Pelkojen vaikutus arjessa

Sit saa niptin ilmaseks 😊 mä taisin olla viimeks viittä vaille 35v ja tulokset oli tosi hyvät, saa nähdä miten nyt. Tosin sikiöhän on samanikäinen kuin viimeksi raskaana ollessa, minä en 🤣
En tiennytkään, onko siis tuo NIPT ilmainen kaikille 35 +? 😮 itse oon 34 ja täytän syyskuussa 35. Et ei taida ihan kriteerit täyttyä.

En tiennytkään, onko siis tuo NIPT ilmainen kaikille 35 +? 😮 itse oon 34 ja täytän syyskuussa 35. Et ei taida ihan kriteerit täyttyä.

Kaikenlaisia kokeiluja on ollut, husilla oli (loppui jo) joku juttu missä sen sai kaikki(?). Ja en tiedä saako nytkin joissain sairaanhoitopiireissä. Mutta tarkoitin, että jos seulat hälyttää niin sitten saa niptin, kai iästä riippumatta? Korjatkaa jos puhun ihan höpöjä 😁

Kaikenlaisia kokeiluja on ollut, husilla oli (loppui jo) joku juttu missä sen sai kaikki(?). Ja en tiedä saako nytkin joissain sairaanhoitopiireissä. Mutta tarkoitin, että jos seulat hälyttää niin sitten saa niptin, kai iästä riippumatta? Korjatkaa jos puhun ihan höpöjä 😁
Oikeassa olet, että mikäli seulat esim verikoe tai nt-mittaus hälyttää pääsee jokainen iästään riippumatta varsinaiseen nipt- tutkimukseen.
Paikkakuntakohtausia eroja, valitettavasti ( opa sotepiirien sisälläkin) on ollut kenelle sitä ilman hälytyksiä tarjotaan.

Joo, eli seulat jos hälyyttää niin saa niptin automaattisesti (tai jos oli riskiluku tietyn alle, niin lääkäri suosittelee tarvittaessa lapsivesi/istukkanäytettä otettavaksi) näitä tutkimuksia oli melko paljon. Pitäis varmaan lopettaa näiden lukeminen 😱😱

Mua kyl pelottaa, jos onkin jotain niskaturvotusta tai muuta 😯 Miten siinä pystyy odottamaan tarkempia tuloksia 😯

Mä en oikein tiedä miten lähtisin tätä purkamaan. Mulla oli viime syksynä km joka huomattiin viikolla 10. Ultrassa todettiin km tapahtuneen viikoilla 8+4 tai 8+5. Mulla oli ollut todella voimakkaita kipuja vatsassa ja kuvittelinkin mulla olleen ruokamyrkytys (alkoi heti kun olin syönyt). Jälkein päin olen ajatellut että olikohan sittenkin kyseessä km koska viikot ja "myrkytys" osuivat kohdilleen.

Nyt kuitenkin raskauduin uudestaan kahden kierron jälkeen ja mua pelottaa ihan hirveästi. Mä olen vajonnut jopa niin ales että laskin ja tarkistin km päivät, milloin "myrkytys" oli. Nyt tuntuu, että jokainen ns. Voitettu päivä on eteenpäin. Mulla on nyt menossa viikot 8+2. Mä joudun koko ajan jarruttelemaan itseäni kun en uskalla iloita mistään. Varhaisultra on vasta ens viikolla ja tuntuu että mitä lähemmäs mennään niin ahdistus kasvaa.

Mä en oikein tiedä miten lähtisin tätä purkamaan. Mulla oli viime syksynä km joka huomattiin viikolla 10. Ultrassa todettiin km tapahtuneen viikoilla 8+4 tai 8+5. Mulla oli ollut todella voimakkaita kipuja vatsassa ja kuvittelinkin mulla olleen ruokamyrkytys (alkoi heti kun olin syönyt). Jälkein päin olen ajatellut että olikohan sittenkin kyseessä km koska viikot ja "myrkytys" osuivat kohdilleen.

Nyt kuitenkin raskauduin uudestaan kahden kierron jälkeen ja mua pelottaa ihan hirveästi. Mä olen vajonnut jopa niin ales että laskin ja tarkistin km päivät, milloin "myrkytys" oli. Nyt tuntuu, että jokainen ns. Voitettu päivä on eteenpäin. Mulla on nyt menossa viikot 8+2. Mä joudun koko ajan jarruttelemaan itseäni kun en uskalla iloita mistään. Varhaisultra on vasta ens viikolla ja tuntuu että mitä lähemmäs mennään niin ahdistus kasvaa.
Tämä viikko taitaa olla sulle henkisesti rankka, kun on juuri tuo sama viikko jolloin on mennyt kesken. Se aiheuttaa takaumia ja pelkoja ja alkaa miettiä kaikkea, mikä on mahdollisesti mennyt pieleen ja mikä voisi mennä tällä kertaa mönkään. On vaikea ajatella positiivisesti ja realistisesti, ettei putoa kovaa ja korkealta jos taas tulisi km. Vaikka pitäisi jaksaa uskoa, että todennäköisempää on että tämä raskaus päättyy hyvin km jälkeen. Tuskailen itse hyvin samankaltaisten tunteiden kanssa, kun on samalla viikolla ollut kkm x2 ja meillä taitaa olla sama laskettu aika, mulla myös 8+2 nyt.

Kumpa olisi mitään lohdullista sanottavaa. Halusin kommentoida, kun tunteet ovat valitettavan tuttuja ja tuntuu, että myötäelän tilannetta, vaikka tiedän, etteivät mitkään sanat oikein auta lievittämään pahaa oloa näissä tunnetiloissa. Mennään päivä ja hetki kerrallaan, vaikka se on vaikeaa :red-heart:

Mua kyl pelottaa, jos onkin jotain niskaturvotusta tai muuta 😯 Miten siinä pystyy odottamaan tarkempia tuloksia 😯
Meillä nuo saa ainakin nopeasti postitse, jos vaihtaa postit sähköisesti. Mulle tullut aina tulokset nt-ultrasta OmaPostiin saman päivän aikana, kun olen ollut itse ultrassa. Eli jos kaikki ok niin tiedon saa nopeasti. Mutta toki sitten eri asia, jos pitää katsoa jotain tarkemmin, niin en tiedä kauan siinä kestää.

Last edited by a moderator:
Mua on alkanu jännittää/pelottaa meiän tuleva häämatka kuun lopussa 🥹 lähetään Italiaan 😍 haluisin nauttia reissusta, mutta mietin jo, että mitä voin syödä, mitä jos oon vaan hotellilla olojen takia, jos sieltä tarttuukin jotain tauteja jne jne.. Oon 8+ sillon ku lähetään reissuun.

Mua on alkanu jännittää/pelottaa meiän tuleva häämatka kuun lopussa 🥹 lähetään Italiaan 😍 haluisin nauttia reissusta, mutta mietin jo, että mitä voin syödä, mitä jos oon vaan hotellilla olojen takia, jos sieltä tarttuukin jotain tauteja jne jne.. Oon 8+ sillon ku lähetään reissuun.
Oliko sulla mahdollisuutta saada esimerkiksi työterveyden kautta resepti pahoinvointilääkitystä varten, jonka voi sitten ottaa mukaan reissuun, jos olo on hankala? Tai joku pahoinvointiranneke, jonka voisi ottaa helposti mukaan matkaan.

Moikka, tulin vaan kertomaan jos jotain mietityttää, että pahin pelko osottautui todeksi. 5.4. Ultrassa todettiin km 6+1. Pyydettiin pääsyä jatkotutkimuksiin, mutta julkisella puolella ykskantaan todettiin että johtuu mun iästä (38v.). Tästä kun vähän tokenen niin täytyy alkaa selvittämään vaihtoehtoja yksityisellä.

Moikka, tulin vaan kertomaan jos jotain mietityttää, että pahin pelko osottautui todeksi. 5.4. Ultrassa todettiin km 6+1. Pyydettiin pääsyä jatkotutkimuksiin, mutta julkisella puolella ykskantaan todettiin että johtuu mun iästä (38v.). Tästä kun vähän tokenen niin täytyy alkaa selvittämään vaihtoehtoja yksityisellä.
Ikävä kuulla, olen pahoillani :red-heart: Todella tympeä vastaanotto julkiselta puolelta.

Toivon, että yksityisestä olisi apua, kunhan olette valmiita ja saaneet käsiteltyä tämän asian. Paljon voimia!

Pahoittelut ❤️

Pahoittelut. Halit ja tsemppiä teille. Raivostuttavaa kun terveydenhuollossa aina katsotaan vain yhtä tekijää (ikä, painoa tms) eikä viitsitä tutkia tarkemmin oikeita syitä. 😕

Voimia täältäkin asian käsittelyyn ja osanotot menetykseen ❤ toivottavasti pääset tarkempiin tutkimuksiin pian 💝

Olen tosi pahoillani, voimia <3 Toivotaan kovasti, että saatte apua, kun tuntuu, että olet siihen valmis.

Olen pahoillani ❤️ Tosi ikävältä kuullostaa tuo julkisen terveydenhuollon kohtelu. Valtavasti voimia asian käsittelyyn ❤️

Takaisin