Ehdottomasti imetys kannattaa aloittaa ilman kumeja. Ja joka tapauksessa se imetys sattuu alkuun ihan hemmetisti! Mutta vain sen aikaa kun vauva on imenyt muutaman hyvän imun ja maito alkaa virrata siellä tiehyissä.
Ne rinnan päät menee rikki, mutta se kuuluu asiaan. Maito oli välillä vaaleanpunaista kun verta sekoittui mukaan. Sit vaan aina imetyksen jälkeen rasvaa. Mä ainakin yritin välillä puristaa niistä semmoset paakkuuntuneet maitokököt pois ja siten helpottaa sitä ärsytykseen tottumista.
Rintakumia en hirveästi käyttäisi tuohon, että rinnan päät menee rikki ja imetys sattuu. Ajattelen että nopeammin ne tottuu kun sietää sen alussa kärsittävän kivun... Tietty joskus on vaan pakko, jos touhusta ei muuten tule mitään.
Mutta sit jos se nännin muoto on jotenkin hankala vauvalle niin tottakai. Mun kaveri imetti 6kk rintakumin kans kun ei olis onnistunut muuten pienten nännien vuoksi. Pääasia että vauva saa ruokaa! Muistakaa maalaisjärki!
Itse koitin rintakumeja sen takia, kun maito tuli niin tykkinä ja vauva ei ehtinyt juoda sitä niin nopeasti. Joillekin se voi kuulema auttaa. Mulla ei toiminut, maitoa pääsi aina livahtamaan kumin renkulan alle ja kumi irtosi. Sit olikin maitoa taas joka paikka täynnä.
Samat neuvot ei sitten päde kaikilla, yksilöitä tuntuu olevan nuo meidän rinnatkin!

Tiedän et mulla tulee taas olemaan vaikeuksia imetyksen kans, mutta päättäväisenä kohti haastetta. Positiivisin mielin!