Pluskokoiset plussanneet

Mä meinaan lans pyytää neuvolassa jotain ohjeita terveelliseen ravitsemukseen raskauden aikana. Mä tarviin kumminkin melko tiuhaan jotain ravintoa, ja aika herkästi ne välipalat ovat niitä ei terveellisimpiä.
 
Itse olin tosi laiha, kun aloin esikoista 12 vuotta sitten odottaa ja esikoisen jälkeen jojoilin painoni kanssa (30 kiloa tuli jossain vaiheessa lisää). Pudotin yli 25 kiloa, kunnes vuosi sitten kohdunulkoisen jälkeen hieman masennuin ja söin suruuni, jolloin lihoin 15 kiloa. Lähtöpaino tässä raskaudessa oli 75 kg ja pituutta minulla on 155cm eli bmi reippaasti yli 30. Nyt menossa rv 11+3 ja paino pudonnut tähän mennessä 4kg jatkuvan pahoinvoinnin seurauksena.

Neuvolassa täti ymmärsi tilanteen, koska painoni on reilussa vuodessa noussut eli selvästi tapahtumien seurauksena. Sain suoraan lähetteen sokerirasitukseen jo viikoille 12-16, koska suvussa diabetesta (ei tosin lähipiirissä). Pyysin myös itse suoraan raskausdiabeteksen mukaisen ruokavalio-ohjeen, että saisin omilla keinoilla pidettyä painon kurissa. En haluaisi lihoa raskauden aikana yhtään, koska painoa on jo muutenkin aivan liikaa. Edellisessä raskaudessa lihoin lähemmäs 20 kg, mutta silloin pysyin vielä normaalipainon rajoissa, koska olin alussa jo niin laiha.

Toivon pahoinvoinnin ja väsymyksen pian helpottavan, että jaksaisin tehdä kotitöitä sekä pääsisin syömään oikeaa ruokaa. Aika nestemäisellä ruokavaliolla on täällä menty, kun alas menee vain maito ja mehut sekä jogurtit. Haluaisin myös käydä ulkona kävelemässä tuossa ihanassa kevätilmassa.
 
Täällä kans yx pluskokoinen odottaja. Bmi 33. Tänään oli eka neuvolalääkäri ja todettiin et paino pudonnut jo 2kg lähtöpainosta. Kunnon pahoinvointia ei ole ollut mutta kuvotusta enkä pysty syömään paljoa kerralla. Napostelen tarvittaessa manteleita ja pähkinöitä. Ja mies on kateellinen kun voin vetää suklaata ja kuitenkin paino putoaa. :D
Lähtöpaino oli tällä kertaa 3kg vähemmän kuin viimeks. Viime raskaudessa paino putosi hiljalleen 2,5kg, vasta viikon 26 jälkeen alko nousta yhtä hitaasti takas niin että viimeinen punnitus oli -200g lähtöpainosta. Jos nyt siis jatkuu painon pudotus yli puoleen väliin asti niin mähän oon melkeen bikinikunnossa kesällä! :D
 
Mullakin oli BMI 35, kun tulin raskaaksi. Nyt raskauden jälkeen paino pudonnut 7-8 kg lähtöpainosta. Näin jälkeen päin harmittaa tuo kertynyt ylipaino, koska sain radidiagnoosin. Mulla oli tuulimunaraskaus 3/13, minkä aikana ja jälkeen tuli 5 kg lisää painoa. En harrastanut liikuntaa pariin vuoteen ja söin liikaa ja huonosti suhteessa kokooni. Nyt olen käynyt päivittäin kävelyllä pojan kanssa. Alkoholi jäi myös kokonaan pois, kun tulin raskaaksi. Sitä ennen saatoin juoda saunasiiderit. Raskausaikani sujui ylipainosta huolimatta hyvin, koska painoa ei tullut lisää koko aikana.
 
Mä olen edellisten raskauksien aikana ollut normaalipainoinen.
Nyt lähtötilanne on monella tavalla eri, siksikin että nyt IVF raskaus.
Klinikalla lääkäri suhtautui ymmärtävästi, neuvolaa odotellessa...
 
Täälä kans yks jolla on tuota painoa liikaa(nla:ssa mitattuna 163cm/103kg).. nla:ssa ei täti siihe oikei sanonu minkää,sokerirasitukseen joudun minäkin.. nyt raskausaikana(tänää viikot 14+1) mun painoni on pudonnu mielestäni aivan liikaa,8kg.. saa nähä mitä nla:ssa siihe sanotaa ens vk.. mut ku mikää ei uppoo ja koko aja on etova olo.. ja toisinaa on päiviä jollon mikään ei pysy sisällä...
 
Neuvolassa paino oli 160cm/76.9kg. Pelottaa vain paljonko se vielä nousee.. Sokerirasitus vähän myöhemmillä viikoilla.

14+5
 
Mulla raskausaikana paino nousi vain +5kg ja nyt painoa on tippunut siitä yhteensä noin 17kg eli olen noin 12kg kevyempi kuin ennen raskautta! :) Poika on tällä hetkellä 4,5kk. En ole mitään erityistä tehnyt tai laihduttanut. Ja noi kilot tippu oikeastaan ekan parin kuukauden aikana, nyt pysynyt jo tovin samana. En imetä (imetys onnistui vain 7 viikkoa ja sekin osittaisimetyksellä).
 
mulla ei noussu paino ollenkaan yli lähtöpainon raskauden aikana. nyt lähtöpainoon -5kg. Mulla on tosi tiukassa kilot, eikä meinaa lähtee millään, vaikka täysimetän. Tyttö ens viikolla 4kk...
 
Yhyy nonni! Heti kun pahoinvointi on alkanut helpottamaan niin vedin tän viikon ihan överiks.. Oon syöny hampurilaisia ja ranskalaisia ihan liikaa. Ihan kun tässä olisi varaa muka lihoa!
 
Mulla ei paino noussu yhtään raskausaikana, vaan alussa tippui jonnekkin rv33 saakka ja sit lähti nousuun... oon nyt jatkanu raskauden jälkeen radi-ruokavaliota, toki oon myös herkutellu sekä lisänny liikunnan määrää jonkn verran ja tänä aamuna -35kg lähtöpainoon, olin muuten pyörtyä puntarilla sen kunniaksi.
 
Hienoa, Maajo ! Mulla on -7 kg raskauden alkupainoon. Tosin ei ole tullut enää noudatettua niin tiukkaa radi-ruokavaliota. Välillä on tullut herkuteltuakin. Liikuntana on harrastettu on vain vaunuilua, että jotakin muuta olisi mukava myös tehdä.
 
Takaisin
Top