Perhevalmennus

Keskustelun 'Laskettu aika huhtikuussa 2015' aloitti Suski.81, 12 tammi 2015.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. Suski.81 Tuttu foorumilla Syyskuiset 2021

Kysyisinkin nyt - koska en muista et tästä ois puhuttu muualla - että oletteko te ensisynnyttäjät menossa perhevalmennukseen?

Entä te jotka olette jo sen läpikäyneet, saako sieltä jotain hyötyä..

Mietin tässä kuumeisesti et ilmottaudunko vai en.. Mies ei kuitenkaan pääse paikalle - on töissä, joten yksin menisin.. Toisaalta vaikka olen ensisynnyttäjä, niin olen hoidellut kavereiden ja siskojeni vauvoja muutaman päivän ikäisestä eteenpäin. Tietenkään en ole kokenut on synnytystä enkä äitiyttä mutta eipä niitä siellä valmennuksessa opi :)
  2. pookkana Naimisissa foorumin kanssa Huhtikuunmammat 2015 Joulukuun mammat 2017

Meidän kunnassa käytännössä katsoen kaikki sinne ilmoitetaan, ellei erikseen kovin perhevalmennusta vastusta. Synnyttäjiä ei ole niin paljon, joten ryhmiin pitää haalia kaikki mahdolliset ihmiset. Kerrat on täällä myös illalla, päivisin työssäkäyvät ehtivät mainioisti mukaan. Tässä kunnassa perhevalmennuksessa puhutaan myös parisuhteesta ja muista aihetta sivuavista asioista. Ei pelkästään synnytyksestä tai vaippojen vaihdosta. Tuonne tulee myös kätilö kertomaan synnytyksestä ammattilaisen näkökulmasta ja siinä saa kysyä omaa mieltä askarruttavista asioista. Minusta kuullostaa hyvältä ja hyödylliseltä, joten olen sinne menossa (mies tulee myös). On myös mukava päästä näkemään millaisia muita synnyttäjiä täällä päin asustaa:)
    Varmaan voit kysyä omalta terkkarilta, että mitäs kaikkea siellä perhevalmennuksessa oikeen on. Ja varmaan saa mennä vaan osalle kerroista, jos jotkin kerrat eivät kiinnosta.
  3. mart-su Tuttu foorumilla Toukomammat 2017

Meillä tuli kotiin kirje, jossa kerrottiin millon valmennukset on ja toivotettiin tervetulleeksi. Yhteensä kolme kertaa, joista kaksi molemmille ja yksi isien oma kerta. Iltapäivisin ovat, mies pääsee vaan kerran mukaan, kun tekee vuoroin aamu- ja iltavuoroa ja tietty sattuu niin et just kaks kertaa on sen iltavuoron aikaan. Ensimmäisellä kerralla oli ohjelmassa yleensä vanhemmuudesta ja jotain perhejuttuja, mies ei sillon pääse. Saa nähä kuin orvolta tuntuu olla siellä sitten yksin :/ Toisella kerralla oli synnytyksesta ja onneksi sinne mies pääsee mukaan. Saapahan ees jotain tietoa sitten, ku ensimmäinen tulossa eikä se mitään oppaita silleen lue niinku itellä tulee tehtyä :)
  4. Maatunen Tuttu foorumilla

Täällä perhevalmennus käsittää muutaman luennon, joilla käsitellään parisuhdetta ja vanhemmuutta.. en koe niitä mitenkään tarpeelliseksi, eikä kyllä tee mieli lähteä ajamaan reilu 60km sen takia. Tuskin niistä luennoista saa mitään uutta ja ihmeellisetä irti... olin vähän pettynyt, ettei täällä ole mitään keskusteluryhmiä jne, vaan tosiaan nuo pelkät luennot.
  5. jaica Tuttu foorumilla

Menisin jos pääsisin jos ei sitten nappaa niin voihan sen jättää keskenkin.
    ainakin tutustuu oman alueen muihin samoihin aikoihin oleviin vanhempiin samalla.. :)

Esikoisen kanssa meillä oli vaan kaks kertaa, kunnes tuli sikainfluenssa rokotukset ja kaikki henkilökunta siirty sinne.. :/
  6. Newbie2 Rakastunut foorumiin Huhtikuunmammat 2015 Helmimammat 2018

Täälä keski-suomessa tais olla 4-5 kertaa. Ajattelin ainakin osaan niistä mennä. Pitää vielä tarkemmin kattoa mitä niissä käsitellään.

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
  7. LA7.4.15 Aloittelija

Täällä on kai muutama luentotyyppinen jossa vähän jtn ryhmätehtäviä/keskusteluita. Emme mene, sillä mies ei halua kun kokee tuollaiset ahdistaviksi ja itse ammattini puolesta tiedän paljon. Pidän miehelle oman valmennuksen. synnärille menemme kuitenkin katsomaan koska haluan että mies tietää mitä odottaa ja osaa ajatella tulevaa synnytystä/sektiota konkreettisemmin. itselle sekin paikka tuttu.
  8. Amaya_ Uusi käyttäjä

Me kävimme esikon odotuksessa kerran perhevalmennuksessa. Olimme silloin uusia etelässä, joten ajattelin, että voisi sielä joitain tuttavuuksiakin tarttua mukaan. Meillä se jäi tuohon yhteen kertaan kun koko homma vaikutti semmoiselta ala-asteen loruleikki tuokiolta, jossa tehdään typeriä tehtäviä ja keksitään tsemppilauseita toisillemme. Me oltaisiin toivottu mieluummin luentotyyppisyä lähestymistä asioihin. Emme myöskään tykänneet kun siellä tuntui kokoajan korostuvan kirkko ja seurakunnat. Meisyä tuntui epämukavalta kun kunnan järjestämässä tilaisuudessa ylikorostuu jokin uskontokunta..
  9. BabyBlues Tuttu foorumilla

Itse kuulun kyllä kirkkoon, mutta en ole uskonnollinen. En huomannut että meidän perhevalmennuksessa olis ollu sillon mitään uskontoon liittyvää? Omituista kyllä. Muakin olis ärsyttäny. Toki annan tytön käydä päiväkodin kanssa joulukirkossa yms, mutta muuten en kyllä tykkää että tyrkytetään... ihan kivoja päiväkerhoja seurakunnilla on kyllä isommille tarjolla, kokkikerhoa ja tollasta, mutta riippuu ohjaajasta pysyykö uskonto-osuus siinä minimissään, eli tyyliin ruokarukouksessa. Itse en kyllä sellaista harrasta, mutta muistan että vielä alakoulussa ennen ruokailua sellainenkin ääneen lausuttiin, että pidän tollasta kokkikerhon ruokarukousta ehkä aika harmittomana osana suomalaista kulttuuria... mitenköhän mä tähän aiheeseen päädyin?
    Perhevalmennuksessa oli silloin ihan hyvää infoa, vaikkakin aika ilmiselvää.
  10. nene93 Tuttu foorumilla

Täällä ei olla menossa perhevslmennukseen. Riitti se esite joka saatiin ekalla neuvola käynnillä...
  11. Jenska Tuttu foorumilla Joulukuun mammat 2017

Meille ei oo ees tarjottu perhevalmennusta :eek: Saa nähä onkokaan sitä vai antavatko vaan jonku nettisivun mistä kattoa joku video.. Esikoisesta käytiin eksän kans pari kertaa mutta olivat just sellasia niinku pienten lasten kerhot että ei koettu hyödyllisiksi...
  12. Suski.81 Tuttu foorumilla Syyskuiset 2021

Joo, kyllä mäki olen nyt tullut siihen tulokseen etten ole menossa.. Olen lukenut tästä/netistä kommentteja sekä kysellyt tutuiltani, niin olen tullut siihen tulokseen etten mene. Lapsiperheitä kuuluu ystäväpiiriini niin paljon että uusia tuttavuuksia en olisi sieltä ollut menossa hakemaan.
    Synnytyssairaalassa olisi kyllä kiva käydä tutustumassa.
  13. sannnnna Peruskäyttäjä

Täällä on valmennuksen vain ensisynnyttäjille.
    Esikoisen kohdalla käytiin, osasta hyötyä, osa täysin turhia.
  14. Newbie2 Rakastunut foorumiin Huhtikuunmammat 2015 Helmimammat 2018

Täälä ensiviikolla ensimmäinen, suunhoito ja liikenneturvallisuus. Taidan jättää välistä, ehkä :D hmm..

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
  15. Maatunen Tuttu foorumilla

Voi apua :D Kyllä mä mietin noita sisältöjä lukiessani, että millaisille saamattomille ja ymmärtämättömille idiooteille noi valmennukset on oikein suunnattu... ihan oikeesti, jos aikuinen ihminen ei ymmärrä suunhoidon ja rutiinien tarpeellisuutta niin ehkä on syytä jättää lisääntymättä. Olisi kiva saada jotain oikeaakin tietoa, eikä käydä läpi itsestäänselviä perusasioita.
  16. Jenska Tuttu foorumilla Joulukuun mammat 2017

En tiiä onko täälläkin valmennus vaan ensisynnyttäjille kun sitä ei oo tarjottu.. Miehellä ei oo omia lapsia vielä vaan tää on hänen ensimmäinen nii sillä ois ollu kiva jos ois ees tarjottu
  17. Tökkönen Rakastunut foorumiin Huhtikuunmammat 2015 Huhtimammat 2017

Maailma on pullollaan ihmisiä, joiden olisi ollut parempi jättää lisääntyminen väliin... Ihan perusasiat lapsen hoidossa ja kasvatuksessa, myös myöhemmällä iällä, on aika monella pahasti kadoksissa.
  18. käpynen Rakastunut foorumiin Huhtikuunmammat 2015

\o täällä yksi jolla ei ole mitään tietoa pikkuvauvojen hoidosta. Ihan vaan sen takia kun niitä ei (koskaan) ole lähipiirissä ollut.
    Kuitenkin ihan hyvin mielin. Ja mut lynkataan varmaan tästä, mutta eikö sillä vauvalla ole kuitenkin aika samat perustarpeet kuin vaikka koiranpennulla: ruokaa, lepoa, rauhaa, sopivasti stimulointia ja puhdas ja lämmin olo. Ja paljon rakkautta.
    Eiköhän sitä tekemällä (ja lukemalla ja kysymällä) opi.
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 3
  19. käpynen Rakastunut foorumiin Huhtikuunmammat 2015

Ja perhevalmennukseen ollaan menossa, tosin epäilen että siellä on aika paljon itsestäänselvää diipadaapaa. Mut jos edes joitain kultahippuja joukossa.
  20. pookkana Naimisissa foorumin kanssa Huhtikuunmammat 2015 Joulukuun mammat 2017

Kuka määrittää ja miten määrittää kenen pitäisi tai ei pitäisi lisääntyä? Eikös se kuulu kumminkin kaikkien oikeuksiin, lisääntyä tai olla lisääntymättä, omasta päätöksestä? Ja joo, maailmassa on paljon ihmisiä, mutta eikös sitä syntyvyyttä vois vaikka lähtee rajoittamaan kehitysmaiden 10 lapsen perheistä kuin vähä ihmismääräisistä pohjoismaista? Kehitysmaissa oltais varmaan ihan onnellisia, jos olis niin hyvät olo, että vois saada pätevää ehkäisyä ja suunnitella niitten lasten saamista.

Ihan hyvä vaan, minusta, että ensisynnyttäjälle kerrotaan kaikki asiat kädestä pitäen. Joo, varmasti on itsestään selvyyksiä joukossa, mutta parempi että ovat itsestään selvyyksiä kun tulisivat yllätyksenä. On vastasti vaikea määrittää kaikkien osallistujien tieto&taito -taso, joten alotetaan ihan perusjutuista. Se mikä on toiselle itsestään selvyys voi toisella tulla yllätyksenä ja toisin päin. Hyvä jos on niin onnellisessa asemassa, että kaikki on selvää. Sitten ei varmaan perhevalmennusta tarvitse. Mutta aika hemmetin hyvä, että se on olemassa niille, jotka sitä oikeesti tarvitsevat.
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 2
    • Tykkää Tykkää x 1

Jaa tämä sivu