Pesänrakennusvietti

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Rosalina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kattelin tänään, että kestovaipat tarttis pestä ja villahousut lanoliinittaa valmiiksi. Nyt ois kiva pestäkin, kun saa ulos narulle kuivumaan. :happy:

Oon hunteerannu riittääkö meiän harsot. Oiskohan niitä 15kpl huitteilla. Esikoisella oli enemmän, ehin pistää vaan kiertoon niitä. Tuo määrä riitti kakkoselle. Raaskisko ostaa muutamia lisää vai jättäiskö ajan näytettäväksi tarviiko lisää.....

Mä ymmärsin tuon selostuksen verhokatoksesta, meillä oli rinsessalla semmoinen! :joyful: Mut sen kans meni hermot, se ei oikein pysynyt sängyn laidassa kiinni (saatu käytettynä, varmaan aika vanhakin se teline), joten varastoin sen pois.:shifty:

Meillä on vähän vaiheessa. Vaunu- ja autokoppa ostoksista ollaan vasta puhuttu, pinnasänky pitäis maalata ja tuua tänne, ekat vaatteet pesen kun saan aikaseks. Paljon on vielä edellisellä käyttäjällä vaatteita. Hoitopöytä meillä on. Mua innostas hirveesti lähtee käymään kaiken maailman laatikoita läpi mitä saa heittää pois. Amme ja muuta pientä kuten pulloja, tutteja, vaippoja pitää vielä shopata!! Mä oon käyny niitä kaupoissa jo montakin kertaa kyyläämässä. Ja tietty sit niitä jäätävän kalliita harsoja pitää ostaa. Mikähän niissäkin maksaa?

Rosalina, miten noiden villavaippojen huolto ja käyttö? Väännä rautalangasta kiitos. :) Ostin ison paketin kestoja ja mukana on myös villahousuja. En osaa niitä (tai mitään muitakaan kyllä) käyttää ollenkaan.

Mies auttoi pesemään loput ikkunat. Nyt on kaikki pesty. :)

Hitsiläinen kun sormet syyhyää ja pään sisällä on jo kilometrin mittainen lista mitä kaikkea pitäs tehdä ja pestä mut ei vaan oo aikaa :( tai sitten kunolis aikaa on niin naatti että makaa vaan sohvalla... Onneks enää muutama viikko töitä ja sitten voi omistautua komeroiden siivoamiselle :D

Lanoliinia sekoitetaan kuumaan veteen ja se sekoitus laimennetaan kylmään (korkeintaan kädenlämpöiseen) veteen. Nyrkkisääntö on öbaut rkl lanoliinia / villahousut mutta jos laittaa monet kerralla niin suhteessa vähän vähemmän.
Villahousut upotetaan likoamaan sinne, mitä pitempään sen parempi, esim yön yli on hyvä. Sit puristellaan liiat vedet pois (ei saa kiertää!!!). Ja joko a) villikset koneeseen ja kevyt linkous TAI b) villikset yhdet kerrallaan pyyhkeen sisään ja pyyhe rullalle, ja sit puristelee pyyhettä/talloo päällä, jotta liika vesi imeytyy pyyhkeeseen. Lopuksi vaakatasoon kuivumaan.

Jos haluaa niin villikset voi huuhtoa vedellä kun ottaa ne likoamasta, mutta ei oo pakollinen.

Ja halutessaan lanoliinituksen voi tehdä myös pesukoneessa. Tällöin lanoliini sekoitetaan kuumaan veteen ja kaadetaan huuhteluainelokeroon. Mutta tällain tehtynä lanoliinitus pitää uusia useammin.

Villikset voi tuntua tahmeilta sit kuivina, mutta yleensä tahmeus häviää käytössä. :)
Ja kannattaa varoa laittamasta liioitellen sitä lanoliinia, muutoin pissa valuu villahousuista läpi!

Lanoliini pitää liottaa ensin pieneen määrään kuumaa vettä, ei liukene kylmään. Ja villalle pitää olla max 30 asteinen vesi mieluiten, siksi laimennetaan kylmään veteen.
Villan kiertäminen rikkoo kuidut, siksi vain puristellaan vesiä pois.

Lanoliinia saa esim Lifesta muistaakseni. Esim Sonett-merkkistä.

On myös villan pesuaineita, joissa on lanoliini samassa, mutta vaippakäyttöön suosittelen erillistä lanoliinitusta, koska sillai villikset pitää kosteuden paremmin.

Ja villisten hoidosta vielä: käytetyt villikset laitetaan ilmavasti kuivumaan ja tuuletetaan hajut pois. Villa on itsensä puhdistava hygieeninen materiaali, joten hajut häviää itsestään. Sitten kun pöksyt kuivanakin haisee pissalta niin ne on hyvä pestä villanpesuaineella (ja kakkaiset tietty aina). Lanoliinitusta ei tarvitse tehdä jokaisen pesun jälkeen.

Kuulostaa monimutkaiselta, muttei ole. :) kun on muutaman kerran tehnyt niin menee jo selkäytimellä ja ihan pienellä vaivalla. Villikset on etenkin öisin ihan parhaat!!! :)

Oletko muuten käyttäny etikkaa loppuhuuhtelussa? Se sulkee villan suomut ja tekee kuidusta pehmeämpää. Varmaan etiikka voi laittaa? Ei poista lanoliinia.. :)

Oon käyttäny muuhun vaippapyykkiin (ja tavis pyykkiinkin), mutta en oo aiemmin kuullut käytettävän villan hoidossa. Vois koittaa! :) (Tai tuli mieleen, että kuin tuo lanoliini "asettuu" siihen villan pintaan - jos ajatellaan niinkö "kuitutasolla". Notta tekeekö se vähän niinkö kalvon siihen kuitujen päälle vai miten? Et oisko se etikan käyttö sit turhaa? Hmmm, tämmönen hajatus vaan:D )

Sopiva laimennusohje on, kun laittaa puhtaaseen veteen etiikkaa ja sitä maistaa, maistuu se selvästi etikalta. Itse en ole maistellut, vaan laittanut vapaalla kädellä lurauksen. :)

En ole vielä laittanut mitään paikalleen enkä näe että mikään kiire on :D Turvakaukalokin vielä veljeni luona (jolla oli lainassa). Kesäkuun 29 on laskettu aika, veikkaan että kesäkuun puolella ollaan jo hyvin kun tavarat alkaa menemään paikoilleen, jos sitä ennen pesänrakennusvietti liikaa rapsahtaa niin luulen että mies sitten jo toppuuttelee :D

Kaikki "isommat" hankinnat on kyllä jo valmiina (esikoisen ajoista säästetty) pinnasängystä vaunuihin ja ulkopukuihin, lakanat yms.
Vastasyntyneen sisävaatteita ( -70cm) ei vaan ole enää ollenkaan kun aikoinaan ne eräälle tutulle lainattiin mutta ei koskaan saatu takaisin :/

Inventaariota tekee kyllä mieli jo tehdä kovasti ja vauvanvaatteita käydä ostamassa, eli kai sekin jonkinlaista pesänrakennusviettiä on :)

Joko tää johtuu kevät fiiliksestä tai pesänrakennusviettistä, mutta täällä laulaa pyykkikone, on imuroitu, pyyhitty pölyjä, lattiat pesty, olkkarin ikkuna pesty (ai siitä näkee noin hyvin läpi), sälekaihtimia pyyhitty. Sohvatyynyt ulkona tuulettumassa. :) Ajattelin pyhittää tän päivän siivoukselle, kun mieskin on poissa jaloista. :D

Mä olen myös huhkinut kotona koko aamupäivän ja olen ihan varma että kaikki energia johtuu täsrä ihanasta auringonpaisteesta! Putsasin mm.jääkaapin tänään perusteellisesti :)

Äsken vein isomman tytön kerhoon ja kunhan saan pienemmän nukkumaan, rupean katsomaan mitä pojalle sopivaa vaatetta löytyy meidän tyttöjen pieniksi jääneistä. Onneksi olen molemmille ostanut aika paljon valkoista ainakin koossa 50, joten eiköhän omasta varastosta jotain löydy :)

Lähdetään äidin kanssa kohta ikeaan hakemaan vauvatavaraa ja pinnis. :) Ajattelin shopata pikkupyyhkeitä samalla. Ja voisi sitä tietysti ottaa myös laitapehmusteet ja jotain muutakin. :)

Minkälaisia pikkupyyhkeitä vauva tarvii? Eikö ihan kylpypyyhe riitä? Meillä on reilusti käsipyyhkeitä niitä on hygieniasyystä hyvä vaihtaa usein eli kun kastuu. Mut tarviiko se muuta? Pyllypyyhe? Eikö sen asian aja ihan semmonen tavallinen ei nyt ihan minipyyhe?

Ihan sama millä kuivaa :) mä käytän valkoisia harsoja pepun kuivaamiseen, ne on pehmeitö ja imee hyvin ja kuivuu nopeasti.

Mä hommasin niitä "vieraspyyhe" kokoa olevia pyyheliinoja pyllypyyhkeeksi. Erottuivat hyvin käsipyyhkeestä ja on sopivan pieniä, ei täyty heti koneellinen jos tulee vahinkoja. Mutta tosiaan ei sillä merkitystä ole millä kuivaa, kunhan hyvin kuivaa :)

Takaisin