Perhevalmennus

Täällä neuvola tarjoaa viisi kertaa, joissa saa vapaasti käydä. Tänään olisi vauvan hoito tunti, mutta laitoin pyykkärin pyörimään, enkä yhtään ajatellut, että eihän se ehdi pyöriä, ennen kuin valmennus alkaa. Katsotaan nyt, menenkö tänään vai toukokuun alussa, jolloin sama tunti on uudestaan. Sitten täytyy vain toivoa, että en ole vielä silloin synnyttänyt. :) Mies ei noihin juuri pääse mukaan, kun työvuorot ovat niin hankalat..

Meillä on tuo ryhmä sellainen, että siinä on LA ihmisillä touko ja kesäkuussa.

Eilen oli hammashoito kerta. Vähän turha ehkä, mutta ihan hyvääkin asiaa oli mukana. En tiennyt ennen, että ksylitolin käyttö raskausaikana voi ehkäistä maitokariesta vauvalla todella paljon! Ja suojaa lasta myös korvatulehduksilta.

Ensi viikolla taisi olla imetys ja lapsivuodeaika. :)

Synnytysvalmennukseen pitäisi varata myös aika, vaikka se varmaan onkin vähän turha valmennus. Otan silti kaiken, mitä neuvola tarjoaa.

"Ruokavalinnat ja suun terveys" oli myös täällä eilen. Odotin jotenkin, että olisi ollut enemmän siitä varsinaisesta ruokinnasta syntymän jälkeen puhetta, mutta olikin tosiaan enemmän sellainen yleispätevä luento - "mitä isot edellä sitä pienet perässä". Kivahan se tietty, että tuli päivitettyä tiedot uudistetusta(?) ruokakolmiosta.

Aamulla sitten mies hakikin heti xylitol-pastilleja kaupasta :)

Meillä oli hammashoidon pitämä, joten ruokavaliosta puhuttiin vain sen verran, että mahdollisimman vähän sokeria ja enintään kuusi ateriaa päivässä. Ei muuten onnistu monikko-odottajalta. :)

Ja sitten vauvan suun hoidosta oli enemmän puhetta. Pitkä imetys lisää maitohampaiden reikiintymistä..

Mua kans kiinnostais toi hampaiden huoltoon liittyvä luento, muta seuraava mahdollinen on 1.6. ja edellinen oli 2.2., jolloin en tiennyt vielä noista valmennuksista mitään. Nyt on kaikki muut valmennukset käyty!

Mun täytyy huomenna kysyä noista valmennuksista.

Taidan olla vähän ärtynyt taas mut olis se kyllä kiva tuollaisia "mitä voit raskauden aikana tehdä vauvan hyvinvoinnin eteen" hiukan aiemmin kuin tyyliin että vauva(t) puskee jo ulos ;D

Noi hammashoito-valmennukset on tosi hyviä! Ku moni asia on nykyään eri tavalla kuin silloin kun itse on saanut viimeeksi tarkempaa ohjausta, ja miekii oon vasta 27v. Nykyään onneksi hammashoitoloissakin on paljon neuvontaa käyntien yhteydessä. Ja tosi tärkeäähän on se tieto että miten karies tarttuu ja miksi sitä sylkikontaktia vauvan kanssa ei pidä harrastaa. Monella on edelleen harhaluulo että tauteja vältellään vaikka kyse on puhtaasti siitä ettei tarvi olla heti reikiä paikkaamassa.

Huomenna ensimmäinen perhevalmennus ja siitä kahden viikon päästä seuraava, ja se onkin jo synnytysvalmennus :nailbiting: ai miten niin jännittää? Olen yrittänyt tähän saakka vielä vältellä ajatuksia varsinaisesta tilanteesta, mutta kai se jo tässä vaiheessa on hyvä alkaa valmistautumaan. Ei sitä vauvaa kai loputtomiin tuolla masussa voi pitää... :joyful:

Putkeen meni tämäkin taas. Eilen olisi ollut valmennus, jonka luulin olevan vasta ensi viikon keskiviikkona. Tämän siitä saa, kun joutuu joka aamu lukemaan lehden reunasta, että mikä viikonpäivä onkaan menossa. Liian kauan saikulla siis.. Noh, tuo olisi ollut isyyden tunnustamisesta ja ristiäisistä, sekä jonkun verran kelan tuista kertova kerta. Ehkä selviämme hengissä ilman tuotakin valmennusta. Isyyttä ei tarvitse tunnustaa ja ristiäiset osaamme varmasti järjestää. Käydään sitten vaikka seurakunnan toimistossa kysymässä neuvoa. Kelan tuet ovat periaatteessa selvillä ja suurin osa onkin jo haettu. Monikkoperheiden tuet olisivat kiinnostaneet, mutta ei niistä osata oikein neuvolassa kertoa. Onneksi parin viikon päästä on monikkovalmennus, jossa niitä käydään läpi.

Mä ainakin luulen että tuo mun mies ei ymmärrä synnytyksestä yhtään mitään. Synnytysvalmennukseen se ei halua joten oon melko varma että se rupee rasittaan mua synnytyksen aikana typerillä kysymyksillä ja sen jälkeen käskenkin sen lähtee käytävälle googlettaan vastaukset.

eilen oltiin miehen kanssa ekaa kertaa perhevalmennuksessa :grin ensin hiukan kauhistutti kun meidän lisäks oli vaan kaks ihmistä,mutta lopulta oli kyllä tupa täynnä.
imetyksestä puhuttiin varmaan tunti ja miehet näytti aika kärsiviltä :grin loppuaika käytiin vielä läpi vauvan hoitoa ja aika paljon ihmisillä oli kysymyksiä. maanantaina ois aiheena synnytys

Meidän valmennuksia aletaan suunnittelemaan pääsiäisen jälkeen.

Tuskastuttavaa tälläselle hätähousulle :D

Meillä ei taida olla KYS:llä kuin yhtenä lauantaina synnytysvalmennus joka kestää klo 12-15. Jokin PowerPoint -esitys ja jutustelua :P Jos jollakin on muuta tietoa niin saa kertoa :D Ainakaan neuvolassa ei kerrottu muuta kuin annettiin lappu kouraan, jossa oli tämän kevään synnytysvalmennuspäivät ja siitä sai sit valita mikä päivä haluaa mennä.

Itse koin esikoisen kohdalla hyödyllisimmäksi tuon synnärin valmennuksen. Nyt odotan että saan parin viikon päästä varata aikaa synnärin tutustumiskierrokselle. Meidän edelliset lapset on syntyneet Tammisaaressa, joten nyt vaihtuu synnytyspaikka. Onneksi päästään kuitenkin katsomaan paikat ennen kesää :) Onko muilla ajatuksena tehdä synnytystoivelistaa? Esikoisesta en sitä tehnyt, kun en tiennyt mitä on edessä tai miten itse reagoin. Toisesta tein ja kätilöt ottivat sen ihanasti huomioon. Nyt myös ajatuksena on tehdä se. Lähinnä olen siihen kirjoittanut mitä ajatuksia on ollut synnytyksen suhteen, mitä toivon ja mitä en missään nimessä halua. Bebesin sivuilla oli hyvää pohjaa 2009. En tiedä löytyykö vielä..

Me ei varmaan päästä edes tutustumaan tiloihin kun tänne on vasta rakennettu se uusi rakennus, jossa tullaan synnyttämään. Se taidetaan ottaa käyttöön toukokuussa jos oikein muistan, mut ehkä siinä powerpointissa on kerrottu siitä sit enemmän.
Mäkin oon miettinyt noita synnytystoiveita.. En vain keksi mitä sinne kirjoittaisi, just kun ensimmäinen lapsi tulossa niin ei ole mistään mitään tietoa. Olisi kiva kuulla millaisia toiveita teillä muilla on/on ollut aiemmissa synnytyksissä, ehkä sieltä tulisi sitten jokin ahaa -elämys että "minäkin haluan kokeilla tuota/en missään nimessä halua kokeilla tuota" :D

Takaisin