Perhehuone vai ihan normi?!?

Mulla meinas esikoisen kanssa pää revetä kun ei saatu perhehuonetta (ja olishan siitä kallis paukku tullutkin ku yhteensä sairaalassa oloa tuli se 11pv). Olin siis 3hlö huoneessa ja koko ajan siel oli joku muukin ja mä ainoo sektioitu ja se eka vuorokausi meni muutenki ihan kuutamolla. Vissii 3.tai 4. päivän jälkeen pääsin yksikköhuoneeseen kun vaan itkin niil hoitajille et mul hajoo pää ku muut pääsee lähtee kotiin ja me ollaan vaan täällä ja noin, Se yksikköhuone oli ihan mahtava, ainoa miinus oli se ettei siel ollu telkkaria :D Mut mies toi mulle miniläppärin ja mokkulan niin selvisin sit siitä viihdykkeen puolestakin. Sain nukuttuu rauhas, opeteltua imetystä rauhassa ja mies sai olla tavallista pitempään mun luona kun odoteltiin aina esikoisen ilta bilirubiiniarvot ennenkuin mies lähti kotiin. Vaan oli se rankkaa miehellekin, Aamusta sairaalaan, illasta kotiin, talon lämmitys ja noin..

Tällä kertaa toivoisin kans yksikköhuonetta, mut saa nähdä. Mies ja esikoinen tuskin tulee pahemmin olemaan sairaalalla meidän kanssa. Luultavasti jos nyt käy niinkuin on suunniteltu et 12.pv ti on leikkaus ni tulevat helatorstaina katsomaan. MIehellä töitä vielä se viikko loppuun ennenkuin isyysvapaa alkaa ja esikoinen on sen aikaa päiväkodissa.
 
Perhehuoneeseen mennään kyllä heti jos ja kun sellainen saadaan. Kun nyt esikoinen on tulossa. En sinänsä kammoa sairaaloita, mutta synnytyksen jälkeen en usko haluavani olla muussa seurassa kuin oman perheeni.
 
Mä tänään kattelin tuolla päksissä, että sielä on syntynyt nyt todella monta vauvaa per päivä, että on varmaan aika täyttä, joten mahdollisuus perhehuoneeseen voi olla aika pieni :/

Varsinkin ensisynnyttäjälle monen hengen huone kyllä saattaa tuoda vaan "lisäjännitystä" tai miten sitä kuvailis.. Mua ainakin vähän jänskättää koko vauva niin saati sit siihen vielä tuntematon ihminen viereen... Hui :|
 
Kuulin ystävältä, että KYSissä ainakin perhehuoneet on pitkänmatkalaisille "varattuja" eli todennäköisesti me lähistöllä asuvina ei edes saataisi sellaista vaikka pyydettäisiin. Yhden tai kahden hengen huone olisi minulle passeli, suuremmat huoneet on liian levottomia kun kaikkien miehet ja lapset ramppaa paikalla ja vauvat itkee. KYSiin avataan uusi naistentautien keskus uudisrakennukseen 15.5. ja sinä päivänä klo 10 eteenpäin pitää mennä sinne uudelle puolelle synnyttämään jos yliaikaiseksi mennään. Siellä käsittääkseni on vaan noita pienempiä huoneita. :)
 
Kerran jaoin kahden hengen huonetta toisen sektoidun äidin kanssa vuorokauden ajan, kunnes hän siirtyi jostain syystä muualle. En koskaan nähnyt häntä verhojen takia.

Muistan kun hän illan pimeydessä verhon takaa ilmoitti aikovansa olla pidättelemättä yhtään pierua huonekaverin takia. Ja että aikoisi pyytää kaikki saatavilla olevat kipulääkkeet, ylimääräiset välipalat ja Cuplatonit pieruvaivaansa. Ja kehotti mua tekemään samoin.

Kiitin ja tein kuten hän kehotti. Hiton toimivat ohjeet edelleen. :D
 
Perhehuone olisi ihana, mutta olen kans ymmärtänyt ettei niitä ole tarjolla riittävästi synnyttäjien määrään nähden. Ellei tietty jostain syystä olekin ihan hiljaista sattumalta. Esikoisen syntymän jälkeen saatiin perhehuone ja se oli kyllä ihanaa ja hyvät muistot jäi. Ihan kuin pieni hotelliloma ekan kerran oman pikku perheen kesken :) Ihan luksusta vaan olla koko kolmikko siellä omassa huoneessa, jossa on vauvanhoitopöytä ja suihku ja vessa. Ja välillä vaan hipsittiin syömään kun ruokakello soi :) No, ehkä se sairaalaruoka ei ollut ihan hotellitasoon verrattuna, mutta ei sen silloin niin väliä ollut...
 
Joo, toi pierujen pidättäminen ja muu on kyl semmosta turhan epämukavanolon itelle luomista. Niitä ilmavaivoja taitaa olla kaikilla synnyttäneillä ja kyllähän maailmaan sen verran pierukaasuja mahtuu :D
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Olis kyllä ihanaa saaha perhehuone. Siinä sais rauhassa miehen kanssa tutustua vauvaan ja harjotella sen hoitoa ja käsittelyä. Ahistaa ajatuskin että samassa huoneessa olis outoja ihmisiä ku yrittää saaha ensikontaktia vauvaan. Onneks sentään vierailijat on kiellettyjä. En jaksais nähä ketään (paitsi ehkä äitiä) saatikka jotain naapurin sukulaisia ja tuttuja.
 
Amanita: Mä oon ihan samaa mieltä sun kanssa.
Tosin.. Me ollaan sanottu molempien vanhemmille, ettemme halua sairaalaan vierailijoita. Isovanhemmat onkin vain sallittuja tuolla päksissä miehen ja syntyvän vauvan sisarusten lisäksi. Tulkoot sitten katsomaan vauvaa, kunhan ollaan kotiuduttu... :)
 
Mä mietin et mikä se mahtaa olla toi tyksin käytäntö tällä hetkellä, 5v sitten sallittiin vain isä ja sisarukset, koska oli se sikaflunssa-aalto. Mä saan aikalailla olla itsekseni ilman miestä ja noin jos sinne ei saa muita vierailijoita tulla. Ei sillä, on ehkä kaksi ihmistä miehen lisäksi täällä päin ketkä sinne edes huoliisin. Miehen veljen vaimo ja oma äiti. Vaan ehtiihän nekin siihen vauvaan tutustua ihan hyvin sitten myöhemminkin.

Me tosiaan saatiin viimeks vähän poikkeuslupaa siihen vierailuun kun oli yksikköhuone ja oltiin se 11pv siellä ni mun äiti tais käydä siellä pari kertaa vauvaa katsomassa vierailuajan puitteissa.
 
Oysissa tuntuu olevan aika tiukkaa . Miehelläki rajatumpi vierailuaika ku muualla.
 
Tässä KYSin käytäntö nettisivuilta luntattuna. Tarkoittaakohan nuo "sisarukset" äidin omia sisaruksia vaiko vauvan sisaruksia... Vähän huono (moniselitteinen) ilmaisu.

Vierailu KYS synnytysosastolla:

  • Puoliso ja sisarukset voivat vierailla synnyttäneen ja vastasyntyneen luona mihin aikaan päivästä tahansa.
  • Iltaisin kello 17.30-19 myös muut läheiset voivat vierailla osaston aulatilassa. Potilashuoneet on rauhoitettu vain perheille.
  • Synnytystä vielä odottavien luona voi vierailla rajoituksetta kello 9 ja 20 välisenä aikana äidin voinnin mukaan.
(muoks: korjasin virheen)
 
Vierailuajat
Joka päivä klo 10–20 puolisolle tai tukihenkilölle ja vauvan sisaruksille. Vauvan isovanhemmat voivat vierailla joka päivä klo 18–19, sunnuntaisin myös klo 14-15.

tommonen tieto löytyi tyksin sivuilta. kyl se löytyy ku vähä hakee :D
 
Oon kans sanonut äitille, että ilmoitan sitten kun vauva on syntynyt, tahdonko sen kylään laitokselle vai vasta kotiin. Onneksi niin läheiselle voi sanoa suoraan :) Toivotaan perhehuonetta, ja jos sitä ei saada, niin ainakin toivotaan, ettei yksityishuoneessa miehen tarvitse kelloa katsoa, vaan voi käydä vain nukkumassa kotona..
 
Täältä meiltä kun ajaa sen reippaan tunnin turkuun niin ei tosiaan ole mitään toivoa et mies kävis joka päivä ton esikoisen kanssa vauvaa katsomassa. Varsinkin kun miehen isyysloma alkaa vasta sektioviikon jälkeisenä maanantaina ja esikoinenkin on siihen asti päiväkodissa.

Mä kans kerron kyl haluunko nähdä ketään ylipäätänsä siel sairaalassa. Inhoan sitä ympäristöä muutenkin ihan tarpeeksi paljon. Saati sitten että siellä pitäisi vielä sosialisoida. YÖK. Toivon vaan et tulis yksikköhuone ettei tartteis miettiä ketään muita tai kuunnella ketään muita. Osaan mä mennä sinne "päiväsaliin" seurustelemaan jos musta siltä tuntuu (EI TUNNU XD)
 
Mulla on ollut hyvä tuuri, kun oon joka kerta saanut olla ihan yksin. Viimeksi oli kyllä ihan kiva kerrankin olla päiväsalissa iltapalalla rupattelemassa. Jouduin nimittäin välillä osastolle odottelemaan synnytyksen käynnistymistä ja siellä olin kolmen hengen huoneessa. Kätilöt nauroivat ja kutsuivat meidän huonetta oksitosiinihuoneeksi, kun kaikilla alkoi supistelut voimistua samaan tahtiin ja mentiin sitten lopulta kaikki kolme pariskuntaa samalla hissillä synnytyssaliin:) satuttiin vielä vauvojen kanssa samalle osastolle jälkeenpäin, niin oli ihan hauska jutustella näiden kahden kanssa vauvat sängyissään vieressä tuhisten ilman supistuksia :)
 
Sitähän on tutkittu ja todistettu, että esim. kimppakämpässä asuvat naiset mätsää ajan myötä toisiinsa nähden kuukautiskiertonsa. Mikseipä siis samassa huoneessa supisteleva nainen toimisi inhibiittorina muille synnytystä käynnistäville.
 
Toi on muuten ihan totta! Tiiviisti keskenään tekemisissä olevat naiset alkaa aikaamyöten synkronoitumaan kiertojensa kanssa! Siihen ei välttämättä mene edes kovin kauaa! Kun esikoinen oli jotai 1v ni meil jääty vesiputki ja sitä ei saatu sulatettua koska matka oli 150m ja kellään ei ollu välineitä siihen. Vaihtoehtoina oli kaivaa naapurin pelto auki ja naapurissa olevan kaupan parkkipaikka ja maksut olis tullu meille. Mentiin siis evakkoon meidän äitin luokse ja evakkoa kesti 3kk ja meil meni äitin kans kierto samaa tahtia :D
 
Takaisin
Top