinteiden aloituksen myötä antanut safkan päälle ihan raakaa hanavettä. Pullorumban alusta asti olen myöskin keittänyt pullot vain kerran viikossa, nyt en enää ollenkaan. Jotku on tarkempia kuin minä. En usko, että suomalainen kylmä hanavesi on vaarallista, lämmin onkin eri asia. Tokikin vain mun mielipide.
 
Mä oon meidän herkkävatsaiselle 5-kuiselle keitellyt maito- ja puurovedet. Sitten kun tohdin, niin otan hanaveden pikkuhiljaa kokeiluun. Esikoiselle käytin kyllä muistaakseni hyvin pian kiinteiden aloituksen jälkeen, mutta hänen vatsaoireet oli hyvin minimaalisia ja helposti tulkittavissa.
 
Takaisin
Top