Eihän isän ole pakko käyttää omia päiviään yhdessä jaksossa, vaan esimerkiksi siellä projektien välissä.
Meillä on miehen kanssa huomattavat tuloerot. Minun palkkani on alle kolmasosa miehen palkasta, mutta isyysraha on ansiosidonnainen.
Minusta olisi outoa, jos tehtäisiin uudistus, jossa perhe voi itse päättää, että äiti on kaikki vanhempainvapaat kotona ja isä ei yhtään. Ihmeellisesti kaikki hankalat työt, joissa joku on korvaamaton, osuvat aina miehille? Entä jos äiti sanoo, että ei mitenkään pysty jäämään kotiin?
Nimittäin naisissakin on yksinyrittäjiä ja projektityöntekijöitä ja erityisasiantuntijoita jne.
Olen itsekin erityisasiantuntija, joten oma työ on pitänyt sumplia tarkkaan äitiysloman ajaksi. Pitkä jakso onkin helppo hoitaa kuntoon kuin taas pieni. Sijaisen palkkaaminen pitkälle jaksolle onnistuu helposti, mutta harva asiantuntija tulee sijaiseksi pariksi-kolmeksi kuukaudeksi. Yleensä vaaditaan se min. vuoden sopimus, että joku siihen tarttuu. Ulkopuoliselta firmalta ko. palvelun ostaminen maksaa taas helposti reippaan viisinumeroisen summan, johon ymmärrettävästi ei monella yrityksellä ole varaa.
Omalla kohdalla miehen projektit on sen verran suuria, että firmassa kaikki pitää lomat käytännössä samaan aikaan, eikä uusia projekteja voi laittaa jäihin siksi aikaa kun yksi ihminen ei ole paikalla. Mies taas on sellaisessa asemassa, että projektiin kesken kaiken mukaan meneminen vetäjän roolissa on todella hankalaa jo pelkästään siihen liittyvän byrokratian vuoksi, jonka selvittely voi jo itsessään jäädyttää projektin. Toki jotain pystyy tekemään kotoa käsin, mutta kokemuksesta tiedän, että sitten tehdään töitä lähes koko päivä vauvan kanssa, ja usein on silti pakko lähteä paikan päällä syystä x.
Yölento, hienoa että teillä tämä järjestely toimisi, ja nostan hattua kaikille, joille se toimii. Edelleen kuitenkin uskon, että on monia perheitä, joissa tämä ei tällaisenaan toimi ja jäävät silloin sen tuoman edun ulkopuolelle, koska uudistus lähtee siitä liikkeelle, että isä ei ole ennen halunnut jäädä kotiin. Ja tämähän ei ole tilanne läheskään kaikilla. :) Silloin perheet jäävät eriarvoiseen asemaan.
Paljon tunteita tuntuu herättävän tämä uudistus. Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että uudistus on askel oikeaan suuntaan, mutta vaatii edelleen hiomista. Huomautan myös, että missään vaiheessa en ole sen sanonut olevan se, että äiti saisi olla kaikki nuo vapaat kotona (paitsi yksinhuoltajat). En osaa sanoa, mikä parannus voisi olla, mutta jotain se kaipaa. Jää nähtäväksi, miten tämä hioutuu ja millaisia porkkanoita tuohon mahdollisesti tulee lisää. Ja todella toivon, että Kipunan esille tuomiin epäkohtiin puututaan.