Pitkiä katseita neuvolassa...

^ Onpa kurjaa ja tosiaan epäasiallista käytöstä kaikinpuolin :sad001 Tsemppiä sinulle ja toivottavasti löytäisit mukavia tuttuja siihen lähellenne.
 
baby1: mulle tuli jotenkin niin surku että piti ihan katsoa missä asut, mutta taitaa olla vähän turhan kaukana Oulu, muuten olisin voinut tulla vaikka säästä puhumaan seuraksi :)
 
Täälläkin yksi nuori äiti, tällä hetkellä 18, mutta jos lapsi syntyy ajallaan niin kerkeän täyttää 19. Mulla taas on niin päin, että näytän ikäistäni vanhemmalta. En oo kohdannut ollenkaan paheksuvia katseita, ja samapa se vaikka jotkut pahalla silmällä kattoiskin, ei kannata välittää! :)
 
Täällä 19 vuotias raskaana oleva. En ole oikeastaan missääs kohdannut paheksuvia katseita. Tai jos joku on katsonut vähän pidemään niin en välitä, kannan ylpeänä vatsaani :)
 
19-vuotiaana aloin odottaa esikoistani, paheksuvia katseita tuli lähinnä eläkeikään ehtineiltä, ja tulee edelleen kun käyn vaunuja työntelemässä. Etenkin useat kasvolävistykseni ja venytetyt korvanlehdet keräävät erittäin epämiellyttäviä katseita kun on vauvan kanssa liikkeellä. Valitettavasti kaikilla neuvolan työntekijöilläkään ei ole kykyä hillitä itseään, kuten sain huomata jälkitarkastuksen tehneestä lääkäristä kysyessäni häneltä sisempään häpyhuuleen ilmestyneestä reiästä, joka oli ilmeisesti tikin aiheuttama. Totesi sitten että "se voi aikanaan revetä tai sitten sulla on joku lävistys siinäkin". Oli kyllä mielestäni hyvin epäammattimaista ja välitin tiedon neuvolalle samalla pyytäessäni jatkossa lääkäriä joka osaa käyttäytyä. Ihme, sillä nuoria äitejä on nykyään tosi paljon, eivätkä lävistyksetkään ole enää aikoihin olleet mikään hirveän erikoinen juttu. o_O

Käydessäni pojan ja äitini 53v eräässä vaateliikkeessä, seisoin kärryjen vieressä ja viihdytin pikkuista äitini katsellessa vaatteita muutaman metrin päässä. Siinä keski-iän tietämillä oleva myyjä tuli viereeni, päivitteli kuinka suloinen vauva on ja käveli äitini luo kyselemään pojan ikää. Tiedä häntä, mutta mielestäni on ehkä hieman todennäköisempää että lapsi on minun kuin reilu viisikymppisen äitini... :D
 
Itse en ole saanut paheksuvia katseita ja neuvolassa ja lääkärissä tsempattiin lapsen pitämiseen. Lapsi oli siis kyllä yllätys mutta ei mikään kauhea järkytys. Olen kuitenkin huomannut, että ympärillä ihmiset alkavat ensin tuputtaa "et kai sä pidä tota kun olet niin nuori" ajatusta, vaikka en kenellekkään ole tuonut mitenkään esille että lapsi olisi ollut vahinko. Täytän siis 19 pian lapsen synnyttyä, joten en ole kuitenkaan mikään ihan lapsi. Samoin jos jollain palstalla kysyy jotain niin yleensä keskitytään iän kritisointiin eikä kysymystä koskevaan ongelmaan...
 
Juu se on kiva miten täällä ei oo tuomiomeininki! Saattaahan se olla että joillain vanhemmilla on tapana katsoa nuorempia paheksuvasti noin ylipäätäänkin, ei vain raskauteen liittyen. Mutta voi myös olla niin että näyttää vahingossa jotenkin nyreältä.. Mäkin olen vanha (omasta mielestä tietenki vielä nuori :grin) äiti. Musta on hienoa että nuorilla on lapsia.. mutta voin silti kuvitella, että ku maan vetovoima niin kutsuu jo naamaa puoleensa ja raskaana oli väsynyt ja hajamielinen, niin hyvin olis voinu vahingossa jämähtää tuijottamaan jotainntoista vuoronsa odottelijaa nyreäksi tulkittava ilme naamalla vaikka oikeasti päässä vaan ei liikahda lehtikään..
 
Mä olen Åke huomannut saman ilmiön kun jossain liikun. Normaalisti en kiinnosta ketään mutta nyt kun mahan kanssa kulkee niin katseita saa osakseen koko ajan. Eilenkin ruokakaupassa yksi ystävällinen nainen käski mun mennä ennen häntä kassalle. Näytin varmaan tosi kärsivältä.
 
Raskausaikana mua kyllä tuijoteltiin kaupungilla pahasti. Itse olin 25 vuotias silloin, mutta näytän nuoremmalta. Neuvolassa suhtauduttiin minuun aina asiallisesti. Mutta siis keski-ikäiset naiset mulkoili pahasti, en kyllä tiedä syytä.

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Joo kyllä raskaana oleva nainen melkein aina kerää katseita, eikä se yleensä tarkoita mitään sen kummempaa.
Se saattaa sit vaan itsestä tuntua siltä, että ne olis jotenkin paheksuvia, jos itse päästää sen ajatuksen valloilleen ylipäätään että joku saattaa paheksua?
 
Musta se on aika ihanaa että miehet kiinnittää huomiota vatsaan, enemmän kun naiset mun mielestä. Ja mä oon aika ylpeä tästä mahasta. Olo on naisellinen.
 
Mun tapauksessa nuo paheksuvat katseet huomas muutkin kuin vain minä, että ei ollut omaa mielikuvitusta. Itse olin ylpeä mahastani, olihan sinne yritetty saada asukkia pari vuotta.

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Musta on outoa paheksua raskaana olevaa naista. Nainen on kauneimmillaan raskaana(joku voi olla eri mieltä). Sitä paitsi luonto on nimenomaan suunnitellut niin että nuorena kroppa on optimaalisimmillaan raskauteen ja synnytykseen. Olkoon odottaja millainen tahansa niin olkaamme ylpeitä vartalostamme. Se sentään luo uutta elämää.
 
Mulla on lävistyksiä ja isohto tatuointi näkyvällä paikalla ja tosi lyhyet hiukset yms. ja neuvolassa muhun on suhtauduttu tosi ihanasti enkä oo kertaakaan huomannu että olis sielä mitenkään paheksuttu mun ulkonäköä. Muutaman kerran olen huomannu toisten raskaana olevien katsovan vähän pidempään ja joiltakin vanhemmilta rouvilta tulee katseita. En sitten tiedä katsovatko naamaani vai mahaani.

Tuijottelu on inhottavaa, en käsitä miksi joku niin luonnollinen asia kuin raskaus herättää niin paljon mielenkiintoa muissa ihmisissä ja miksi äitejä paheksutaan ties mistäkin syystä. Eihän ulkonäkö tai ikä voi kertoa millainen äiti kukin tulee olemaan
 
Olen 36 ja osa vanhemmista ihmisistä (vatsa ei näy vielä, joten mahaa ei tuijotella) toteavat eri yhteyksissä, että kun olen niin nuori. Kuusi vuotta sitten sain tätä kommenttia työhöni liittyen, eli ammattitaitoani epäiltiin. En oikein voi kohauttaa harteita ja todeta, että vaikutan nuorelta vain, koska kommentoija on niin vanha.

Nämä ihmiset ovat yleensä sitä ikäpolvea, joka aloitti lasten pyöräyttelyn kahdenkympin molemmin puolin. Niinpä on aika kaksinaismoralistista paheksua nuoria äitejä. Toki jos tiedän, että jonkun elämäntavat eivät ole hyvät tai elämänhallinta yksinkin on pahasti hukassa, saatan toivoa, että kyseinen odottaja olisi odottanut ennen lapsen hankintaa vähän aikaa että kypsyisi itse ja tasaantuisi. Ainoa tilanne, jossa mulkoilen, on jos vedetään norttia posket lommolla ja vatsa pystyssä. Tai ollaan humalassa vatsa pystyssä.
 
Olin 19-vuotias, kun odotin esikoista. Välillä saattoi joku vähän tuijotella pidempää neuvolassa, mutta enimmäkseen julkisilla paikoilla ja esim. bussiin mentäessä näkyi välillä vastassa sellaisia paheksuvia ilmeitä.
Neuvolatätikin oli kyllä jatkuvasti huolissaan ja voivottelemassa eikä hän yhtään luottanut siihen, että tulen pärjäämään vauvan kanssa.
Mennessäni synnytyssairaalaan tutustumaan, olin ainoa nuori äiti ja ainoa, joka oli tullut yksin ilman puolisoa. Siellä sitten tuli sellaisia sääliviä katseita. Henkilö, joka esitteli paikkaa, tuli kierroksen jälkeen mun luokse ja kyseli, että onko mulla jo tukihenkilö valittuna synnykseen. Sanoin vaan, että ihan oma avopuoliso eli lapsen isä. Oli vähän nolona :)
Synnytysvalmennuksessa oli aikalailla sama juttu, kun menin sinnekin yksin. Päätin aika nopeasti ollessani siellä ensimmäistä kertaa etten toiste sinne mene, että osaan synnyttää ilmankin :p

Luulisi kyllä, että nykyään nuoria äitiä on sen verran jo ettei tarvitsisi ihmisten tuijotella paheksuvasti. Itselläni esikoinen päätti tulla ehkäisystä huolimatta ja päätin heti raskaustestin näytettyä positiivista, että niin oli sitten tarkoitus tapahtua ja otin vastuun omasta toiminnastani, jos näin voi sanoa.

Jokaisella nuorella äidillä on se oma tarinansa eikä jokainen nuori äiti tarkoita vahinkoraskautta tai yh-äitiä. On kyllä aika linnunaivot, jos ei laajemmin osaa ihminen ajatella.
Ikä ei mielestäni tee huonoa äitiä. Nuorena sitä jaksaakin paremmin :grin
Itselläni ikää on nyt 26 vuotta ja 2kk sitten sain toisen lapsen. En muista, että esikoisen kohdalla väsymys olisi näin kova ollut, vaikka ei mua kait voi vielä vanhaksi kutsua :grin

Ja kyllä se raskausvatsa tosiaan on semmoinen, että sitä saattaa ohimennen automaattisesti katsoa eikä sitä sen kummemmin edes ajattele :)
 
Takaisin
Top