Pelottaako

Mulla muuten tulee kans, mutta todella harvoin, ja vaan sellasessa asennossa, kun makaan kyljellani, niin se alempi boobsi on sitten kai jotenki lytyssa ja sielta sittten tulee vahan jotain. Huomaan vaan, kun paidassa on sellanen pikkunen marka laiska. En koskaan kayta kotona rintsikoita, ahistaa!
 
Mulla on teille ilouutisia, ehkä =)
Meillä neuvolatäti sanoi, että yleensä ajatellaan, että synntyksen jälkeen alapää venyy ja paukkuu, mutta on kuulemma jopa yleisempää, että paikat on niin kireinä, että seksikin voi tuntua epämiellyttävältä. Näin toki on alussa, mutta joillain joudutaan jopa tekemään pieniä operaatioita tämän tiukkuuden suhteen. Hän siis oli sitä meiltä, että ennemmin synnyttäneillä tavara on tiukkaa kuin löysää. Omaa kokemusta itellä ei ole, etten nyt ihan sitten lupaa mitään[:D]
 
Joo ilouutisena tuota venymistä pelkääville voin sanoa et värkki palautuu kyllä ihan ennalleen. Ex-mies ainakin sanoi et ei huomannu mitään eroa ennen tai jälkeen. Ja niin on mun muistaakseni nykyinenkin mies sanonu joskus et eihän se värkki siitä mihinkään muuttunu.

Enkä mä itekkään mitään eroa huomaa. Eppari haavan arven löytää jos oikein tarkasti peilillä katsoo ja tietää mistä etsiä. Mut pitihän itekki tosiaan viimeksikin tarkastaa ihan peilin kanssa et kui pahasti on käyny nii ei siel mitää kummaa enää olekkaan. Siis näkyyhän se nyt alkuun mut tilanne kun rauhottuu niin kaikki ennallaan.

Ainoa ongelma oli tosiaan ne kuivat ja arat limakalvot limakalvot. Hormoneista johtuvat jutut. Ei mekaaninen ärsytys.

Sartza tuo liian kireä yleensä liitty siihen jos on revennyt paljon ja on paljon ommeltu ja sit on ommeltu väärin eli liian kireäksi. Mut mun tietääkseni se ei todellakaan ole yleistä et niin tapahtuisi.
 
Mua pelottaa, etta tulee taas urpo katilo ja huono kommunikaatio pilaa koko kokemuksen. Pelkaan myos, etta pitaa synnyttaa vauva peratilassa. Lisaksi pelkaan, etten kestakaan niita kipuja, vaikka viimeksi selvisin ihan hyvin.. Joo, ja pelkaan sita valilihan leikkaamista, varsinkin, kun en ajatellut pyytaa kivunlievitysta. (Viimeksi ei leikattu, joten toivon, etta mulla on hyva ennuste.)
 
Maisan, minua myös pelottaa että joudun synnyttämään jalat edellä tulevan vauvan [&:] Muutama viikko sitten ultrassa pikkumies oli vielä perätilassa, enkä ainakaan ole huomannnut että se olisi kääntynyt. Ei kai ne siellä sairaalassa voi pakottaa synnyttämään alakautta kun en edes ole mitenkään pienikokoinen? Haluaisin synnyttää "normaalisti" oikeinpäin olevan vaavin, sektiokaan ei houkuttele ellei se ole lapsen terveyden kannalta välttämätöntä [&:]
 
Emilia, meilla taalla ovat ekspertteja peratila synnytyksessa, joten normaali synnytys on ainoa joka tulee kysymykseen.. Se mua vahan hirvittaakin, koska mun yks kaveri synnytti peratilaisen ekalla kerralla ja tokalla tuli paa ensin ja sen mielesta se oli sikahelppoa siihen ekaan kertaan verrattuna.
[:-]

Mutta, eilen syttyi toivo. Vauveli pyoriskeli hulluna mun paivaunien aikaan ja illalla hikka tuntui haaruksissa, joten josko se nyt ois kaantynyt.. Sullakin naemma samat viikot kun mulla, joten viela on mahiksia. (Neuvolassa sanoivat etta viikkoon 36 asti vauvalla hyvaa tilaa kaantya).[8|]
 
Huh, toivon että Suomessa olisi toisenlaiset käytännöt kuin siellä Norjassa [&:] Jospa nämä vielä kääntyisivät, helpotti kovasti kuulla että vielä on aikaa [:)] Viikon 36 jälkeen varmaan yritetään ulkokäännöstä ensin? Nyt sormet ja varpaat ristiin ettei siihen jouduta, voin vain kuvitella miltä se tuntuu kun vauvan liikkeetkin tekevät välillä kipeää [:-]

Onneksi tämä meidän vaavi ei ole mikään jätti, kolmekiloista ennustelivat.. Pitänee ottaa asia puheeksi tänään neuvolassa [:)]
 
Mulle on tullut hirveä pelko, että jään yksin vauvan kanssa. Sinänsä pelolle ei ole mitään syytä ja mies vakuuttaa, ettei ikinä vois kuvitella jättävänsä mua. Silti näen melkein joka yö unta, että mies jättää mut ja rukoilen sitä takaisin, mutta se ei vaan suostu. 21-vuotias yh-äiti ei vaan oo mun unelmani... Eikä siis minkään muunkaan ikäinen[:D] Olis kiva, jos lapsella pysyis aina isä ja äiti lähellä.

Pelkään myös yli-isoa vauvaa. Kamalaa olis varmaan synnyttää joku melkein 5 kiloinen kun en kovin suurikokoinen itse ole. Täytyy ens viikolla neuvolassa varmaan kysyä edes jonkinlaista painoarviota niin ei tarvitsis pelätä ainakaan turhaan.
 
Madie: jos rupeaa näyttään siltä että vauvva kasvaa kauheen isoksi niin ne kyllä käynnistää sen sitten aikasemmin ettei sun mitää jättiläist tarvii punnertaa ulos.
Jos sun miehes on sanonu ettei se sua yksin jätä niin kyllä sitä kannattaa uskoa. Varsinkin jos hän on tähänkin asti ollut mukana raskaudessa ja jos teidän suhde voi muutenkin hyvin niin uskoisin että on turha pelko. Mutta jos sua kovasti pelottaa niin ehkä kannattais puhua siipan kanssa siitä että miten vauva mahdollisesti muuttaa parisuhdettanne ja mitä odotuksia ja toiveita kummallakin on.
 
No joo eiköhän se turha pelko ole, mutta jostain kumman syystä tuollaisia unia tulee koko ajan. Ehkä se johtuu siitä, että koen tällä hetkellä olevani todella huono puoliso kun en halua seksiä ollenkaan ja mies kyllä haluais. Mietin siis, että milloin hän kyllästyy[8|] Vois tosiaan vähän jutella tästä asiasta kun hän yleensä tuppaa vaan nauramaan noille unille eikä ehkä ymmärrä, että pelkään oikeasti.

Joo eiköhän ne ala neuvolassa puuttumaan peliin jos näyttää siltä, että liian iso vauva on tuloillaan [:D] ainakin toivossa on hyvä elää. Mulla on kyllä ensi viikosta alkaen uusi neukkutäti niin eihän sitä voi tietää millainen tapaus on kyseessä. Jos vaikka arvioi painot ihan päin mäntyä.
 
Joku tuolla "viimeisessä kolmanneksessa", muistaakseni, kertoi, että pelottaa että vauvalle käy jotain. No, niin muakin. Ja siksi mä sainkin neuvolasta lähetteen pelkopolille: kävin siellä eilen. Ja se oli ehottomasti hyvä juttu!! Eli jos niitä mietteitä mielessä on, niin kannattaa neuvolassa niistä sanoa: tuo pelkopoli ei oo turha juttu..

Ihan ekana päästiin käyrille: saatiin nähdä Huldan sykkeet ja liikkeet tietokoneella. Se rauhotti jo hirveesti. Näki, että siellä se on ja voi hyvin. Sykkeet vaihteli, kuten pitikin jne. [:)] Sit päästiin juttelemaan kätilön kanssa ja mä sain tuntea olevani tärkeä: mua kuunneltiin ja mun toivelista luettiin ja laitettiin mun papereihin!! Oikeasti! Mun peloista puhuttiin jne. Ja me molemmat; minä ja mieheni, saatiin kysellä IHAN kaikkea. Puolitoista tuntia siellä vietimme, olisimme saaneet olla pidempäänkin :sellainen olo tuli. MIhinkään ei ollut kiire. Mä ymmärrän, ettei mulle voi kukaan luvata, että kaikki menee hyvin jne. Mutta sen kuuleminen tekee silti hyvää.. ja sen, että konkreettisesti ihminen, joka on omassa sairaalassa kätilönä ja sitä tekee, kertoo mulle asioista. Tuli ähän nyyhkittyäkin, mutta sekin helpotti. Ehkä se kuulkaa tästä!! [;)] Ja se on ihmeellistä, että nyt ollaan viikoilla, jolloin lapsi saa tulla jos niin haluaa.. [:-] Enää ei estellä.

Supisteluista muuten sanoi, että mun ei tarvi niitä enää stressata. Vahvistavat vauvan keuhkoja ja en kuulemma voi saada sitä liikkumisella ulos. Ja nyt ollaan "jo" näillä viikoilla. Sekin tieto rauhoitti. [:D]
 
Pari iltaa sitten tuli ensimmäinen OIKEA pelko synnytyksestä... Maha oli ihan ripulilla ja siinä
pöntöllä kun kykin muistein hyvin että moni synnytys alkaa juuri näin...
Iski hurja paniikki, etä enhän minä nyt ole vielä valmis ja ei se nyt vielä voi alkaa ja apua!!!
Mitään ei tietenkään tapahtunut, mutta siitä lähtien olen jännännyt sitä synnytystä enemmänkin..

Tietenkin sitä että meneekö kaikki hyvin, vauvalle.. Mutta nyt tuli uusia pelkoja....

Sitä kipua. Kun mulla on epävarmaa saanko tuon epiduraalin, kun tuo teininä hankkima
alaselän tatuointi voi estää sen. tai skolioosi. Ja se kuulemma selviää vasta sitten kun se pitäisi antaa, että
suostuuko se anestesia lääkäti.... Ei pelkästään se kipu, mutta jos tulee siihen päälle huono olo, se yhdistelmä
on pahinta mitä tiedän!! 'Kipu ja puklaus...[:'(]  Ja jos se kaikki vielä kestää ja kestää ja kestää.....................

Ja varsinkin sitä että riittääkö kunto?   Kun en ole pitkään
aikaan enää päässyt näitten liitoskipujen kanssa liikkumaan kunnolla, kävellyt olen mahd. paljon,
mutta nyt kun tuli nämä ihanat helteet niin en sitäkään ole kyennyt tekemään!!!
Ja kuten oppaissa hyvin kuvattu, se on vähän kuin maratooni, tuo synnytys.. Pitäisi niin henkisesti
kuin fyysisesti valmentautua... tai valmistauta ainakin.  Ja jos fyysinen valmentautuminen on
tuulettimen edessä istumista, niin ei taida kovasti auttaa...

Huh....
 
J.J kyllä kaikki menee hyvin :), vaikka tietysti pelottaa, olen neljättä kertaa synnyttämässä, luulis että kaikki on tuttua ja selkeätä itse valitsin kotisynnytyksen, mutta nyt myös käyn läpi näitä pelkoajatuksia. Se on kai normaalia [:D].

Tässä, ku kotisynnytykseen valmistaudun niin tietenkin erilaista tietoa haen. Löysin sellaisen linkin: http://childbirthvideo.biz/category/childbirth-video/
ekassa videossa nainen synnyttää vauvaa ihan itse ja se on ok, mutta miten se voi olla niin rauhallinen? tuntuu ettei sillä satu ollenkaan niin rauhallinen ja hymyilevä... onko tämä mahdollista? Itselläni vain pahin vaihe on ollut aina toi ponnistusvaihe. Kestin supistuksia (no, ei niitä yleensä ollut ku muutama) hyvin, mutta toi ponnistusvaihe oli kamala vaikka vain muutama minuutti oli vain kestänyt. Mutta esim tollaiset videot minulle antavat voimia pärjätä noitten pelkojeni kanssa :)
 
Kiitos Viljonka, ja suurimmaksi osaksi ajattelenkin että kyllä se sieltä ulos tulee, tavalla tai toisella
ja että sitten se on ohi, mutta välillä se tuntuu miljoona kertaa todellisemmalta ja uh.. Kuten tosiaan
sanoin niin mulla on kunto varmaan ihan miinuksen puolella, joten se jaksaminen jännittää kovin..
Ja kun ei yhtään osaa kuvitella sitä kipua, että millaista se sitten oikeesti on [:-]
      Ja voi hurja, ihan mieletöntä että meinaat koti synnytystä!!!! Kunnioitan!!!  Pidän sulle peukut ja
varpaat pystyssä! [:)]


Miu, oon kaikilta terkoilta ja lääkäreiltä ketä raskauden aikana nähnyt kysynyt että onko tiellä, kun
ei tosiaan ihan hurjasti ole väriä juuri siinä selkärangalla, ja on kuulemma kolme eri kohtaa mistä voi laittaa,
mutta kukaan niistä ei ole edes vilkaissut mun selkää (vaikka mä sitä olen vilauttanut kaikille väkisin!)
vaan sanonut suoraan että anestesia lääkärin mielipiteestä ihan riippuu. Mikä on mun mielestä kummallista...
Joko sen epiduraalin voi laittaa tai sitten ei. Ei kai pitäisi olla mielipiteestä kiinni..
   Äh, olisin vaan halunnut etukäteen tietää että joo vai ei, niin voisi henkisesti valmistautua...
 
J.J : Mä taisi käydä paskalla 3 kertaa sinä aamuna kun supparit toli vielä epäsäännöllisiä ja mietin just samaa[;)].

Ja mä uskoin siinä kivussanikin siihen alkukantaiseen voimaan. Vaikka suoraa huutoa tuli suusta niin ajattelin et nyt tai ei koskaan!! Tee työs nii hyvin pystyt nii tää loppuu mahd. nopeesti. Ja jostain sen voiman siihen saa vaikka kui toinen puoli päästä huutaa et juokse karkuun. Siihen on vaan pakko uskoa[:)][:)].

Noista tatskoista on varmasti erilaista koulukuntaa niin lääkäreissä kuin hoitajissakin. Et ei voi sanoo muuta kuin: ikänä ei voi tietää ennen kuin on siinä sitä puudutetta saamassa.
 
Jotenkin mullakin on nyt synnytys enempi mielessä. Eniten mua pelottaa että avautumisvaihe on hidas ja tuskainen ja haluan epiduraalia niin pian kun saa ja sitten sitä ja oksitosiinia vuorotellen ja lopulta synnytys pitkittyy ja joudutaan imukupin kanssa ponnistamaan tai sektioon kun vauva on hädässä. Eli sen takia yritän mahdollisimman kauan ilman epiduraalia. Toisaalta ei se puudutus  kaikilla hidastuta synnytystä. Ja pelkään että puudutuksen kanssa jämähdän sänkyyn kun ainakin nyt kuvittelen toivovani olla mahdollisimman pitkään liikkeellä.
 
Äidillä ja äitin siskoilla on olleet nopeat avautumisvaiheet, joten toivon periväni sen. Toisaalta taas varsinkin äitin siskolla esikoinen tuli vähän liiankin nopeaan, että tuli sitten pahat repeämät. Että en tiedä mikä olisi ideaali...
 
Harmittaa kun ensin olin 3 viikkoa flunsssassa ja nyt näiden helteiden takia ei jaksa yhtään käydä kävelylenkeillä.  Ennen flunssaa tunti reipasta kävelyä meni helposti. Jumbon kauppakeskuksessa nyt kun kävelee päästä toiseen niin pitää jo päästä istumaan kun maha niin painaa. Ja kuitenkin oon tällä vuosituhannella juossut useammankin maratonin, että kunto on joskus (ennen raskautta) ollut tosi hyväkin.
 
Juu, nyt pelottaa. Mä olen koko ajan psyykannut itseäni, että luonto hoitaa ja selviän kyllä... No, nyt meni jo "suunnitelmat" uusiksi, luonto ei saakaan hoitaa[:(]. Käynnistys aloitetaan huomenna aamulla. Olen kauhuissani! En pysty oikein edes kirjoittamaan...
 
Paljon tsemppiä huomiseen Louvre!!!!!!! Onneksi kuitenkin vaan yksi yö odotettavana ja jännättävänä!!
Olet varmaan kertonut, mutta miksi sulla käynnistellään?
 
Takaisin
Top