Tässä tulis yksi positiivinen perätilasynnytyskokemus lisää :) Oli pakko luoda tunnuksetkin vaan sitä varten et saan tän jaettua. Kun ite olisin kaivannut tällaisia kertomuksia kauhutarinoiden rinnalle kun perätila meidän vauvalla selvis.
Ennen sitä kuitenkin vastaan noihin magneettikuviin, jep, ne kuvat otetaan jokaiselta riippumatta paljonko on synnytyksiä takana. Meillä kakkonen oli PT:ssä, olin kuitenkin synnyttäny 1v4kk aiemmin esikoisen (rt 3700g&50cm rv37+5) ja silti piti kuvata mahtuuko kaveri alakautta ulos :)
No, meidän pikkumies oli jo rakenneultrassa pylly alaspäin. Sinnikkäästi silti väittivät joka neuvolassa et on pää alaspäin. Mä päädyin pelkopolille keskusteleen tän toisen synnytyksestä koska esikoisen synnytys oli pitkä ja vaikea ja sain pahat repeämät ja koska mulle oli jäänyt paljon kysymyksiä edellisestä synnytyksestä. No täällä pelkopolilla selvis n. Vkolla 35 et poika onkin perätilassa. Kääntöyritys varattiin 37+0 eikä muuten lukuisista yrityksistä huolimatta enää kääntynyt. Ja tuo ei ainakaan mulla tuo kääntöyritys edes sattunut, onnistuin ilmeisesti oleen tarpeeks rentona. Kaks tyyppiä siinä hääri mahan kimpussa ja ihan ihmettelivät kun sanoin et yrittäkää vaan niin kauan kun haluatte, mun on ihan hyvä olla tässä :) Me keskusteltiin pitkät pätkät lääkärin kanssa sektion ja alatiesynnytyksen riskeistä sekä äidille että vauvalle ja sen perusteella päädyttiin yhdessä miehen kanssa alatiesynnytykseen. Me koettiin nimittäin kaiken selonteon jälkeen, että alatiesynnytyksessä oli meille molemmille pienemmät riskit kuin sektiossa. Ja ainakin meille sanottiin että koko synnytyksen ajan on sektiovalmius, jos kävis niin että tulis ongelmia tai synnytys ei etenis.
No ite synnytykseen. Vedet meni 38+6 myöhään illalla ja suunnattiin ambulanssilla sairaalaan. Oltiin siis saatu ihan Taysista ohjeet että jos vedet menee, niin heti lanssilla sinne vaikkei edes supistelis ja pelkästään makuuasennossa saa lanssin tuloon asti olla, koska on niin iso riski et napanuora voi luiskahtaa synnytyskanavaan ja sit on jo kova kiire. Odoteltiin osastolla et supistukset kovenee ja kun en enää pystyny oleen, meidät siirrettiin saliin. Epiduraali mulle tilattiin heti ja siinä kesti pitkään ennenkun lääkäri ehti paikalle. Jotenkin tuo epäonnistui, kätilö tokas ite mulle hetki epiduraalin jälkeen et nyt ei muuten menny oikeeseen paikkaan kun oot edelleen noin kipee. No kyllähän mä sen itekin tiesin, esikoisesta sain epiduraalin ja se vei kaikki kivut. Loppujen lopuks mulle annettiin sit vaan pudentaalipuudutus ja sen voimin poitsu tuli pihalle.
Ponnistusvaihe kesti 18 min (tunnin vähemmän kuin esikoisesta!) ja kaikki sujui hyvin. Pirusti tuo sattui ilman kunnon puudutusta kun vielä oksitosiini tehosti supistuksia, mutta tekisin saman kyllä toistekin :) Meillä poika tuli pylly edellä, niin että lääkäri auttoi jalat, kädet ja lopuksi pään. Pylly tuolla oli pari päivää mustana, mutta ei kyllä edes huutanut sitä. Ja normaalia kuulemma perätilavauvoilla, että se osa tummuu joka edellä pihalle tulee. Mä sain kaks tikkiä vaativan nirhauman ja episiotomiaa ei jouduttu tekeen, raivotarjontaesikoisesta repesin tosi pahasti sisältä vaik tehtiin epparikin. Istuin jo synnytystä seuraavana päivänä, kun esikoisen jälkeen kuljin 1,5kk renkaan kans ja ekaan pariin viikkoon en ees sen kans pystyny istuun kun pari minuuttia kerrallaan. Meillä pojan syntymää todisti meidän lisäks kymmenen henkeä, tuo kun päätti putkahtaa pihalle 12 minuuttia ennen vuoronvaihtoa :D Oli meinaan kätilöä ja lääkäriä paikalla :D Poitsu sai pisteet 7/10 ja 9/10, yks piste lähti väristä. On yleistä, että perätilavauvoilla nuo ekat pisteet on alhaiset ja yleensä sit tokat on jo hyvät :) Ja kokoakin oli jätkällä jo ihan hyvin, rv 39+0, 51 cm ja 3575g. Synnytyksen kesto 4 tuntia, salissa parisen tuntia kun poika oli pihalla.
Mä koitin siellä äitipolilla vinkatakin, että netistä löytyy tosi huonosti tietoa perätilasynnytyksistä, lähinnä vaan kauhukertomuksia. Oisin ite toivonu löytäväni jonkun taulukon tai listan joissa ois verrattu sektion ja perätilasynnytyksen riskejä, tällöin niihin oisi voinut kunnolla perehtyä ennen varsinaista päätöstä. Ja niistä ois itekin jo tiennyt jotain kun meni synnytystavasta kääntöyrityksen jälkeen keskustelemaan. Meille onneksi osui paikalle hyvä lääkäri, joka ajan kanssa kunnolla kävi läpi kaikki riskit ja suositteli meille alatiesynnytystä sen jälkeen kun itse oltiin todettu sen tuntuvan meille sopivalta vaihtoehdolta. Meille myös sanottiin, että mielen voi muuttaa koska tahansa jos alkaakin epäilyttää, ihan vaikka silloinkin kun on jo tullut laitokselle synnyttään.
Tässä mun kertomus, toivottavasti tsemppaa jotakuta toista perätilasynnytykseen! :) Kun me kerrottiin meidän synnytystavan valinnasta läheisille, toiset kannusti kovasti ja toiset oli kauhuissaan. Osa koitti kääntää meidän päät ja tyrkytti väkisin sektiota. Me puolusteltiin ja perusteltiin meidän päätöstä paljon, mutta missään kohtaa ei kaduttu. Perätilasynnytys tuntuu edelleen olevan sellainen, että se jakaa mielipiteet jyrkästi kahtia. Mä en kadu meidän päätöstä vieläkään, jos kolmas tulis ja olis perätilassa, ollaan edelleen miehen kans sitä mieltä et sekin sais tulla alakautta :)
Kiitos ja anteeks, tulikin melkoinen romaani :D