Pelot

Paljon tsemppiä ultran odottamiseen, @MiniMe88. ❤️ Harmi, ettei ole tarkempia laitteita heillä. Olikos teillä kuitenkin varhaisultra takana jo? Luin juuri tänään jostain, että varhaisultrassa kuullut sydänäänet ilmeisesti pienentävät keskenmenoriskiä merkittävästi.

Onkohan muuten yleistä, että neuvolan ensikäynnillä yritetään kuunnella sydänääniä? Mulla on eka käynti ensi viikolla.

@Ness, mäkin harkitsen toisen varhaisultran varaamista. Kätevin päivä olisi ehkä ensi viikon lauantai, johon tuntuu olevan ikuisuus odotella. 🤭 Silloin olisi 9+4, joten jos kaikki olisi hyvin, alkion saisi varmaan jo selvästi paremmin näkyviin kuin ekassa ultrassa. Olen ollut myös tosi oireeton. Lähinnä väsymystä, nälkää ja tarkkaa hajuaistia havaittavissa - kaikki hyvin epämääräisiä ja vaikeasti havainnoitavia oireita. Jos en tietäisi olevani raskaana, en sitä kyllä olostani tunnistaisi. 😬

@Ehtoo mulla ei ainakaan neuvolassa kuunneltu mitään, en usko että siellä oli edes laitteita siinä huoneessa, missä terveydenhoitaja otti vastaan. Mut olen kuullut et osassa neuvolakäyntejä on ultrattu. Varmaan riippuu tosi paljon paikasta ja kenen kanssa on vastaanotto (onko kätilö, lääkäri vai th). On kylä ihan järkyttävää tämä huoli ja murhe välillä 😅 Mun täytyy NT-ultraa varten mennä verikokeisiin ens viikolla, niin mietin jos siihen samaan buukkasin varhaisultraa 🤔

Paljon tsemppiä ultran odottamiseen, @MiniMe88. ❤️ Harmi, ettei ole tarkempia laitteita heillä. Olikos teillä kuitenkin varhaisultra takana jo? Luin juuri tänään jostain, että varhaisultrassa kuullut sydänäänet ilmeisesti pienentävät keskenmenoriskiä merkittävästi.

Onkohan muuten yleistä, että neuvolan ensikäynnillä yritetään kuunnella sydänääniä? Mulla on eka käynti ensi viikolla.

@Ness, mäkin harkitsen toisen varhaisultran varaamista. Kätevin päivä olisi ehkä ensi viikon lauantai, johon tuntuu olevan ikuisuus odotella. 🤭 Silloin olisi 9+4, joten jos kaikki olisi hyvin, alkion saisi varmaan jo selvästi paremmin näkyviin kuin ekassa ultrassa. Olen ollut myös tosi oireeton. Lähinnä väsymystä, nälkää ja tarkkaa hajuaistia havaittavissa - kaikki hyvin epämääräisiä ja vaikeasti havainnoitavia oireita. Jos en tietäisi olevani raskaana, en sitä kyllä olostani tunnistaisi. 😬
Juu käytiin varhaisultrassa viikolla 6+4 mutta mulla siis historiassa keskenmeno jossa kaksoset meni kesken viikolla 8+2 ja 8+4. Eli heidänkin sydänäänet olisi kuulunut aikaisilla viikoilla, mutta silloin ei varhaisultrassa käyty.. Nyt vaan tarvis uskoa ja luottaa että kaikki on hyvin, mutta historian takia pelko nostaa päätään 😔

Mulla ei muuten ole raskaus juuri vaikuttanut yöuniin, mutta vähän on ollut sellaista ilmiötä, että vaikka iltasella nukahtelen sohvalle, nukkumaan käydessä onkin vaikea rauhoittua ja aivot prosessoi tätä kaikkea. Myös pientä pahoinvointia on tuntunut yksittäisiä kertoja juuri silloin, kun olen mennyt maate.

Viime yönä tuo ylivirittynyt olo eskaloitui kuin, että nukuin vain ihan jokusen tunnin, ja tänään olo on ollut ihan nukkuneen rukous eikä kovin toiveikas (vaikka alkiolle varsinkaan yksittäisen yön valvomisesta ei liene haittaa). Oli pakko jäädä etätöihin, vaikka ilman raskautta olisin kyllä varmaan sinnikkäästi mennyt paikan päälle.

@MiniMe88 olipa harmi, että oli huolestuttava käynti. Jos voin yhtään lohduttaa, niin ne terkkojen ultrat on jotain ihan aataminaikaisia, ja jos tosiaan sun kohtu on taaksepäin kallellaan, ja jos vielä lisäksi on edes vähän rasvaa kehossa niin näillä viikoilla voi olla ihan mahdoton nähdä sieltä mitään. Vielä vähemmän ensinnäkin kuulla dopplerilla, koska se vauveliini on niin minipieni vielä, että sen saaminen oikeaan kohtaan doppleria ajatellen voi olla ihan mahdotonta, mutta sen lisäksi jos ja kun on vähänkään rupunen ultra ja vähänkään huono käyttäjä, niin vatsan päältä on tosi mahdoton nähdä kyllä vielä mitään. Lisäksi virtsarakon täyteisyys vaikuttaa, joskus se tuo lisää kaikupinta-alaa, jolloin voi näkyä helpommin, toisaalta sitten voisi yrittää vielä tyhjällä rakolla uusiksi jos ensin ei näykään.

Ja eniten varmasti vaikuttaa tuo taaksepäin kallellaan oleva kohtu, se pieni on vielä ihan tositosi kaukana siellä, huono ultra ei vaan riitä niin kauas!

Sanon tämän myös ihan kokemuksesta, itse olen samoilla viikoilla (9+3 tänään), ja mulla on eteenpäin kallistuva kohtu ja BMI just hätäseen 19, ja silti tänään oli haasteita nähdä sykettä, vaikka itse sikiö näkyikin, hän oli kääntynyt viime viikkoon verrattuna ja ihan jotenkin melkein häpyluun alla piileskelemässä. Dopplerilla ei olisi ollut mitään toivoa.

Sinänsä kyllä ymmärrän miksei varhaisilla viikoilla tehdä neuvoloissa ultraa, jos ei pysty tekemään sisäkautta, sillä tämmöset tilanteet aiheuttaa vaan enemmän huolta.

Uskon ja toivon, että kaikki on teillä hyvin, mutta ymmärrän miksi haluaa uuden varhaisultran tämänpäiväisen kokemuksen jälkeen.

@Ehtoo ei mullakaan kuunneltu silloin viimeksi kun kävin ensikäynnin paikan päällä, juuri yllä mainituista syistä, että se on tosi vaikea löytää noin pientä sikiötä ja saada sykettä kiinni eikä varmasti haluta huolestuttaa turhaan.

Ja piti vielä se lisätä, että ymmärrän täysin kun on menetyshistoriaa, että haluaa käydä varmistamassa kaiken @MiniMe88 . Täydet sympatiat, kun ymmärrän tasan miten ahdistavaa epätietoisuus on, ja kun sen on kerran saanut päähänsä niin sitä ei sieltä niin vaan karisteta. :disappointed-face: :red-heart:

Sen takia minäkin käyn viikottain tsekkailemassa (nyt kun se onnistuu vatsan päältä) omalla työpaikalla, kun itsekin sen periaatteessa pystyn tekemään, ei vaan jotenkin usko vielä että kaikki olisi hyvin. Kaiken lisäksi kun on suht oireetonta, niin..

Käyn vielä perjantaina tsekkaamassa, ja sitten jos syke näkyy normaalisti, niin perun ensi viikolta sen julkisen lapsettomuuspuolen ensikäynnin ajan, ja ehkä uskallan liittyä salaiseen ryhmään ja vaikka ladata jonkun raskausapplikaation. Oon näitä nyt himmaillut, kun ei uskalla luottaa vielä, mutta päivä päivältä enemmän.

Ja piti vielä se lisätä, että ymmärrän täysin kun on menetyshistoriaa, että haluaa käydä varmistamassa kaiken @MiniMe88 . Täydet sympatiat, kun ymmärrän tasan miten ahdistavaa epätietoisuus on, ja kun sen on kerran saanut päähänsä niin sitä ei sieltä niin vaan karisteta. :disappointed-face: :red-heart:

Sen takia minäkin käyn viikottain tsekkailemassa (nyt kun se onnistuu vatsan päältä) omalla työpaikalla, kun itsekin sen periaatteessa pystyn tekemään, ei vaan jotenkin usko vielä että kaikki olisi hyvin. Kaiken lisäksi kun on suht oireetonta, niin..

Käyn vielä perjantaina tsekkaamassa, ja sitten jos syke näkyy normaalisti, niin perun ensi viikolta sen julkisen lapsettomuuspuolen ensikäynnin ajan, ja ehkä uskallan liittyä salaiseen ryhmään ja vaikka ladata jonkun raskausapplikaation. Oon näitä nyt himmaillut, kun ei uskalla luottaa vielä, mutta päivä päivältä enemmän.
Ihanaa että sulla on mahdollisuus käydä tsekkailemassa noin usein ❤️ Itsekin varmasti kävisin jos ultraus ei olisi yksityisellä niin kallista 🙈 Ei tässä auta kuin kärvistellä epätietoisuudessa nyt viikko että pääsee viikon päästä sinne ultraan ja pitää peukut pystyssä ja toivoa että kaikki on hyvin ❤️

Ihanaa että sulla on mahdollisuus käydä tsekkailemassa noin usein ❤️ Itsekin varmasti kävisin jos ultraus ei olisi yksityisellä niin kallista 🙈 Ei tässä auta kuin kärvistellä epätietoisuudessa nyt viikko että pääsee viikon päästä sinne ultraan ja pitää peukut pystyssä ja toivoa että kaikki on hyvin ❤️

Joo on tää kyllä ihan luksus! Toki sit jos tulisi huonoja uutisia niin pitäisi yksin niitä pohdiskella ja miettiä onko sittenkään nähnyt oikein vai mikä homma ja sit olla naistenpolille yhteyksissä itsekseen yms, ja kun ei itekään ole ammattilainen niin välillä vähän hakemista. Että ei tää ihan riskitöntä ole kuitenkaan. Esim just tänään vähän meinasi hikikarpalot nousta otsalle kun oli aika kauan haettava näkyvyyttä.

Mutta helpottaahan se, varsinkin nyt kun ollaan pidemmällä kuin koskaan aiemmin ja silti on pelkoja vielä niin vähän edes hälventää niitä (hetkellisesti 🙈)

Täytyy sanoa että onneksi varattiin tuo varhaisultra ensi viikolle vaikka se menee jo viikolle 11+0, tänään aukesi nt-ultraan meille ajanvaraus ni nt-ultra saadaan vasta 3.2 viikolle 13+5 🙈 Niin kauaa ei kyllä millään jaksaisi miettiä onko kaikki hyvin vai ei.
Esikoisesta oltiin nt-ultrassa viikolla 11+0 joten nyt tuntuu että nt menee tosi pitkälle 🙈

Siis en ole tässä raskaudessa jaksanut nyt äärettömästi ruokavaliosta stressata, kun en nyt kovin paljoa mitään riskituotteita syö normaalistikaan, mutta tänään paistoin jauhelihaa, jonka viimeinen käyttöpäivä on huomenna, mutta joka oli vähän harmaantunut. Googlailin, ja jos haju ja maku normaalit niin kunhan kypsäksi paistaa niin ei pitäisi olla riski, mutta nyt tuli sellanen "no mitä jos sittenkin se oli huonoa silti ja saan siitä jotain". Vaikka tod.näk. se olisi sitten joku ruokamyrkytys, kun listeria yms kuolevat lämmöstä kuitenkin.

Ei ollut mitään muuta ruokaa kotona, joten oli pakko tehdä tuo, mutta nyt sit tietty otan kierroksia tästä ainakin jonkin aikaa 😑🫠

Takaisin