Kyllä on pelkoja ja huolia, vaikka en muuten mielestäni ole mikään murehtijatyyppi. Ekat kaksi raskautta meni helposti, tokan kohdalla oli ehkä vaan jotain parisuhdestressiä. Kolmannen kohdalla uuden miehen kanssa olikin jos jonkinlaista stressiä, mies joi ja juo ed. liikaa, mulla verenpaineet nousi, silloisessa työpaikassa oli hyvin rasittava pomo ja uutta asuntoa piti kasvavalle porukalle etsiä. Miehen ex aiheutti harmaita hiuksia kiusaamalla miestä, ei enää pitänytkään heidän lapsen kohdalla sovituista tapaamisista kiinni. Lopulta raskausmyrkytyksen oireiden kera olin 6pvää osastolla lepäämässä (missä ei ois saanu tehdä mitään, siis lukea, katsoa tvtä, kävellä jne. etten stressaannu ja sehän oli helppoa em. asioiden pyöriessä mielessä. Niin ja tyttären synttäritkin oli siinä vkolla. Pelkäsin, että lapsi syntyy ja olin samassa huoneessa äitien kanssa, jotka yritti saada lasta syntymään. Lopulta sektiolla poika syntyi 33+1, oli 17pvää vastasyntyneiden osastolla ja mä 4pvää synnyttäneiden. En saanut yksin kulkea osastojen väliä, pelkäsin etten pääse imettämäänkään mutta se onneks onnistui. Kuitenkaan mikään ei siis tämän lapsen maailmaan tulon kanssa mennyt niin kuin ajatteli etukäteen.
Tämän jälkeen 2 keskenmenoa, toinen huomattiin 20vkolla ultrassa ja toinen 16vkolla neuvolassa ja sit varmistettiin Kättärillä. Aiemmin odotin innoissani neuvoloita, nyt pelkään sydänäänien kuuntelua. Mitä jos ei kuulukaan ja sama rumba, kun viimeks? Pelkään ultraa, mitä jos toteavat ettei näy sydämen sykettä tai on muuta huolestuttavaa? Oon käynyt sikiötutkimusyksikössä ja siellä kyllä totesivat, että kaikki on hyvin. Mutta siitä on jo aikaa ja neuvola ylihuomenna.. Nyt siis pitäis olla 16+2.
No, yritän kehitellä itelleni kaikenlaista tekemistä ja muuta ajateltavaa ja yritän ajatella kuitenkin positiivisesti. Kovin monille ei olla asiasta kerrottu, vaikka kuinka haluttais asiasta iloita ja olla onnellisia. Toisaalta oon oppinut, että ei tätä elämää etukäteen suunnitella ja etukäteen huolehtiminen asioista, ei helpota yhtään. Elämä on aika ihmeellistä, eikä sitä voi tietää tai varmistella itselle sopivaks ja miellyttäväks, vaikka kuinka on lääketiede ja teknologia kehittynyt. Tiedän, että täällä moni kohtalotoveri on murheineen, mutta yritetäänhän kaikki olla murehtimatta liikaa asioista, mihin me monestikaan todella ei pysytä vaikuttamaan.
Toivon meille kaikille huolettomia aikoja ja tarvittaessa voimia kestää pettymyksiä. Nautitaan keväästä ja pienistä ihmeistä, mitä mukanamme kannamme