Presidentin vaalit 2024

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua presidentin vaaleista. Aiotko äänestää tai oletko ehkä jo äänestänyt ennakkoon?

Itse pidän näitä tärkeinä vaaleina varsinkin kun maailman tilanne on niin levoton. Presidentillä ei ehkä ole suurta vaikutusvaltaa, mutta hänellä on kuitenkin osuutensa ulkopolitiikassa. Aion äänestää varsinaisena vaalipäivänä.

Mä meinasin myös käydä äänestämässä vasta vaalipäivänä. Mä näen presidentin myös Suomen keulakuvana ja kertoo aika paljon meistä suomalaisista ja meidän arvomaailmasta, millainen johtohahmo äänestetään, vaikka presidentillä ei paljon varsinaista valtaa olekaan.

Mekin taidetaan mennä vaalipäivänä, kun huomenna ei varmaan ehditä. Tärkeä homma käydä äänestämässä :)

Eilen äänestin. Jokaisen pitäisi mielestäni äänestää, jotta demokratia toteutuisi. Tällä kertaa oli kyllä vaikea päättää kahden ehdokkaan välillä, mutta valitsin lopulta eniten omia arvoja vastaavan ehdokkaan. 😊

Minäkin äänestin jo ennakkoon. Vähän olin kahden vaiheilla, mutta ainakin tiesin keitä en missään nimessä äänestäisi.

Mäkin äänestin ennakkoon, koska ennakkoäänestyspaikka oli työpaikan vieressä ja sinne mun ns. omaan äänestyspaikkaan ois pitäny asioikseen lähtee ajelemaan. Kahden ehdokkaan välillä mietin ja pitkään olinkin varma ketä äänestän, mutta päädyin kuitenkin lopulta siihen toiseen vaihtoehtoon. Paljon on tullut vaalitenttejä seurailtua myös ja sekin siihen lopulliseen päätökseen sitten vaikutti.

Olen vähän kahden vaiheilla ääneni kanssa. Antaako sen sille parhaiten omia arvoja vastaavalle, joka hyvin suurella todennäköisyydellä ei pääse toiselle kierrokselle. Vai sille toiseksi parhaalle vaihtoehdolle, joka kuuluu kolmen kärkeen.

Me käytiin äänestämässä viime viikolla, kun asuinmaassani äänestys oli mahdollista kolmena päivänä ennakkoon. Äänestämään mentiin viereiseen kaupunkiin, vaikka sää oli todella huono. Olisi ollut tosi outoa, jos ei pääsisi antamaan omaa ääntään vaaleissa!

Minä käyn äänestämässä äänestyspäivänä. Kokemus kun on et ennakkoäänestyspaikoille on saanut jonottaa, kun taas äänestyspäivänä on päässyt kävelemään lähes suoraan koppiin. Pohdin myös ehdokkaan kanssa, omia arvoja vastaava ehdokas ei nauti kovin suurta suosiota, joten paremmin äänensä sijoittaisi antamalla sen sellaiselle ehdokkaalle jolla on hyvät mahdollisuudet päästä toiselle kierrokselle.

Mulla on aina ollut tosi helppoa valita ehdokas joka kerta. Omia arvoja vastaavasta samasta puoleesta aina. Äänestin ennakkoon tossa yks päivä tällä viikolla, en tosin muista mikä päivä se oli xD

Minä käyn äänestämässä äänestyspäivänä. Kokemus kun on et ennakkoäänestyspaikoille on saanut jonottaa, kun taas äänestyspäivänä on päässyt kävelemään lähes suoraan koppiin.

Täällä ihan sama kokemus. Eilenkin oli "jonoa" kaksi ihmistä ennen meitä. Kun taas jos olen sattunut näkemään ennakkoäänestyspaikan, jonoa on näyttänyt olevan vaikka kuinka.

Annoin lopulta ääneni sille omissa arvoissa toiseksi parhaalle, joka sitten pääsikin toiselle kierrokselle. Toisella kierroksella ei sitten tarvitsekaan yhtään arpoa kumpaa äänestän.

Mä äänestin ehdokasta, joka jäi ulos, vaikka arvelinkin ettei saa mitään yllätysäänisaalista. (ei ollut gallup-ennusteissakaan sijoilla 1-3). Aion äänestää myös ensi kierroksella, vaikka nyt joutuukin ehdokasta vaihtamaan. Uskoisin myös oman valintani olevan jo tehty, ellei viime metreillä paljastu jotain luurankoja kaapista.

Tänään kuultua: Noista kahdesta valitsen sen parin, joita haluaisin silmiin katsoen pystyä kättelemään linnan juhlissa... Kuulemani pisti samantien ainakin minut miettimään että mihin kaikkeen presidentin puoliso virallisesti osallistuu. Onneksi niitä tilaisuuksia on kai varsin vähän ja säästöSuomessa voisi ne l-juhlat jo vaikka lopettaa.

Tänään kuultua: Noista kahdesta valitsen sen parin, joita haluaisin silmiin katsoen pystyä kättelemään linnan juhlissa... Kuulemani pisti samantien ainakin minut miettimään että mihin kaikkeen presidentin puoliso virallisesti osallistuu. Onneksi niitä tilaisuuksia on kai varsin vähän ja säästöSuomessa voisi ne l-juhlat jo vaikka lopettaa.

Tätä ajatusmallia en ymmärrä ollenkaan. Siis sitä, että ehdokkaan puoliso vaikuttaa äänestykseen. Ei se puoliso politiikkaa tee eikä asia vaikuta muutenkaan mitenkään politiikan tekemiseen. Mitä nyt kuitenkin pidän olennaisempana asiana kuin sitä, kuka siellä linnanjuhlissa presidentin vieressä seisoo. No tämä kertoo ilmeisesti sen, että tasa-arvoon on vielä matkaa. Oletan ainakin että tämän sanojalle olisi vaikeaa katsoa miesparia silmiin. Mitä en kyllä sitäkään ymmärrä.

Tätä ajatusmallia en ymmärrä ollenkaan. Siis sitä, että ehdokkaan puoliso vaikuttaa äänestykseen. Ei se puoliso politiikkaa tee eikä asia vaikuta muutenkaan mitenkään politiikan tekemiseen. Mitä nyt kuitenkin pidän olennaisempana asiana kuin sitä, kuka siellä linnanjuhlissa presidentin vieressä seisoo. No tämä kertoo ilmeisesti sen, että tasa-arvoon on vielä matkaa. Oletan ainakin että tämän sanojalle olisi vaikeaa katsoa miesparia silmiin. Mitä en kyllä sitäkään ymmärrä.
Samaa mietin. Itselläni presidentin puoliso ei vaikuta äänestämiseen. Ymmärrän toki, että joillekin ihmisille homous voi olla kynnyskysymys, miksi ääni menee muualle.

Joka tapauksessa tuleva presidentin puoliso tulee olemaan syntyperältään ulkomaalainen ja vaikuttaa, ettei kumpakaan puolisoista ihan täydellistä suomea solkota. Tuskin kummaltakaan sujuu itsenäisyyspäivän veteraanien kahvihetkessä jutustelu veteraanien kanssa ihan tosta noin vaan, jos näitä edustamisjuttuja ainakin kotimaassa ajattelee :Grinning Face:

Siis onko Suomessa vuonna 2024 sellaista porukkaa, joka ei voisi homoseksuaalia (koska siihenhän tuossa viitataan) kätellä ja katsoa silmiin? Surullista, eikä kerro sanojastaan mitään hyvää. Sitäkin mietin, että lieköhän kuitenkin joskus kätellyt vaikkapa homolääkäriä aiheesta tietämättä. 🤭 Ja sitäkin, että miettiikö noin ajatteleva sitten heteroparia kätellessään ensisijaisesti näiden seksihommia (ja pitää ajatuskulkuaan ihan normaalina), vai miksi se homoparin kättely tuntuisi vastenmieliseltä?

Musta tuo kommentti on vaan surullinen ja kertoo siitä et meillä on vielä pitkä matka aidosti tasa-arvoiseen Suomeen. On myös melkoista itsensä vähättelyä, jos ainut syy minkä perusteella kykenee tekemään äänestyspäätöksen on ihmisen seksuaalinen suuntautuminen. Toki jos tää syy on niin painava nii varmaa kaikki itsensä vähättely on ihan ansaittua.

Mun ehdokas ei odotetusti päässyt toiselle kierrokselle, mut on jo selvää ketä äänestän seuraavaksi. Me käydään yleensä äänestämässä äänestyspäivänä, jos ei oo töitä. Meidän äänipaikka on ihastuttava kylätalo, missä ei muuten tuu käytyä, niin on hauska käydä siel äänestämässä.

Nyt voiskin leipoa jotain vaalikahveille. Ekalla kierroksella ihan vaan ostettiin kaupasta pullaa. Onhan vaalikahvit tärkeä homma 🤭

Oon äänestänyt aina lähes poikkeuksetta ennakkoon. Yhden päivän varaan en ole halunnut äänestämistä jättää, koska minun tuurilla olisin juuri vaalipäivänä sairaana sängyn pohjalla.

Ensimmäisen kierroksen ehdokkaani ei päässyt toiselle kierrokselle, mutta se kyllä oli tiedossa jo valmiiksi. No sentään toiselle kierrokselle pääsi ehdokas, jota voin myös hyvillä mielin äänestää.

Jonkinlaiset vaaliherkut pitää vaalipäivälle hommata, jotta voi sitten napostella tuloksia seuraillessa.

Takaisin