Presidentin vaalit 2024

Näissä vaaleissa jouduin itse valitsemaan vähiten ärsyttävän ehdokkaan molemmilla kierroksilla.

Tämä toinen kierros oli vaikeampi itselleni. Lopulta jouduin kysymään itseltäni, että kummalla on mielestäni paremmat edellytykset johtaa ulkopolitiikkaa. Ulosannin ja muun habituksen puolesta kumpikin on ihan edustava vaihtoehto.

Kummallakin ehdokkaalla oli kontollaan sellaisia huonoja poliittisia päätöksiä ja protokollien ohituksia, joita en itse hyväksy. En oikeastaan olisi halunnut äänestää kumpaakaan, mutta koen sen kansalaisvelvollisuutena osallistua yhteisiin päätöksiin silloinkin, kun päätöksenteko ei ole miellyttävää.

Onko teillä perinteitä liittyen vaalivalvojaisiin? Mä en välttämättä jaksa valvoa, yleensä kyllä olen valvonut. Mut melkein aina, kun iltaisin tv on auki, on hyvää iltapalaa ja herkkuja muutenkin. Nyt vaan tekis mieli ihan tätä varten hankkia herkut..

Onko teillä perinteitä liittyen vaalivalvojaisiin? Mä en välttämättä jaksa valvoa, yleensä kyllä olen valvonut. Mut melkein aina, kun iltaisin tv on auki, on hyvää iltapalaa ja herkkuja muutenkin. Nyt vaan tekis mieli ihan tätä varten hankkia herkut..
Ei muuta kuin, että istun television ääressä kuin liimattuna 😁
Puoliso tykkää myös seurata politiikkaa ja tehdäänkin analyysejä vaaleista ja yhteiskunnasta ja pohditaan mitä tuleman pitää kulloisillakin tuloksilla.
Joskus ostan jotain naposteltavaa tai jonkun hyvän juoman.
Itse oon yökukkuja niin tuo valvominen ei ole ongelma ☺️
Jos olen töissä, niin kuuntelen työn lomassa vaaliohjelmia ja tauoilla katson tuloksia.

Tänään pitäs jaksaa valvoa ja katsoa illalla telkkaa! Mutta näillä univelloilla ja työputkella saatan sammua sohvalle.
Joka tapauksessa pöytä koreaksi ja herkkuja illalla😋
Luulen tietäväni kumpi voittaa.
Me muuten ollaan joka kerta äänestetty puolison kanssa eri ehdokkaita ja eri puolueista. Meitä ei haittaa että ei olla ihan saman puolueen kannattajia. Eikä koskaa olla riidelty asiasta.

Täällä jaksetaan kyllä valvoa ja herkkujakin löytyy, mutta näistä kahdesta en olisi alkujaan valinnut kumpaakaan, eikä hirveästi tunteita puoleen tai toiseen herätä kummankaan voitto. Mutta tiedän, että kun ennakkoäänien paljastus lähenee niin istun sohvalla jännityksestä kihisten sipsikulho tarpeettoman tiukassa haliotteessa sylissäni 😂
Meilläkään ei haittaa, vaikka äänestetään välillä eri ehdokkaita tai puolueita. Silloinhan sitä saa juurikin sellaista kivaa poliittista depattia aikaiseksi 😁

Me käytiin just puolison kanssa äänestämässä ja äänestettiin eri ehdokkaita. Vähän nauratti et tavallaan aika turha reissu, kun meidän äänethän käytännössä kumoaa toisensa. Siis ei vaikuta mihinkään. Paitsi äänestysprosenttiin ehkä 😂

Me käytiin just puolison kanssa äänestämässä ja äänestettiin eri ehdokkaita. Vähän nauratti et tavallaan aika turha reissu, kun meidän äänethän käytännössä kumoaa toisensa. Siis ei vaikuta mihinkään. Paitsi äänestysprosenttiin ehkä 😂
Me sanottiin kans miehen kanssa ihan samaa, että meijän äänestysreissu oli +-0 :No Evil Monkey:

Mun puolisolla on aika vahvat poliittiset mielipiteet (hänellä menee tunteisiin paljon enemmän kuin minulla), ja usein ainakin historiallisesti on äänestetty eri henkilöitä/puolueita. Vahvoista mielipiteistä ja suurista tunteista huolimatta, mies aina toteaa, että äänestä ketä äänestät, kunhan äänestät, eli meillä toimii hyvin molemmin puolisesti mielipiteen vapaus ja tärkeintä on, että äänestämässä on käyty.

Kansa on puhunut!
Saatiin oiva The 13 presidentti, joka on nyt demokraattisesti ja luotettavasti valittu. Hienot kampanjat heillä molemmilla oli ja kohteliaasti toisiaan haastoivat.
Toivottavasti saamme hänenkin koko kautensa ajan elää ja asua rauhassa, ulkona kaikista konflikteista ja jopa sodasta!
Joko olette miettineet miten USAn tuleva presidentin vaalien tulos voi Euroopalle, Natolle ja Suomelle merkitä?

Me katsottiin Ylen vaalivalvojaisia ja uutisethan tuli siinä välissä. No sanotaan vaikka, kun katsoi sitä amerikanmeininkiä, niin totesin puolisolle, että voitti kumpi vaan Stubb tai Haavisto niin siinä ei oo aineksia globaaliin kriisiin.

Ja kävin äänestämässä ennakkoon, suosin näitä kauppareissun yhteydessä olevia äänestyspisteitä.

Kansa on puhunut!
Saatiin oiva The 13 presidentti, joka on nyt demokraattisesti ja luotettavasti valittu. Hienot kampanjat heillä molemmilla oli ja kohteliaasti toisiaan haastoivat.
Toivottavasti saamme hänenkin koko kautensa ajan elää ja asua rauhassa, ulkona kaikista konflikteista ja jopa sodasta!
Joko olette miettineet miten USAn tuleva presidentin vaalien tulos voi Euroopalle, Natolle ja Suomelle merkitä?
Hmph.. 🤔 Trumpin voitto saattaisi yleisesti rauhoittaa maailmanpoliittista tilannetta, vaikka onkin se sisäänpäin kääntyneempi vaihtoehto. Vaikka Biden tuntuu olevan diplomaattisempi ja siinä mielessä edustavampi ainakin näin Eurooppalaisesta näkökulmasta, niin epäilen hänen tekevän ulkovaltojen silmissä Yhdysvalloista heikomman.
Nato-sopimusten uskon olevan sen verran tarkkoja ettei kummankaan valinta varmasti tee Nato-suhteille hallaa 🤔 Ja uskon Suomen olevan Natolle tärkeä kilpi Venäjän ja Norjan välissä. Tämä nyt pikaisena mutuanalyysinä 🤭

Hmph.. 🤔 Trumpin voitto saattaisi yleisesti rauhoittaa maailmanpoliittista tilannetta, vaikka onkin se sisäänpäin kääntyneempi vaihtoehto. Vaikka Biden tuntuu olevan diplomaattisempi ja siinä mielessä edustavampi ainakin näin Eurooppalaisesta näkökulmasta, niin epäilen hänen tekevän ulkovaltojen silmissä Yhdysvalloista heikomman.
Nato-sopimusten uskon olevan sen verran tarkkoja ettei kummankaan valinta varmasti tee Nato-suhteille hallaa 🤔 Ja uskon Suomen olevan Natolle tärkeä kilpi Venäjän ja Norjan välissä. Tämä nyt pikaisena mutuanalyysinä 🤭
Mikäli Trumpin monien vuosien lauseisiin on uskomista niin hän laittaisi amerikkalaisten edut kaiken muun edelle. Eurooppalaiset saisivat hoitaa itse omat asiansa, suoraan omalla kustannuksellaan NATOn kuluista. Hän lopettaisi myös suoran rahavirran myös Ukrainalle.
USAssa presidentillä on oikeasti valtaa. Suomalaisia on n 6milj kun pelkästään jo esim New Yorkin osavaltiossa väkeä reilut 20milj. Luvut on suuria isossa maailmassa josta katsoen Suomi on varsin pieni kaikessa mittakaavassa.

Mikäli Trumpin monien vuosien lauseisiin on uskomista niin hän laittaisi amerikkalaisten edut kaiken muun edelle. Eurooppalaiset saisivat hoitaa itse omat asiansa, suoraan omalla kustannuksellaan NATOn kuluista. Hän lopettaisi myös suoran rahavirran myös Ukrainalle.
USAssa presidentillä on oikeasti valtaa. Suomalaisia on n 6milj kun pelkästään jo esim New Yorkin osavaltiossa väkeä reilut 20milj. Luvut on suuria isossa maailmassa josta katsoen Suomi on varsin pieni kaikessa mittakaavassa.
Vaikka Trump itse sekoilee milloin mitäkin, ei Yhdysvaltojen johtaminen ole vain presidentin oikkujen varassa. Yhdysvaltojen vetäytyminen kahdenvälisistä puolustus-sopimuksista Natosta irrottautumisen lisäksi olisi kansainvälinen farssi, jota Yhdysvallat ei anna tapahtua oli vallassa kuka vain. Yhdysvallat haluavat olla maailman johtava suurvalta ja sen verran miulla on uskoa siihen, että pyrkivät välttämään omaa tuhoaan, etteivät jäisi Kiinan ja Venäjän jalkoihin.
Nato on Yhdysvalloille myös rahakasta bisnestä, sillä siellä on valtaisa aseteollisuus, jota käytännössä tuemme Nato-yhteensopivalla sotavälineistöllä.

Vaikka Trump itse sekoilee milloin mitäkin, ei Yhdysvaltojen johtaminen ole vain presidentin oikkujen varassa. Yhdysvaltojen vetäytyminen kahdenvälisistä puolustus-sopimuksista Natosta irrottautumisen lisäksi olisi kansainvälinen farssi, jota Yhdysvallat ei anna tapahtua oli vallassa kuka vain. Yhdysvallat haluavat olla maailman johtava suurvalta ja sen verran miulla on ienikkalaistennruottam siihen, että pyrkivät välttämään ikkaomaa tuhoaan, etteivät jäisi Kiinan ja Venäjän jalkoihin.
Nato on Yhdysvalloille myös rahakasta bisnestä, sillä siellä on valtaisa aseteollisuus, jota käytännössä tuemme Nato-yhteensopivalla sotavälineistöllä.
Ehkäpä Trump on niillö viesteillään pyrkinytkin ilmoittamaan että amerikkalaisten tuottamien palveluiden hinnat nousevat niitä tarvitsiville... On huomioitavaa että kaikilla NATO mailla ei ole samanlaista omaa puolustusvoimaa tai pakollista asevelvollisiutta kuin mitä meillä on.

Ehkäpä Trump on niillö viesteillään pyrkinytkin ilmoittamaan että amerikkalaisten tuottamien palveluiden hinnat nousevat niitä tarvitsiville... On huomioitavaa että kaikilla NATO mailla ei ole samanlaista omaa puolustusvoimaa tai pakollista asevelvollisiutta kuin mitä meillä on.
Aika näyttää. Meidän puolustusvoimat ovat kuitenkin ihan maailman kärkeä monellakin mittapuulla, vaikka pieni maa olemmekin. Ja Nato-yhteensopivuutta on rakennettu jo pidemmällä aikavälillä, vaikka Natoon liittyminen monista vauhdikkaalta tuntuikin.
Ehkä optimismini kostautuu, toivottavasti ei 🤷‍♀️💁‍♀️

Kyllä mä olisin ollut aika pettynyt, jos mies olisi äänestänyt toisella kierroksella eriä kuin mitä itse. Toki hänellä on oikeus omiin mielipiteisiin, mutta vähän sitä saattaisi miettiä, miten olen ollut vuosia naimisissa ihmisen kanssa, jonka kanssa on niin päinvastaiset arvot. Vähän toki riippuu, miksi olisi äänestänyt. Onneksi ei tätä tarvitse miettiä sillä äänestettiin toisella kierroksella samaa.

En ole hirveän tarkkaan seurannut nyt Amerikan vaaleja, mutta viimeksi Trump oli aikamoinen fiasko, joten ei kiitos uusintaa siitä... Varsinkaan kun siellä presidentillä on sitä valtaa aika paljon enemmän suhteessa Suomen presidenttiin.

Kyllä mä olisin ollut aika pettynyt, jos mies olisi äänestänyt toisella kierroksella eriä kuin mitä itse. Toki hänellä on oikeus omiin mielipiteisiin, mutta vähän sitä saattaisi miettiä, miten olen ollut vuosia naimisissa ihmisen kanssa, jonka kanssa on niin päinvastaiset arvot. Vähän toki riippuu, miksi olisi äänestänyt. Onneksi ei tätä tarvitse miettiä sillä äänestettiin toisella kierroksella samaa.

En ole hirveän tarkkaan seurannut nyt Amerikan vaaleja, mutta viimeksi Trump oli aikamoinen fiasko, joten ei kiitos uusintaa siitä... Varsinkaan kun siellä presidentillä on sitä valtaa aika paljon enemmän suhteessa Suomen presidenttiin.
Ai hauska, musta nää ehdokkaat oli kyl tosi samanlaisia. Siis toki puolue taustat eri, mut puolueellahan ei presidentinvaaleissa oo juuri väliä. Vaikkakin itse äänestän silti puolueen mukaan myös presidenttiä. Mut mielipiteiltäänhän nää oli melkein identtisiä. 😂 Ainut ero mikä äkkiseltään tulee mieleen ni oli tyyliin se et Stubb on höllempi ajatuksista ydinaseiden/naton suhteen. 🤔 Et ei mua kyl harmittanu yhtään et äänestettiin eri ehdokasta, ensimmäisellä kierroksella ois harmittanu enemmi kun siellä oli hajontaa nii paljo.

Me ei edes paljastettu toisillemme mitä sinne lappuun laitettiin 😊 mun puolesta miehellä saa olla erikin mielipide 🤔😅😇

Me ollaan saman puolueen kannattajia ja mies on myös puolueen aktiivijäsen. Pressavaaleissa äänestyslippuihin lienee kirjoitettu samanlaiset numerot.
Meille yhteiskunnallisten asioiden ja myös maailman politiikan seuraaminen onkin yhteinen harrastus.

Takaisin