Perhevapaauudistus

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä mieltä olette kaavaillusta perhevapaauudistuksesta? Isille olisi luvassa nykyistä enemmän vanhempainvapaapäiviä. Äidillä olisi käytettävissä sama määrä päiviä kuin nytkin, jos isä luovuttaisi omasta jaksostaan maksimin, 63 päivää äidille. Kotihoidontukea voisi jatkossakin saada siihen asti, kunnes lapsi täyttää 3 vuotta.
 
Käsitin ensin, että äidin pitäisi palata töihin jo vauvan ollessa 6kk ikäinen tai jäädä silllon hoitovapaalle. Mutta eihän se menisikään niin, kun isä voisi luovuttaa omia vanhempainvapaapäiviään äidille. Minusta uudistus kyllä kuulostaa hyvältä, jos sillä saadaan halukkaita isiä hoitamaan lapsia kotona enemmän. Meidän perheessä isä kuitenkaan ei olisi pitänyt enempää vanhempainvapaata, vaikka uudistus olisi koskenut meitä. Entä teillä muilla?
 
Meillä menisi niin että pitäisin itse imetyksen takia myös ne mitä isä voi siirtää ja kaikki mahdolliset loput pitäisi mies. On ollut kaikista lapsista hoitovapaalla isyysvapaiden lisäksi, joten olisi tietysti parempi, jos saisi parempaa rahaa edes jonkin aikaa.
 
Meille ei ole tulossa enempää lapsia, mutta minusta uudistus on hyvä. Kun vaan isät vielä pitää ne vapaat!
 
Hyvältä kuulostaa tuo uudistus ja mielestäni vanhempien tasa-arvoon panostaminen on rahan ja vaivan arvoista. Harmi, ettei meidän lapselle ehtinyt tuo uudistus, tai näin ymmärsin.
 
Uudistus on hieno juttu minusta! Mutta valitettavasti uudistus ei huomioi kaikkia erityisryhmiä, jotka saattavat olla äärimmäisen vaikeassa elämäntilanteessa. Toivottavasti tämä ei mene läpi tälläisenään. Tilanteissa, joissa lapsi syntyy kuolleena, raskausrahakausi lyhenee yli kolmella viikolla. Isänkään tilanne ei parane, vaan huononee. Ei myöskään parannettu vanhempainrahakauden aikana kuolleiden lasten vanhempien asemaa :sad001

https://www.sttinfo.fi/tiedote/perh...lisaa?publisherId=64089947&releaseId=69901361
 
Kyllä tuo hieman muokkausta vaatisi, vaikka päälle päin vaikuttaa hyvältä. Meillä mies sanoi ihan suoraan, ettei olisi vapaita pitänyt vaikka olisi niitä noin paljon saanut ihan vaan jo taloudellisista syistä. Ja tätä juuri malli ei mielestäni ota huomioon. Jos perheen talous on juurikin sen paremman tienaavan varassa (yleensä se nyt vaan on mies) niin ei tämä ole riittävä porkkana siihen, että isät jäisi vapaille. Lisäksi hieman kyseenalaistan tasa-arvomielessä sen, että yksinhuoltaja saa kaikki päivät automaattisesti, eli ovat paremmassa asemassa tässä, vaikka muuten arki varmasti onkin rankempaa. Yllä Kipuna toi myös hyviä pointteja esille.
 
Kyllä tuo hieman muokkausta vaatisi, vaikka päälle päin vaikuttaa hyvältä. Meillä mies sanoi ihan suoraan, ettei olisi vapaita pitänyt vaikka olisi niitä noin paljon saanut ihan vaan jo taloudellisista syistä. Ja tätä juuri malli ei mielestäni ota huomioon. Jos perheen talous on juurikin sen paremman tienaavan varassa (yleensä se nyt vaan on mies) niin ei tämä ole riittävä porkkana siihen, että isät jäisi vapaille. Lisäksi hieman kyseenalaistan tasa-arvomielessä sen, että yksinhuoltaja saa kaikki päivät automaattisesti, eli ovat paremmassa asemassa tässä, vaikka muuten arki varmasti onkin rankempaa. Yllä Kipuna toi myös hyviä pointteja esille.
Minusta tässä taas on se hyvä puoli, että isät eivät voi luovuttaa yhtään enempää omia päiviään äidille ja kuitenkin on jopa lapsen 2-vuotispäivään asti aikaa käyttää vapaat. Meillä mies olisi varmasti pitänyt kesäkuukausina omat päivänsä, tavallaan lisää lomaa arkisen aherruksen keskelle. Mies toki piti vanhallakin systeemillä kaikki vapaat.
 
Oonko käsittänyt oikein että isyysvapaa poistuu kokonaan? Se on ollu meillä ainakin hyvä kun on ollu pienellä ikäerolla lapset ja isä on pystynyt olla samaan aikaan kotona äidin kanssa. Enää sitä mahollisuutta ei sitten kai ole.

Jos on esim. 1v ja 2v lapset ennestään kun vauva syntyy niin oishan siitä isästä apua kun sais pitää kuus viikkoa isyyslomaa samaan aikaan äidin ollessa vanhempainvapaalla, jos vaan 1vuotiaan isyysvapaita käyttämättä..
 
Eikai isyysvapaa mihinkään katoa? Se on ainut aika jonka voi yhdessä olla kotona. Sitä saisi olla monta kuukautta mieluummin..
 
Minusta tässä taas on se hyvä puoli, että isät eivät voi luovuttaa yhtään enempää omia päiviään äidille ja kuitenkin on jopa lapsen 2-vuotispäivään asti aikaa käyttää vapaat. Meillä mies olisi varmasti pitänyt kesäkuukausina omat päivänsä, tavallaan lisää lomaa arkisen aherruksen keskelle. Mies toki piti vanhallakin systeemillä kaikki vapaat.
Jos se isä on valmis pitämään ne vapaat niin hyvä. Sitä käytöstähän tällä yritetään ohjeistaa. Käytöksestä se vaan ei aina ole kiinni. Hienoa, että teillä se menee noin. :) Monessa perheessä se vaan voi olla oikeasti taloudellisesti iso ongelma. Perheitä, kun on monenlaisia. Lisäksi meidän perheessä miehen työ on sellainen, että olisi isompi ongelma olla noin "kauan" pois töistä (on aina kiinni syvällä jossain projektissa) kuin lyhyempi pätkä. Liian pitkä kesälomakaan ei onnistuisi. Mutta tämä nyt ei enää meidän tulevaisuuteen vaikuta niin sinällään ei minua haittaa, mutta uskon että on muita perheitä, jossa myös tuo on este. Saa nähdä, miten tuo muokkautuu.
 
Jos se isä on valmis pitämään ne vapaat niin hyvä. Sitä käytöstähän tällä yritetään ohjeistaa. Käytöksestä se vaan ei aina ole kiinni. Hienoa, että teillä se menee noin. :) Monessa perheessä se vaan voi olla oikeasti taloudellisesti iso ongelma. Perheitä, kun on monenlaisia. Lisäksi meidän perheessä miehen työ on sellainen, että olisi isompi ongelma olla noin "kauan" pois töistä (on aina kiinni syvällä jossain projektissa) kuin lyhyempi pätkä. Liian pitkä kesälomakaan ei onnistuisi. Mutta tämä nyt ei enää meidän tulevaisuuteen vaikuta niin sinällään ei minua haittaa, mutta uskon että on muita perheitä, jossa myös tuo on este. Saa nähdä, miten tuo muokkautuu.
Eihän isän ole pakko käyttää omia päiviään yhdessä jaksossa, vaan esimerkiksi siellä projektien välissä.

Meillä on miehen kanssa huomattavat tuloerot. Minun palkkani on alle kolmasosa miehen palkasta, mutta isyysraha on ansiosidonnainen.

Minusta olisi outoa, jos tehtäisiin uudistus, jossa perhe voi itse päättää, että äiti on kaikki vanhempainvapaat kotona ja isä ei yhtään. Ihmeellisesti kaikki hankalat työt, joissa joku on korvaamaton, osuvat aina miehille? Entä jos äiti sanoo, että ei mitenkään pysty jäämään kotiin?

Nimittäin naisissakin on yksinyrittäjiä ja projektityöntekijöitä ja erityisasiantuntijoita jne.
 
Eihän isän ole pakko käyttää omia päiviään yhdessä jaksossa, vaan esimerkiksi siellä projektien välissä.

Meillä on miehen kanssa huomattavat tuloerot. Minun palkkani on alle kolmasosa miehen palkasta, mutta isyysraha on ansiosidonnainen.

Minusta olisi outoa, jos tehtäisiin uudistus, jossa perhe voi itse päättää, että äiti on kaikki vanhempainvapaat kotona ja isä ei yhtään. Ihmeellisesti kaikki hankalat työt, joissa joku on korvaamaton, osuvat aina miehille? Entä jos äiti sanoo, että ei mitenkään pysty jäämään kotiin?

Nimittäin naisissakin on yksinyrittäjiä ja projektityöntekijöitä ja erityisasiantuntijoita jne.

Olen itsekin erityisasiantuntija, joten oma työ on pitänyt sumplia tarkkaan äitiysloman ajaksi. Pitkä jakso onkin helppo hoitaa kuntoon kuin taas pieni. Sijaisen palkkaaminen pitkälle jaksolle onnistuu helposti, mutta harva asiantuntija tulee sijaiseksi pariksi-kolmeksi kuukaudeksi. Yleensä vaaditaan se min. vuoden sopimus, että joku siihen tarttuu. Ulkopuoliselta firmalta ko. palvelun ostaminen maksaa taas helposti reippaan viisinumeroisen summan, johon ymmärrettävästi ei monella yrityksellä ole varaa.

Omalla kohdalla miehen projektit on sen verran suuria, että firmassa kaikki pitää lomat käytännössä samaan aikaan, eikä uusia projekteja voi laittaa jäihin siksi aikaa kun yksi ihminen ei ole paikalla. Mies taas on sellaisessa asemassa, että projektiin kesken kaiken mukaan meneminen vetäjän roolissa on todella hankalaa jo pelkästään siihen liittyvän byrokratian vuoksi, jonka selvittely voi jo itsessään jäädyttää projektin. Toki jotain pystyy tekemään kotoa käsin, mutta kokemuksesta tiedän, että sitten tehdään töitä lähes koko päivä vauvan kanssa, ja usein on silti pakko lähteä paikan päällä syystä x.

Yölento, hienoa että teillä tämä järjestely toimisi, ja nostan hattua kaikille, joille se toimii. Edelleen kuitenkin uskon, että on monia perheitä, joissa tämä ei tällaisenaan toimi ja jäävät silloin sen tuoman edun ulkopuolelle, koska uudistus lähtee siitä liikkeelle, että isä ei ole ennen halunnut jäädä kotiin. Ja tämähän ei ole tilanne läheskään kaikilla. :) Silloin perheet jäävät eriarvoiseen asemaan.

Paljon tunteita tuntuu herättävän tämä uudistus. Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että uudistus on askel oikeaan suuntaan, mutta vaatii edelleen hiomista. Huomautan myös, että missään vaiheessa en ole sen sanonut olevan se, että äiti saisi olla kaikki nuo vapaat kotona (paitsi yksinhuoltajat). En osaa sanoa, mikä parannus voisi olla, mutta jotain se kaipaa. Jää nähtäväksi, miten tämä hioutuu ja millaisia porkkanoita tuohon mahdollisesti tulee lisää. Ja todella toivon, että Kipunan esille tuomiin epäkohtiin puututaan.:Heartred
 
Kyllä tuo hieman muokkausta vaatisi, vaikka päälle päin vaikuttaa hyvältä. Meillä mies sanoi ihan suoraan, ettei olisi vapaita pitänyt vaikka olisi niitä noin paljon saanut ihan vaan jo taloudellisista syistä. Ja tätä juuri malli ei mielestäni ota huomioon. Jos perheen talous on juurikin sen paremman tienaavan varassa (yleensä se nyt vaan on mies) niin ei tämä ole riittävä porkkana siihen, että isät jäisi vapaille. Lisäksi hieman kyseenalaistan tasa-arvomielessä sen, että yksinhuoltaja saa kaikki päivät automaattisesti, eli ovat paremmassa asemassa tässä, vaikka muuten arki varmasti onkin rankempaa. Yllä Kipuna toi myös hyviä pointteja esille.
Suurimmassa osassa perheitä kuitenkin äidin palkka + isän ansiosidonnainen on isompi kuin isän palkka + kotihoidontuki, joten aika harvassa ovat ne isät, joiden ei taloudellisista syistä kannata pitää vapaita. Lisäksi vapaita voi pitää joustavasti, esim viikko kerrallaan tai yksittäisiä päiviä, joten uudesta mallista hyötyvät esim. yksinyrittäjät. Puolisosi ja muut korvaamattomat työntekijät eivät ilmeisesti myöskään ikinä sairastu, koska sillä välin firma menisi jo nurin.

Minunkin työpaikalleni olisi todella vaikeaa ellei mahdotonta löytää henkilöä, joka osaisi valmiiksi samat asiat kuin minä. Sen takia koulutankin työkaveriani jo nyt, vaikka jään äitiyslomalle vasta toukokuussa. Työkaverin tehtäviin kun löytyy valmis osaaja helpommin. Isien työpaikoissa tällainen ennakointi on ilmeisesti mahdotonta.

En myöskään sanoisi että yksinhuoltajat ovat paremmassa asemassa. Heillä on käytettävissä saman verran ansiosidonnaisia päiviä kuin kahden vanhemman perheissä, ja ihan samalla tavalla he voivat halutessaan jättää osan niistä käyttämättä.
 
Meillä jos mies jäis ansiosidonnaiselle mä menisin töihin niin rahaa tulis silti paljon alle sen mitä jos minä oon vanhempainrahalla (ei kh-tuki) ja mies palkkatöissä. Se ansiosidonnainen ei kuitenkaan oo täysin ansiosidonnainen vaan siitä on maximi, 116€ päivässä.

Tottakai tätä ajatellaan taas-arvon kautta, mutta miksi perheet ei saa itse päättää? Miksi hallitus sanelee miten vapaat pitää jakaa? Mikset ei anneta jokaiselle syntyvälle vauvalle pakettia : raskaana oleva puoliso saa rahaa x päivät ennen syntymää, syntymän jälkeen vapaita saa piettää x määrän, jonka jälkeen vaihtoehtona on työt ja päiväkoti / hoitovapaa. Ja jokainen perhe saisi itse määritellä miten jakaa? Ja kyllä, nyt moni ajattelee että tällainen tapa automatisoi äitejä jäämään vain kotiin, mutta lähtökohtaisesti perheessä pitäisi asiat osata ratkoa ennen vauvan tekoa niin että kumpikin tuntee olonsa tasa-arvoiseksi :)

Meillä on yhdessä keskusteltu ennen kuin vauvaa on alettu tekemään että miten vapaat järkätään / jaetaan ja koska mies tienaa niin paljon enemmän entä minä, niin mies on tehnyt työt, minä olen ollut kotona. Kun olen halunnut töihin, lapset on mennyt hoitoon. Se on sopinut kummallekin. Minä olen myös halunnut jäädä kotiin, mies sanoo että jos saisi saman rahan kuin töissä tai edes 75% niin voisi harkita. Mutta maximi päiväraha ei ole miehen palkasta edes 50%.
 
Meillä myös mies tienaa enemmän ja taloudellisesti olisi kannattavampaa minun olla kotona ja miehen töissä.

Kuten sanottu, paljon tunteita herättävä aihe. Perheitä ja päätöksiä vanhempainvapaiden pitämisen suhteen on erilaisia, kunnioitetaan niitä ja toisiamme!:shy:
 
Mun mielestä tällainen uudistus on tarpeen asennemuutoksen vuoksi. Yllättävän monessa miesvaltaisessa työpaikassa katsotaan kieroon miehiä jotka haluavat jäädä vanhempainvapaalle, saati sitten kuinka paljon on näitä "korvaamattomia" työntekijöitä. Eikä sillä, varmasti heitä on joita on vaikea korvata, mutta kuten yllä on jo sanottu, niin on äideissäkin ja aina olisi sumplimisvaraa vapaiden käytön kanssa ja sijaisen perehdytyksessä. Kun suurempi määrä miehiä jäisi vanhempainvapaalle ja yleisemmin pidettäisiin automaattisena sitä, että myös isät osallistuvat lastenhoitoon, se parantaa myös naisten asemaa työmarkkinoilla. Siksi perheet eivät saa itse päättää, koska nykyiset yhteiskunnan raamit väärittävät päätöstä - naiset jäävät kotiin koska heillä on yleisesti ottaen heikompi palkka.

Perheitä on toki erilaisia, ja aina on yksilöitä joille uudistus ei sovi. Tuskin sellaista ratkaisua on olemassakaan, joka olisi paras mahdollinen kaikille. Pidän kuitenkin hieman omituisena sitä, että perhe ei tulisi toimeen muutamaa kuukautta hieman pienemmillä tuloilla. Jännästi kun monet sillä kotihoidontuellakin ovat vuosikausia.
 
Jos perhe saisi itse päättää, kumpi vanhemmista pitää vanhempainvapaat, se heikentäisi ennestään naisten asemaa työmarkkinoilla. On kuitenkin naisen työnantajalle ihan eri asia, onko nainen poissa töistä 9 vai 13 kuukautta. Vapaaehtoisuus tasa-arvon toteuttamisessa on nähtävissä jo nyt. Äidit haluavat jäädä kotiin, isät eivät.

Minäkin äitinä olen käyttänyt kaikki edut, jotka äidille ovat mahdollisia. Meillä onneksi ei silti kotityöt ole jakautuneet niin, että vain minä tekisin niitä ja koska isä tekee kotona töitä, hän on myös saanut koko ajan olla seuraamassa kaikkia merkittäviä kehityksen merkkipaaluja ja olen antanut isälle tilaa toimia omalla tavallaan, vaikka se on erilainen kuin omani.

En tarkoita, että automaattisesti äidit kaappaavat lastenhoidosta isomman osuuden, mutta kyllä aika monessa perheessä äiti huolehtii ja isä on vain apuna.
 
Ei se kieroon katsominen lopu vaikka uudistus tulee. Eihän toisella puolisolla ole edelleenkään pakko pitää mitään vapaita. Antaa toiselle puolisolle sen maximimäärän ja sen jälkeen vauva on samanikäinen mitä tämän hetkinen lainsäädäntö sanoo että lapsen voi viedä hoitoon. Jotta saataisiin työpaikalla kieroon katsominen pois, pitäisi vanhempainvapaan mennä tasan puoliksi ja pakko pitää oma. Kun muksu on 6kk, läpsystä vaihto ja 6kk päästä saa taas vaihtaa takas.
Silloin ei esimies rutkuta kun vanhempi joutuu jäämään kotiin, halusi tai ei.

Ei naisella ole yhtään sen heikompi palkka lähtökohtaisesti. Se on täysin itsestään kiinni mitä tekee työkseen ja kuinka paljon tienaa. Jos naiset ajautuvat hoitoalalle jossa palkka on vähemmän entä it-alalla jonne ajautuvat enemmän miehet niin ei se silti tarkoita että naisen palkka on miestä huonompi. On yksilön oma vapaus valita mitä tekee työkseen ja paljon siitä saa rahaa, eikö niin? Yksikään mies sairaanhoitaja ei saa naissairaanhoitajaa enempää palkkaa (pois lukien kokemuslisät joita kaikki saa kun kokemus kertyy)

Mielestäni asenteet on siellä perheen sisällä. Lähtökohtana on että joka ikinen perhe räätälöi itselleen parhaan mahdollisen ratkaisun, jolloin pitäisi olla oikeus itse vanhempien päättää miten vapaat jaetaan.
 
Takaisin
Top