Silloin sen ihmisen työt jäävät tekemättä, ja nyt koronatilanteessa sellaisia ihmisiä kuolee, jotka olisivat pysyneet hengissä jos se työntekijä ei olisi ollut poissa. Eipä sen kummempaa. Organisaatioita harvemmin kehitetään sen perusteella, että on kaiken aikaa kolminkertainen miehitys asiantuntijoita reservissä pandemian varalta., ja vaikka organisaatioita niin kehitettäisiinkin, ei niihin siltikään välttämättä saada työntekijöitä, vaikka palkka ja edut olisivat kohdillaan.
Olen itse ollut useammassa sellaisessa työtehtävässä, jotka ovat olleet ennen minua vuosia avoinna, ja minunkin siellä ollessani on haku jatkunut kaiken aikaa, koska tarvitaan enemmän tekijöitä kuin yksi. Yhdessäkin firmassa todettiin suoraan, että Suomessa ei ole yhtään meidän firman ulkopuolista alan asiantuntijaa, koska Suomessa ei ole muita sen ala firmoja, joten kaikki aloittavat taloon tullessa lähes nollasta. Uudella työntekijällä kesti aina noin 6-12 kk ennen kuin hän kykeni itsenäiseen työhön. Työntekijäpula oli jatkuvaa, ja firman liiketoiminta oli määritelty valtion toiminnan kannalta poikkeustilanteissakin turvattavaksi. Tämä ei ole IT-hommissa mitenkään poikkeuksellista. Tuosta firmasta jäinkin uupumuksen takia pois, ja samoin kävi monelle muullekin. Kun ei ole riittävästi ihmisiä, ne vähät uupuvat, eikä ollut kyse siitä, etteikö työnantaja tehnyt kaikkensa saadakseen lisää väkeä, väkeä vain ei ole.
Minä irtisanouduin työpaikastani (eri firma kuin tuo ylläoleva) kun esikoisen yrittäminen alkoi, koska taas olin saanut otsaani kriittisen tärkeän työntekijän leiman, joka joutuu olemaan joka ainoan juhlapyhän töissä ja aina asiakkaan palveluksessa ympäri vuorokauden. Siinä firmassa tosin ongelma ei ollut se, etteivät muut olisi pystyneet minun hommiini vaan se, etteivät he viitsineet niitä tehdä, ja irtisanouduttuani niiden laiskamatojen oli lopulta pakko tehdä minunkin hommani.
Nykyisessä työpaikassani sanoin heti työhaastattelussa, että perheeni on minun prioriteettini, työ tulee kaukaisena kakkosena ja katsotaan onnistuuko perheen ja työn yhteensovittaminen. Hyvin on onnistunut. Tämäkin on vaikeasti täytettävä paikka, ja haku on kaiken aikaa auki, mutta tämä työnantaja onneksi tajuaa sen, että jos työntekijöitä ei pidä tyytyväisinä, he voivat milloin tahansa vaihtaa muualle töihin.
Näiden kokemusten kautta on todella vaikeaa uskoa elävänsä samassa todellisuudessa niiden kanssa, jotka valittavat, ettei työtä löydy vaikka monta vuotta on hakenut. Töitähän on vaikka kuinka paljon, mutta tekijät ovat kiven alla ja työhaastatteluun tulee vain sellaisia, jotka on työkkäristä lähetetty ja selkeästi yrittävät olla saamatta töitä (likainen habitus, asiattomat kommentit, ei kiinnostusta työhön eikä cv:kään sisällä osaamista).
Minulle perhe on niin tärkeä, että en halua kriittisiä töitä, enkä halua työn häiritsevän elämää lasteni kanssa. Samalla kuitenkin tiedostan, että on olemassa aidosti kriittisiä töitä ja on loistavaa, että niihin löytyy tekijöitä, jotka haluavat sen vastuun kantaa, onneksi minun ei tarvitse!. En myöskään menisi rajaamaan, että jos ei aseta lapsia työn edelle, ei pitäisi lapsia hankkia, vaan minusta tällä pallolla tarvitaan kaikenlaisia ihmisiä, myös niitä kriittisten töiden vastuunkantajia. Perheet ja perheiden työnjako pitäisi olla perheen sisäinen asia, ja jos ne jakautuvat kovin epätasaisesti, voi yhteiskunta auttaa. Se ei ole auttamista, että pakotetaan kaikki perheet samaan muottiin, koska perheet ovat erilaisia.
Jos kotiin jäävän aikuisen tulot ja urakehitys kärsivät kotiin jäämisestä, voi yhteiskunta tasata asiaa maksamalla kotona olemisesta paremmin rahaa ja kerryttää eläkkeet ja huolehtimalla siitä, ettei työnantajalle tule työntekijän kotiin jäämisestä tappiota. Jos esim. työnantaja saisi jokaisesta vanhempainvapaalla olijasta muhkeat palkkiot, alkaisi heitäkin kiinnostaa nuorten naisten palkkaaminen. Yhteiskuntamme siis ylläpitää epätasa-arvoa, ja se pitäisi korjata ihan muulla tavoin kuin perheitä painostamalla. Keppiä ja porkkanaa niille työnantajille, ei työntekijöille, ja puututaan niihin epäkohtiin, eikä yritetä pakottaa kaikkia samasta muotista läpi.