Pelkojen vaikutus arjessa

Karhuemo17

Jostain jotain jo tietävä
Marraskuiset 2024
Täällä vaikuttaisi olevan monta, jotka kamppailee pelon kanssa. Pelkojen ääneen sanominen ja kokemusten jakaminen voi helpottaa monen mieltä, joten antaa palaa. Onko teillä pelot vaikuttaneet tekemisiin arjessa?

Itsehän kyllä tiedosta sen, että keskenmenoista suurin osa johtuu siitä, että sikiö ei ole ollut elinkelpoinen alkujaankaan. Eli millään tekemisellä, tai tekemättä jättämisellä ei olisi vaikutusta lopputulokseen. Mutta silti sitä varoo tekemästä asioita. Kuten omalla kohdalla kuntosali. Aloitin vuoden alusta tämän harrastuksen ja nyt en uskalla yksinkertaisesti salille mennä, koska haluan ottaa nämä ensimmäiset viikot mielummin extra varovaisesti.

Sama homma petipuuhien kanssa, koska pelkään että on jotenkin extra herkkänä alakerrassa ja jos tulisi harmitonta kuivista/herkistä limakalvoista johtuvaa vuotoa, pelkäisin ihan turhaan pahinta.

Koiran kanssa lenkillä pelkää järjettömästi kaatumista, vaikka pieni alku on siellä ihan hyvissä pehmusteissa, eikä yhdellä pyllähdyksellä todennäköisesti olisi vaikutusta mihinkään. Mutta silti...

Tässä olisi vielä muutamat muuttokin tulossa, kun oma äiti muuttaa viikonloppuna, ja itse muutan kolmen viikon päästä. Tätä pakkailu- ja kantorumbaa kanssa hieman nyt arastaa, ja yrittää ottaa iisisti näidenkin kanssa. Onneksi on molempiin muuttoihin tulossa ammatti-ihmiset hoitamaan kannon, mutta yritä sitten olla auttamatta liikaa, kun kuitenkin on vahvasti tekijäluonne.

Kuinkas siis muilla arjessa näkyy pelot, vai näkyykö mitenkään?
 
Tohon seksiin meinas mullakin ensin tulla pelko samasta syystä, mut ku ei tullu vuotoa, nii on ihan normisti jatkettu 👍🏻

Kaatumista pelkään tosi paljon 🥴

Mulla ehkä eniten näkyy pelko nyt siinä, että olen itkuinen välillä ja apea ☹️ Toisessa hetkessä kuitenkin toiveikas ja onnellinen ❤️
 
Oon uskaltanut liikkua, kevyesti käynyt vesijuoksemassa ja salilla. Tulee hyvä fiilis.

Seksi on ehkä huomaamatta jäänyt pois 🤔

Kävelen tällä hetkellä keppien kanssa, joten kaatuminen luonnollisesti pelottaa, mutta onneksi on hyvät nastakengät, niin olen pysynyt pystyssä 🤭

Moni asia pelottaa itseänikin, päällimmäisenä se, että homma keskeytyy. Toisekseen pelkään hyperemeesiä 😥
 
Mulla on aika samoja pelkoja kun muilla. Päällimmäiset pelot on tällä hetkellä keskenmeno ja sit myös seksi vähän jänskättää 🫣 Kaatumista en oo osannukkaan tässä vielä pelätä, mutta ehkä mäki nyt alan pelkäämään myös sitä 😅 Mä tosiaan toivon, että se eka ultra vähän ees antais luottoa tuohon raskauden jatkumiseen. En oo uskaltanut vielä ees laittaa nimeä noihin listoihin ja oon miettinyt, että odottaisinko sen ekan ultran ja sit vasta 🤔
 
No tääkin joku ihmeellinen pelko, että jos tästä raskaudesta uskaltaa ääneen puhua, laittaa itseään listalle, saati tehdä jotain hankintaa vauvalle, niin manais tälle jotain huonoa tuuria 🫣 Mieli on kummallinen näissä asioissa.

Mutta kuten omalle äidilleni sanoin, niin ehkä näitä asioita välttelee sen takia, että olis mahdollisimman vähän mistä syyttää itseään jos... Viimeksi syytin mm. Hierontaa missä kävin, sitä edellisellä kerralla juuri seksiä, vaikka näin jälkikäteen ajateltuna tietää että nää oli vaan niitä oman mielen keksimiä tekosyitä.

Sentään mä uskallan elää vähän villimmin mitä mun äiti antais, se kun eilen moitti mua mm. Siitä kun nostin pari kiloa painavaa robotti-imuria 😅 Että jos äitiltä kysyy, niin vuodelepoon vaan loppuraskaudeksi 🤭
 
No tääkin joku ihmeellinen pelko, että jos tästä raskaudesta uskaltaa ääneen puhua, laittaa itseään listalle, saati tehdä jotain hankintaa vauvalle, niin manais tälle jotain huonoa tuuria 🫣 Mieli on kummallinen näissä asioissa.

Mutta kuten omalle äidilleni sanoin, niin ehkä näitä asioita välttelee sen takia, että olis mahdollisimman vähän mistä syyttää itseään jos... Viimeksi syytin mm. Hierontaa missä kävin, sitä edellisellä kerralla juuri seksiä, vaikka näin jälkikäteen ajateltuna tietää että nää oli vaan niitä oman mielen keksimiä tekosyitä.

Sentään mä uskallan elää vähän villimmin mitä mun äiti antais, se kun eilen moitti mua mm. Siitä kun nostin pari kiloa painavaa robotti-imuria 😅 Että jos äitiltä kysyy, niin vuodelepoon vaan loppuraskaudeksi 🤭

Ihanaa ku oot voinu jo kertoa äitilles ❤️ Mä en voi ku se ei tykkää yhtään tästä ☹️
 
No tääkin joku ihmeellinen pelko, että jos tästä raskaudesta uskaltaa ääneen puhua, laittaa itseään listalle, saati tehdä jotain hankintaa vauvalle, niin manais tälle jotain huonoa tuuria 🫣 Mieli on kummallinen näissä asioissa.

Mutta kuten omalle äidilleni sanoin, niin ehkä näitä asioita välttelee sen takia, että olis mahdollisimman vähän mistä syyttää itseään jos... Viimeksi syytin mm. Hierontaa missä kävin, sitä edellisellä kerralla juuri seksiä, vaikka näin jälkikäteen ajateltuna tietää että nää oli vaan niitä oman mielen keksimiä tekosyitä.

Sentään mä uskallan elää vähän villimmin mitä mun äiti antais, se kun eilen moitti mua mm. Siitä kun nostin pari kiloa painavaa robotti-imuria 😅 Että jos äitiltä kysyy, niin vuodelepoon vaan loppuraskaudeksi 🤭
Puit mun ajatukset niin hyvin sanoiks! Mä nimittäin nään itseni tekemässä ihan samoin. Kiva kun voi jakaa näitä ajatuksia muiden kanssa 🙏🏼 Ja ihanaa tuo sun äidin huolenpito 🤭🩷
 
Viime kesänä ku kerroin olevani raskaana (joka meni kesken), niin rupes vaa vihaisena paasaamaan kuinka taas selkä menee huonoon kuntoon ja niin edelleen 🫤 Ei onnitellut tai mitään…
Voi ei, onpa ollu kurja tilanne 🥺 Etenki läheisiltä sitä jotenki toivois myönteistä vastaanottoa itelle tärkeestä asiasta 🥺
 
Kyllä km pelottaa mutta ehkei niin paljoa kuin esikoisen raskaudessa.. liukkaalla käytän nastakenkiä. Seksiä en ole uskaltanut, ehkä sit ekan ultran jälkeen 🙈🙈 mies raukka..
 
Muilla ruokaan liittyviä pelkoja?

Monet kertovat, että syövät sitä rennommin, mitä mones raskaus menossa. Itselläni näyttää menevän nyt vähän päin vastoin tämän kanssa. Näen ruokamyrkytysriskejä kaikkialla, ja siihen päälle pelkään, ettei verensokeri pysy kurissa. Edellisessä raskaudessa oli hankala raskausdiabetes ja jouduin syömään todella kurinalaisesti. Huomaan tekeväni pakkomielteisesti samoin jo nyt, vaikka vielä ei tarvitsisi. Enkä ole edes mittaillut nyt sokereita, en siis edes tiedä, onko sokereiden kanssa mitään hätää oikeasti. 🙄

Ja sitten kofeiini! Vaihdoin kofeiinittomaan kahviin, mutta sitäkin aloin jo epäillä. Pääsin taannoin töiden kautta tutustumaan pienimuotoiseen epäviralliseen tutkimukseen, jossa oli tutkittu useita (amerikkalaisia) kofeiinittomia kahvituotteita, ja ilmeni, että suurimassa osassa tutkittuja tuotteita oli ollut vähintään puoliksi yhtä paljon kofeiinia, kuin tavallisessa kahvissa. Yhdessä oli ollut jopa enemmän, kuin tavallisessa. Teestä en ole nähnyt vastaavia tutkimuksia, mutta huomasin, että tee jota minulle oli viimeksi myyty yhdeltä isolta valmistajalta kofeiinittomana, onkin heidän verkkokaupassa nyt ”vähäkofeiininen”. Aargh! Mihinkään ei voi luottaa! 🙈😅
 
Eilen taas jännitti seksi, mutta enpä mä osaa olla ilmankaan 😅 Toki jos lääkäri määräis seksikiellon, niin asia eri 👍🏻

Kahvi muakin vähän mietityttää 🤔
 
Mäkin pelkään salia, kun ei oo muutenkaan saanut sitä esikoisen jälkeen aloitettua kunnolla (liikaa liikkuvia plajoja, väsymystä ymsyms tekosyitä.) Nyt on sit yks tekosyy lisää😂 mutta jospa toi kävely ja esikoisen perässä juokseminen ja nostelu on tarpeeksi hyvää treeniä. Kaatumisia tai muita en oo osannut pelätä. Ruuassa ehkä just sushi pitää jättää väliin ja alkoholi, mitä en muutenkaan pahemmin juo.

Mulla ei myöskään edellisessä raskaudessa ollut radia joten en osaa pelätä sokereita, (imetyksen aikana jäin vähän sokerikoukkuun) ja nyt täytyisi ihan normaalin rajoissa herkutella etten kehitä diabetesta syntymättömälle vauvalle. Ja kahvia vissiin saa sen pari kuppia juoda päivässä, ei normikahvissa vissiin paljoakaan oo sokeria, siis kofiiinia🥱
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on yön jälkeen aina jännittynyt olo ku meen vessaan ja pelkään onko vuoto alkanut 😔 Toivottavasti helpottaa jossain kohtaa nää pelot!
 
Takaisin
Top