Parhaat käytännöt ja ohjeet vauva-ajalle

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kaisukkene
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Noi Ikean Spökat on tosiaan edullisia ja näppäriä. Saa ladattua ja sitten laitettua mihin tarvii, vaikka vessaan. Jotain liikkeestä aktivoituvia yövaloja olisi kyllä kiva olla, mut meillä kyllä pistokkeet piiloissa juuri niissä huoneissa, missä noita yövaloja tulisi tarttemaan.
 
Mäkin sit luulin vissiin pilkkopimeässä sekä ruokkivani että kuivittavani vauvan yöllä. :grin
Toi spöka vaikuttaa tosi hyvältä... Makkariin yksi ja toinen vessaan. Meillä vessan pistorasioihin tulee virtaa vain, jos valot on päällä, eli pitää olla patterit yövalossa siellä... :)
 
Phlipsin wake up light on myös aivan erinomainen yövalo. Sen kirkkautta saa säädettyä. Pykälä kerralla. Oman rytmityksen lisäksi pystyy vauvaa rytmittämään valolla, kun siinä on sekä auringonlasku- että auringonnousu-toiminto. Mua itteäni alkaa ihan automaattisesti väsyttää, kun laitan auringonlaskutoiminnon päälle :D .

Mun omasta on pentukoira syönyt virtajohdon. Täytyy philipsiltä hankkia uusi ennen vauvan syntymää. Ja jossain kohtaa talvea sopivan hinnan sattuessa kohdalle hankin varmaan molempiin lastenhuoneisiin tuon valon myös. Olenkin meinannut, että saatan hankkia kalliimman mallin itselleni ja puolestaan annan esim esikoiselleni tuon oman valoni ja pienille hankin puolestaan kaikista halvimman. Tuommoisen valon kanssa on niin helppo uudelleen rytmittää lapset esim loman jälkeen.
 
Niin joo... Vauvoilla on usein nenä tukkoinen ja ihan oikeesti siihen auttaa rintamaito!! Mä katoin neukkatätiä ihan monttu auki, kun se mulle tätä selitti, kun esikoisella oli muutaman kuukauden iässä nenä niin tukossa pari päivää, että ei saanut kunnolla syötyä.

Ja sit jos oikeesti on nenä tukossa, eikä maito autakaan, niin suosittelen hakemaan apteekista semmosen niistäjän, jossa pitkä katetriletku ja säiliö, johon laitetaan vettä ja toinen letku, jolla siis aikuinen imee varovasti räkää pois. Räkä ei voi joutua tossa omaan suuhun, sitä ei tarvi pelätä. Halpa laite, jonka voi pestä helposti ja ne letkut jopa keittää. Myös hellävarainen vauvan nenälle.
 
meillä oli esikoisen aikaan hoitopöytä,mutta ei sitä tullut juuri käytettyä,vaipan sai vaihdettua mielestäni paljon kätevämmin sohvalla tai makkarin sängyllä. Sitten luovuttiin koko hoitopöydästä,koska vei vain turhaa tilaa. Mä ostin nyt neloselle sellaisen nenäfriidan jolla saa imettyä räkää nenästä,helpottaa kummasti pienen oloa. Kolme aikaisempaa eivät pieninä juurikaan olleet flunssassa,joten aiemmin tuollaiselle ei ollut tarvetta.
 
Meillä on hoitopöydän vieressä himmeä valo mitä käytetään öisin. Jos vauva heräs syömään niin vaihettiin vaippa samalla ja pestiin pylly. Mutta sairaalassa sanottiin ettei kakkavaipan takia kannata vauvaa herättää jos se ei vauvaa häiritse. Eka vaippa sitten ruoka niin vauva nukahti syliin.
 
Törmäsin tämmöseen aikas hyvään vastasyntyneen hoito-opasvideoon youtubessa, ja ajattelin jakaa sen teillekin.
Hyvää infoa etenkin ensisynnyttäjille ja ihan kivaa kertausta itellekin. :happy:
Ihan silmät kostu, kun kattelin ja ajattelin, että kohta minullakin on tuommoinen pikkuinen mitä hoitaa... :Heartpink:dummy1:

https://m.youtube.com/watch?v=rqwmP6NNrQI

Ja jos ei linkki jostain syystä toimi, niin Youtubeen hakuun "Vastasyntyneen hoito" ja se HUSsin video. :)
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top