Pelot

Huomenna olis ensimmäinen neuvola. Soittoaika tosin. Itse neuvola ei ahdista eikä puhelukaan, mutta pelot on ruvennut pikkuhiljaa hiipiä vahvemmin ja vahvemmin mieleen. Ei olla koskaan käyty varhaisultrassa ja nytkin ajateltiin että ei mennä. Mutta tuntuu kyllä piinalliselta odottaa nt ultraan asti, että näkee kasvaako siellä kohdussa ylipäänsä ketään. Ehdittiin yrittää kokonaisuudessaan 4,5 vuotta (, josta viimeinen 1,5 vuotta aktiivisemmin ) ennen kuin plussasin ja nyt pelkään hulluna tuulimunaraskautta tai keskeytynyttä keskenmenoa. Mies on jo ihan kyllästynyt mun spekulaatioihin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

@Toivomustähti ymmärrän täysin sun fiiliksen. Vaikka me käytiin varhaisultrassa ja vielä ns. varmemmilla viikoilla 8+0, lääkärin mukaan, silti pelot nousee päivittäin pintaan. On tosi vaikeaa uskoa 12v lapsettomuuden jälkeen että olemme tässä tilanteessa, saatikka että kaikki voisi mennä hyvin. Koko ajan on pieni pelko pahimmasta.
Tsemppiä sulle pelkojen kanssa, et ole yksin ❤️

Esikoisen kohdalla en jotenkin osannut pelätä mitään, mutta nyt kun on yrittänyt niin kauan niin ei jotenkin osaa edes toivoa, että kaikki menisi hyvin. 5+4 näkyi sykkeet, mutta siitä jo kohta kuukausi niin en yhtään tiedä onko tyyppi vielä menossa mukana. Minulla progesteroni lääkitys tukemassa joten vaikka siellä ei kaikki olisi ok niin tuskin alkaisi verenvuotokaan välttämättä. Vielä kuitenkin 3 viikkoa tsempattavaa seuraavaan ultraan ja menen sinne yksin, koska mieheni työreissulla. En ollut tästä aluksi moksiskaan, mutta sitten aloin miettiä, että jos tuleekin huonoja uutisia niin joudun kohtaamaan ne aivan yksin. Ehkä soitan miehelleni videopuhelun ultran aikana niin hän voi olla sitä kautta tukenani.

Ikäviä uutisia täällä ollut, tosi kurjia aina keskenmenot. 😔

Meillä pikku tyyppi on ainakin vielä hyvissä voimissa ja kasvaa hyvin. Kävin eilen taas hakemassa ultrasta mielenrauhaa. Ens viikolla on vasta eka neuvola eli 10+1. Toinen raskauspussi ei enää ultrassa näkynyt ja vuoto on melko lailla loppunut, mitä nyt muutaman päivän välein häivähdys ruskeaa saattaa paperissa näkyä. En tiedä pitäisikö tätä osittaista keskenmenoa surra vai ei, koska sykettä ei koskaan nähty tässä raskauspussissa eikä oikeastaan alkiotakaan. En osaa oikein iloita kuitenkaan raskaudesta vielä, jännittää että menee kesken vielä jossain vaiheessa.

Mulla on nt-ultra 3.2. Aattelin et helpottaisikohan pelot sen jälkeen. Esikoisesta taisi muistaakseni helpottaa.

Pelkona, todennäköisenä sellaisena, on keskosuus. Esikoinen syntyi keskosena ❤️
Meilläkin esikoinen keskonen, tosin sektiolla, eikä itse päättänyt tulla vaan otettiin ulos. Mietin tässä että kuinkahan todennäköistä on saada toinen keskonen🤔

Meilläkin esikoinen keskonen, tosin sektiolla, eikä itse päättänyt tulla vaan otettiin ulos. Mietin tässä että kuinkahan todennäköistä on saada toinen keskonen🤔
Meillä esikoinen syntyi täysin yllättäen, ilman mitään ongelmia raskaudessa ja myöskään selittävää tekijää (kuten esim. raskausmyrkytys, ongelmat istukantoiminnassa, infektio) synnytyksen käynnistymiselle ei löydetty. Eli jäi meidän tapauksessa selittämättömäksi. Meillä syntyi 32+0 eli ei vain vähän etukäteen vaikka ei microkeskonen ollutkaan. Näissä selittämättömissä tapauksissa riski on hieman korkeampi, ymmärtääkseni 25-30% luokkaa. Mikäli raskausmyrkytys tmv selittävä syy taustalla, niin silloin riski on pienempi koska voidaan mahdollisesti jopa lääkitä raskausaikana. Pitää vielä keskustella äitiyspolilla asiasta. Kuinka monta raskautta sinulla on taustalla - onko myös täysaikaisia? 🙏

Muokattu viimeksi:
Meillä esikoinen syntyi täysin yllättäen, ilman mitään ongelmia raskaudessa ja myöskään selittävää tekijää (kuten esim. raskausmyrkytys, ongelmat istukantoiminnassa, infektio) synnytyksen käynnistymiselle ei löydetty. Eli jäi meidän tapauksessa selittämättömäksi. Meillä syntyi 32+0 eli ei vain vähän etukäteen vaikka ei microkeskonen ollutkaan. Näissä selittämättömissä tapauksissa riski on hieman korkeampi, ymmärtääkseni 25-30% luokkaa. Mikäli raskausmyrkytys tmv selittävä syy taustalla, niin silloin riski on pienempi koska voidaan mahdollisesti jopa lääkitä raskausaikana. Pitää vielä keskustella äitiyspolilla asiasta. Kuinka monta raskautta sinulla on taustalla - onko myös täysaikaisia? 🙏
Okei kiitos tiedosta! Meillä syntyi rv 34. Ja vain yksi raskaus ja synnytys itselläni ollut, joten ei vertailukohtaa. Loppuraskaus oli aikamoinen murhenäytelmä, joten kiinnostaa kysyä ekassa neuvolassa, luokitellaankolo tämä kerta jotenkin riskiraskaudeksi ja mitä se käytännössä sitten tarkoittaa.

Okei kiitos tiedosta! Meillä syntyi rv 34. Ja vain yksi raskaus ja synnytys itselläni ollut, joten ei vertailukohtaa. Loppuraskaus oli aikamoinen murhenäytelmä, joten kiinnostaa kysyä ekassa neuvolassa, luokitellaankolo tämä kerta jotenkin riskiraskaudeksi ja mitä se käytännössä sitten tarkoittaa.
Ootte päässeet hyville viikoille murhenäytelmästä huolimatta ❤️ Meille lääkäri sanoi varhaisultrassa, että olisi hienoa jos pääsisi 34+ 🙏

Onks teillä pelkoja liittyen raskauden aikaisiin altistuksiin?

Ite oon näihin taipuvainen, esim bussissa jäänyt pois jos jarrut vähääkään kärynneet, tänään soitin asunnon omistajalle ja huoltoon kun rappukäytävässä haisi liuoitin. Tuntuu et onks mulla vaan super huono tuuri vai obks vaa nyky yhteiskunnan meno sellanen... Myrkyllinen x(

Ite oon näihin taipuvainen, esim bussissa jäänyt pois jos jarrut vähääkään kärynneet, tänään soitin asunnon omistajalle ja huoltoon kun rappukäytävässä haisi liuoitin. Tuntuu et onks mulla vaan super huono tuuri vai obks vaa nyky yhteiskunnan meno sellanen... Myrkyllinen x(
Varmaan kanssa kun hajuaisti herkistyy, niin huomaa asioita herkemmin 😅

Huomaan että näin jalankulkijana liikennevaloissa odotellessa tulee hengitystä pidäteltyä vaistomaisesti, kun jos autonkäryä tulee..

Lisäksi kun puoliso oli käyttänyt vähän yllättäen uunin puhdistusainetta, niin tuli kyllä pysyteltyä toisessa huoneessa, kauhea kemikaalinen haju siitä. Kyllä näitä ainakin tulee välteltyä nyt erityisemmin!

Muokattu viimeksi:

Mä vaihdoin tällä viikolla junassa vaunua, kun joku alko lakkaa kynsiä siellä. Tupakansavu on kans sellane mitä en kestä yhtään (en kyl ennen raskauttakaan kestäny) ja pyrin kiertää tupakoivat aina kaukaa.

Hajuherkkyyttä on ollut täälläkin, mutta en oo kyllä osannut pelätä altistumisia sen enempää. Eläinten jätöksiä en oo viitsinyt käsitellä nyt hirveästi mutta muuten elänyt kyllä ihan normaalisti.

Takaisin