Pikkusille ja itselle hankittua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lucy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäkään en oo rintakumeja hankkinu..itse asiassa ilman tätä foorumia en ees tietäis et moisia on ees olemassakaan.. kukaan tuttu oo koskaan moisista maininnu ja neuvolassa oo ees puhuttu mitään imettämisestä tai ylipäätään mistään mikä liittyy synnytyksen jälkeiseen elämään..

Mä tosiaan jäin siihen käsitykseen, että jos nännit on ihan fyysisesti rikki eikä rasvat auta, niin sitten kumit käyttöön. Kokeilin äsken ja onhan se oma rastinsa tuokin alkaa virittelemään tissiin lisäosia.

Mä muistelisin kuulleeni, että kumi vois tosiaan vaikuttaa siihen imuotteeseen, mutta toisaalta onhan heitäkin joiden nänni on niin matala, ettei imetys ilman kumia onnistu missään vaiheessa. Niinku jo sanoin, en oo ollenkaan ajan hermolla, joten olen ekat päivät imettäny "hampaat irvessä", koska kyllähän se aika höpöä ensin tekee ennen ku tissit tottuu.

Ai jehna. Mä olen vain törkkäissyt senkin tuubin sairaalakassiin. Nännit on jo valmiiksi kipeät, että pitäisköhän tuota holvaamista nyt sitten harkita? Vai meneekö ihan välilihan öljyämiseksi?

Mä oon käyttänyt vaan perusvoidetta, jotta nännien iho pysyisi hyvässä kunnossa. Otan vahvemmat käyttöön sitten kun/jos tarvii.

Mun äiti kans sano et kannattaa ihmeessä alottaa se nännien rasvailu lasinohilla hyvissä ajoin etukäteen...enpä oo alottanu. Ihan kookosöljyllä oon rasvaillu siinä samalla kun tissejä ja mahaa muutenkin.

Mä oon kuullu eri terveydenhoitajilta eri neuvoja etukäteen rasvailusta ja kavereiltakin. Osa sanoo, että rasvaa ihmeessä ja osa taas, ettei sillä ole mitään merkitystä kuten ei esimerkiksi "nännien karaisullakaan" eli mua kehoitettiin neuvolassa hiukan kovemmin kuivaamaan suihkun jälkeen tms. Laiskana ihmisenä jätin rasvaamiset väliin. Karaisunkin lopetin laiskuuttani...

En oo koskaan käyttäny rintakumeja vaikka kipeetä on tehny. Alussa se imetys tekee aina kipeää, mutta kyllä siihen nännit tottuu. Ja rasvaillut olen vaan punaisella bepanthenilla aina imetyksen jälkeen. Myös se maitotippa suojaa hyvin nännejä.
Rintakumit on hyvä apu silloin, jos nänni on tosiaan niin matala, ettei vauva saa siitä imuotetta. Tai jos nännit on ihan vereslihalla. Kannattaa kokeilla mahdollisimman pitkään ilman, jotta vauva oppisi sen oikean imuotteen. Sitten se imetys ei enää satu, kun imuote on oikea... Paitsi sitten, kun vauva saa ekat hampaat ja päättää kokeilla niitä äidin tissiin :)

Ehdottomasti imetys kannattaa aloittaa ilman kumeja. Ja joka tapauksessa se imetys sattuu alkuun ihan hemmetisti! Mutta vain sen aikaa kun vauva on imenyt muutaman hyvän imun ja maito alkaa virrata siellä tiehyissä.

Ne rinnan päät menee rikki, mutta se kuuluu asiaan. Maito oli välillä vaaleanpunaista kun verta sekoittui mukaan. Sit vaan aina imetyksen jälkeen rasvaa. Mä ainakin yritin välillä puristaa niistä semmoset paakkuuntuneet maitokököt pois ja siten helpottaa sitä ärsytykseen tottumista.

Rintakumia en hirveästi käyttäisi tuohon, että rinnan päät menee rikki ja imetys sattuu. Ajattelen että nopeammin ne tottuu kun sietää sen alussa kärsittävän kivun... Tietty joskus on vaan pakko, jos touhusta ei muuten tule mitään.

Mutta sit jos se nännin muoto on jotenkin hankala vauvalle niin tottakai. Mun kaveri imetti 6kk rintakumin kans kun ei olis onnistunut muuten pienten nännien vuoksi. Pääasia että vauva saa ruokaa! Muistakaa maalaisjärki!

Itse koitin rintakumeja sen takia, kun maito tuli niin tykkinä ja vauva ei ehtinyt juoda sitä niin nopeasti. Joillekin se voi kuulema auttaa. Mulla ei toiminut, maitoa pääsi aina livahtamaan kumin renkulan alle ja kumi irtosi. Sit olikin maitoa taas joka paikka täynnä.

Samat neuvot ei sitten päde kaikilla, yksilöitä tuntuu olevan nuo meidän rinnatkin! :wink
Tiedän et mulla tulee taas olemaan vaikeuksia imetyksen kans, mutta päättäväisenä kohti haastetta. Positiivisin mielin!

Esikoisen aikaan käytin rintakumeja sen aikaa kun nännit meni rikki, en vaan kärsiny imettää. Tein sillä tavalla et joko aloitin sen kumin kanssa ja sit kun maito alkoi herua, niin otin sen välistä pois tai sit imetin joka toinen kerta kumin kanssa. Parissa viikossa kotiutumisesta oltiin päästy siitä eroon, kun sain nännit parantumaan.

Meillä on ollut noita MAMin anti-colic pulloja, ja musta on ollut helppo tiskata ne, kun ne menee niin moneen osaan. Onhan se ärsyttävää sit purkaa ja koota niitä, mut mahtuu paremmin kattilaan keittymäänkin, kun menevät pieneen tilaan. Ja vauvat on tykänneet syödä niistä. Myös ainun tavallisia pulloja meillä on ollut, mut niiden pesemiseen tarttee pulloharjan.. jotku kehuu NUKin pulloja ja meillä oli sairaalassa niitä myös ikivanhojen lasipullojen lisäksi. Ja siitä tuntui vastasyntyneelle tulevan ihan sopivalla tahdilla maito.

Mulla on monta tuttua/ystävää jotka ei ole imettänyt siksi, koska se sattui. Ei sen kuulukkaan sattua koko ajan, mutta totta hemmetissä se sattuu aluksi ennenkuin nännit tottuu siihen imemiseen. Itsellä kipu helpotti kun laskin kolmeen ja sain itseni täysin rennoksi ja vauva sai kunnon otteen tissistä.

Itselle en ole hankkinut, kuin pari äitiysvaatetta, mutta pienelle on nyt hankittu (äitiyspakkauksen lisäksi) vaatteita, pinnasänky, turvakaukalo, yhdistelmävaunut, sitteri ja rintareppu :) Perjantaina ostamaan vaippoja ja kosteuspyyhkeitä! Kyllä näillä hyvän alun saa.

Ette arvaa, kuka just löysi toiset rintakumit tarvikelaatikostaan. :greet015Kuin niin raskausdementia? Tai ehkä mä alan sellaiseksi lambin mainitsemaksi nelitissilampaaksi.

lyyti Meillä sama ongelma. Autoon ei millään mahdu kahta istuinta jos mies on mukana. Ja kun tuo mies on niin ranttu nuitten autojen kans. Mikä tahansa ei kelpaakaan. No olen antanut aikaa loppu kesään asti, jolloin olis tarkoitus tehdä mini reissu.

Auton lisäksi hankintalistalla on enää itkuhälyttimet (auton lisäksi miehen ainoa tehtävä, saa nähdä tuleeko niitä ollenkaan), ja vaippoja. Lisäksi joku kiva lelu, jonka otan jo sairaalaan mukaan. Koitin esikoiselle ehdottaa, että valitsee omista pehmoistaan yhden jota vauva saa lainata, mutta mistään ei kuulemma raskinnut luopua. Imetystyynyä myös harkitsen, esikoisella oli, mutten juuri käyttänyt joten tarvinko nytkään.

Tekemistä sen sijaan riittää vielä. Vaatteita en silittele, mutta liinavaatteet silitän ja sehän on siis vielä tekemättä. Vauvan petari on jossain hukassa. Turvakaukalon kangas pitäisi pestä. Ja sitten tuo pyykki kasa (vuori) olisi kiva saada pienemmäksi. Vauvan vaatteet olen pessyt ja järjestellyt valmiiksi odottamaan kokoon 74-80 asti. Sitä suurempia ei sitten oikeastaan hirveästi ole kuin vaaleanpunaisena.

No hitto, tilasin sit niitä Carriwellin liivejä (kahdet). Toivotaan et on hyvät. Sit mulla on kahdet carriwellit, kahdet stockan jotkut liivit ja muutamat vanhat esikoisen jäljiltä (jotka on aika kulahtaneeet jo)

Meille pitäs kans hankkia uudet itkuhälyttimet. Kaivettiin vanhat kaapista ja kappas, latauksen jälkeen ei inahdustakaan. Eli akut sökönä eikä kannata korjata. Hankintalistalla on muuten kans noita imetyliivejä.

Sit pitäs toi vauvan hoitopöytä raivata ja pinnasänky pedata. Kumpikin on tällä hetkellä täynnä mun villalankoja :)

Itkuhäläri olis täälläkin vielä hankintalistalla. Tiedän jo minkä haen ja gigantissa se on halvin mut pitäis vaan saada aikaseks. Ei sitä tosin varmaan ihan heti tartte mutta olishan se hyvä olla olemassa... Kesällä varmaan nukutan vauvaa takapihalla ja ovi on auki joten kyllä sen kuulee...

Takaisin