Parhaat käytännöt ja ohjeet vauva-ajalle

Kaisukkene

Puuhakas puhuja
Hei vaan hei kaikille!

Ajattelin nyt aloittaa ihan uuden ketjun koskien vauva-aikaa ja mitä silloin uuden äidin olisi hyvä tietää, osata varautua, hankkia, mitä pitäisi olla montamontamonta kappaletta varastossa jne.

Eli siis tämä ehkä kohdennettu neuvontapalsta teiltä joilla jo lapsia on meille joilla niitä ei vielä ole ja jotka stressaavat, että mihin kaikkeen pitäisikään osata varautua... Mulla ei ole montakaan lapsellista kaveria, joten niiltä on vaikeaa saada neuvoja. Siskonlapsia on, mutta ovat synnyttäneet niin monta vuotta sitten, että eivät oikein enää muista mikä toimi...

Luin Eve Hietamiehen Yösyöttö-kirjan, josta tuli neuvona esim. se, että talkin tilalla voi käyttää perunajauhoja. Ei ollut tullut mieleen sellainenkaan.

Lisäksi kaverini antoi ohjeen, että harsoja ja sen sellaisia ei ole koskaan liikaa eli niitä kantsii hamstrata jo etukäteen silleen reilusti.

Eli haluaisin tästä sellaisen "meille toimi tällainen, huomasin että tämä toimii tällaisissa tilanteissa, olisipa joku kertonut minulle tämän ennen synnytystä niin olisin varautunut" jne. keskustelun. Ymmärrän, ettei kaikki toimi kaikille, mutta ideoita ei ole koskaan liikaa ja kaikkea voi yrittää ja kokeilla :)

Kiitos jo etukäteen kaikille osallistumisesta! Minulle tämä olisi todella tärkeä, koska en ole paljoakaan vielä ehtinyt/osannut varautua vauvan syntymään :D

T Kaisa ja Vilppu 23+1
 
Ehkä ainut asia, mikä tuli itselle ihan täysin yllätyksenä, oli imetyksen sitovuus. En ollut mistään kuullut tai saanut tietää, että heti ensimmäisistä päivistä lähtien imetys voi tarkoittaa sitä, että vauva on monta tuntia putkeen tissillä. Olisi varmasti ollut henkisesti helpompaa, jos tähän olisi voinut etukäteen valmistautua.

Ja sitten tuli mieleen se, että aina kannattaa kuunnella omaa vaistoa, on asia mikä tahansa. Mua jossain vaiheessa ahisti, kun monilta tuli kyselyä "no joko on vauvalle tullut rytmi" enkä oikein osannut sanoa tuohon mitään kun ei tiettyä rytmiä kehittynyt. Lopulta puhuin tästä neuvolassa ja sieltä kannustettiin jatkamaan samalla tyylillä. Vasta tytön ollessa n. 8kk oli selkeä rytmi havaittavissa. Mentiin siis kaikessa lapsentahtisesti.

Tuosta talkista tuli mieleen, olin aina siinä käsityksessä että talkkia/voiteita on välttämätöntä käyttää vaippa-alueelle, mutta meidän tytöllä pysyi iho koko ajan niin hyvässä kunnossa ettei niille ollut tarvetta.
 
Hyvä idea tällänen ketju. Kysellä saa mitä tulee mieleen, ite esikoista oottaessa ja esikoisen vauva-aikana sain hirveesti apua tästä foorumista ja just kokeneemmilta äideiltä :)

Mie antaisin neuvon niille joille tulee koliikkilapsi, koska valitettavasti niitä monta tuntia putkeen huutavia lapsia monelle meistäkin tulee. Vyöhyketerapia!! Myö kuunneltiin reilu kuukausi pojan huutoa, alkoi 2vk iässä. Kokeiltiin lääkkeitä ja maitohappobakteereita, ei apua vatsavaivoihin. Joku oli vyöhyketerapiasta jo aikasemmin vinkannu mut enhän mie sellasiin huuhaa hoitoihin usko... No nyt uskon. Ekan käynnin jälkeen jo iso ero pojan itkuisuudessa, väheni selkeesti, kaks kertaa vielä sen jälkeen käytiin ja meillä oli ihan erilainen 2kk ikänen poika :) Eli jos on vähänkään viitteitä koliikista nii heti varaamaan aikaa vauvoja hoitavalle vyöhyketerapeutille.
 
Tää on kyl tosi hyvä idea! Ite esikoista oottelen ja "luulen tietäväni kaiken".. :D mut eihä se tosiasiassa nii todellakaan mene.. ei se lastenhoidon koulutus ja työkokemus loppupeleissä paina mitään sillo ku sylii isketää se vastasyntyny joka näyttää siltä et menee rikki jos sitä katsoo liian kauan. :) kavereilta oon kyselly,äitistäki on ollu apua(paitsi sillo ku valitin kaameesta pahoinvoinnista ku äiti vastas et ei hänellä ollu kenestäkää pahoinvointia).. :D onneks jouduin esi-teininä hoitamaa mun 11v nuorempaa pikkuveikkaa ni vauvan kans toimiminen ei oo ihan nii vierasta..
 
Minä haluaisin tietää mitkä tarvikkeet ovat kotimaisia/ekologisia vaihtoehtoja (esim vaipoista muumivaipat) jne. Ja tietää myös sen mitkä "pakolliset hankinnat" ovat oikeasti ihan turhia.
 
En tiedä mitkä ovat varsinaisesti pakollisia mutta kyllähän sitä pärjäisi tosi vähilläkin hankinnoilla. Esim. monet on täälläkin puhunut harsojen tärkeydestä, meillä niitä on ainoastaan ne kaksi jotka sai äitiyspakkauksesta eli ei missään vaiheessa ollut tarvetta. Pukluja varten tein vanhoista t-paidoista kestorättejä. Jotkut ostaa kaikki mahdolliset lisähärpäkkeet (kuten vaipparoskikset, pyyhkeenlämmittimet yms) mutta omalla kohdalla voin sanoa, että oikeasti pakollisia hankintoja vauvaa varten oli vain vaatteet, vaipat ja yhdistelmärattaat sekä amme. Tietysti sen kaiken lisäksi mitä äitiyspakkauksesta tuli. Ainiin ja pari tuttipulloa mistä pystyi tarvittaessa antamaan äm:a. Mutta tääkin on niin vauva/perhe kohtaista, että mikä on oikeasti tarpeellista :)

Ainiin ja yksi asia mikä meillä oli ja on vieläkin ihan älyttömän hyvä, kylpyöljy. Sitä kun laittaa tilkan kylpyveteen niin ei tarvii erikseen rasvailla ja iho pysyy tosi hyvässä kunnossa.
 
Kun ennestään on jo kaksi lasta niin ainakin sen on tajunnut, että ne lapset on todellakin erilaisia ja että lapsentahtisuus tarkoittaa eri asioita eri lasten kohdalla. Vauvat eivät myöskään välttämättä nuku 3 tunnin päiväunia vaan on myös näitä torkkujia kuten meidän esikoinen. Hän nukkui ekat puoli vuotta puolen tunnin torkkuja muutaman kerran päivässä, iloinen ja helppo hoitoinen lapsi päivisin joten koskaan kukaan ei ottanut tosissaan sitä, että yöt oli ekan vuoden ajan ihan rikkinäisiä ja minä tosi väsynyt kun päivisinkään ei voinut nukkua.

Eka vuosi on mun mielestä se sitovin ja vauvan kehitykselle tärkein eli kun sen vaan tajuaisi ottaa niin rennosti kuin pystyy. Oma elämä ei lopu siihen vaikka vuoden elämästään olisi vaan kiinni siinä vauva-arjessa ja istuisi imettämässä kotona, jos on halunnut imettää ja imetys sujuu. Tutteja ja tuttipulloja meillä ei ole kaksi ekaa kelpuuttaneet, toisaalta öisin meillä ei ole ollut sitä rumbaa, että pitäis tuttia laittaa suuhun vauvalle.

Läheisyys on varmaan se mistä vauva kaikista eniten nauttii, mutta kyllä se käy myös oman hermon päälle kun toinen on käytännössä koko ajan kiinni ihossa. Ja ehkä tärkein mulla vauvavuoteen: anna vauvan nukkua siellä missä se parhaiten nukkuu. Uni on perheessä kaikille tärkeä ja ei kannata olla mitään ehdottomia periaatteita, että "näin me sitten tehdään" koska ei ne periaatteet välttämättä toimi eli joustavuutta hommaan. Ja oman lapsensa itse tuntee parhaiten, jos on ihan normaali maalaisjärjellä varustettu ihminen.

Materiaaliset seikat on mun mielestä vauvan ja isompienkin lasten hoidossa ja kasvatuksessa toissijaisia asioita. Se vauva kyllä kulkee mukana vaikka ois minkälaiset vaunut tai mitä vaatetta päällä. Kunhan nyt on säähän sopivat vaateet, kuivat vaipat (olipa kestot tai kertikset) ja ruokaa tarjolla kun on nälkä ja niihin vauvan tarpeisiin vastataan. Vauvahan ei loppujen lopuksia paljoa mitään tavaraa tarvitse; vaatetta päälle, jonkin sortin vaippoja jos ei aio vaipattomuutta kokeilla, perushygieniatuotteet tulee mun mielestä aika hyvin äitiyspakkauksessa eli mm ne kynsisakset. Ja itsehän sitä näkee sitten, että onko lapsi herkkäihoinen ja tarvitsee jotain voiteita tms. Meillä ei erikseen ole ollut mitään vaipparoskiksia esimerkiksi. Bumbon ja matkasyöttötuolin laitoin just kiertoon kun kahdella ekallakaan niitä ei tarvittu (tosin ei oltu itse niitä varsinaisesti hankittukaan).

Arkea helpottamaan joku kantoväline on kätevä koska kaksi muuta lasta jatkaa kotona vauvan synnyttyä ja esimerkiksi ruokaa aion tehdä ja siivota niin kiva saada kaksi kättä käyttöön. Toki vauvahan saattaa hyvin viihtyä ihan lattiallakin isoveljien viihdyttäessä mutta esim meidän nro 2 oli/on sellainen sylikissa, että jos tämäkin on samanlainen niin kantoväline on aika jees.
 
Meillä on ehdotto:pman tärkeät vaipparoskikset! Varsinkin kun kiinteitä alkaa laps syömään niin se sonta oikeesti haisee! Meillä on kaks vaipparoskista ja asutaan kolmessa kerroksessa. Ne pitää hajut hyvin sisällä, ei oo ees kauheen rumia ja ne kasetit ei maksa miljoonia. Omia saadaan ihan prismasta ja verkkokaupoista.

Puklurätit oli ihan käteviä kun imetti ja vauva nukahti niin sitä maitoahan vielä tuli niin sai hyvin pyyhitty suun pielet kuivaks. Meijän tyttö ei puklannu ikinä. Ja tosi vähän röyhtäilikään. Sairaalassa sanottiin ettei edes tartte röyhtäyttää!

Keinuva sitteri oli kans hyvä hankinta, laps nukahti siihen heti.

Leikkimattoa käytettiin vain kerran. Myyn sen nytte pois.

Kylpyöljyt, kosteusvoiteet yms jäi käyttämättä. Talkkia käytettiin vaippa-alueelle ja ceridal öljyä muualle kroppaan.

Käytännön vinkkinä sanon, että jos vauvanne juo tuttipullosta, varmistakaa että se yläosa on kunnolla kiinni. Ei oo ihan yks tai kaks kertaa kun kiireessä/väsyneenä jääny huonosti ja sitte kaikki maidot valahtanu tytön päälle :p
 
Vaipoille joku roskis on oltava, meillä se on ulkona niin ei haittaa haju :grin Kasetillisille roskiksille on myös vaihtoehtoja. Ite oon jo pari kuukautta katellu netistä yhtä vaipparoskista joka väittää pitävänsä hajut sisällä mut ei tarvii niitä kasetteja vaan roskapussi riittäis. Taitaa kuitenkii kunnon vaipparoskis jäähä haaveeks täällä ja on pärjättävä tuolla pihalla olevalla ämpärillä...

Ja perunajauhon puolesta puhun minäkii, luonnonmukasempi vaihtoehto kun talkki jota meille ei koskaan hankittu, toimii :)

Melko vähällähän sitä tosiaan pärjäis kun ei niitä pakollisia oikeestaan ole kun vaatteet ja vaipat :wink Mut turhakkeet on kivoja :grin
 
Olen tätä kansaa että harsoja ei voi olla liikaa! tai jotain välinettä jolla pyyhkiä maitoa ja pukluja.

Ja ne lyhythihaiset ja -lahkeiset housut: todella epäkäytännöllisiä vauvalla. Ainakin omasta kokemuksesta.

Nyt esikoisesta viisastuneena, aiotaan hommata tulokkaalle kaksi samanlaista unilelua joita vaihdellaan. Pojalle oma tuli hirveän tärkeäksi ja tällä hetkellä on maailmanloppu jos se ei ole lähelöä kun mieli on maassa tai on uni. Koetettiin ostaa nyt vuoden ikäisenä kun lähti hoitoon toinen, mutta uusi versiohan ei kelpaa. Ei ole yhtä kulunut ja maisteltu kuin alkuperäinen. Joten nyt tälle toiselle uni/turvaleluja heti alusta asti kaksi syötäväksi :D

Itseensä kannattaa luottaa, se
Mikä toimii toisilla ei tosiaan välttämättä toimi sitten yhtään omassa perheessä.

Ja vaikka se on varmaan tosi vaikeaa, varsinkin jos ystäväpiirissä samanikäisiä lapsia, niin älä vertaile vauvoja ja taitoja keskenään! Jokainen kehittyy niin omaan tahtiinsa.
 
Tosta vaippajutusta tuli mieleen ihan tällainen käytännön juttu, että kun vauva alkoi syömään kiinteitä ja kakka muuttui kiinteämmäksi niin se kakka kannattaa heittää vessanpönttöön ja sitten sitoa vaippa paketiksi, näin vaippaan jäi usein todella vähän itse kakkaa eikä juurikaan erityisesti alkanut haisemaan, toki eri juttu jos kakka löysempää että sitä jää pakostakin vaippaan.

Jos tuttipulloja käyttää ja niin ihan normi mikroaaltouuni lämmittää maitopullon (toki tarkastettava että on mikron kestävä, vissiin kaikki alkaa olla) ja pullot, kumiosat ja tutit voi steriloida kattilassa keittäen. Eli erillisiä tuttipullonlämmittimiä ja steriloijia ei tarvitse.

Harsot oli meillä ehdoton. Meillä poika (7v.) käyttää edelleen vauvaharsojaan uniriepuina ja edelleen jos tulee vaikka itku jostain lohduttaudutaan riepua nuuhkimalla. :joyful:

Lapsen unirytmeistä ei kannata ottaa stressiä. Kyllä se vauva yleensä kuitenkin ihan nukkuu sen mitä tarvitsee. Rytmit muuttuvat alkuun hurjaa vauhtia, juuri kun olet tottunut johonkin tiettyyn päikkärirytmiin, se muuttuu. Eli elämää ei kannata suunnitella turhan tarkkaan lapsen uniaikojen ympärille. Olisin säästynyt monelta väsyneeltä ja itkunsekaiselta päivältä jos en olisi stressannut, että miksi se ei nyt nuku tai panikoinut, että älä nyt vaan nukahda ettei mene rytmit sekaisin.

Ja tosiaan kuten monet jo maininneetkin vauvoja ja tapoja on aivan turha vertailla ja myös turha potea syyllisyyttä jos joku juttu ei toimikaan. Henkisiä ja fyysisiä voimavarojaan kannattaa säästellä, eikä stressata mistään ylimääräisestä. Kotia ehtii puunata, opintoja aloittaa, töitä tehdä, aloittaa lenkkeilyn ja pullia leipoa sitten myöhemminkin. Toki jos ylimääräistä virtaa on vauvanhoidon lisäksi niin mikäs siinä, mutta siis stressiä ei kannata ottaa ja se vauvavuosi kannattaa vaan pyhittää sille välttämättömimmälle. Vauvavuosi on lopulta hyvin lyhyt aika, vaikka umpiväsyneenä imettäessä kolmelta yöllä toista tuntia se ei ehkä tunnukaan siltä. Sitä oikeasti tulee joskus myöhemmin jopa pienellä haikeudella kaipaamaankin. :Heartred
 
Vauvan vaatteista sen verran,että minun mielestä käytännöllisimpiä on bodyt ja varsinkin kietaisubodyt. Meillä pari ekaa vauvaa sai lahjaksi mekkoja ja nappipaitoja ja vetoketjullisia takkeja yms, jotka oli todella epäkäytännöllisiä,pitämättä jäi. Paidat ei pysy paikallaan vaan helma nousee vauvan niskaan ja jää ruttuun selän alle. Jos oli viileä sisällä niin helpoiten pääsin kun laittoi kaksi bodya päällekäin,eikä niin että bodyn päälle pitkähihainen paita. Juuri siivosin vauvan vaatteista melkein kaikki paidat pois,koska niitä ole edes kolmosella ja nelosella käyttänyt. En tiedä miksi ne edelleen pyörii mukana :) ja muidwn mielipiteistä ei kannata liikaa välittää,itseäni esikoisen aikaan isäni oli hirveästi kritisoimassa valinnoistani vauvan hoidon suhteen. Esim en jättänyt vauvaa ulos yksin nukkumaan vaunuun,niin olisi pitänyt kuulema tehdä. Samoin kun esikoinen nukkui päiväunia lasten huoneessa,niin oli kuulema melko rohkeaa jättää vauva sinne yksin nukkumaan. Itku silmässä olin,että miksi mä teen näin jos se kerran ei ole hyvä juttu,mutta onneksi mies sanoi,että meidän lapsi,me osataan hoitaa ja tehdään niin kuin parhaaksi nähdään :) ja näin toden totta on. Liikaa stressiä vaan tulee jos liikaa tekee toisten neuvojen mukaan,mitkä ei edes itsellä välttämättä toimi. Yllättävän nopeasti sen oman vauvan kanssa osaa alkaa toimimaan,vaikka ensimmäiset päivät on opettelua ja tuntuu olevan ihan hukassa :) ja sekin on ihan normaalia :)
 
Mulla kans tulee heti mieleen vauvan vaatetus asiat. About 50-62/68 koot oli parhaita kietaisubodejen kanssa. Oikeastaan kaikki muu oli turhaa :wink juhlat ja muut sit erikseen toki ja niihin hienompaa päälle. Sit puolipotkuhousut, joissa oli kuminarukiristys tms. niissä "sukkaosissa". Näistä parhaimmat oon ite löytäny h&m:sta. Minusta elämä oli niin paljon helpompaa, jos vauvalle puki pelkästään käytännöllisiä vaatteita. Kietaisubodeissa napit ehdottomia, ei narut.

Toinen iso asia on mun mielestä se, että on hyvä tietää, että imetykseen on saatavissa tukea. Imetyksen tuki ry:lla on ilmaisia imetyksen tuki -iltoja, puhelinpalvelu ja facebook-sivu, josta saa tukea. Imetyksen kanssa ei kannata jäädä yksin! :)

Kaisukkene, ihana aloitus :) mukavaa lukea muiden vinkkejä!
 
Tuo kahden unilelun vinkki oli kyllä hyvä, mutta... Meillä kävi niin, että vauva tykästyi yhteen tiettyyn pupuun, joka piti aina olla kainalossa. Ostin heti toisen ja vähän aikaa meni hienosti niin, että kun toinen oli pesussa, toinen oli käytössä. Siis yksi pupu kainalossa lähes aina. Kerran neiti sitten huomasi toisen pupun kuivumassa ja riemastui, että niitä onkin kaksi! Sen jälkeen piti aina olla molemmat puput mukana. Ei siis enää varapupua.
 
Vaatteista kans suosin napillisia kietaisubodeja ihan pienellä, niin helppo pukea päälle ja puolipotkareita, jotka siis peittää varpaatkin. Näppäriä ja helppo pukea. Vauvaa tosiaan nostellaan ja kannellaan paljon olalla, jolloin t-paita ois väkisin aina rullalla kainaloissa.

Toi "unilelu hukassa" on musta sellanen elämään kuuluva juttu, joita on mielestäni turha yrittää välttääkään, vaikka elämää toki helpottaakin. Hetken itketään ja sitten taas joku muu kelpaa. Tottakai joku tietty unilelu voi olla lapselle maailman tärkein asia, mutta se voi hävitä ja se on elämää, siitä oppii sietämään elämän vastoinkäymisiä.
 
Meillä taas kumpikaan lapsista ei ole huolinut mitään tärkeää unilelua itselleen. Vaikka isi on kaikille lapsille ostanut aina pupun jonka on tuonut jo sairaalaan. Tällä hetkellä meidän 2veen sängyssä on kyllä varmaan 5 pehmolelua, jotka siellä nukkuu hänen kanssaan mutta ne vois myös ottaa pois eikä lasta haittaisi. Lapsilla ei ole myöskään ollut mitään uniriepuja tms.

Meillä kyllä suurin osa bodyista on ollut ihan niitä normimallisia, en ole kokenut niiden pukemista ihan pienelle mitenkään vaikeana. Mutta tosiaan paitoja ollaan otettu käyttöön vasta kun lapsi vähintään konttaa eli ei lattialla liikkuessaankaan paita jää ryttyyn mihinkään tai nouse sinne korviin. Ja bodyt taas on musta turhia suunnilleen koosta 86cm eteenpäin koska lapsen on helpompi käydä potalla itse kun ei tarvitse mitään bodya availla.

Ja kuka se mainitsi just tuosta, että ne kakat kippaa vessanpönttöön vaipasta...Mun mielestä ihan ehdoton juttu tehtäväksi sitten kun kakka on kiinteää. Meillä käy roska-auto talvisin vain 8 viikon välein ja kesäisin 4 viikon välein niin ällöttää jo ajatus, että siellä roskiksessa seisoisi isot määrät kiinteää kakkaa monta viikkoa :yuck:
 
Minustakin nauhalliset ja napilliset kietaisubodyt ovat vallan mainioita alkuvaiheessa. Helpottavat pukemista ja vauvan käsittelyä kummasti! Yöpukuina suosittelen vetoketjullisia, sillä yövaippa on helppo ja nopea vaihtaa. Samoin tuo on totta, että about 86-koosta lähtien bodyt ovat taas turhia ja silloin suosin jo paitoja ja housuja, koska silloin käytetään ehkä enemminkin housuvaippoja ja lapsi kuitenkin liikkuu pääasiassa pystyasennossa :happy:

Harsoja ja Ikeasta sellaisia pieniä (n. 15 x 15 cm) froteepyyhkeitä kannattaa hankkia. Niillä saa kivasti puklut ja pepun ja kuolan pyyhittyä ja niitä voi käyttää myös vaunuissa ja sängyssä suojana. Ovat kyllä monikäyttöisiä ja kestävät kuumaa pesua ja kuivausrumpuakin. Meillä lapsi ei kyllä niistä rievuista mitään lohtua ole saanut, kun ei muutenkaan ole mitenkään unilelujen perään, mutta harsot ovat toki muuten superkäytännöllisiä.

Ja juu, kannellinen vaipparoskis on ihan MUST!

Minun mielestä turhake on sitteri. Meillä ei ole ikinä ollut, eikä tule. Vauva oli tissitakiainen ja ihan mielellään köllöttelin hänen kanssaan sängyssä ja katselin itse esim. Netflixiä sillä välin, kun vauva mussutti tissiä. Todellakin siis oli sitovaa, mutta olinkin varautunut ekat kuukaudet siihen, etten tee muuta kuin imetän ja pesin vauvan kanssa. Pyhitin lapsivuodeajan kyllä ihan oppikirjamaisesti vauvalle, mutta se kyllä kannattikin: sain samalla levättyä ja tutustuttua vauvaan ja itseeni äitinä ja onnistuipa imetyskin niin kivasti, että täysimetystä kesti 6 kk ja kokonaisuudessaan tissi maistui vauvalle 1,5 vuotta. Siitä olen kyllä iloinen ja ylpeä! Imetys on kuitenkin niin helppoa ja mukavaa. Tosin kannattaa pitää mielessä, ettei luovuta imetystä heti, esimerkiksi sen takia, että se sattuu. Koska se vaan on fakta, että ekat imetykset tekee kipeää, mutta rinta tottuu nopeasti ja maitoakin tulee vauvan tarpeen mukaan kyllä! Eli peräänkuulutan pitkäjänteisyyttä. Muistakaa myös tiheän imun kaudet: maito ei lopu, vaikka vauva asuu tissillä toisinaan, se on normaali vauvan rytmi, kun tilataan lisää ruokaa kasvun mukaan. Harmillisen monet luulevat maidon loppuvan tuolloin ja lopettavat koko imetyksen :sad001

Talkkikin on turhake! Sitä ei edes suositella, koska siinä on paljon synteettisiä kemikaaleja ja talkki on sellaisessa muodossa, että sitä tulee sekä äiti että lapsi hengiteltyä. Eli ei ole turvallista, kun menee henkeen. (Jos jalat hikoaa, niin käytä talkkia korkeintaan omassa kengässä nihkeyden poistajana.) Perunajauno taas orgaanisena aineena on bakteeritulehduksen aiheuttaja, ja jos iho on rikki, niin saattaa siis pahentaa tulehdusta. Vaippaihottumaan tai punoittavaan ihoon suosittelen sinkkivoidetta ja ilmakylpyjä! Meillä talkki jäi kyllä kaappiin pölyttymään, vaikka ostin sitä etukäteen :dead:
 
Muokattu viimeksi:
Seuraava älyvapaa kysymys - mistä hankitte harsot? Onko jotain tiettyä materiaalia? (esim. Bambu) ostatteko vain mistä halvimmalla saa? (ja mistä saa?) yhtä asiaa en ymmärrä, miksi ostaa kuviollisia harsoja jos niillä pyyhitään vain pukluja tai peppua? Vai voiko niitä nättejä käyttää johonkin muuhunkin? :D
 
Minä olen lopettanut bodyjen käytön lapsillani jo kokoon 80. Molemmat ovat käyneet potalla heti kun oppivat istumaan ja oppineet kuviksi vuoden ikäisinä. Nykyisin ohjeet ovat outoja ja jopa luotettavan oloissa lähteissä väitetään, että varhaisesta harjoittelusta olisi haittaa tai lapsen valmiudet kehittyvät vasta 2-3-vuotiaana. Kyllä ovat väärässä! Ei tietenkään voi oppia kuivaksi, jos ei opeteta. Vuoden ikäisen pitää päästä potalle juuri silloin kun huomaa, että on hätä. Siksi 80cm lähtien niin helppoja vaatteita, että ne saa itse laskettua alas.
 
Varpahat,meille on tulossa jo viides lapsi,mutta en osaa sanoa mistä harsoja saa ostettua :D äitiyspakkauksen harsot riittäneet ja niin kuin joku mainitsi niin omat vanhat t-paidan retkut yms ajaneet saman asian. Yölento, mun esikoinen on käynyt 8kk ikäisestä kakalla potalla,eikä sen jälkeen vaippaan kakannut ja monikaan ei asiaa uskonut kun kerroin. Sain kommenttia että eihän tuon ikäinen voi tietää tai osaa kertoa yms. Vanhemmat lapset vähä myöhemmin oppineet,mutta 2v 7kk on kaikki olleet jo täysin vaipattomia,mutta tästäkään ei kannata stressiä ottaa,eikä ns pakottaa lasta potalle. Meillä on välillä pitänyt lapselta potta laittaa piiloon,koska sillä käyminen on aiheuttanut huutoa ja pelkoa ja sitten kokeiltu vähän myöhemmin uudelleen :) ja vielä sitteri asiaa, meillä se on ollut taas tosi tarpeen,koska talossa nyt 4 alle 6 vuotiasta,niin vauvaa ei ole voinut jättää lattialle jos ei itse ole koko ajan valvomassa,ettei jää muiden jalkoihin. Meillä lapset olleet niin pieniä,etteivät aina muista varoa vauvvaa omien leikkien lumoissaan :)
 
Takaisin
Top