Presidentin vaalit 2024

Ennakkoon on tarkoitus käydä ääni antamassa. Onneksi noita ennakkopaikkoja on lähes joka kulmalla. Näillä talviliukkailla pyrin tekemään muutoinkin kaikki sitämukaa pois kun mahdollista...

Onko kenelläkään heittää arviota, milloin ääntenlasku saattaisi valmistua vaalipäivänä? Mietin, että jaksaako tv:n edessä kukkua siihen asti :Face With Tears Of Joy: Normaalisti olen mennyt nukkumaan jo puoli 10 ja seuraavana päivänä on tietty työpäivä...

En tiedä äänestänkö ollenkaan. Molemmat niin huonoja vaihtoehtoja ja en haluais äänestää arvojani vastaan.

Itsekkin ulkomailla asuvana äänestän ennakkoon. Oma ehdokas ei mennyt toiselle kierrokselle (en sitä kyllä odottanutkaan) mutta ei ollut vaikeuksia valita seuraavaa. Mielestäni tosin nämä kaksi jatkoon päässyttä ovat hyvinkin samanlaisia ehdokkaita, vaikka toisen lähtökohdat ovat enemmän vasemmalla ja toisen oikealla.

Minunkaan ensimmäinen ehdokas ei odotetusti päässyt jatkoon ja nyt en tiedä yhtään mitä tehdä. Näistä kahdesta ei kumpikaan oikein puhuttele minua ja periaatteessa siksi ihan sama kummasta presidentti tulee. Kaikissa vaalikoneissakin heillä lähes samat vastaukset kaikesta. En vaan ole ikinä ennen jättänyt äänestämättä niin vähän sitä epäröin.. Onneks on vielä pari päivää aikaa miettiä!

Aloin oikeasti tänään miettimään presidentin puolison roolia maailmalla. Josta ajatus sitten jatkui hieman syvemmälle. Saisikohan mistään luotettavaa tietoa siitä miten homovastaiset maat suhtautuisivat jatkossa maahan jonka presidentti julkisesti sitä olisi. Pääsikö edes presidentti yksin ko maa viralliselle vierailulle? Entäs isot kansainväliset kokoukset ... Taidan pelata varman päälle ja antaa ennakkoääneni henkilölle, joka ei ilmeisemmin riko minkään maan lakia omilla perhearvovalinnoillaan.

Aloin oikeasti tänään miettimään presidentin puolison roolia maailmalla. Josta ajatus sitten jatkui hieman syvemmälle. Saisikohan mistään luotettavaa tietoa siitä miten homovastaiset maat suhtautuisivat jatkossa maahan jonka presidentti julkisesti sitä olisi. Pääsikö edes presidentti yksin ko maa viralliselle vierailulle? Entäs isot kansainväliset kokoukset ... Taidan pelata varman päälle ja antaa ennakkoääneni henkilölle, joka ei ilmeisemmin riko minkään maan lakia omilla perhearvovalinnoillaan.
Haavistohan oli ulkoministerinä useamman vuoden ja toiminut muissakin positioissa maissa, joissa homoseksuaalisuus on kielletty tai vähintään kyseenalaista. Tietääkseni hänen seksuaalisesta suuntautumisestaan ei ole ongelmia aiemmin aiheutunut ja mitä ilmeisemmin häntä ei ole putkaan heitetty työteissuillaan sen tähden.

On totta, että joissakin maissa homoseksuaalisuus tai "homopropagandan" levittäminen on laissa kielletty. Monissa näissä maailman maissa on muitakin kyseenalaisia lakeja, jotka sortavat esim. naisia tai muita vähemmistöjä ja rajoittavat muutenkin tavallisten ihmisten oikeuksia. Lähin esimerkki löytynee vaikkapa tuosta itänaapurista. Minusta näiden maiden pillin mukaan ei kannata täällä Suomessa alkaa tanssimaan. Varmastikin Haavistolta löytyisi sen verran tilannetajua, mihin maailman kolkkaan siippa kannattaa ottaa mukaan ja milloin lähteä yksin.

Se on just näin kun @Kipuna tuossa ylempänä sanoo. Eikä Haavisto olisi ensimmäinen julkisesti homoseksuaali valtion päämies. Ja hyvin ne on muutkin pärjänny. Ei seksuaalinen suuntautuminen vaikuta kenenkään kykyyn tehdä töitä. Tietenkään.

Tuolla on Ylen juttua aiheesta. Joku vuoden parin takainen juttu, kun San Marinoon valittiin julkihomo mies presidenttiä vastaavaan asemaan. Oli tuossa myös lueteltuna homo pääministeristä, jos joku nyt kaipaa todistuksia siitä, että ei ne muutkaan maat oo kaatunu. Musta on ihan järkyttävää, että vielä vuonna 2024 seksuaalinen suuntautuminen on näin iso asia. Toivon todella et se maailma mihin mun lapset kasvaa on avoimempi ja hyväksyvämpi.

Mielestäni on aika surullista, jos nykypäivänä Suomessa ehdokkaan seksuaalinen suuntautuminen vaikuttaa äänestämiseen. Sillä ei ole mitään tekemistä politiikan kanssa. Ja kuten Kipuna ja Pikkupikkupikkuinen sanoi, ei se ole vaikuttanut muissakaan maissa eikä Haaviston työhön ulkopolitiikassa.

Homoseksuaalinen presidentti on aiheena ehkä vielä tabu. Mielestäni kansalaisen pitää voida kysyä vaikuttaako kyseinen asia meidän ulkopolitiikkaan ja median ehkä pitäisi kyetä vahvemmin tarttumaan tähän etsimällä hyviä asiantuntijoita kertomaan julkisesti sekä positiiviset että negatiiviset puolet asian suhteen.
Luulen, ettei nykyisellä paheksumisella (niitä kohtaan, jotka kokevat asian voivan vaikuttaa äänestyspäätökseensä) saada ihmisten mieliä kääntymään, vaan tarvitaan aitoa keskustelua, vaikka se voi monien mielestä tänä päivänä kornilta vaikuttaakin.
Aito ymmärrys ja tietämys asioista ovat kuitenkin se avain pelkojen ja ennakkoluulojen hälventämiseen.

Itse olen kokenut äänestämisen kansalaisvelvollisuutena ja aion tälläkin kertaa äänestää, vaikka kumpaa tahansa äänestän, teen sen hampaat irvessä 😬😅

Stubbissa olisi se hyvä puoli, että hänellä ehkä riittäisi huikeita möläyttelyjä meemeiksi asti presidenttikaudellaan 🤭

Luulen, ettei nykyisellä paheksumisella (niitä kohtaan, jotka kokevat asian voivan vaikuttaa äänestyspäätökseensä) saada ihmisten mieliä kääntymään, vaan tarvitaan aitoa keskustelua, vaikka se voi monien mielestä tänä päivänä kornilta vaikuttaakin.
Aito ymmärrys ja tietämys asioista ovat kuitenkin se avain pelkojen ja ennakkoluulojen hälventämiseen.

Olen kanssasi samaa mieltä ja tarkoitukseni ei ole paheksua edellisellä viestilläni, jos se siltä vaikutti. Mielestäni on vain surullista, kun tasa-arvoon on vielä niin pitkä matka. Onneksi jo tässä keskustelussa on tuotu oikeaa tietoa mukaan. 😊

Oon pahoillani, mun viestit on todellakin paheksuvia. 😂 Mun on hyvin vaikee olla ränttäämästä tästä asiasta, koska tää on henkilökohtainen asia mulle. Tää keskustelu yleensä on tosi homofobista ja aattelen myös miten hirveetä tää on esim. niiden nuorten silmissä jotka painii oman seksuaalisen suuntautumisen kanssa. Kenenkään ei kuuluisi tarvita puolustella omaan kykyään tehdä töitä sen takia keneen on rakastunu.

Jos jotain iloista on niin minusta tätä keskustelua ollaan käyty vähemmin kuin kuusi vuotta sitten ja onneksi niin. Onneksi maailmassa tapahtuu edistystä pikku hiljaa. Ja siis edelleen sanon et muillakin mailla on homoseksuaaleja poliitikkoja ja edelleen ne maat porskuttaa. Kyllä sen presidentin virkaan kuuluu muutakin kuin esitellä puolisoaan.

Mutta täytyy sanoa et onko puhuttu vähemmin myös siitä että Haavisto ei oo käyny armeijaa? Ei musta tämäkään oo nii isosti keskusteluissa ku aikaisemmissa presidentin vaaleissa. 🤔

Olen kanssasi samaa mieltä ja tarkoitukseni ei ole paheksua edellisellä viestilläni, jos se siltä vaikutti. Mielestäni on vain surullista, kun tasa-arvoon on vielä niin pitkä matka. Onneksi jo tässä keskustelussa on tuotu oikeaa tietoa mukaan. 😊
Hain ehkä enemmän yleisen ilmapiirin kautta asiaa kuin tämän keskustelun. Täällähän keskustelu pysyy mukavan asiallisena🥰, vaikka mielipiteitä olisi monia, mutta yleisesti asia ei ole niin.

Ja voihan olla, että tässäkin asiassa todellisuudessa presidentin valtavirrasta poikkeavalla seksuaalisella suuntautumisella olisi vaikutusta meidän ulkopoliittisiin suhteisiin, mutta sitä ei vaan haluta tuoda julki vaan peräänkuulutetaan mieluummin länsimaisia arvoja ja halutaan edistää niitä vaikka kauppasuhteiden kustannuksella. Tätä emme kuitenkaan voi varmaksi sanoa, kun aihe on arka julkiselle keskustelulle.
Kun kriittiselle keskustelulle ei ole sijaa, eivät ennakkoluulotkaan hälvene.

Halusin ehkä myös antaa Aaltokukalle tukea rohkeaan kyseenalaistamiseen tabuaiheen suhteen, sillä julkinen ilmapiiri kuitenkin on sen kannalla ettei presidentin seksuaalisella suuntautumisella ole merkitystä eikä tätä oikein uskalleta kyseenalaistaa kuin ehkä työpaikkojen kahvipöydissä.

Toivoisin monissakin asioissa, missä tällä hetkellä havaittavissa vahvaa polarisoitumista, että eri puolet osaisivat käydä asiallista debattia keskenään, sillä se on ainoa tie konseksukseen.
Maarten Baasilla on hieno taideteos (valitettavasti en muista nimeä), jossa kaksi pukumiestä esitetään megafonipäisinä hahmoina huutelemassa vastakkain. Se kuvaa hyvin ajankuvaa, jossa huudetaan vain omaa mielipidettä kuuntelematta vastapuolta ollenkaan.
Ja tämäkään ei ollut kritiikkiä tätä keskustelua kohtaan, vaan ajatus nykyisestä maailmanmenosta yleisesti.
Aloin tänne foorumille kirjoittamaan juurikin siitä syystä, että olen pitkään seuraillut keskusteluja ja huomannut täällä olevan mukava ilmapiiri 🥰

Meni vähän offtopic, mutta ehkä ymmärsitte ajatustani 😅

Oon pahoillani, mun viestit on todellakin paheksuvia. 😂 Mun on hyvin vaikee olla ränttäämästä tästä asiasta, koska tää on henkilökohtainen asia mulle. Tää keskustelu yleensä on tosi homofobista ja aattelen myös miten hirveetä tää on esim. niiden nuorten silmissä jotka painii oman seksuaalisen suuntautumisen kanssa. Kenenkään ei kuuluisi tarvita puolustella omaan kykyään tehdä töitä sen takia keneen on rakastunu.

Jos jotain iloista on niin minusta tätä keskustelua ollaan käyty vähemmin kuin kuusi vuotta sitten ja onneksi niin. Onneksi maailmassa tapahtuu edistystä pikku hiljaa. Ja siis edelleen sanon et muillakin mailla on homoseksuaaleja poliitikkoja ja edelleen ne maat porskuttaa. Kyllä sen presidentin virkaan kuuluu muutakin kuin esitellä puolisoaan.

Mutta täytyy sanoa et onko puhuttu vähemmin myös siitä että Haavisto ei oo käyny armeijaa? Ei musta tämäkään oo nii isosti keskusteluissa ku aikaisemmissa presidentin vaaleissa. 🤔
Vaikka se kriittinen keskustelu asiasta kirpaisee niin juurikin asioiden paranemisen ja yhteiskuntarauhan vuoksi sitä on käytävä. Ja joskus asioiden eteneminen tapahtuu vain esimerkin voimalla.
Itse olen joutunut omassa työssäni miesvaltaisella alalla todistelemaan omaa osaamistani moninkertaisesti miespuolisiin kollegoihin nähden ja vaikka se välillä sapettaa aivan huolella, niin pitää vain muistaa etteivät asenteet muutu hetkessä. Parannusta on kuitenkin oman 17 vuotta kestäneen työurani aikana tapahtunut ja paljon! 🥳

Ja takaisin alkuperäiseen aiheseen 😅
Millä perusteilla itse yleensä valitsette parhaan presidenttiehdokkaan? Pitääkö ehdokkaan olla yleisesti samoilla poliittisilla linjoilla myös sisäpoliittisissa asioissa vai riittääkö, että on enemmän ns. arvojohtaja-ainesta ja ulkopoliittiset mielipiteet (jotka kuuluvat presidentin työnkuvaan) kohtaavat?

Vaikka se kriittinen keskustelu asiasta kirpaisee niin juurikin asioiden paranemisen ja yhteiskuntarauhan vuoksi sitä on käytävä. Ja joskus asioiden eteneminen tapahtuu vain esimerkin voimalla.
Itse olen joutunut omassa työssäni miesvaltaisella alalla todistelemaan omaa osaamistani moninkertaisesti miespuolisiin kollegoihin nähden ja vaikka se välillä sapettaa aivan huolella, niin pitää vain muistaa etteivät asenteet muutu hetkessä. Parannusta on kuitenkin oman 17 vuotta kestäneen työurani aikana tapahtunut ja paljon! 🥳

Ja takaisin alkuperäiseen aiheseen 😅
Millä perusteilla itse yleensä valitsette parhaan presidenttiehdokkaan? Pitääkö ehdokkaan olla yleisesti samoilla poliittisilla linjoilla myös sisäpoliittisissa asioissa vai riittääkö, että on enemmän ns. arvojohtaja-ainesta ja ulkopoliittiset mielipiteet (jotka kuuluvat presidentin työnkuvaan) kohtaavat?
Ai että. Naisten asema tässä maailmassa on toinen mun lempi ränttäys asia, mutta ei lähdetä siihen nyt 😂

Ymmärrän tietenkin että asiasta kuin asiasta täytyy voida puhua. Mutta näitä keskusteluita harvoin käydään oikeesti siitä näkökulmasta mitä tää tekee Suomen ulkopolitiikalle. (Väitän edelleen että häviävän vähän, ei ole käynyt mitään muillekaan maille). Useimmiten keskustellaan juurikin et voiko Haavisto olla linnan juhlissa tai miten suhtautuu veteraanit kun siellä onkin homo puoliso tai sit kauhistellaan jotain muuta yksittäistä asiaa. Ja tämä keskustelu ei minusta ole tähdellistä. Se viesti mikä me lähetetään sillä on, että me yhä mietitään saako homomies olla esillä, onko meidän yhteiskunnassa paikkaa muille kuin heteroille, mitä me arvostetaan ihmisessä, onko tärkeämpää miten hoitaa työnsä vai se keneen olet rakastunut? Ja vaikka tämän naamioisi miten niin tästähän siinä pohjimmiltaan on kyse.

Ai että. Naisten asema tässä maailmassa on toinen mun lempi ränttäys asia, mutta ei lähdetä siihen nyt 😂

Ymmärrän tietenkin että asiasta kuin asiasta täytyy voida puhua. Mutta näitä keskusteluita harvoin käydään oikeesti siitä näkökulmasta mitä tää tekee Suomen ulkopolitiikalle. (Väitän edelleen että häviävän vähän, ei ole käynyt mitään muillekaan maille). Useimmiten keskustellaan juurikin et voiko Haavisto olla linnan juhlissa tai miten suhtautuu veteraanit kun siellä onkin homo puoliso tai sit kauhistellaan jotain muuta yksittäistä asiaa. Ja tämä keskustelu ei minusta ole tähdellistä. Se viesti mikä me lähetetään sillä on, että me yhä mietitään saako homomies olla esillä, onko meidän yhteiskunnassa paikkaa muille kuin heteroille, mitä me arvostetaan ihmisessä, onko tärkeämpää miten hoitaa työnsä vai se keneen olet rakastunut? Ja vaikka tämän naamioisi miten niin tästähän siinä pohjimmiltaan on kyse.
Olisihan se mahtava tilanne, ettei sillä olisi merkitystä, mutta toimiessa globaalilla kentällä, on siellä myös toisenlaisen arvopohjan omaavia yhteiskuntia, joiden kanssa tehdään yhteistyötä.

Myös meidän yhteiskuntamme sisällä on ihmisten arvopohjissa eroja, vaikka yleisesti uskon, että suurin osa ihmisistä täällä arvostaa länsimaista vapautta toteuttaa itseään haluamallaan tavalla.
Toki toivoisin, että se keskustelu pysyisi täällä Suomessakin asiallisena, mutta ainoa keino muuttaa asioita on minusta juurikin se keskustelu.

Ehkä kyse on enemmän tässä siitä, etten koe tuomitsemista kovin hedelmällisenä keinona vaikuttaa asioihin, sillä se luo vain vastareaktion ja lisää polarisaatiota.

Minulle presidentin suuntautuminen on yksi ja hailee, kunhan puoliso on fiksu ja kykenee hyväksymään sen, että kaikki eivät hyväksy ( esim joidenkin valtioiden edustajat ).

Minulla (myös) presidenttiä äänestäessä vaikuttaa pääasiassa poliittiset mielipiteet kokonaisuutena. No siinä mielessä myös ajatus arvojohtajana, että Halla-aho presidenttinä olisi ollut mielestäni todella huono, koska hän on räikeä rasisti. Ei tosin muutenkaan arvot hänen kanssa kohtaa.

Ja kun tämän hallituksen touhuja olen katsellut, en koskaan aio äänestää ketään hallituspuolueiden jäsentä mihinkään. Ai miksikö? Koska meidän perheen pienet tulot pienenee 500-600€ eikä todellakaan olla ainoita kärsijöitä. Työttömyyspäivärahasta poistetaan lapsikorotus (kummaltakin vanhemmalta). Osa-aikatyöstäni rangaistaan poistamalla työttömyyspäivärahasta suojaosa eli käytännössä tulot pienenee 150€. Ja asumistukikin pienenee. Ei tässä myöskään mene läpi selitykset että se lisää työllisyyttä. 1. Rankaisemalla osa-aikatöistä vai? 2. En ole huvikseni työtön. 3. Työssäkäyvienkin elämää hankaloitetaan.

Takaisin