Pelot ja ajatukset raskaudesta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lino91
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tää raskaus oli niin kovasti toivottu ja yli vuosi yritettiin, että pelottaa, että nyt jokin menee pieleen. Mikään tietty ei pelota, mutta yleisesti pelko siitä ettei kaikki pian olisikaan hyvin. Onneksi ar-ultra on reilun viikon päästä, niin saa varmuuden siitä, että siellä joku on kyydissä.:happy:

Wandi, meillä myös vuoden yrityksen jälkeen onnisti. Eniten pelkään sitä jos kaikki ei menekään hyvin, kuinka kestäisin sen henkisesti? Pettymykset kuukausi kuukaudelta oli rankkoja mutta niin on tää alkuraskauskin! Yritän nyt vain olla luottavaisin mielin ja nauttia tästä hetkestä kun kaikki on hyvin.... ekaa ultraa odotellessa!

Mulla myös aaltoilee onnentunteet ja pelko. Km takana ja tää on nyt sit toinen raskaus. Merkit on kyllä paljon vahvemmat kuin siinä raskaudessa mutta ei sekään ilmeisesti aina takaa hyvää lopputulosta vaikka oireita ois. Ei auta kuin sietää epävarmuutta!

Suubi,
Itsellä oli myös henkisesti raskas vuosi ton yrittämisen suhteen. Ovulaation jälkeen toiveet taivaissa, vaikka yrittikin aina malttaa ajatusten kanssa, ja sitten kauhea pettymys ja itkut, kun menkat alkoikin. Viimeksi vielä 3 päivää ennen plussaamista itkeä tuhersin, kun oli pikkasen vuotoa ja menkkamaisia kipuja. Mutta toivotaan, että kaikki menis molemmilla hyvin:happy:

Alkaa vähän jännittää. Maanantaina sitten kuulee, miten on tämän raskauden laita!

Meillä oli takana monen monen vuoden lapsettomuus ja kun se ensimmäinen plussa tuli viimein, niin raskaus oli yhtä helvettiä alusta loppuun. Ei hetkeäkään pystynyt luottamaan, että lopulta saisi sen vauvan syliinsä. Se tunne on piinaava. Vielä synnyttämässä se tuntui utopistiselta ajatukselta, että kaikki voisi päättyä lopultakin hyvin. No vauva ei kyllä hengittänyt omin voimin ja vietti alkunsa teholla, mutta nyt on kaikki viimein hyvin. Itse en olisi sitä menetystä kyllä kestänyt, olisi varmaan ollut viimeinen niitti työntämään laidan yli.

Tämä raskaus lähti niin nopeasti alkuun, että olen vieläkin jotenkin yllättynyt, ehkä hitusen järkyttynytkin tulevasta muutoksesta. Ei oikein päässyt edes yrittämään raskaaksi tuloa kun heti tärppäsi ekasta kierrosta. Jotenkin ajatteli, että menisi paljon pidempään kun ikää on, eikä mitään tietoa omasta hedelmällisyydestä ja on seurannut joitain tuttuja joilla mennyt vuosia, että saaneet lapsen, osa hoitojen kautta. Sitä on kuitenkin tähän ikään asti saanut määrätä omat tekemisensä ja aikataulunsa monta vuotta, ja nyt on sitten tiedossa, että huhtikuussa kaikki muuttuu, loppuelämäksi. Pelkään, että miten osaan hoitaa vauvaa, miten jaksan valvoa, osaammeko kasvattaa lapsesta hyvän ihmisen, saammeko tarpeeksi tukea. Ihan kaikki pelottaa! Jopa rahatilanne mietityttää. Mutta silti, tämä pikkuinen on meille tarkoitettu tulevaksi, mikäli tämä raskaus nyt loppuun asti kestää. Ja häntä tulemme kovasti rakastamaan.

Kyllä sitä koko ajan miettii, että onkohan siellä ketään, onko tämä tuulimunaraskaus, tai meneekö muuten kesken. Miettii, tuleeko lapsesta terve. Millainen hänestä tulee, minkä luonteinen, minkä näköinen. Tuntuu, kuin olisin lentokoneessa hyppäämässä laskuvarjohyppyä, peläten hyppäämistä, mutta tietäen, että hypättävä on tietyssä korkeudessa, ja sitten ei ole enää takaisin palaamista vaan täytyy luottaa, että se laskuvarjo sitten aukeaa ja pääsen turvallisesti maahan.

Aika hassua kirjoittaa tänne, mutta en oikein ilkeä asiasta puhuakaan. Meille piti tulla neljäs, ja kyllä se pienten lasten lukumäärä hirvitti. Nyt ultrassa todettiin, että raskaus on joko kohdunulkoinen tai tuulimuna, eli neljättä ei tulekaan.

Miten sitä voikin yhtä aikaa olla helpottunut ja surullinen? Nyt piti olla jo 6+5, mutta muuta ei näkynyt kuin raskauspussi - ei sikiötä ei sykettä.

Tämä on jo toinen keskenmeno - toki maailmaan on luonnollisesti saatettu jopa 3 ihanaa ipanaa, että keskenmenneet kun ovat olleet näin alussa, ei sitä oikein osaa isompaa perhettä kaivata. Sinällään hassua, että molemmat keskenmenneet ovat saaneet alkunsa heinäkuussa - ehkä se ei vain ole meidän aika.

Mutta vaikka olen helpottunut, niin silti jäi kaipaus neljännestä... Mies haluaisi jopa viisi, mutta hieman isommalla ikäerolla (nuorin nyt noin vuoden). Minusta vain tuntuu, että kun ikää alkaa olla jo 35, niin tässä ei isoja ikäeroja kyetä revittämään jos lapsikatraan pitäisi vielä kasvaa.

Toivottavasti muille pelot huojenee ultran myötä sekä viikkojen karttuessa.

Halauksia granger. Pystyn samaistumaan hyvin sun fiiliksiin. Itsellä oli tuulimuna pari vuotta sitten. Olin kauhuissani n. 1,5 v ikäerosta esikoiseen, joten sitten jotenkin helpottunut, mutta kuitenkin sitä jo ehti sopeutua ajatukseen ja oli surullinen.

Meillä on uusi ar-ultra tänään 18.15 ja hitto että pelottaa! Sillon 12. pvä oli siis alkiopussi ja EHKÄ alkiokaiku, tai sitten on taas tuulimuna. Äääää..!!!

Höpöttelen tänne ja nostelen...

Onkohan muilla huhtikuisilla tullut verestäviä vuotoja? Tai ruskeita?

Mulla tuli hieman pyttyyn ja paperiin tänään vessakäynnillä, ja pelästyin kovasti vaikka ikiaikaisten muisteluideni perusteella google on löytänyt aina näitä vastaavanlaisia tietoja monien ekojen viikkojen tuhruttelusta, jopa isommastakin verenvuodosta.

Joskus johtavat keskenmenoon, joskus jäävät mysteereiksi, hematoomiksi jne.. mietin kokoajan mitä tämä omani olikaan.

Nyt on kulunut kuusi tuntia siitä näystä ja pelon hetkistä ja kyynelistä, eikä ole uusia tuhruja tullut.

Oon niin herkkis, että ihan itkuksi meni. Oltiin maauimalassa ja istuin altaan vieressä katsomassa esikoista, ainokaista kun se laski liukumäkeä ylös ja alas ja itkin salaa aurinkolasien takana varjossa kyhjöttäen. Nolo ja hölmö minä. Onneksi kukaan ei huomannut, mutta tätä jo ultrassa todennettua pientä papua, jolla sykki sydän, on niin odotettu ja jos tää nyt menee kesken kymmenien yrityskertojen jälkeen niin kyllä tulee olemaan suru puserossa!

Eedla ei kannata pelästyä heti. Mulla oli ekassa raskaudessa jopa yhdet ihan suht oikeat menkat vaikka siis olin jo raskaana. Ja tuhruvuotoa koko alkuraskauden aina menkkijen aikaan. Toivottavasti sinullakin vain sellaista. Ja jos yhtään askarruttaa niin sitten soittoa neuvolaan vaan.

Jos on kamalaa yritysaika niin on kyllä alkuraskauskin :bored: Meilläkin tätä raskautta yritettiin piiiiitkään ja aina pääsi itku kun menkat ne sieltä vain tulivat. Taustalla myös tuulimunaraskaus ja sekin pettymys nousi mieleen aina uuden kierron alkaessa. Siihen suruun aavistelin ainoaksi lääkkeeksi uutta raskautta, ja kyllä ehti ottaa todella lujille kun se antoi odottaa itseään näin kauan. Näin jälkeenpäin (jos nyt tässä vaiheessa voi jo niin sanoa..), tämä toisen lapsen yritysaika on ollut meidän elämässä yksi rankimmista vaiheista.

En tiedä miten tästä jatkaisin jos tämä raskaus tästä vielä keskeytyisi. Se olisi musertavaa. Hajottavaa.

Eilisen varhaisultran jälkeen olen nyt uskaltautunut kertomaan asiasta perheelleni ja lähimmille ystäville. Ja miten ihanan vapautunut ja onnellinen olo onkaan kun voi avoimesti hehkuttaa onneaan! Ja silti se kamala kamala pelko tuolla sisuksissa kytee, mitä jos..? Saunassa olin tuntevinani tänään harkkasupistuksia :eek: Kylmäävä tunne iski heti, nytkö tämä menee kesken??!!? Mitään hälyttävää ei nyt sen koommin ole ilmennyt, mutta ei tuo ainakaan pelkoja hillinnyt.

Ensimmäistä kolmannesta on vielä hyvinkin kuukauden verran jäljellä. Jälkeenpäin ajatellen raskausaika meni esikoisen kohdalla kuin siivillä, mikä näissä alkuviikossa onkin niin kamalan hi-das-ta?

Eikö se ole niin jos on syke nähty niin keskenmeno riski pienenee huomattavasti? Jostain olin lukevinani joten toivotaan sen olevan totta :)

Eikö se ole niin jos on syke nähty niin keskenmeno riski pienenee huomattavasti? Jostain olin lukevinani joten toivotaan sen olevan totta :)

Jep. Minulle lääkäri sanoi että km-riski puolittuu. :)

Muakin pelottaa ihan kamalasti, että kaikki ei oo kunnossa. Pari päivää on nyt ollu pahoinvointi poissa kokonaan ja muitakaan oireita ei juurikaan ole. Väsymys on ollu armotonta, mutta nyt kun on flunssa, ni vaikea sanoa väsyttääkö muutenki. Syke näky maanantaina ja viikkojakin jo melko hyvin, 8+5. Silti pelottaa ihan hirveesti. :/ Keskiviikkona on eka neuvola ja tiedän täällä olevan neuvolassa ultran, ni ajattelin että josko pyytäis voisko kurkata vieläkö pienellä sydän pampattaa...

Jos nyt oliskin niin onnellisesti, että kaikki olis kuitenkin hyvin ja pahoinvointi vaan loppu jo tässä vaiheessa, ni vitsi että oisin onnellinen! Siis vauvan lisäks siitä, jos ei tarttis oksentaa tällä kertaa läpi raskauden. :D

Halaukset kaikille epätietoisuudessa painiskeleville! Voimia teille, jotka ovat km kokeneet. <3

Tunnistan monet pelot ensimmäisestä raskaudesta. Pelkäsin oireita ja oireettomuutta. Pelkäsin olla raskaana ja pelkäsin etten ole raskaana. Nyt toisessa raskaudessa yritän ottaa rennommin ja nauttia tästä ajasta. Tämä on ehkä viimeinen kerta minulle.

Mutta niin vain pelko hiipii välillä ajatuksiin. Tämä raskaus lähti alulle heti ensimmäisestä kierrosta. En ollut ehtinyt edes kunnolla valmistautua ajatukseen, kun olin niin satavarma, että kestää nyt ainakin puolivuotta, kuten edellisellä kerralla. Siksi pahin pelkoni on, etten ansaitse tätä onnea. Että olen liian onnekas. Ihan kuin raskauden voisi jotenkin ansaita! Järjetön pelko. Mutta niin se vain mielessä kummittelee.

Lisäksi pelkään synnytystä ja miten raskaus vaikuttaa kehooni, koska en ole enää mikään nuori. Aion mennä juttelemaan jollekin tästä.

Olo on vähän kuin olisin pikajunassa, matkalla jonnekin enkä oikein tiedä, miten siihen päädyin ja miksi. Mutta matkalla ollaan eikä määränpäätä ole tiedossa. Pahinta peläten ja parasta toivoen. :)

Mulla on ollut jotenki henkisesti melko rankat pari päivää. Kerroimme vanhemmillemme tuossa viikonloppuna, ja kaikki oli tosi iloisia ja onnellisia. Ultrassa meni kaikki tosi hyvin viime to. Sen jälkeen onkin iskenyt tällainen joku ihmeellinen ahdistus/pelko, jota en osaa selittää. Vauva on harkittu ja haluttu, parisuhde ja mies ihana ja vahvalla pohjalla. Mies on aivan innoissaan vauvasta. Itselleni on alkanut tulla kaikki nyt vaan jotenkin konkreettisemmaksi, kun helpottavat hyvät uutiset on nyt käsitelty. Ollaanko me sittenkään valmiita? Kuinka paljon elämä muuttuu? Ollaanko me hyviä vanhempia? Meneekö synnytyksen kanssa kaikki hyvin? Osaanko rakastaa vauvaa? Muuttuuko parisuhde? Miljoona kysymystä ja ahdistaa niin, että välillä huomaan, että ajatus vauvasta ei aiheutakaan pelkästään sekopäistä onnea vaan pelkoa ja ahdistusta. Alkuun pelko ja ahdistus oli vain siitä, että menee kesken. Nyt pelko ja ahdistus on siitä, että me oikeesti saadaan ehkä se vauva pian.

Onko kellään muuta tällaisia outoja ajatuksia, jotka eivät tavallaan ole yhtään yhteydessä siihen mitä oikeasti tuntee asiasta?

Kyllä on Korhis. :) Ja vielä enemmän oli esikoisen kohdalla. Nyt eniten mietityttää, että miten osaa antaa huomioo molemmille lapsille tasapuolisesti ja niin, ettei esikoinen koe itteään syrjäytetyksi vaikka vauva vaatiikiin paljon aikaa. Sekin vähän huolettaa, että esikoisen vauva-aikana pysty ne hetket huilaamaan kun hää nukku. Nytpä ei oo sitä mahista. Ja mitäs jos tulee yhtä vaativa vauva taas (maha- ja unijuttuja)..

Korhis, varsinkin ekassa raskaudessa mietin ihan samoja! Nytkin mietin, että miten pärjätään kahden kanssa, tuleeko vaativa vauva, huono nukkuja vai rauhallinen mietiskelijä. Jne. Sitä kun ei voi tietää. :)

Korhis kuulostaa oikein tutulle 1. raskauteni ajoilta. Ja usko pois noi pähkäilyt tulee jatkumaan synnytykseen saakka. Onneks ne vaihtuu synnytyajännitykseksi jossain kohtaa. Mutta sitten kun saa pikkuisen rinnalle, kaikki epäröinnit unohtuu ❤

Takaisin