Potutusketju

Mulla rv 17. Koko raskaus on ollut yhtä helevettiä. Todella hirveä pahoinvointi viikolle 16. Viikolla 12 tuli voimakas vatsakipu joka jatkuu edelleen. Mitään syytä ei ole löytynyt. Olisin synnyttänyt näillä tuskilla jo monta kertaa. Oon ollut pedissä kolme kuukautta eikä mulla ole mitään positiivista sanottavaa koko raskaudesta. Pääosin kadun että ikinä tähän ryhdyin. Muutama päivä sitten alkoi myös selkä ja lonkkakivut. En voi tehdä mitään muuta kuin maata.

Hei riepu, kohtalotoveri ilmoittautuu! Mä oon kanssa koko raskauden ollut saikulla, nyt viikkoja reilu 25. Alussa olin viikko tolkulla sairaalassa rajun oksentamisen takia ja pahoinvoinnit jatkuu edelleen. Niiden lisäks sain heti toisen kolmanneksen alussa järkyttävät vatsakivut, joihin ei edelleenkään oikein tiedetä syytä. Sen lisäksi oon pari kuukautta kärsinyt kovasta iskiaksesta, enkä siis pysty edes kävelemään. Että joo, tiedän kuinka perseestä tää voi olla. Mulle vielä lääkäri totesi naureskellen, että "ota nyt vaan suosiolla saikkua äitiysloman alkuun asti, että ei toi tosta tuu ainakaan helppottumaan enää". Lohdullista :D Ja ai että otti päähän "No sä oot niin pieni kokoinen, että kroppa reagoi vähän rajummin näihin muutoksiin". Siinä mulle selitys järkkyihin vatsa- ja selkäkipuihin.
Mutta riepu, hurjasti voimia ja jaksamista! Kyllä tästäkin sonnasta selvitään.

Aijai! Mulla ei ollut Maatusen eikä riepun vaivoja, mutta jatkuvasti vaan huimasi eikä kävely oikein sen takia kantanut. Närästys vei kans voimat todella tehokkaasti, koska syöminen oli täyttä tuskaa. Ohjeeksi tietysti sanottiin, että syö pieniä annoksia, mutta vesilasillinen ja hapankorppu saivat joskus rinnan palamaan. Jos jossain täytyi käydä, niin koko ajan piti olla mukana tuoremehua tai kuivahedelmiä, että ylipäätään jaksoi pysyä pystyssä. Taisin olla kaksi kuukautta töissä. Loppuraskaudessa iski päälle rannekanavaoireyhtymä eikä ruokailuvälineet ja kynät enää pysyneet kädessä. Sukulaiset ja tuttavat sitten kyselivät, että olenko neulonut tai virkannut jotain pikkuiselle.... Arvatkaa vaan olinko???!!!

Ainiin, ja käytin lääkinnällisiä tukisukkia viimeisen raskauskolmanneksen, eli kesä-heinä-elokuun :) En pystynyt muuten seisomaan enkä kävelemään yhtään mihinkään. Ne taisi olla synnytyksen aikanakin jalassa.

Kannattaa kyllä ottaa selvää kaikista suvun perinnöllisistä sairauksista: mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta lapsen ollessa 8 kk vanha, josta en edes tiennyt sukurasitetta olevan, mutta diagnoosin saatuani, sain sukulaistenkin sairauksista kuulla. En sitten tiedä vaikuttiko jo kilpirauhasarvot raskauden aikana...

Kiitos tsempistä. Minusta tuntuu että lääkäri ei ollenkaan tajua tätä mun tilannetta ja sitä että olen kipeä 24/7. Viime yönäkin heräsin siihen että huusin ku sattui niin lujaa vatsaan. En voi käydä edes kaupassa ni lääkäri sanoi että nythän se on parasta työssäoloaikaa tämä toinen kolmannes ku vatsakaan ei ole tiellä. Sitä paitsi mulla on ihan jäätävän kokoinen vatsa vaikka viikkoja 17. ja sekin todella ahdistaa. Painoa tullut 4 kiloa mutta näyttää että vähintään 14. En mä ymmärrä miten joku voi olla elämänsä kunnossa raskaana. Ihokin oikein hehkuu. Paras vitsi ikinä. ::-D Mutta tsemppiä kaikille muillekin jotka viettää 9 kuukautta 90 vuotiaan kropassa.

Anoppi! Nyt ärsyttää! Meille on tulossa vieraita ja anoppi sai tietää. Soitti ja ilmoitti että tulevat käymään kun sukulaisia on tulossa. Yleensä eivät käy kylässä mutta kun sukulaisia on tulossa meille, niin tunkevat tänne! Ollaan tehty niin että ei kerrota jos sukua tulee käymään. Nyt mies oli möläyttänyt! :smiley-angry019

Onko täälä muita jotka saa tylyä kohtelua neuvolassa? Itsellä terkka on ok mutta lääkäri aivan perkele. Ja ku minä joudun joka kerta lääkärille koska on ongelmia. Eilen kävin taas neuvolassa enkä saa itkua loppumaan vieläkään. Mulla on ollut 12 viikolta jatkuva voimakas vatsakipu mitä tämä neuvolan naislääkäri ei todellakaan usko. Ei vaikka eilenkin itkin hysteerisesti sen edessä. Sanoi että ei se kuule kummene kotona olemalla että menet nyt kokeileen töitä. Sanoin että en pysty edes kaupassa käydä ni miten minä voin 8 tuntia tehdä fyysistä työtä. Sanoi että huolestuttaako sua että et jaksa hoitaa sitä lasta ku oot jo nyt tuossa kunnossa. Sanoin että kyllä kai nämä kivut loppuu sitten kun on synnyttänyt ni vastas että mutta ku ei sulla ole mitään syytä edes olla kipeä. Hänen mielestään mulla on päässä vikaa ku tunnen itteni kipeäksi. Kaiken lisäksi se ei koskaan puhu mitään ku ultraa. Ei kerro mitään mitä näkee. Eilen mittas kohdunkin niin ei kertonut sitäkään paljonko oli eikä merkkaa edes korttiin tietoja. Kysyä ei kannata ku tulee aina tyly vastaus. Odotin alunperin kaksosia ja sitten ultrassa selvisi että toisen sydän ei enää lyö niin sen verran sanoi että toinen on kuollut mutta ei muuta. Kysyin että mitäs nyt tehdään kun se siellä mahas on kuitenkin. Ni vastas että ei mitään ja anto ymmärtää että voin lähteä ja minä lähdin itkien. Luulen että mun neuvolat on nyt käyty. Neuvolapäivät pitäis olla niitä mukavia kohokohtia. Mulle ne on masentavia ikinä. En mee enää koko paikkaan. Pyysin että oisin päässyt rakenneultraan lähemmäksi että ei tarvitse kipeänä matkustaa 100 km. Ei käyny lääkärille. Jos on oma auto ni pääsee kyllä sen matkan. En ole varma menenkö sinne ultraankaan ollenkaan.

Riepu, kuulostaa todella kamalalta tilanteelta. Onko teillä myös sellainen tilanne, että on vain yksi neuvolalääkäri, eli vaihto toiseen ei kävisi? Pystyisitkö Ottamaan asian puheeksi terkkarin kanssa?

Onko sun mahdollista mennä esimerkiksi yksityiselle tutkituttamaan mistä kivut johtuu tai ihan terveyskeskukseen?

Ei kuulosta kovin ammattitaitoiselta lääkäriltä. Tsemppiä!

E: olet kuitenkin töissäkäyvä, joten miten teidän työterveys? Voisko ne ottaa kantaa asiaan?

Sen verran olen Tk:ssa käynyt että on verikokeita otettu ja ne on ollut ok. Minulla on tuo kohtu niin kipeä että siihen ei kärsi koskea ni se varmaan säteilee koko vatsaan. En ole kyllä kuullut että kukaan olisi ollut näin kipeä yhtäjaksoisesti. Olisin synnyttänyt näillä tuskilla jo monta kertaa. Ja on täälä vain se yksi leipääntynyt vanha akka lääkärinä. Ei voi vaihtaa. Mutta työterveyshuolto on erikseen ja siellä eri lääkäri kyllä. Pitäisi sanoa terkalle siitä töykeästä lääkäristä mutta mä oon vähän tämmönen että nielen kaiken ja itken ku oon yksin.

Onko sulla mahdollista ottaa vaikka mies ens kerralla mukaan ja hän vois ottaa sen terkan kanssa puheeksi, miten pois tolaltasi ja huonoin fiiliksin olet käyntien jälkeen?

Eihän tossa tilanteessa ole mitään järkeä ja ehdottomasti siihen on muutos saatava :(

Niin voisi tehdä tai sitten laitan sille terkalle tekstiviestin. Ainakin kerran se muutti minun aikaa lähettämällä tekstarin niin kai sille voi takasikkin laittaa.

Voi jessus sentään riepu, tosi ikävä tilanne :/ Laita ihmeessä tekstiviestiä terkkarille jos tuntuu helpommalta kuin puhuminen, ja jos on kännykkänumero niinkuin jokaisessa asioimassani neuvolassa on ollut niin kyllä hän sen vastaanottaa ihan normaalisti eikä mitään estettä ole etteikö voisi itse viestiä laittaa. Toivottavasti ottaisi terkkari onkeensa ja osaisi auttaa sinua asian suhteen. Olen samaa mieltä Timantin kanssa että pakkohan tuohon muutos on saatava. Tosi paljon tsemppiä ja jaksamisia sinulle riepu1978 <3

Riepu kyllä on nyt sympatiat sun puolella!!!!!! Ensi kerralla otat neuvolaan joko miehen tai jonkun muun esim. Ystävä, äiti! Niin ovat sun henkisenä tukena. Todella törkeätä käytöstä. Kipu on subjektiivista eikä edes lääkäri voi väittää niitä huuhaaksi. Sinähän ne tunnet eikä hän. Joten miten kukaan voi määritellä, mitä kuuluis tuntea ja miten.

Riepu, sinuna olisin kyllä yhteydessä potilasasiamieheen tai ainakin ko lääkärin esimieheen! Ei tollanen käytös ole suotavaa - kenkään harpulle!

Jaksamista kuitenkin, toivottavasti saat jostain kunnon terveydenhuoltoa eikä tartte tollasta kestää!

Perkuleen perkule! Juuri kun on päässyt lomilta takaisin töiden ääreen ja arki saatu rullaamaan niin loppuviikko sairaslomaa!

Sana potutus ei edes riitä sanoin kuvailemaan tätä tunnetta mitä tunnen tällä hetkellä kun luen näistä kolmesta "herrasmiehestä" jotka käytti hyväkseen kolmea 2-5 vuotiasta lasta! Ja se, että nää kyseiset miehet saivat tuomioksi vain reilu 3 vuotta, mistä ensikertalaisina tietysti kärsii vain puolet. Sairasta! :smiley-angry019

Suomessa tapahtunutta Anskunen? Huom vielä se että jos ovat tehneet rikokset alle 21v. niin pääsevät 1/3osalla..

Itseä ketuttaa huolella suomen suhtautuminen seksuaalirikollisiin ja varsinkin pedofiileihin. Itse luin juuri jutun nuoresta miehestä joka raiskasi 8-vuotiaan ja on saanut luvan nyt n.vuoden jälkeen käydä opiskelemassa vankilan ulkopuolella :wtf Mun mielestä vaan niin käsittämätöntä. Rehellisesti sanottuna toivon että joku tekee kyseiselle ihmiselle jotain erittäin epämieluista näillä koulureissuilla, kun luultavasti vankilassa ns. rottaosastolla sen varalta ettei kukaan siellä pääse häneen käsiksi.. Äh kun ärsyttää, prkl.

Suomessa joo. -89 syntynyt oli ainakin yksi. Tapauksestahan on joku 6 vuotta ainakin. Sitä en tiedä ovatko istuneet tutkintavankeudessa kokoajan ja sen takia tuomio vai kolme vuotta. Ihmeen kauan kestää tutkiakin!

Luin myös tuosta tapauksesta Bnt, uskomatonta!

Mua alkaa potuttamaan jo tää "talvi". Tommoinen loskakeli ei paljon innosta. Saisi tulla kevät jo pikkuhiljaa ja toisi vähän valoa tunnelin päähän :)

Juu, talvi saisi kyllä jo vaihtua kevääksi! Mieluiten loppukevääksi, alkukesäksikin vaikka saman tien! :D

Juu, talvi voisi jo mennä - nytkin on niin kamalasti lunta pihassa, että hyvä kun ovesta ulos pääsee.
Täällä ei kolaa kukaan muu kuin oma mies ja yksi koti-isä ( 14 asuntoa... ) Vaunujen kanssa lumen lykkiminen ei oikein suju...

Takaisin