Pikkusille ja itselle hankittua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lucy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä käytetään kans Sertoa, joka on hajustamatonta, koska noi hajusteet ovat usein ne allergiaoireiden aiheuttajat. Ja ei huuhteluainetta mihinkään vauvan tekstiileihin (ei kyllä omiinkaan) ja huuhteluihin vielä tosiaan lisävedet.

Miks niin monien vauvanvaatteiden tarvii olla valkopohjaisia? Reunassa voi olla vielä kirkkaanvärinen resori. Mä en tiedä mihin koneeseen ne laitan kun ei ole täysvalkoisia mutta värillinen pyykki voi sitten värjätä pohjavärin tylsän näköiseksi. Täysvalkoista en kyllä oikeastaan edes omista, miehellä on muutama valkoinen paita.

Mä pesen pyykin hajusteettomalla Erisanilla ja laitan huuhteluaineeksi ja hajunpoistajaksi lorauksen etikkaa joka koneeseen. Samalla systeemillä mennee vauvan vaate- ja vaippapyykkikin.

Mun mielestä on ihanaa pukea vauva puhtaanvalkosiin :) Valkosta päällepantavaa on kertyny aika paljon sekä vauvan että mun vaatteiden joukkoon. Mut oon kyllä miettiny monesti samaa et jos on lähes täysin valkonen vaate jossa on kuitenkin sit joku kirkkaan värinen reuna tms niin laitanko sen valkosten kanssa pesuun vai värillisten. Yleensä valkosten...ei oo vielä ainakaan sattunu värjääntymisvahinkoja!

Ite oon vaan pessyt nuo keskenään ja jos siellä on yhdet tummemmat farkut tms. joukossa jotka on useasti pesty ni ei niistäkään enää väriä juuri lähde. Eli pesen vauvanvaatteet kaikki omana pyykkinään ja omani erikseen. Omat on kuitenkin suurin osa mustia (tummansiniset ja -vihreät jne. sinne samaan) tai punaisia (vaaleanpunaisia, kellertäviä jne). Joskus harvoin osuu vauvanvaatteiden ja omien värit yhtään sen verran lähellekään että jonkun mustan pipon tai vaaleanpunaisen bodyn voi heittää omien joukkoon.

Miulla tietty vauvanvaatteiden pesua helpottaa että kaikki on käytettyä niin ne tuskin enää paljon väriä päästää vaikka just oliskin se vihreä tai sininen vaate niiden valkoisten joukossa. Ei nekään enää kirkkaan puhtaan valkoisia ole vaikka ei nyt suoranaisesti värjääntyneitäkään mikään.

lyyti: laitapas sitten kuvaa noista, kun saat valmiiksi :)

Itse pyrin ostamaan vauvalle vain vaatteita, jotka saa pestä 60 asteessa. Ja todellakin pesen vauvan vaatteet erikseen ja meidän muiden vaatteet erikseen. Meillä on kyllä aika paljon vaatteita jemmassa kahden vanhemman lapsen jäljiltä, mutta jotain uutta pitänee ostaa tälle uudelle tulokkalle.
Pesuaineena käytän nykyään joko nestemäistä Omo Sensitiveä tai BioLuvil Sensitiveä. Aiemmin käytin jauhemaista LV:tä. Huuhteluainetta en ole käyttänyt kymmeniin vuosiin. Vauvan vaatteille ja petivaatteille käytän huuhteluaineena etikkaa, meidän muiden pyykissä en käytä huuhteluainetta lainkaan.

Etikka on itse asiassa tosi vanha juttu. Ihan perus-etikkaa, jota myydään kaupassa 2l pöniköissä. Laitan vajaan korkillisen / koneellinen sinne huuhteluainelokeroon. Pehmentää pyykin ja pitää värit kirkkaina.
Täältä voit lukea lisää http://www.siivous.info/pyykinpesu/etikka-huuhteluaine

Etikka myös poistaa kalkkijäämiä, joten n. 1-2x vuodessa pesen tyhjän koneellisen 90 asteessa ja lisään huuhtelulokeroon etikkaa.

Olin ny itsekäs ja tilasin uudet kivat tummanharmaat collegepöksyt jois on miun lempparivärii pinkkii teksteissä ja khakin värisen neuletakin <3 Toivottavasti M-koko menee nois collareissa (pitäs joustaa aika monta senttiä). Mä niiin halusin jotai kivaa itelleni <3 Kyl mie varmaa oon ansainnukki :)

Euroshopperin etikasta tulee muuten raikkaampi tuoksu pyykkiin kuin muista mitä olen kokeillut. Etikka on kyllä loistokamaa merkistä riippumatta.

Kävin tänään Hesan reissulla kipaisemassa sen ilmaisen BabyBoxin. Oli siinä nyt sentään tuttipullo ja tosi söpö, mutta kauhean pieni ruokalappu. Onneksi en tuon takia vartavasten reissuun lähtenyt. Paketissa oli lisäksi sisällä lappu, jolla olisi vielä saanut jonkun yllärituotteen, luulin että siellä olisi ollut vain jotain alekoodeja niin en jaksanut heti katsoa.

Ja sitten postissa lisää kirppikseltä haalittua vaippakamaa. Mulla on nyt niin paljon kestovaippatilpehööriä että paree olis vissiin vaippapyykkirumbaan ryhtyä.

Munkin pitäis hakea se babybox! Pitäis vaan saada auto lainaan kun lähin lastentarvike on niin kaukana. Mitä kaikkea siellä siis oli?

Laatikosta löytyi Emman tuttipullo, Me&i ruokalappu, yks vaippa, pikkuinen kuvakirja sekä mysafety-avaimenperä, jota saa kuulemma ilmatteeksi kokeilla kun rekisteröityy. Ja se emman ale & yllärituotekuponki oli siellä kanssa.

Kuuluuko täällä muut tohon Vaukirja-kerhoon? Aika vinha paikka täytyy sanoa. Just tarkastin omia tietojani sieltä. Esikoinen oli aikoinaan mukana ja nyt joku aika sitten tuolle keskimmäiselle tarjottiin jotain Opi lukemaan -pakettia, jonka otin. Mun tiedoissa komeilee nyt kaikki lapset, jopa tää syntymätön ja laskettu aikakin on tiedossa enkä muista kyllä vauvasta puhuneeni mitään. LA on vielä se alkuperänen, jota en edes muista kysyttäessä. Siis että mitä? Samaten unohdin perua yhen paketin ja laitoin sen takasin ni nyt katoin, et seuraavakin paketti oli peruttu. Ehkä ne erottaa mut kokonaan ton palautuksen takia :p Ehkä parempi niin ni ei noita kirjoja tuu taas ovista ja ikkunoista.

Esikoisen jälkeen kokeilin pariakin kirjakerhoa, mut hermostuin just tuohon, kun ei niitä ikinä muista perua. Tervetulopaketti taitaa sitä paitsi vaulla olla vieläkin ihan sama kuin vuonna 08(korjaan: on se nyt vaihtunut, mut vielä vähän aika sit näkyi olevan ihan samat jutut siinä). Nyt kun joka lapsen jälkeen ovat tarjonneet liittymisiä, ni tulee kieltäydyttyä, kun ei vaan pysty muistaa noita peruutuksia, eikä viitti palautellakaan niitä paketteja joka kuukausi.

Mut mikä toi babybox on?

Muokattu viimeksi:
Keäskuun puolelta kuokin, mutta ei jää etikasta tuoksua. Toinen hyvä raikastaja pyykkiin on sooda. Ainakin jos kestovaippailla meinaan, niin kannattaa hommata 5 kg säkki soodaa ja 2 l tonkka etikkaa =) Ei hajut ala vaivaamaan.

Takaisin