Pikkusille ja itselle hankittua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lucy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on niin ankeaa ollut lapsilla, et joku ilmaislahja lelumatto jostain kirjakerhosta on olemassa ja lahjaksi saatu viihdytyslaite valoilla ja musiikilla (josta lapset ei oo perustaneet ennen kuin itse on päässeet räpläämään 6kk->) on pyörinyt lattialla. Sitteriä en oo tarttenu aiemmin, enkä kai aikonut tarvita nytkään. Vauva viihtyy lattialla minkä viihtyy, isommat saa sit näytellä leluja. Ja kaikkien pitää vaan oppia siihen, et vauva pyörii lattialla ja sitä varotaan.

Ton hymynaaman saa neuvolasta sit kun vauva on syntyny.

Ja siis hassua kyllä vauvoja/lapsia yleensä kiinnostaa eniten ne asiat mitkä ei varsinaisesti ole leluja. Keittiössä ruoan saa laitettua, kun antaa vauvalle vispilän tutkittavaksi. Ne omat helistimet alkaa kai tylsistyttää niin äkkiä. Ja ekoina kuukausina ei tosiaan leluille oo niin tarvetta ja meillä on ripsakasti liikkeelle lähteneitä muksuja, et eivät ole millään lelumatolla sitten enää pysyneet, kun se ehkä muuten vois kiinnostaakin.

Muokattu viimeksi:
Tilasinpas kuntoplussan! Tilauksen mukana muuten tulee jonkun kokoinen jumppapallo, vatsatreenikirja, jumppamatto ja lol, mittanauha.
Kunnolla vauhtiin sitten jälkitarkastuksen jälkeen ;)

Leluitta on meilläkin vauvat kasvaneet, vauva mennyt vilinäaikaan keittiönpöydällä- siinä ei jää jalkoihin ja kaikilla helppo viihdyttää kun on naamat oikealla tasolla. Nytkin mietittiin, että pian on taas pöytäkoristeena vauva:rolleyes:..
ja kun vähän liikkeeseen päässeet, on ne kipot ja kauhat siellä alalaatikoissa odottamassa..

Ainiin oon unohtanu mainita, et saatiin kuun alussa kasattua Wagner-palapeli. Saadaan se sit poitsun huoneen seinälle ! :P

Amme kannattaa hommata sellanen missä on ne liukuesteet pohjassa! Siis sisäpuolella että istuessa ei liukastele. Mm Ikealla on sellanen, ainakin ollut! Joku lelukaari meillä on mut ei muistaakseni ollut mikään suksee ;)

niitä liukuestemattoja saa joka marketista perusammeen pohjaan (imukuppikiinnitteisiä) jos tykkää-
meilläkin käväisi jonkun tuomana lelukaari aikanaan- muuntui äkkiä miekoiksi ja katosi maanalle..

Mä haluaisin ihan hirveesti hankkia omaksi ilokseni ripsenpidennykset. Olis ihanaa kun ei tarviis niin paljon stressata siitä että näyttää väsyneeltä kun olis kunnon räpsyttimet piristämässä ilmettä. Just nyt ei vaan oo millään rahaa tollasiin turhuuksii :/

Tää aattelin ottaa ne turhuudet taas kunhan, on synnäriltä selvitty. Vai pitäskö laittaa jo ennen ni näyttäs sit hyvältä kuvassa vastasynnyttäneenä? :wink

Meil on sitteri erikseen. Ihan kätevä ku voi vauvan köyttää siihen ja nostaa vaikka pöydälle pois jaloista pyörimästä. Ekat maisteluannoksetkin ovat siinä syöneet ku ei vielä oikeen syöttiksessä pysy. Toimiihan turvakaukalokin sitterinä, mutta saattaa sitten ottaa pukluosumaa tai tahraa falskaavasta vaipasta.

Leikkimattoa ei oo, eikä tuu. Kaverilla oli ja meidän isommat lapset suunnitteli siihen jo vierailun aikana vaikka mitä viritelmiä... Keittiössä ilmaantuu jossakin vaiheessa taas muovikipot ja kupit alahyllyille ni mönkijä sieltä ne aarteenaan löytää.

Amme on meillä reilunkokonen perusamme. Mahtuu isommatki tenavat ja useampi lapsi kerrallaan...Tosi hyvin on istumaan oppinukin siellä pysyny ilman liukuestettä. Joskus oon jotain littanoita imukuppi kaloja ja rapuja sinne pohjaan jarruiks iskeny. Ammeen jalat on ihan kätevät ainakin pitkille ihmisille jos ei saa ammetta esim. saunanlauteelle vähän korkeemmalle.

Mä haluaisin takas ne rakennekynnet. Mutta tiedän, etten kesän aikana pääse huollattamaan niitä 3 viikon välein.

Sitteri meilläkin on ja siihen on ollut erillinen lelukaari, jossa roikkuu erilaisia leluja. Niillä vauva saa sitten leikkiä sitterissä ollessaan. Ja samoin sitteri on toiminut alussa syöttöpaikkana, kun ollaan kiinteitä maisteltu.
Jonkin sortin leikkimatto oli. Saatiin se jostain kylkiäisenä. Tosin en muista, että kumpikaan pojista olisi siitä ollut kovinkaan kiinnostunut. Alustana on yleensä toiminut vanha peitto tai pussilakana. Semmoinen mikä on helppo pestä, jos tulee pukluja tai muita eritevahinkoja :) Mieluisimpia leluja on olleet erilaiset helistimet ja sellaiset kankaiset lelut mitkä rapisee.

Meilläkin on vanha perusamme. Se on aikoinaan ostettu kummipojalleni, joka täyttää syksyllä 14v. Toimii oikein hyvin. Vauva mahtuu hyvin kylpemään siinä ja kesällä siinä kylpee myös meidän isommat pojat :) Oikea monitoimiamme :)

Vihdoinkin sain haettua Mini Mintin paketin! Racoonin fleecehaalarille olin aivan myyty, olen yleensä ostanut halpisfleecehaalareita mutta kun tuo maksoi vaan 22 e (normisti just ja just olen 10 e fleecestä maksanut), niin oli pakko!
Paul Frankin setti oli no joo, aika tavis mutta kun halvalla sai.. ;)
Nunun limepipo on just hyvä kotiutumispipo! Ei tartte sitäkään enää ettiä :)
Ensikengätkin hommattu hyvällä alella, niillä kengillä on paljon väliä kun se jalka kehittyy pikkuisella!

Kantsiiko rintapumppua ostaa etukäteen? Vai odottaako sitten ku näkee et miten homma lähtee käyntiin ja huomaa onko tarvetta?

Mä en oo etukäteen pumppua hankkinu, eikä kyllä oo ollu tarvettakaan, mutta vaikee lähteä sanomaan miten kantsii tehä. Täällä myös neuvolalta saa tarvittaessa ihan sairaalatasosen rintapumpun lainaan, eli enshätään vois sitä käyttää. Voihan noita ainakin katella jos nyt aikaa on ja jos tulee tarve ni tietää sit jo heti minkä hankkii ja mistä.

Mä ostin varuiksi halvan, käytetyn manuaalimallin. Siitä voi sitten päivittää toisenlaiseen jos tuntuu että on tarvatta.

Mäkin ostin käsikäyttösen pumpun. Ihan vaan siks että äiti suositteli. Maitoa on kuulemma tullu enemmän kun omiin tarpeisiin ja täydet tissit ollu tosi kipeet. Halusin varautua siihen että mulle käy samoin...

Mä käytin rintapunmppua tiuhaan esikoisen kanssa - oli niin paljon menoja mammalla..:p-sai sitten isä ja mummot syöttää pullosta. semmonen perus käsikäyttöinen oli ihan hyvä.
sen jälkeen en oo tarvinnut, tai oon pärjännyt ilman, imetyksen lopettaessa olis kyllä ollut avuksi, kun maito pakkautuu kipeästi, eikä kiva laittaa jo päiviä aiemmin vieroitettua pikkuista uudelleen tissille - mutta menee se tosiaan niinkin.
Tiheällä imetyksellä se alun pakotuskin menee ohi, tietysti jos nippulat ihan ruvella, tekee kipeetä imettää ja pumppu voi hetkeksi helpottaa - mutta sitähän ei oikeen etukäteen tosiaan tiedä.

Okei, uusavuton ilmottautuu! Mä tiedän et oon hiukan tyhmä mutta jaan tyhmyyteni kanssaeläjien iloksi tai jotain... Mun pitäs alkaa pestä noita vauvanvaatteita, tai siis ainakin haluisin, mutta nyt mua vaivaa pari asiaa. Onko tummemmat uudet vaatteet pestävä vaan tummien kanssa vai oisko vauvanvaatteissa vähemmin jotain irtoavia värejä...? Kannattaako kuviolliset kääntää nurin ennen pesua? Entäs sitten pesulämpötila? Uskaltaako ihan kuudessakympissä vetästä? Ja niistä väreistä vielä, jos on kirkkaampivärinen kuviollinen mutta valkopohjainen vaate, uskaltaako toivoa ettei niistä kuvioista irtois väriä?
Meillä on siis suurin osa kirppisvaatetta mutta ne muutamat uudet vähän hirvittää... tykkään jo nyt meidän vauvannutuista :).

Vaatteissa on pesuohje, jonka lämpötilaa on hyvä noudattaa. Värilliset pestään värillisten kanssa ja valkoiset valkoisten. Valkoiset voi yleensä pestä reilummassa lämpötilassa (60 ja harsot/aluslakanat jopa 90 asteessa, mutta huomioi esim. äitiyspakkauksen valkoinen villahattu 40 astetta), värilliset taas 40-60 asteessa (itse pesen oikeastaan kaikki puuvillaiset värilliset vaatteet 60 asteessa)

Myös vauvan vaatteista irtoaa väriä. Kaikki vaatteet on tietysti hyvä kääntää, mutta jotkut painokuviot lähtevät tästä huolimatta. Itse olen vauvelin vaatteille laittanut täydet huuhtelut, jotta pesuainejäämiä ei jäisi. Huuhteluainetta en käytä ja pesuaineena meillä on nestemäinen serto. Jos vauva saa siitä oireita, niin vaihdetaan.

Mitä rakkaampi vaate, sitä enemmän kiinnitä huomiota pesulämpötilaan, ja että peset samanväristen kanssa.

Takaisin